[Overstap vinyl -> CD] Gaat het nu gebeuren?

trash

Ouwe rot
Kreeg dit nieuwtje binnen
Dave clarke stapt over van vinyl naar cd,er zullen best meer "dj's" volgen.
Begin van het einde voor vinyl??

7/27/2004
DC Press release:

The Move from Vinyl to CD

After some time (I wanted to move to CD in 1997) I have finally got a machine that I believe is sonically and technically up to the job of replacing the hallowed and much loved 1210. I was originally asked to demo the Technics CD deck in New York at the beginning of the year but I didn’t have the space in my calendar, however after finally getting my hands on one I have concluded that I will now switch over to cd’s in the short term, this will take some time and allow me to road test the machine in clubs. Initially I will bring my own, but would appreciate any promoters that read this and have budget to either hire or buy, to supply 2-3 of them, eventually my technical rider will change and any one with questions can send either an email to my office or speak to my road manager direct. Please note that Pioneer/Denon or other makes of cd decks will not be used, furthermore technics 1210’s will still be needed.

I know some of you flat earthers will be upset, but whilst I love vinyl it’s time has been written on the wall for ages and I felt that Final Scratch and Albeton live wasn’t for me in terms of interface and sound quality (although some djs have their own valid and different opinions). In my mind at the moment the pro’s outweigh the cons, it will speed up the both mine and other producers music to clubs (being cheaper for smaller labels/artists), the bass frequencies will be fatter and stereo (in non bridged systems), the flexibility in mixing techniques not available to vinyl (and some computer systems ) are exciting, and it uses a standard that is already tried and tested. The only cons that I can think of are slower load up time than vinyl and inability of titling each cd with vdu outlet to a central LCD. I believe these are not unsurmountable problems.

I must also say that this is an entirely professional decision, I am not sponsored by this company.

Finally............
Notice to promo/record companies and artists:
Please from now on can you send both vinyl and cd of all singles/albums that you feel suit the material that I play out e.g.: Novamute, Ruskin, inigo Kennedy, Victim, end2end, twilight, 76, turbo, Birmingham Boys, DiskoB, Gigolo, electrix etc. etc. etc. Can all cd’s please be labelled clearly as cdr’s without writing/print can easily be lost, also please don’t forget to finalise, and if it has been professionally mastered please label “production copy”. Only 16bit 44.1 will be played, mp3 will be ignored. Finally, if you can afford to, than please send any back cat on cd if you know I have been a fan!

Many many thanks
Dave Clarke

"Panta rhei, oedên menei"

"Panta rhei, oedên menei"

"Niets blijft, alles stroomt".

Concentreer je op je ademhaling, terwijl je ontspannen rechtopzit
op een niet al te harde stoel. Probeer je gedachten bij de ademhaling te houden,
maar niet krampachtig ( het gaat om "aandacht", niet om "concentratie"). Op het moment
dat je merkt dat je aandacht niet meer bij de ademhaling is maar dat je zit te denken, fantaseren
weg te dromen zeg je tegen jezelf "Denken..." (niet hardop hoor, gewoon intern). Terwijl je
"zit" met aandacht voor je ademhaling, moet je die volgen zonder hem te veranderen.
Doe dit enkele malen per dag op een rustige plek waar je niet gestoord kunt worden door anderen.
Na een dag of drie zul je merken dat de oorspronkelijke verwarring of de gevoelens van geschoktheid
over het feit dat die meneer van vinyl naar CD is overgestapt verdwenen zijn, opgelost a.h.w.

Ik wens je moed, doorzettingsvermogen en rust van geest toe,
ISPdeRuiter

Dan heb je wel het probleem dat dankzij de spijkerlaarzen-wetgeving op CD's en vooral de goudkleurige zelf-schrijf variant (zijn die er nog? Die van de Aldi zijn al gelukkig tijden lang mooi zilver) die meneer misschien bij de een of andere bananenrepubliek (en bron van die wetgeving) wordt tegengehouden omdat er misschien een paar illegale 1'tjes in de byte zitten.

Wat ik opmerkelijk vind is dat hij beweerd dat het professioneler is om CD's te gebruiken dan vinyl.

Om welk model/type Technics gaat hier eigelijk? Dat wordt me niet duidelijk na het verhaal gelezen te hebben...

Het gaat over de nieuwe SL-DZ1200.

techcd03-thumb.jpg

ERG mooi ding maar meer dan dat blijkt het niet te zijn; deze verschrompelt bij spelers als de topmodellen van Pioneer (CDJ1000), Denon (naam ontglipt me even, iets met 5000 erin) en Numark (CDX-1 met échte vinyl schijf :D) als het op functies en geluid aankomt.

Bij scratchen zou deze Technics érg veel last hebben van digitale vervorming, dit heb ik ook gezien in een filmpje waar een dude voortdurend zat te scratchen tussen de Denon, Technics en Pioneer, en het verschil was heel duidelijk te horen.

