AUX - mono/stereo

BananaWorld

Addicted to Music
Even een vraag waar waarschijnlijk een heel makkelijk antwoord op is.

Ik wil een effectmodule via de aux aan gaan sturen, dus dat is geen probleem. Maar het gaat om het gebruik van mono/stereo. Een effectmodule heeft meestal de mogelijkheid om in stereo-effect te werken of als twee mono-effecten.
Echter vanuit mijn mengpaneel kost dat twee aux-kanalen als ik hem in stereo gebruik (zit een stereo-mode op). Of het echter nodig is omdat ik voor mijn synth gewoon 2 kanalen gebruik en deze dus ook apart doorstuur naar de aux (2x mono dus) weet ik eigenlijk niet.

Mijn vraag is nu of er wat van de stereodynamiek verloren ga door alles via 1 aux (mono) uit te sturen i.p.v. 2 auxen (stereo).
Is dit stereo effect alleen om verschillende galmen op het stereobeeld te zetten?

Hopelijk is het allemaal een beetje duidelijk geschreven :confused:

Tot ziens,
de wereld van de bananen.

Ik zou me over het stereobeeld en de dynamiek niet al te druk maken en die stereo in gebruiken als 2 aparte ins zodat je uit die ene doos zowel de reverb als de felbegeerde delay kunt halen.

Hallo,

Als je met 2 mono sends een stereo signaal naar een stereo reverb processor wilt sturen, dan vertroebel je toch altijd je stereobeeld? (omdat het onmogelijk is om send 1 en send 2 precies even hard te zetten?)

Ik kan me voorstellen dat het in veel gevallen niet zo nauw luisterd. Maar stel dat je met 1 stereo microfoon van het merk Neumann die je ongeveer 5.000 euro heeft gekost een opname hebt gemaakt van een Jazzcombo en deze wilt voorzien van een kunstmatige galm....

Hou zou je dat moeten aanpakken als je geen stereo sends zou hebben? (ervanuitgaande dat je de recorder niet gewoon rechtstreeks op de galm aansluit..)

Groetjes,

Matthijs

Waarom is het onmogelijk om twee sends even hard te zetten? Ik denk niet dat er een eenduidig antwoord te geven is op je vraag. Dit is mijn oplossing:

Je zult als je met opname-apparatuur gaat werken in de prijscategorie die jij noemt er denk ik voor moeten kiezen om effecten zoals een stereo galm ná het opnameproces pas toe te passen, waarom zou je dit live doen?
Je neemt beide microfoonkanalen op op bijv een harddisrecorder, waarbij je de niveauverschillen tussen links en rechts (en dus je panning) nauwkeurig aan kunt passen waarna je het naar een reverbprocessor stuurt.
Lijkt mij het meest voor de hand liggend, deze methode, misschien dat anderen me voor gek verklaren, maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

Bananaworld, je moet jezelf simpelweg afvragen of je het stereobeeld van je bronsignaal terug wilt vinden in de kunstmatige galm. Zo ja, dan heb je gewoon 2 auxkanalen nodig. Tuurlijk is de uitgang van je effectprocessor ook in stereo als je een mono-bron gebruikt, maar dan praat je over pseudo-stereo (oftewel een "kunstmatig"stereobeeld).

In 90% van de gevallen valt het geen hond op of je een "echte" stereogalm gebruikt of niet; maar dat hangt natuurlijk sterk af van de muziek die je maakt (zo kan ik me niet voorstellen dat de Prodigy zich druk maakt om deze materie, ook al hebben ze meer auxkanalen dan de gemiddelde thuisfreaker).

Hoop dat je er wat aan hebt...

er zijn verschillende manieren om je effect terug te laten komen , via de faders links en rechts , maar sommige draaien alleen de aux een beetje open alleen dan heb je dus geen toonregeling op het effect ;{ stereo kost nou eenmaal kanalen , maar een stereo effect klinkt wat mij betreft altijd beter dan mono , mocht je niet genoeg kanalen hebben zou ik toch gaan denken om een grotere mixer aan te schaffen is prijzig mischien maar dan hoef je ook niet zuinig te zijn met effecten stereo kanalen etc:)

Back