vraag over midi-setup

paol

Stamgast
Stel ik heb 2 computers en 3 midi-keyboards, nu wil ik alles zodanig installeren dat alles met mekaar kan communiceren,
wat heb ik dan aan midi-hardware nodig? Denk dat ik aan een midi-merger niet genoeg heb.
Suggesties?
thx
Paol

Hoe bedoel je dat alles met elkaar kan communiceren? Alles met alles MIDI in en MIDI out?

De gemakkelijkste oplossing is één van de drie MIDI keyboards kiezen als zgn. master keyboard. De MIDI out en in sluit je vervolgens aan op de MIDI interface van de PC. Vervolgens koppel je de MIDI THRU van je master keyboard naar de MIDI in van je tweede synth. De MIDI THRU van de tweede synth sluit je dan aan op de MIDI in van je derde en laatste synth. Het voordeel is dat je met slechts één MIDI interface toch alle synths kunt gebruiken vanuit je sequencer of je master keyboard. Nadeel je kan de twee andere keyboards alleen nog maar gebruiken in local mode.

Een tweede en iets betere oplossing. Koop een MIDI merger en koppel de drie MIDI OUT's aan op de merge module en de MIDI OUT van de merge module koppel je dan op je MIDI IN van je MIDI interface van de PC. De MIDI out van je PC sluit je aan op de MIDI in van je eerste synth. EN vervolgens de THRU naar de in van je tweede synth en de MIDI THRU van je tweede synth naar de MIDI in van je derde synth. Deze oplossing heeft slechts één klein nadeeltje. Twee van de drie synths moeten over een MIDI THRU beschikken + je kan wat vertraging hebben bij het versturen van MIDI commando's omdat je drie synths in cascade staan. DIt probleem kun je oplossen door een MIDI THRU box te kopen. Dit is zeg maar een verdeelblok. Je sluit de MIDI OUT van je MIDI interface van de PC aan op de ingang van de MIDI THRU box. En vervolgens koppel je dan elke MIDI THRU naar de MIDI IN van je drie synths. Blijft nog steeds één probleem over (maar dat had je bij de eerste oplossing ook) en dat is dat de drie synths de commando's moeten ontvangen op een verschillende kanaal. Per MIDI stekker zijn er 16 kanalen beschikbaar. De meeste synths hebben de mogelijkheid om het midi kanaal in te stellen. Voor multitimbrale synths kun je ook zeggen dat part x zijn commando's moet ontvangen op kanaal y.

De derde en duurste oplossing is een MIDI interface kopen die meerdere MIDI stekkers heeft. Zo zijn er bv. MIDI interfaces die 4 of 8 MIDI IN en MIDI OUT hebben. Je koppelt dus elke synth rechtstreeks aan zijn "eigen" MIDI interface. Vanuit je sequencer heb je dan de volledige controle over eendert welke synth. Verder hoef je ook geen master keyboard te kiezen opdat de sequencer zelf wel uitmaakt naar welke MIDI interface hij de note-on en off commando's moet doorsluizen.

Nu wat betreft die tweede PC dat begrijp ik niet goed. Je MIDI sequencer kan toch maar op één PC draaien. Ik heb ook nog nooit een orkest gezien met twee of meerdere dirigenten.

Nog vraagjes...

een pc draait seq, ander draait wave-editing, dit vanwege niet al te sterke computers, ik ga je info nog ff eerst goed lezen, bedankt voor de mooie uitleg en ook de rest.

en wat doet een midi-patchbay dan?

hetzelfde als een audio patchbay, maar dan met midi signalen :) Je kunt dus alle midi ins en out met elkaar patchen, vaak via het frontpaneel van de patcher, soms ook alleen via de pc als editor

Origineel geplaatst door paol
een pc draait seq, ander draait wave-editing, dit vanwege niet al te sterke computers, ik ga je info nog ff eerst goed lezen, bedankt voor de mooie uitleg en ook de rest.

Maar eh...
als die ene PC alleen maar wave editing doet, heeft het toch geen enkel nut die PC aan te sluiten op de MIDI keten? Lijkt me... :geslaagd:

sds en vergeten een editor, maar dat maakt allemaal niet uit, gaat erom of dat mogelijk is, 2 comps en 3 synths

... dan kom je niet onder een midi merger functie uit.
Echter: mergen kan je ook software-matig doen middels 'n leuk gratis Windows tooltje (Midi-OX en Midi Yoke).

Dus als je een goeie midi interface hebt met meerdere INs, de ene PC (#1) MIDI out in de andere PC (#2) MIDI IN.
Op PC #2 gebruik je dan genoemde tools om de midi outputs van beide PC's te mergen naar 1 of meerdere uitgangen.

En dan zou ik persoonlijk liefst iedere synth een eigen MIDI OUT geven, ik houd niet zo van MIDI THRU zoals eerder beargumenteerd in deze thread: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=27320.
Dat stelt dus weer eisen aan je MIDI interface op PC #2 (de merge PC); ik zou zeggen, 4x4 minimaal, dan heb je nog wat bewegingsvrijheid.

En op PC #1 kan je met een simpele midi interface volstaan; wil je goedkoop klaar zijn, gebruik dan genoemde PC #1 als de editor PC; daarbij is timing niet zo kritiek, en kan je volstaan met een el-cheapo joystick-MIDI kabel (als dat tenminste werkt op die PC).

