Tr-909

Origineel geplaatst door Toon
De klank van de meeste TR-reeksen van Roland staat nog altijd als een huis. Als je echt de 909 BD wil moet je gewoon zo'n ding kopen (of de clone van trevor). Zelfs Jomox klinkt bijlange na niet zoals een 909, laat staan dat een Machinedrum BD/SD ... nog maar in de buurt kan komen.

Het is een collectorsitem vanwege z'n klank, niet omdat het gewoon oud/bekend is.

Wil ik wel per se die 909 BD sound of wil ik wel dat mijn nieuwe drumcompu klinkt als een 909? 't Is natuurlijk makkelijk om te stellen dat de TR909 de beste is omdat andere apparatuur niet goed genoeg die klank "emuleert", maar waarom zou je uberhaubt ervanuit gaan dat de base drum van de 909 nu de standaard is voor alle BD's. Het klinkt lekker, mee eens. Maar andere drumcompu's klinken weer goed op hun manier.

Origineel geplaatst door Frer!k
Jammer dat het nauwelijks te lezen is... Wel bizar, zo'n recentie

Dat komt waarschijnlijk doordat Internet Explorer je plaatje verkleint naar je resolutie van je beeldscherm. Als je je muis ff op het plaatje houdt krijg je een vierkant icoon waar je ff op moet klikken. Voila.:)

Origineel geplaatst door mc_kwok
Wil ik wel per se die 909 BD sound of wil ik wel dat mijn nieuwe drumcompu klinkt als een 909? 't Is natuurlijk makkelijk om te stellen dat de TR909 de beste is omdat andere apparatuur niet goed genoeg die klank "emuleert", maar waarom zou je uberhaubt ervanuit gaan dat de base drum van de 909 nu de standaard is voor alle BD's. Het klinkt lekker, mee eens. Maar andere drumcompu's klinken weer goed op hun manier.

Ik vind het inderdaad ook een beetje de veilige manier: 909 geluiden gebruiken. Ik vind het geluid na al die jaren een beetje uitgekauwd worden. Maar goed, het klinkt altijd lekker, dus gebruiken maar weer. Hoe was het ook al weer met die supersaw? :)

Dat komt waarschijnlijk doordat Internet Explorer je plaatje verkleint naar je resolutie van je beeldscherm. Als je je muis ff op het plaatje houdt krijg je een vierkant icoon waar je ff op moet klikken. Voila.:)

ehh, da wist ik wel...

Origineel geplaatst door OnAcid
Not!

daarom verkochten ze juist niet. :stupid

http://www.acid.nl/scans/mmtr909.jpg

Heel juist. Linndrum, Simmons en SP-1200 waren toen veel "beter", en dan vooral die eerste twee.

Doordat de 909 zo slecht verkocht waren ze ook betreffelijk goedkoop te krijgen op de tweedehandsmarkt. Waarom denk je dat al die Chicago en Detriot muziekanten een 909 kochten? Inderdaad omdat het betaalbaar was.

best raar dat ze toen al in die recentie schreven dat die tape-save functie langzaam en omslachtig is....

Ik beweer ook helemaal niet dat een 909 de beste is. Ik zeg enkel dat als je die specifieke klank zoekt je met andere spullen dikwijls bedrogen uitkomt.

Hey, aangezien er al een 909 thread is, denk ik dat het gepast is om het hier te posten.

Jullie zeggen wel van 'Nu, is hij wel de betse ? Anderen klinken ook wel goed .. anders'

Cool, maar kunnen jullie enkele namen geven van alternatieven ? Ik was even aan het kijken op ebay, en inderdaad die prijzen staan stevig hoog voor zo een tr-909, veel te duur imo ! Dus bestaan er dan geen alternatieve leuke speeltjes ? Ik gebruik atm reason als drumSAMPLER, met dan tjah, samples van't net en bijgeleverd, maar dat is even leuk als het klinkt, terwijl drumlijntjes net vette fun horen te zijn.

