Matrix 1000 Program en Bank changes vanuit Cubase SX

bikkel

Everything is on the One
Hoe moet ik de Matrix instellen? Hoe stuur ik de juiste signalen vanuit Cubase?

Ik kan er wel een lang verhaal van maken maar ik kan het ook kort houden

Laat ik het zo zeggen, ik wil in de 3xx bank een program change doen. Ik heb de program change ingesteld in mijn MIDI track. Toch doet ie dat niet. Verder lijkt het me ook handig om van bank te kunnen switchen, alleen heb ik geen idee hoe dat moet.

Die editor van M.Strijbos gebruik ik al, was een kadootje van een van de vorige eigenaren, die werkt erg prettig :)

Om de laatste twee nummers te veranderen, gewoon een
program change invoegen (00 tot 99).

Om de 100-tallen te veranderen: Insert eerst een mod-wheel (cc #1)
waarde groter dan 64, en dan een program change van 0 tot 9.

Vergeet daarna niet de mod-wheel terug te zetten op 0, of je
nieuw geselecteerde patch zal niet echt juist klinken :D

Mvg.

CoolRunning

Origineel geplaatst door CoolRunning
Om de laatste twee nummers te veranderen, gewoon een
program change invoegen (00 tot 99).

Om de 100-tallen te veranderen: Insert eerst een mod-wheel (cc #1)
waarde groter dan 64, en dan een program change van 0 tot 9.

Vergeet daarna niet de mod-wheel terug te zetten op 0, of je
nieuw geselecteerde patch zal niet echt juist klinken :D

Mvg.

CoolRunning

Kijk! :)

Maar hij verandert al niet bij een gewone program change, of hij lijkt wel monofoon te worden. Heel raar, net alsof ik nog iets op de Matrix in moet stellen.

IPV het Mod wiel truukje kun je ook eerst controller #31 sturen om Bank Select te activeren en vervolgens het gewenste Bank nummer in de vorm van 'n Program Change commando.

Program Changes: de Matrix verwacht een 3 cijferig Patch nummer, dwz inclusief het Bank nummer. Om standaard Program Changes van 00 tot 99 te kunnen gebruiken moet je eerst BANK LOCK activeren op het frontpaneel. Als de decimale punt van de eerste LED in de Matrix display AAN is dan is Bank Lock geactiveerd. Dit kan met de knop links vh display OF dmv het zenden van een Bank Select !

Het komt er dus op neer dat je, als je fail-safe wilt werken, altijd eerst een Bank Select en dan pas een Program Change moet sturen vanuit midi.

Die editor van M.Strijbos gebruik ik al, was een kadootje van een van de vorige eigenaren, die werkt erg prettig

Fijn om te horen ! :))

En ik vin het (in tegenstelling tot de meeste andere software boeren) geen enkel probleem als mijn editor met een matrix wordt "gebundeld" bij particuliere door-verkoop.

BTW: stuur even een PB of meeltje met naam & email van jou en de verkoper dan zet ik de licentie over op jouw naam. D'r zit namelijk nog minimaal 1 update in het vat en die krijg je dan automatisch en gratis in je Inbox.

M. Strijbos

IPV het Mod wiel truukje kun je ook eerst controller #31 sturen om Bank Select te activeren en vervolgens het gewenste Bank nummer in de vorm van 'n Program Change commando.

Program Changes: de Matrix verwacht een 3 cijferig Patch nummer, dwz inclusief het Bank nummer. Om standaard Program Changes van 00 tot 99 te kunnen gebruiken moet je eerst BANK LOCK activeren op het frontpaneel. Als de decimale punt van de eerste LED in de Matrix display AAN is dan is Bank Lock geactiveerd. Dit kan met de knop links vh display OF dmv het zenden van een Bank Select !

Het komt er dus op neer dat je, als je fail-safe wilt werken, altijd eerst een Bank Select en dan pas een Program Change moet sturen vanuit midi.

Okee ik heb hem op bank-lock staan. Ik stuur een gewone program-change. Maar er verandert niets. Wat ik hierna heb geprobeerd is op CC 31 een waarde >64 te sturen, daarna PC 4 (ipv 3 nu), daarna CC31 0, daarna PC 33, maar ik zie ook het bank select lampje helemaal niets doen.

