309 Defect.... Wie helpt me?

Kraan

Ouwe rot
Mijn Quasimidi 309 is overleden. Als ik de schakelaar omzet gebeurd er helemaal niets. Ik heb de voeding doorgemeten met een simpele spanningsmeter. Deze geeft aan dat er gewoon spanning afgegeven wordt. Ook de schakelaar werkt in eerste instantie blijkbaar goed aangezien de connector op de printplaat ook gewoon dezelfde spanning krijgt.

Toch heb ik het vermoeden dat het probleem ergens in de buurt van de voeding ligt. Ik heb twee keer gehad dat ik bij het inschakelen een klein teken van leven had. Dit bestond uit een halve seconde lang oplichten van enkele ledjes waarna deze langzaam weer doofden.

Kan het probleem bij een condensator (vanwege het langzame doven) of bij een ander onderdeel van de voeding liggen? Bij een ander onderdeel wat lijkt op een transistor, maar wat na lang zoeken een ic blijkt te zijn, zijn de soldeerpunten op de printplaat verweerd. Het viel me op dat de warmtegeleidende pasta waarmee dit IC op zijn koelrib vastzat ook niet echt plakte wat het geloof ik wel hoort te doen.

Nog een ander probleem is de connector van de display op de printplaat. Deze connector heeft 2 rijen en de pinnetjes op de printplaat staan in 1 rij. Wie kan me vertellen welke van de 2 rijen van de connector op de rij pinnetjes op de printplaat behoort?

Wie o wie kan mij helpen? Ik en m'n 309 waren zulke goede vriendjes en ik mis hem zo....

Hmmm.. ik heb ook een 309. Zit de printplaat aan de frontplaat of aan het chassis gemonteerd? Als die connector makkelijk te zien is wil ik die van mij wel effe openschroeven.

De bovenste rvs plaat heeft een print waar alle potmeters op zitten, deze zit met 3 flatcables aan de mainprint vast welke op de bodem van de bak zit. Deze kabels hebben ongeveer een kleine 10 cm speling.
Dus als je zou willen zou ik je zeer dankbaar zijn, het is goed te doen, echter als je er niet op verdacht bent trek je vlug die kabels los omdat je gewend bent ze gewoon net als in de pc weer terug te kunnen drukken. Het aantal pinnen op de print is ook 1 minder dan de connector heeft, volgens mij heb ik deze wel goed, maar als je voor de zekerheid meteen even kijken wil. :halleluja

309 zit momenteel in rek ingebouwd maar ik ga van de week de bekabeling aanpassen in mijn studiootje en de quasimidi een paar gaatjes omlaag zetten. Als ie dan toch los is kijk ik wel even (voorzichtig) :L

Re: 309 Dood.... Wie helpt me?

Re: 309 Dood.... Wie helpt me?

Origineel geplaatst door Kraan

Nog een ander probleem is de connector van de display op de printplaat. Deze connector heeft 2 rijen en de pinnetjes op de printplaat staan in 1 rij. Wie kan me vertellen welke van de 2 rijen van de connector op de rij pinnetjes op de printplaat behoort?

Da's k*t voor je! Ik hoop dat je hem weer aan de praat krijgt!

Het LCDtje moet zeg maar boven rechts aan sluiten op de connector. Wacht, ik teken het even:
Code:
------------------------
|.ooooooooooooooooooooo|
|......................|
------------------------

Je sluit de enkele rij pinnetjes dus strak tegen de rechter bovenkant aan van de connector!
Heb hem zelf laatst uit elkaar gehad om hem schoon te maken en had hier ook niet op gelet, lekker vaag systeem!

Suc6!

:okdan:

Mag ik u allen vreselijk danken...

Ik zal hem zometeen weer juist in elkaar zetten en op korte termijn een keer de voeding en het voedingsgedeelte op de print helemaal doormeten. Als ik er achter ben wat het probleem is zal ik het uiteraad laten weten!

Back