[SOUND DESIGN] Dierlijke brulgeluiden

Hanz

Anonieme Analogist
En alweer een aflevering uit de serie: "hoe maak ik dit geluid?"

Naar aanleiding van de recente cartoon sounds thread ben ik wat rond gaan surfen op de site van Sound Ideas, daar staan een boel coole sound fx in demo's opgesteld.

Nou kwam ik per ongeluk op de 'Jurassic Dinosaurs' CD terecht, de MP3 demo is HIER te downloaden.

jurass_p.jpg

Als je nou even wat verder luistert hoor je een heleboel dierlijke schreeuw- en brulgeluiden; aangezien 't me sterk lijkt dat ze die hebben gesampled van 'the real thing' vraag ik me af hoe dat soort geluiden wordt gemaakt!

Iemand die 't weet? Wellicht nuttige synthesizer tips om aan dat soort geluiden te komen?
Ik denk dat je al gauw een stevige modular nodig hebt... maar zelfs dan zou ik niet weten hoe te beginnen!

Laatst gewijzigd:
@ Pim: Aha! Maar jij hebt de demo niet beluisterd (want ik had 't verkeerde linkje erachter gezet, per ongeluk :D).
Was gisteren nog in de dierentuin, maar heb niets gehoord wat dáár op lijkt!

@ 6: Volgaarne. Ik denk dat je toch niet uitkomt onder het basaal gebruik van samples. En dan veel effects misschien.
Misschien valt er qua synth nog wat te doen met 'n formant filter / oscillator...

En als iemand 't weet: plaats ook even een MP3'tje van uw eigen dierlijke instincten!

Pim heeft het bij het rechte eind. Zelf samples gaan opnemen van bv een koe die loeit of je dag en nacht huilende baby (heb je toch ineens gevonden waar ie goed voor is ;) ) een mic in zijn neus duwen. Dan effect experimenten: stretchen, reversen, pitchen, crushen, layeren, kortom: hoe enigmatischer, hoe beter. Tot het past.

PS: Dat van die koe en die baby is geen grap, dit is effectief gebruikt (naast vele andere truuks) in Jurassic Park door de Belg Alain Pierre. Als ze het in Hollywood niet kunnen, bellen ze naar hem.

Het is de Belgische sounddesigner/mixer voor film ea, niet de jazzvirtuoos van link 3.
Hij doceer(de)t aan het RITS (audio-visuele hogeschool) te Brussel op de klankafdeling en heeft een zeer vette studio (zelf nooit geweest jammer genoeg).

tis denk ik ook vooral sampleswerk.
je moet gewoon eens een boer laten en opnemen en die gewoon eens met een
paar octaven verlagen. je hebt meteen een dino geluid. :D

ok stel je nu eventjes deze scene voor. die twee moeten doodstil blijven zitten
anders ziet de dino ze als prooi. de dino staat een meter van hen en inspecteerd de
auto en gromt* zachtjes omdat hij denk dat er niets aan de hand is.

0630_23.GIF

*en dit is het gegrom van de dino dat ik net ff gemaakt heb. de opname ruist wel....maarja
daar moet je het maar mee doen :D

Attachments

• dino.mp3
    116,4 KB · Bekeken: 88
eh... willen wij wel weten hoe jij dat geluid hebt gemaakt? :D

Origineel geplaatst door 6 trak
dat klinkt toch niet als een downgepitchte scheet? ...nou erm... als een bekscheet dan... :D

hihi neen, is gewoon een boer. :D

heb ooit gehoord dat de rex uit jurassic park een combinatie was uit dierengeluiden, zoals een hond een leeuw,
en een trein(!) en nog wat effecten. en inderdaad kun je er best een remmende trein in horen.....

:)

Er was laatst een reportage op Discovery over de grootste flight-simulator van de wereld. Het schijnt dat ze het geluid van die machine hebben gebruikt voor de T-Rex uit Jurassic Park:

"One of the sounds which made up the t-rex roar in JP is a airforce flight simulator. Apparently Spielberg found it so loud, he insisted it be part of the roar."
http://www.dansjp3page.com/jpfacts.txt

Ook interessant:

As raw material for the dinosaur sounds, sound designer Gary Rydstrom and his team collected audio recordings of various living animals&emdash;from swans and hawks to rattlesnakes and monkeys&emdash;and began to piece them together in interesting ways.

"We'd go out in the field and wed record what ends up to be a lot of garbage," Rydstrom explains. "And then we'd come across something we liked, sample it, put it into the computer and manipulate it."

The fierce scream of the Raptors, for instance, was actually a mix of two rather harmless marine animals, a dolphin and a walrus.

http://www.lost-world.com/Lost_World02/Jurassic_Park.Site/Behind.html

Back