midi+mpc2000xl

djmarionesta

Ingeburgerd
hallo allen! weet niet waar ik met deze vraag naar toe moet dus hier maar.
ik heb mijn mpc2000xl aan mijn pc hangen waar ik cubaseSX op draai.
ik heb een sample van vinyl opgenomen (gewoon een bassdrum).
weet wel dat ik hem in cubase kan opnemen dmv een audiospoor.
maar ik dacht ook als ik mijn mpc als midi op mijn geluidskaart aansluit(motu282) kan ik de sample als midi opnemen op een midi kanaal in cubaseSX.
maar niet dus, 't blijft audio schijnt terwijl ik dacht, een pad op de mpc is toch ook gewoon een midi commando bv c37 ofzo net als een toets op een midi keyboard ook al is het een audio opname.
ik wil dit i.v.m quantizen in cubase zodat wat ik live inspeel ik in de key editor kan verschuiven.
net als je een mpd 16 gebruikt.
de muziek die ik wil maken is deephouse dus tijdgerelateerd.

waarom kan de mpc zelf wel een bassdrum quantizen ook al is het een audio(wav)bestand.

wie heeft er ook een mpc2000xl aan cubase SX gehooked en hoe gebruik je het(ik heb de 8 outs en ik begrijp wel hoe je werkt met de audiosporen)

vr. groet mario

Zeer vage vraagstelling, maar goed.

Ofwel neem je de basskick op in cubase als wave-file en zet je hem in een softsampler(!) om hem met je midikeyboard te kunnen bespelen en dus ook te quantizen.
Ofwel neem je de kick op met je MPC (beter geluid en timing imo), leg je hem onder een pad, speel je in en laat je de mpc syncen aan cubase.
Je kan ook je wavefile in cubase gaan kopieren en quantizen in een audiotrack, maar dat is iets minder gebruikelijk en in jouw geval wat onhandiger.

ik snap er niks van. Kun je je vraagstelling misschien even herformuleren en in hooguit drie regels tekst verpakken? Ik wil graag helpen (als ik dat kan natuurlijk).

Volgens mij kan je samples die je in je MPC geladen hebt, gewoon aansturen vanuit Cubase.
Ik weet echter niet of je dan op de MPC persee op de betreffende track moet gaan staan.
Maar das wel iets om te proberen als het niet lukt.
In Cubase gebruik je dan dus een gewoon midikanaal waarmee je de MPC aanstuurd.

En de mididata op dat kanaal kan je dus gewoon quantinizen.

Misschien kan je ook gewoon met Cubase het live spelen op je MPC pads opnemen.

hey sander bedankt voor snelle repley
dus als ik het goed snap moet ik andersom denken dus via mijn midi key board de sample in mijn mpc aansturen en dan naar midi kanaal>

groet mario

hazes en nick
ik zal het nog even proberen uit te leggen

ik heb een sample opgenomen onder een MPC pad
ik selecteer een midi kanaal in cubase en en wil deze sample dmv mpc pad in cubase opnemen.
met een audiokanaal in cubase maar kan het ook op een midikanaal in cubase?

de mpc verstuurt toch ook midi
of kan een opgenomen audio sample in de mpc niet verstuurt worden als midi?

ik hoop dat dit een duidelijker vraagstelling is b.v.d

groet mario

Als je een keyboard gaat gebruiken ipv de MPC pads, dan sluit je die of op je "midi in" van je geluidskaart aan en de midi out van je geluidskaart gaat dan naar de MPC "midi in". Maar je zou ook je keyboard op je mpc "midi in" kunnen kunnen aansluiten en de de "midi out" van je geluidskaart naar je 2de "midi in" van je MPC.

ik zou voor de eerste manier gaan.

In Cubase selecteer je in een midispoor het midikanaal waarnaar de MPC luistert (geen idee welke dat is).
Als je dan op een toets drukt zou je de sample vanuit de MPC moeten horen. Het is misschien wel even zoeken
onder welke toets de sample zit. (Tenzij je in de MPC de sample over het hele toetsenboard hebt verspreid).

Heb geen cubase en ook geen mpc maar zal toch ff antwoord proberen te geven:

opnemen:
- Sluit een midi-out van de MPC aan op de midi in van je PC.
- Zorg dat als je op de MPC een pad aanslaat dit verstuurd wordt via midi
- Neem dit op op een midi track in cubase

afspelen:
- Sluit de midi out van je pc aan op de midi in van je MPC
- Zorg ervoor dat de track waarop je hebt opgenomen uitzend op het juiste midi kanaal

druk op play en je het betreffende geluid zal afgespeeld worden OP JE MPC. t geluid komt dus niet uit je computer maar uit de mpc2000.

Als dit wartaal voor je is dat heb ik t misschien niet duidelijk genoeg uitgelegd of je moet je nog ffies verdiepen in de grond beginselen van midi.

Wat je ook moet doen is je pad verwijzen naar MIDI en NIET naar DRUM1, DRUM2, DRUM3, DRUM4, anders speel je de sample af naar de sequencer van de MPC ipv cubase. Dan speel je dus eigenlijk je drumpads zoals een midi klavier.

Back