Heeft iemand wat namen klaarliggen ? Software of hardware, maakt me helemaal niet uit, maar ik vind €800 voor een drumpcomputer echt wel veel te veel geld. Zelfs sample CD's ofzow die je extreem goed vond. Want ik vermoed dat er geen andere betaalbare oplossin zal zijn :)

Cheers

Wellicht:

Hardware: Novation D(rum)-Station

Software: Waldorf Attack

MOet je maar eens wat demo's luisteren op de websites van de fabrikanten en wat reviews op de Sound On SOund Website.

Al die klonen lijken der niet op.
Alleen die zelfbouw komt heel dicht in de buurt...

En in de toekomst dan? ... er zullen steeds meer 909's defect raken... en toch zullen er altijd mensen zijn die zo'n ding willen hebben ... zo worden ze weer duurder ... weer klonen maken?

Want in bv. hardcore muziek is dat ding toch echt belangrijk als je het mij vraagt en dan gaat het vooral om de snares, claps, hihats en kicks ... juist die typische 909 snares, hi-hats en claps zijn niet weg te denken uit veel hardcore nummers van vandaag ... en ik zeg vooral bij dit house genre, hierbij vind ik het toch altijd weer het meeste opvallen hoevaak de 909 sound wordt gebruikt.

Origineel geplaatst door BelgianGuru
maar ik vind €800 voor een drumpcomputer echt wel veel te veel geld.
beetje ongenuanceerd hé. er zijn toch ontelbaar veel synths die meer dan 800€ kosten, maar daar piept niemand over. waarom zou je dat dan niet aan een drummer kunnen uitgeven? wat wel zinvol is is prijs vs mogelijkheden/sound vergelijken. en daar is de 909 een speciaal geval, want hij heeft al bij al een beperkte sound, maar wel een hele goeie en bekende. dus ja, sommigen hebben het ervoor over, anderen helemaal niet.

maar kijk je nu naar een machinedrum, dan is het heel anders. dat is de meest geavanceerde drummer ooit, met super sequencer, synthese mogelijkheden, modulatie, en noem maar op. zoiets is naar mijn bescheiden mening dubbel en dik 800€ waard.

Oh ik wist niet dat er sequencer en stuff in zat ? Ik d8 gewoon een synth, maar om he percussie en bassdrums enz.. volledig van 0 te maken ? Maar zelfs dat is het geval niet (gewoon samples ?_?). dan kan ik me toch evengoed een 909 sample CD aanschaffen, want een sequencer/sampler heb'k al liggen ? Of sla ik er nu helemaal naast ? :)

Oh ik wist niet dat er sequencer en stuff in zat ? Ik d8 gewoon een synth, maar om he percussie en bassdrums enz.. volledig van 0 te maken ? Maar zelfs dat is het geval niet (gewoon samples ?_?). dan kan ik me toch evengoed een 909 sample CD aanschaffen, want een sequencer/sampler heb'k al liggen ? Of sla ik er nu helemaal naast ? :)
op wat is dit een antwoord? over welke bak heb je t?

Om heel eerlijk te zijn hoor ik toch liever een vette synthkick dan een 909 kick maar goed is weer een kwestie van smaak natuurlijk..

En ja de 909 hats,clap,ride en snare hebben gewoon iets magisch vind ik dus red ik me wle met m'n Airbase :D

Of sla ik er nu helemaal naast ? :)

Je slaat er helemaal naast. :D

Er is daar al veel over gezegd en via de zoekfunctie makkelijk terug te vinden. Ik kan alleen maar mijn eigen ervaring toevoegen: de TR's werken gewoon ongelofelijk intuïtief en "swingen". Of je er zoveel geld wil aan uitgeven is iets anders en dat moet ieder voor zichzelf beslissen.

Origineel geplaatst door Kevin
Om heel eerlijk te zijn hoor ik toch liever een vette synthkick dan een 909 kick maar goed is weer een kwestie van smaak natuurlijk..

synthkick?
Een 909bd is ook een synth toch.....net als de snare tom rimshot en clap.....er zitten gewoon 5 synth's in de tr909......
Elk geluid is opgebouwd net als een synth.....je moet de tr909 zien als een preset bak van een synth:)

Back