Even samenvattend:

PC #1: Editors etc. -> Joystick-MIDI kabel;
Midi IN en OUT aansluiten op PC #2.

PC #2: Sequencer, Merge software -> 4x4 MIDI interface;
1 IN/OUT in gebruik voor PC #1. 3 overige MIDI IN/OUTs naar je synths.

For the record:

Zelf heb ik een Roland A880 MIDI patchbay met 8 MIDI ingangen en 8 MIDI uitgangen.
Van iedere ingang kan je zeggen naar welke uitgang(en) hij moet gaan.

Maar je kan naar 1 uitgang maar 1 ingang sturen (met uitzondering van een functie die ik zometeen omschrijf).

Met andere woorden: je kan ingang 1 naar uitgang 2, 3, 5 en 7 sturen en ingang 2 naar bijv. uitgangen 4, 6 en 8.
Er is geen relatie tussen de uitgangen en ingangen, anders dan de koppelingen die je zelf maakt.
Zoals hierboven aangegeven: ingang gaat naar uitgang 2, maar ingang 2 kan best weer naar uitgang 4 gaan (maar ook naar 1).

Alle configuraties kan je in programma's opslaan in 64 programma's.

Mijn master keyboard zit op ingang 1 en m'n PC op in- en uitgang 3. In programma 11 heb ik opgeslagen dat ingang 1 naar uitgang 3 moet gaan. Als ik dus een deuntje speel, gaat het MIDI signaal via input 1 naar output 3.

Op uitgang 4 zit een synthmodule, op 5 een sampler en op 6 een drumbak.
Als ik nu dus op m'n keyboard speel, gebeurt er in eerste instantie niks met die modules, want het signaal gaat alleen naar 3.

De truuk zit 'm erin dat ik ingang 3 naar uitgang 4, 5 en 6 stuur. Alles wat uit de computer komt, gaat dus naar de modules. En de computer (of beter: Cubase, want zonder software gebeurt er niks) merget [spreek uit: meurdsjt, betekent: voegt bij elkaar] het signaal van de sequencer en het master keyboard.

Met andere woorden, als ik dus wat speel, gaat het eerst naar de patchbay, dan naar de computer, vervolgens weer terug naar de patchbay en dan wordt het verdeeld over de modules.

Dit werkt alleen als de PC aanstaat, dus ik een ander programma heb ik de link van 1 naar 4, 5 en 6 gelegd.

Wil je nu echter nog een 2e keyboard of 2e PC aansluiten, dan kan de A880 dat ook aan.
Met 1 beperking: je kan maar 2 ingangen samenvoegen (maar wel naar om het even welke uitgangen).

Wil je dus 2 keyboard aansluiten en 2 computers, dan zal je bijv. keyboard 1 naar PC 1 moeten sturen, het daar mergen en dan weer naar de patchbay sturen. Doet hetzelfde met keyboard 2 aan PC 2 en merge dan de 2 ingangen waar de PCs aanhangen.

Heb je een PC met meerdere MIDI ingangen, dan kan je de truuk dus herhalen, want een PC heeft wat minder moeite met het samenvoegen van al die MIDI informatie.

Het probleem zit 'm wel in de toenemende complexiteit van je setup: op een gegeven moment heb je geen idee meer welk apparaat op welk kanaal data staat te spugen. :+

Ik heb het hierboven dus gehad over de de Roland A880.

Hoe het met de Emagic AMT of Unitor 8, de M-Audio Midisport 8x8, de Edirol UM880, de Steinberg Midex 8 of de Emu M8U zit, weet ik niet. Grote kans dat de Edirol UM880 op de Roland A880 lijkt...

Overigens zijn er tussen deze apparaten exemplaren die je met USB aan je computer kan hangen. Dat geeft natuurlijk ook weer mogelijkheden.

Je moet je ook af gaan vragen of alle apparaten met zowel in- als uitgang aangesloten moeten worden. Ik heb m'n drumbak, sampler en synthmodule alleen maar in één richting aangesloten. Mocht er voor SysEx tweerichtingverkeer nodig zijn, dan zie ik dat tegen die tijd wel...

Er zijn ook apparaatjes in de handel van Philip Reese die in 1 doosje twee inkomende signalen naar 1 uitgang sturen. Een stand-alone 2-naar-1 merger dus.

In principe zou je er dus een zooitje achter elkaar kunnen zetten en een flinke partij kabels kunnen mergen. In de praktijk zal dat echter minder succesvol aflopen, omdat de doosjes gevoed worden door spanning uit de MIDI kabel. Teveel kastjes zal dus teveel energie gebruiken, wat onherroepelijk tot storing zal leiden.

Een combinatie van één of meer mergers en een patchbay is natuurlijk ook een optie.
The sky is the limit, zeg maar...

Hopelijk vind je hier leerzame informatie tussen :geslaagd:

Oplossing: 1 computer gebruiken en de ander het raam uitgooien. Daarvoor in de plaats koop je een kastje om 2 monitors aan te sluiten. Koop een 2e hands Emagic AMT4 of AMT8. Sluit daarop alle ins en outs van je synths aan. Kies in je sequenceprogramma 1 van de synths als masterkeyboard. En voila klaar is Kees!

Succes

Bericht door een moderator:
Ik had al enige off-topic reacties weggehaald, maar sommige mensen snappen het blijkbaar echt niet.
Daarom maar het enige echte officiele verzoek op gewoon on-topic te blijven.
Als het je niet boeit, dan post je maar niet. Dank u!

Back