Dit lijkt me eerlijk gezegd sterk op sponsoring van Dave Clarke.

Die technics ben ik al onstage tegen gekomen en een vriend van me heeft er tijdens zijn set een paar nieuwe tracks vanaf CD-R op gedraaidt maar was niet erg enthousiast. Ze zien er wel heel mooi uit, maar ja.. daar gaat het nou eigenlijk net niet om. :)

Oke! thnx voor de info.

Jij vind hem mooi, ik niet....
In het verleden heb ik ook veel als DJ gewerkt in kroegen en feestjes enzow. Mijn ervaring is dat ik elke desktop cd-speler irritant vind in vergelijking met een 19" dubbele cd speler, maar dat is persoonlijk nutuulk...

synthforum! ;)

Origineel geplaatst door Flesje
In het verleden heb ik ook veel als DJ gewerkt in kroegen en feestjes enzow. Mijn ervaring is dat ik elke desktop cd-speler irritant vind in vergelijking met een 19" dubbele cd speler, maar dat is persoonlijk nutuulk...

Als je een vinyl-manneke ben zoals ik is zo'n desktop spelertje met schijf erop toch heel wat leuker.

Ik vraag me af wat je irritant vind aan zo'n desktop model?

Origineel geplaatst door Steven V
Als je een vinyl-manneke ben zoals ik is zo'n desktop spelertje met schijf erop toch heel wat leuker.

Ik vraag me af wat je irritant vind aan zo'n desktop model?

Ja, ik ben dus geen vinyl-manneke!

Altijd CD's gedraaid en dan is zo'n bediening recht onder je mixer (alles inbouw) gewoon het meest ideale, zeker als je dan je cd koffers in de buurt v/d cd-lade's kwijt kan...

Ik was/ben ook een DJ die het veel belangrijker vond welke plaat op welk moment, dan dat ik me bezighield met (mix)technieken. Ik heb ook vaakzat gedraaid op huis-tuin-en-keuken cd spelers bvb.

grtz,,, :)

Als goth/industrial DJ draai ik al jarenlang vrijwel uitsluitend CDs. Er wordt nauwelijks nog vinyl gereleased in dat marktsegment. Alleen Ant-zen en Hands production, en wat obscure labels doen dat nog, en die releasen veelal ook op CD. Bij Ant-zen is het zelfs zo, dat er op de CD uitvoeringen zoveel meer nummers staan, dat de vinyl release alleen interessant is voor vinyl-fetisjisten. Genres als Electronic Body Music, Darkwave en Synthpop worden vrijwel nooit meer op vinyl gereleased.
Wat CD spelers betreft: ik heb eigenlijk op alles wel gedraaid, maar de besten vind ik de Denons, en dan maakt het type me niet zo veel uit. Wat desktopper betreft vind ik de pioneers ook erg tof, met de CDJ100 voorop. Numarks vind ik ruk.

Origineel geplaatst door kratarknathrak
Numarks vind ik ruk.

Axis 8, Axis 9 of de nieuwe CDX-1 al geprobeerd? Dat je dat ruk spelers vind, is jou mening maar wel onterecht.

Laat ik ook eventjes duidelijk zijn dat de enige reden dat ik een vinyl-manneke ben is omdat er zeer weinig muziek in mijn stijl uitkomt op cd. Of ik moet genoegen nemen met de nouveau-disco compilaties (nee dank u). Ik draai niet met vinyl omdat het cooler zou zijn dan cd's of zo (het tegendeel is waar).

Dave Clark?
Van de Dave Clark Five?
Van 'If I had the nerve to kiss you'...
Begin jaren 60 van de vorige eeuw, tegenhangers van The Beatles in Liverpool...
Leeft'ie nog? ;)

Wout

Origineel geplaatst door Steven V
Axis 8, Axis 9 of de nieuwe CDX-1 al geprobeerd? Dat je dat ruk spelers vind, is jou mening maar wel onterecht.

Ik zou de types niet weten. Wel weet ik dat alle numark spelers waar ik op gedraaid heb, te traag zijn met starten, en lastig te Cue-en zijn. Dus vind ik het kut-spelers. Klaar uit. Het kan best zijn dat nieuwere typen beter zijn. Dat merk ik dan wel als ik er op draai, maar bijna overal waar ik draai staan Pioneers of Denons, dus ik denk dat ik niet de enige ben die numarks vindt rukken. De Bazart heeft Numarks, en Tivoli geloof ik ook. Verder kom ik ze nooit tegen.

De mensen die de laatste tijd zo liggen c.q. zitten te emmeren over de slechte geluidskwaliteit van de SL DZ1200, weten niet hoe je dat ding moet gebruiken.

