Mackie HR824 sensitivity

dione

hardkoor
Kun je de sensitivity regelaar ( achterop de speakers ) van de Mackie HR824 gebruiken als een soort volume regelaar ?

In de handleiding staat dat je ze langzaam helemaal open moet draaien als je ze net aangesloten hebt,maar ik vind verder niks over het verdere gebruik van die sensitivity.......hebben lagere standen bevoorbeeld invloed op het geluid ?

Ze gaan namelijk erg hard,heb het level van m'n tafel heel laag staan,maar ik heb het idee dat dat de klank beïnvloed...?

@ erik,

Koop er zo'n bigknob bij dan heb je geen gelazer meer met niveau's, rechtstreeks op de tafel is idd niet zo goed voor de klank ze gaan idd veel te hard.
Met zo'n bigknob heb je gelijk een ingebouwde versterker en je zult stijl achterover slaan wat voor een verschil het maakt met je eigen versterker.

mzzl

Ik heb ze altijd voluit staan, dat adviseren ze volgens mij ook in de manual. Ik ben omdat ik monitor na mn geluidskaart (is het beste natuurlijk voor een zo eerlijk mogelijk geluid) soms wel eens door de kamer gevlogen en tegen de muur aangesmeten doordat ik per ongeluk uitschoot met mn muis in mn virtuele mixer, das wel een ervaring die je niet te vaak wil meemaken 8D .
Ik zit er ook over te denken om zo'n big knob aan te schaffen, speciaal gemaakt voor het monitoren van verschillende bronnen, lijkt me echt ideaal! Maar toch relatief duur voor hetgeen wat ie doet (+- 475,- pleuri bij feedback als ik het goed kan herinneren). Dan kan je je mixer output gewoon voluit zetten, en met die grote knop je 824ers regelen.

Om ff je vraag te beantwoorden, volgens mij kan je die sens knop meer zien als een volumeregelaar, ergo, als ie lager staat is is het geluid nog wel hetzelfde maar alleen zachter. Dat zou natuurlijk wel vaag zijn als ie ook het geluid zelf zou aantasten!

Laatst gewijzigd:
Volgens mij gaat Mackie ervanuit dat je mengpaneel een submixer heeft voor de monitor out. Maw, dat je het volume van de monitor mix onafhankelijk van de main-out kan bepalen.
Dus daarom heb ik het volume op de mackies vol open staan, zodat de maximale dynamiek behaald wordt. Volume bepaal ik dan met de subout's volume knopjes.

Ik heb gedaan zoals in de manual staat: Mixer vol open en dan langzaam de sensitivity opdraaien
tot een prettig monitor niveau. Daar zijn die knopjes toch voor ?

@ Maxdox ; ik regel het volume met m'n controlroom level...maar dat is een klein draaiknopje,een kleine verandering geeft al veel volumeverschil.....maar jij zegt wat ik dus denk : de sensitivity vol open geeft de beste dynamiek...

@ Faab ; een bigknob heeft een ingebouwde versterker ? wat is het nut als je actieve monitors gebruikt ?:confused:
Heb je die bigknob nog niet zo lang ? Keppum niet gezien bij jou de laatste keer.....

@ Olafmol ; ik heb zo'n Samson dingetje geprobeerd,schrok van de slechte geluidskwaliteit van met name de koptelefoon uitgang...

Maar de meningen zijn dus verdeeld....ik denk dat ik maar de handleiding volg en dus gewoon de sens knopjes voluit laat staan...

Ik had precies hetzelfde met mijn actieve Genelecs. Die zitten direkt op de control room out. Ook met zo'n klein potmetertje. Echt 5 millimeter draaien en ze stonden al op standje oorpijn. Toen heb ik achterop de sensitivity open gedraaid en ik kan nu de potmeter tot op ongeveer de helft gooien en dan is het OK.

Eigenlijk verdeel je de voltage range over meer sweep van je control, lijkt mij sowieso goed....

Origineel geplaatst door Nolet
Ik had precies hetzelfde met mijn actieve Genelecs. Die zitten direkt op de control room out. Ook met zo'n klein potmetertje. Echt 5 millimeter draaien en ze stonden al op standje oorpijn. Toen heb ik achterop de sensitivity open gedraaid en ik kan nu de potmeter tot op ongeveer de helft gooien en dan is het OK.

Eigenlijk verdeel je de voltage range over meer sweep van je control, lijkt mij sowieso goed....

ik begrijp dat verhaal niet helemaal....heb je de sensitivity open gegooid en toen ging ie zachter ?:confused:
ik neem aan dat je juist je sensitivity wat lager hebt gezet ?

Ik denk dat Faab bedoelt de andere zaken die je aan je BigKnob hangt, niet je actieve HR's. Die klinken natuurlijk goed op hun eigen versterker.

Hij heeft die BigKnob inderdaad nog maar net. Wel een handig ding!

Maar ik zou Faab effe bellen als je antwoord wilt, hij heeft namelijk tijdelijk geen PC('s)... vandaar dat ik zo vrij ben effe te reageren :duivels:

Origineel geplaatst door dione
ik begrijp dat verhaal niet helemaal....heb je de sensitivity open gegooid en toen ging ie zachter ?:confused:
ik neem aan dat je juist je sensitivity wat lager hebt gezet ?

Hoger, lager, kweenie precies. Achterop elk van die 1030's zit een soort verzonken schroefje. Met een klein schroevendraaiertje heb ik die van kant a naar kant b gedraaid. Toen zat de verdeling van hard en zacht over meer draai van de potmeter (dat klinkt heel erg a-technisch......dat ben ik dan ook....)

Dit is wat Genelec zelf zegt:

The input sensitivity can be matched to the output of the mixing console...

....The manufacturers default position is -6dBU (fully clockwise) which gives an SPL of 100dB @1m with -dBu

Ik draaide 'm dus fully counterclockwise en het was meteen een stuk beter.

ah...okee....bij die Mackies zit een gewoon potmetertje...maar ik ga 's wat proberen....

@d-mikeeeee : had Faab gister al ff gebeld...;)

Wat een helden ding die big knob!!! heerlijk met opname van zang even monitoren op mute, en hoppakee koptelefoontje op. Ook relax om verschillende inputs te hebben! Helemaal top :D

Back