Tr-909

paul

Joe haj
misschien een rare vraag maar:

waarom is roland gestopt met het maken van de TR-909?:confused:
het is toch een super product wat veel verkocht werd...
het zou toch een briljante onderneming zijn imo als ze deze bak weer op de markt zouden brengen..¿

iemand ooit toevallig gehoord of roland met een nieuwe drumbak (cloon) op de markt komt?
8)

alvast bedankt

Paul

De 909 was een behoorlijke flop.
Grotendeels analoog (qua klankopwekking) in een tijd waarin digitaal het toverwoord was....

Gebruik de zoekfunctie eens. ;)

Ze zouden er ontzettend veel geld mee kunnen verdienen lijkt me ja.

Een 909 die volledig met midi te besturen is zou best een uitvinding zijn..

Vraag - Aanbod?

Als de Andromeda nu ineens een geeltje was, speelde elke kleuter erop, en is Enoid & co ook niet meer vernieuwend bezig. ;)

Hoe zeldzamer, hoe koeler voor de heb. En dat ding klinkt gewoon nog dik!

volgensmij is deze bak toch vrij gewild ¿

Niet omdat ie nu nog spectaculair goed is, maar omdat het een collectors item is geworden. Een revolutionaire drumsynth wellicht TOEN, maar outdated nu, als je voor dezelfde prijs een machinedrum krijgen kan.

Origineel geplaatst door =XTRECIST=
Vraag - Aanbod?

Als de Andromeda nu ineens een geeltje was, speelde elke kleuter erop, en is Enoid & co ook niet meer vernieuwend bezig. ;)

Hoe zeldzamer, hoe koeler voor de heb. En dat ding klinkt gewoon nog dik!

Toevallig gisteren nog op gespeeld.

Jezus hoe zet je de arpeggiator, sequencer en effecten uit op zo'n dinge? :S

Origineel geplaatst door bikkel

Hehe, weeknie. Nog niet op gespeeld.

Origineel geplaatst door The Unholy
Ze zouden er ontzettend veel geld mee kunnen verdienen lijkt me ja.

Een 909 die volledig met midi te besturen is zou best een uitvinding zijn..

Die jomox dingen bestaan toch,roland gaat dit nooit doen,heb ik eens in een intervieuw gelezen.
Geloof in de interface ofzoiets,maar precies weet ik het niet meer.

En als ze het uberbaupt gaan doen,wordt het vast v.a wat weer nergens naar klinkt.
Omdat de productie kosten vele lager zijn.

Origineel geplaatst door =XTRECIST=
Hehe, weeknie. Nog niet op gespeeld.

Hij stond onder de Ion bij i4. Ik heb de Ion niet eens aangeraakt :D

Origineel geplaatst door bikkel

met de bijbehorende knopjes....of via het menu op de display....;)

maar nu weer on-topic :

Roland heeft eigenlijk in al z'n modules en drummers wel een 909 en/of 808 kitje zitten ( bijv. in de R8,JV1080 enz. )....

Maar de 909 is eigenlijk heel beperkt en klinkt bovendien pas echt vet als je dingen als compressie,fx en distortion gaat gebruiken...

Klonen zijn er al ; Jomox en Novation hebben ze...

Re: Tr-909

Origineel geplaatst door paul
waarom is roland gestopt met het maken van de TR-909?:confused:

Omdat de verkoop slecht was.

het is toch een super product wat veel verkocht werd...

Niet dus. Ze verkochten zelfs zó slecht dat je bij wijze van spreken een TR-909 gratis kreeg bij aankoop van een pakje boter.

De reden van de slechte verkoop is redelijk eenvoudig: in die tijd zochten muziekanten / producers niet naar sounds die te tweaken waren, maar naar een zo reëel mogelijk klinkende drumdoos. M.a.w. de sounds in een drummodule moesten net als een echt drumstel klinken. Samples dus.

Er is trouwens een heel leuk alternatief voor een TR-909; de DIY 9090. Deze heeft wel geen on-board sequencer (who cares) maar wél MIDI (natuurlijk, hoe stuur je dat ding aan anders in het post cv tijdperk). Verschillende geluiden hebben zelfs méér controls dan een 909. En dat terwijl het hoofdzakelijk om dezelfde schakelingen gaan (dus gelijkaardige sound).

Maar er is een addertje onder het gras: je moet met een soldeerbout overweg kunnen. De ontwerper van de PCB's verkocht deze vroeger samen met wat IC's die vereist zijn, maar naar het schijnt is die ermee opgehouden. Je moet dus ook dubbelzijdige PCB's kunnen (laten) maken.

Hier meer info: http://www.erazotropa.com (eigenaar van die site is trouwens het forumlid Erazotropa).

Origineel geplaatst door mc_kwok
Niet omdat ie nu nog spectaculair goed is, maar omdat het een collectors item is geworden. Een revolutionaire drumsynth wellicht TOEN, maar outdated nu, als je voor dezelfde prijs een machinedrum krijgen kan.

De klank van de meeste TR-reeksen van Roland staat nog altijd als een huis. Als je echt de 909 BD wil moet je gewoon zo'n ding kopen (of de clone van trevor). Zelfs Jomox klinkt bijlange na niet zoals een 909, laat staan dat een Machinedrum BD/SD ... nog maar in de buurt kan komen.

Het is een collectorsitem vanwege z'n klank, niet omdat het gewoon oud/bekend is.

Re: Re: Tr-909

Origineel geplaatst door Steven V
Er is trouwens een heel leuk alternatief voor een TR-909; de DIY 9090. Deze heeft wel geen on-board sequencer (who cares) maar wél MIDI (natuurlijk, hoe stuur je dat ding aan anders in het post cv tijdperk). Verschillende geluiden hebben zelfs méér controls dan een 909. En dat terwijl het hoofdzakelijk om dezelfde schakelingen gaan (dus gelijkaardige sound).

Maar er is een addertje onder het gras: je moet met een soldeerbout overweg kunnen. De ontwerper van de PCB's verkocht deze vroeger samen met wat IC's die vereist zijn, maar naar het schijnt is die ermee opgehouden. Je moet dus ook dubbelzijdige PCB's kunnen (laten) maken.

Hier meer info: http://www.erazotropa.com (eigenaar van die site is trouwens het forumlid Erazotropa).

So hé, serieuze knutselvreugde, die 9090!

Origineel geplaatst door Steven V
Ze verkochten zelfs zó slecht dat je bij wijze van spreken een TR-909 gratis kreeg bij aankoop van een pakje boter.

Nope, dat was de 303 en misschien ook de 606. Maar niet de 909 of 808 toch wel minder dacht ik. Van de 303 zijn er zelfs veel weggegooid meen ik mij te herinneren.

Het magische van deze apparaten was dat elke noot (elke aanslag) anders klonk, dus heel levendig. Misschien kan Roland of iemand anders, beter een randapp. maken waar je de jomox door heen kan halen en dus echt "random" analoog klinkt. Dit kan ook wel met een eff. apparaat en vervolgens bv. detune kiezen. Maar dit is toch niet het echte werk.

Re: Re: Re: Tr-909

Re: Re: Re: Tr-909

Origineel geplaatst door sander
Nope, dat was de 303 en misschien ook de 606. Maar niet de 909 of 808 toch wel minder dacht ik. Van de 303 zijn er zelfs veel weggegooid meen ik mij te herinneren.

:o:

;{ ;{

Mja, kon je ook niet weten toen... ZONDEN!!

Back