Er is een wezenlijk verschil tussen deze en de concurrerende CD spelers ... Bij Pioneer en Denon wordt het zogenaamd mastertempo uitgezet, zodra je aan de platter/jog schijf komt. Bij de Technics is dit niet het geval.
Het gevolg is dat de Technics blijft realtime-timestretchen als je ook maar even aan die draaiende schijf komt.
Als je 'm wilt vergelijken met de concurrentie, moet je dus dat timestretchen uitzetten, en bij deze heet dat toevallig PitchLock en moet je het HANDMATIG uitzetten.
Verder hebje nog de instant change knop, dat maakt kwa geluid ook nog een hoop uit, hoe je die hebt staan. En wil je nog realistischere scratch-geluiden, moet je op dat ding de dynamic en vinyl effects eens aanzetten, dan hoor je ineens heel iets anders.

Ik heb zo'n geval nu ongeveer 3 maanden hier staan, naast 2 Pioneer CDJ1000's, en de enige echte dingen waar ik me aan erger (nou is ergeren een groot woord, zeg maar liever de dingen die mij tegenvallen) zijn de speling van die schijf die bovenop het apparaat ligt (die kun je naar links en rechts bewegen over zeker 2 mm, net alsof je een plaat met een te groot gat hebt) en die eerder genoemde timestretch functie ... die is niet echt "up to speed" als je 'm met een Pioneer vergelijkt. Vooral bij grotere correcties/aanpassingen in de snelheid (>5%) gaat het ding af en toe helemaal de mist in. Er valt zelfs af en toe geluid weg ....

De dingen die mij meevallen, zijn de ingebouwde (32 seconden stereo) sampler en de mogelijkheid tot afspelen van MP3 vanaf CD of SD Card.... Moet ik wel weer bij vertellen dat je MP3's maar to 192 kbps kunt gebruiken (maar dat schijnt met een software update verholpen te worden, op korte termijn).

Leon

Oja... Ik werk NIET voor Technics en ook niet voor Pioneer, ben een "normale" gebruiker.

Ik draaide gisteravond in de waakzaamheid, en daar sprak ik met een van die technici die die dingen thuis had, en die was er heel enthousiast over. De meningen lijken verdeeld! :)

Pffff, wat maakt 't toch allemaal uit? 't Gaat toch om de muziek bij een DJ-optreden?!

Origineel geplaatst door LeonMols
De mensen die de laatste tijd zo liggen c.q. zitten te emmeren over de slechte geluidskwaliteit van de SL DZ1200, weten niet hoe je dat ding moet gebruiken.

Er is een wezenlijk verschil tussen deze en de concurrerende CD spelers ... Bij Pioneer en Denon wordt het zogenaamd mastertempo uitgezet, zodra je aan de platter/jog schijf komt. Bij de Technics is dit niet het geval.
Het gevolg is dat de Technics blijft realtime-timestretchen als je ook maar even aan die draaiende schijf komt.
Als je 'm wilt vergelijken met de concurrentie, moet je dus dat timestretchen uitzetten, en bij deze heet dat toevallig PitchLock en moet je het HANDMATIG uitzetten.
Verder hebje nog de instant change knop, dat maakt kwa geluid ook nog een hoop uit, hoe je die hebt staan. En wil je nog realistischere scratch-geluiden, moet je op dat ding de dynamic en vinyl effects eens aanzetten, dan hoor je ineens heel iets anders.

Ik heb zo'n geval nu ongeveer 3 maanden hier staan, naast 2 Pioneer CDJ1000's, en de enige echte dingen waar ik me aan erger (nou is ergeren een groot woord, zeg maar liever de dingen die mij tegenvallen) zijn de speling van die schijf die bovenop het apparaat ligt (die kun je naar links en rechts bewegen over zeker 2 mm, net alsof je een plaat met een te groot gat hebt) en die eerder genoemde timestretch functie ... die is niet echt "up to speed" als je 'm met een Pioneer vergelijkt. Vooral bij grotere correcties/aanpassingen in de snelheid (>5%) gaat het ding af en toe helemaal de mist in. Er valt zelfs af en toe geluid weg ....

De dingen die mij meevallen, zijn de ingebouwde (32 seconden stereo) sampler en de mogelijkheid tot afspelen van MP3 vanaf CD of SD Card.... Moet ik wel weer bij vertellen dat je MP3's maar to 192 kbps kunt gebruiken (maar dat schijnt met een software update verholpen te worden, op korte termijn).

Leon

Oja... Ik werk NIET voor Technics en ook niet voor Pioneer, ben een "normale" gebruiker.

dus jij beweert dat dat aliasing effect wat ik in een aantal voorbeelden zeer duidelijk heb gehoord komt vanwege het feit dat de tester in kwestie met mastertempo op ON aan het werken was? ik had nl begrepen dat het een bug was..... op zich klinkt je verhaal wel aannemelijk, ervan uitgaande dat de meeste DJs behoorlijk simpel zijn qua techniek..

't is gewoon niet ghetto om met CD's te draaien...

8)

Het schrikbarenste is dat er hele generaties opgroeien die niet eens weten hoe een platenspeler werkt.

Back