geluidsniveau's gelijk maken

Bobby

.com
hi guys!

een vraagje:
ik heb 5 demotjes en ik zou ze graag allemaal op hetzelfde geluidsniveau krijgen. (nu liggzn ze behoorljk uiteen)
Hoe doe ik dit?
Elk nummer afzonderlijk normalizeren is de oplossing alvast niet :p

Origineel geplaatst door Bobby
En normalizeren is de oplossiing niet denk ik :P

Waarom niet?

Iig, wat ik doe, is in T-Racks al mijn tracks zo masteren dat ze een beetje gelijk aan elkaar zijn qua volume.
Maar toch is dit niet zo makkelijk omdat 2 tracks bij 0 db toch niet altijd even hard klinken.

Ik denk dat normalizen dus wel een optie is. (iets wat je in wavelab prima kan doen)

met compressie/limiting kun je dan volgens mij het meeste doen. Normalizen niet idd, want dan wordt eerst de maximumwaarde in het geluid opgezocht en dat vervolgens als referentie gebruikt om te kijken hoeveel dB het geluid opgekrikt kan worden. Stel dat je een dynamische uitschieter hebt die al bijna alle dynamiek gebruikt, dan valt er dus weinig te normalizen en zal het geheel dus ook niet luider gaan klinken. Smeer je eerste die piek(-en) wat glad, dan kun je je geluid dus veel luider laten klinken (en dan het liefst nog steeds met zo min mogelijk normalizen. Gebruik liever de make-up gain van je compressor om te versterken)

in nero zit inderdaad ook een normalize-functie

Attachments

• nero.jpg
    nero.jpg
    168 KB · Bekeken: 95
Er is een wezenlijk verschil tussen geluidssterkte en luidheid.
Geluidsterkte is een "electonisch-zakelijk" gegeven.
Luidheid een "ervarings" gegeven.

(Ik ga er vanuit dat je demo's elk afzonderlijk o.k. klinken).

Wil je je demo's allemaal even luid? Let dan niet op je meters.
Versterk de ene demo ten opzichte van de ander. (Of verzwak de andere demo ten opzichte van de ene).

En begin ook gewoon met je eerste demo.
Pas de tweede op de eerste aan qua luidheid.
Pas de derde op de tweede aan.
Etc.

Daarna:
Zorg er wel voor dat je uiteindelijk op je meters voor geen enkele demo een uitschieter boven clipniveau krijgt. Mocht dit wel zo zijn, verzwak het volume voor alle demo's even veel. Hou de sterkste uitschieter van alle demo's op ± -6 dBFs.

Ga dus niet normalizen. Daarmee krik je louter en alleen de geluidssterkte op tot net onder clipniveau. Niet wat jij wil.
Succes.

In de omroepwereld is dit een deel van het vak.
Je noemt dit TPP, en het gaat om auditieve balans, geen meters of compressie flauwekul kunnen dit voor je doen.
De beste manier is om mono te luisteren op een point/source monitor een puntbron, dus geen twee of drieweg speaker maar een klein speakertje zoals een simpel PC speakertje, en bovendien op een vrij zacht volume.

Zo worden CD's ook in balans gebracht, en soms betekent dat dat er tracks bij zitten die MOL niet eens halen, en dat is dan dus GOED.

Met compressie krijg je zoveel foute artefacten dat het alleen maar af te raden is.

Groeten, Karel post *Technicus Omrop Fryslan, Radio Noord en muziekproducent.

Je kan ook je best klinkende mix als voorbeeld nemen, en dan je andere nummers opnieuw mixen in dezelfde verhoudingen als die track. (op de manier van cybermax)

Dan krijgt je meteen een meer eigen sound. (los van je stijl)

Het is weer ff wat werk, maar dan heb je ook wat : )

Back