Volgens mij staat er gewoon iets uit op de Matrix. Hij speelt wel netjes de noten af verder.

BTW: stuur even een PB of meeltje met naam & email van jou en de verkoper dan zet ik de licentie over op jouw naam. D'r zit namelijk nog minimaal 1 update in het vat en die krijg je dan automatisch en gratis in je Inbox.

Ik zal eens kijken of ik hem te pakken krijg!

ik kan me vergissen maar volgens mij ondersteunt de Matrix1000 gewoonweg geen CC bank change.

Er is een bank change maar die is met Sysex.

Kortom, als je vanuit Cubase een bank change wilt doen, moet je in de manual de sysex code opzoeken, en dan sysex code + bank nummer sturen.

Voor sonar heb ik er ooit een scriptje voor gemaakt (in CAL) die dit deed, maar dit werkt natuurlijk niet in Cubase.

Succes ermee.

Onzin, Eelco!
CoolRunning geeft het juiste antwoord, zo doe ik het ook altijd met de mijne.

De truc van MkII heb ik nog nooit geprobeerd, maar ik twijfel niet aan zijn oordeel :D
(ik moet zijn befaamde editor nog altijd een keertje aanschaffen...)

Als het niet wil werken: staat het MIDI kanaal van de Matrix juist ingesteld, danwel op OMNI?

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Hanz
Onzin, Eelco!
CoolRunning geeft het juiste antwoord, zo doe ik het ook altijd met de mijne.

De truc van MkII heb ik nog nooit geprobeerd, maar ik twijfel niet aan zijn oordeel :D
(ik moet zijn befaamde editor nog altijd een keertje aanschaffen...)

Als het niet wil werken: staat het MIDI kanaal van de Matrix juist ingesteld, danwel op OMNI?

Hij speelt netjes zijn eigen noten af, en niet die van andere apparaten op de chain.

Damn, dit is zo frustrerend dat dit niet werkt, hij is ook maar monotimbraal :(

Origineel geplaatst door bikkel
...hij is ook maar monotimbraal :(

Bedoel je monofoon? (1 stemmig?) Dat hoort niet... dan staat-ie misschien op Unison (ext. func - 0 - Uon of Uof?)
Maar monotimbraal (1 midi kanaal, 1 patch tegelijk) is normaal gedrag voor een Matrix-1000 hoor! :)

Ik heb hier de handleiding in PDF. Heb je daar misschien wat aan?

Bedoel je monofoon? (1 stemmig?) Dat hoort niet...
Maar monotimbraal (1 midi kanaal, 1 patch tegelijk) is normaal gedrag voor een Matrix-1000 hoor! :)

Ik heb hier de handleiding in PDF. Heb je daar misschien wat aan?

Het is een ideale bak met geluiden maar je haalt er maar 1 geluid tegelijk uit, dus als je er meer mee wilt doen in een track moet je wel program changes doen.

Ik heb al zo'n handleiding in PDF, zo'n gescande. Ik kon er niks in vinden....

Kan ik hem niet gewoon een factory reset geven? De eerste 200 patches zijn toch leeg bij mij.

Zet 'm eens uit, en dan weer aan terwijl je ENTER vasthoudt (op je Matrix :D).

Zet 'm eens uit, en dan weer aan terwijl je ENTER vasthoudt (op je Matrix :D).

OK, lijkt gereset te zijn ff testen.......ja het werkt......OK hij moet nu nog ff uit omni.

(gefixed overigens)

Je kan op het forum npg een zooi info vinden. ik heb al eens vermeld hoe de diverse resets werken als ik me goed herinner.Ik heb hier ook de handleiding liggen.

Origineel geplaatst door sander
Je kan op het forum npg een zooi info vinden. ik heb al eens vermeld hoe de diverse resets werken als ik me goed herinner.Ik heb hier ook de handleiding liggen.

Ook een programming manual? Die ik heb gevonden beschrijft alleen hoe je het ding moet bedienen via het frontpaneel (niet dus), en wat de SysEx codes zijn.

van wat ik gezien heb aan screenshots in cubase sx 3, zou deze volledige support voor patches en filter e.d. moeten hebben middels de device (mixer) maps en device patch drivers.

Back