Advies gevragad m.b.t. 2e hands kopen all-round module

Knakker

Ingeburgerd
Ik ben de laatste maanden bezig met het maken van wat liedjes m.b.v. CuBase (op mijn laptop met USB geluidskaart van ESI), mijn Roland FP-3 digitale piano en een aantal VST softsynths. Beschik intussen over ongeveer 30 samples (allemaal in de acoustische hoek - strijkers, blaasinstrumenten e.d.); probleem hiervan is, dat als je ook maar ééntje wil inladen in Kontakt (merendeel van de samples is toch > 600 mb), dat dat een eeuwigheid duurt. Bovendien raakt je geheugen ook vrij snel vol, dus als ik 5-6 instrumenten tegelijkertijd geladen heb houdt het op.

Daarom overweeg ik om een module aan te schaffen; het moet gewoon een 'all-round' ding zijn. Ik maak voornamelijk beetje loungy muziek (bossa's e.d.) - hier gebruik ik voornamelijk mn dig piano voor aangezien ik heel weinig samples heb op dit gebied - en muziek in klassieke stijl.

Mijn budget is vrij beperkt. Nu kan ik via via een Roland XV-5050 kopen. Hij wil er 600 euro voor hebben. Nu heb ik dat geld wel, maar mijn grote angst is dat ik dat ding uiteindelijk niet ga gebruiken. Ik ben namelijk vrij druk bezet persoon en heb soms 2-3 weken geen tijd om met muziek bezig te gaan. In dat geval is 600 euro zonde geld (student enzo) ...

Mijn vraag: is het een goed all-round apparaat, is het een goede prijs en raak ik zo'n apparaat nog makkelijk kwijt voor ongeveer dezelfde prijs, mocht ik ervanaf willen? Of zijn er nog andere modules die 'superieur' zijn aan de XV-5050 van Roland verkrijgbaar voor dezelfde prijs (2e hands)?

Ik mag graag jullie feedback vernemen!

Re: Advies gevragad m.b.t. 2e hands kopen all-round module

Origineel geplaatst door Knakker
(merendeel van de samples is toch > 600 mb),

Jezus ze gehy een sample van 600 mb tering van hoeveel minuten? :confused:

Maar goed lounge muziek tja zou gewoon een goeie sample cd halen, kijk eens op www.pro-samples.com
hebben echt veel anders zero-g checken. Mocht je nog samples willen kan wel wat voor je mailen of een cd-tje branden met wat samples.

en zo'n apparaat kopen tja, geen id zou als ik jou was aangezien je een student ben, gewoon een goede software sampler kopen. ik weet niet wat voor computer je heb maar zou die gewoon met een nieuw moederboord uitrusten nieuwe processor en werkgeheugen van minimaal 512MB RAM. Vergeet ook geen geluidskaart!

Dan hou je nog geld over voor een aantal goede sample cd's.

Allround apparaat als je echt veel gebruik gaat maken van strijkers,blazers, cello,violin etc. Zou ik eens opzoek gaan naar een module van Roland ze hadden destijds ongeveer een 6/7 jaar terug een aantal modules op de markt gebracht je had een dance module dc-1 geloof ik en dan nog 1 voor strings etc. Misschien dat je daar aardig mee uit de voete kan.

Aangezien je niet fulltime met je muziek bezig kan zijn, zou ik eerst eens naar je pc kijken wat de mogelijkheden zijn alvorens 600 euro uit te geven.

Voor een nieuw moederboord etc. ben je misschien 200 euro kwijt hou je nog 400 over voor sample cd's of die module en of softsampler.

Denk als je op het internet ga zoeken naar een softsampler je deze misschien voor free kan krijgen. Dan nou misschien 2 cd's beats en sounds. Hou je nog 300 over voor de module of een vakantie of om loungeparties af te gaan en een beetje te informeren van hoe en wat!

kortom software matig kan je meer voor dat geld dan dat je vast zit aan zo'n module maar die module is qua sounds wel erg goed!!!!!!!!!!!!! kijk eens op www.sonicstate.com/synth/roland_xv5050.cfm

zou alleen de prijs naar de 500 halen!

Last edited by a moderator:
voordeel van een hardware unit:
power on en klaar. geen glitches niks :)

een jv1080 is dat niet wat voor je?
of een jv2080? een emu proteus 2000 of 1000?
al die bakken koop je tussen de 300 en 450 als ik me niet vergis.

ik weet alleen niet of ze zo'n 600mb sample wel kunnen overtreffen...

600 euro voor een XV-5050 is best aardig. Je zou er dan ook nog een SRX-card in kunnen zetten die speciaal voor je genre bedoeld is (bijvoorbeeld een orkest-library). Je kunt er je geen buil aan vallen, alleen zou ik wel er voor zorgen dat je van te voren een aantal dingen in programmeert (is niet lastig, komt toch een editor bij, USB-kabel in de computer en hop). Andere modules zijn de XV-3080 (maar de 5050 is daar de vervanger van) en de (veel duurdere) XV-5080. Deze zijn nog in de running, maar de Fantom XR is er nu ook al, en die is nog een grotere stap vooruit.

De JV-serie zijn de voorgangers van de XV. Een hoop sounds uit de XV zijn daar uit overgenomen, en de XV heeft ook nog COSM effects (realistischere gemodelleerde effecten). De XV heeft stereo samples op een hogere samplerate opgenomen. Ze zijn wel goedkoper, maar komen niet met zo'n makkelijke editor, en de geluiden zijn gedateerder. Ik heb zelf de XP30; da's eigenlijk een JV-1080 met 3 extra expansionboards en een toetsenbord eraan.

Of je 'm kwijt krijgt voor dezelfde prijs ligt eraan; het ziet er naar uit dat de Fantom XR nog niet gauw in prijs daalt. Wat daar onder ligt (de JV's) blijft op een lagere prijs steken, maar dan heb je natuurlijk een paar mooie extra's minder. De Rhodes-ep op de JV valt vies tegen, en bij de XV hebben ze 'm natuurlijk verbeterd.

@cns: 600 mb aan samples? Wat dacht je van een complete multisample-set die op aanslagen, portamento, pizzicato is gebaseerd? Met elke groep van violen natuurlijk apart opgenomen? Die Gigasamplersets zijn niet voor niks op 4 DVD's; elk stukje orkest staat er zo uitgebreid mogelijk op. Maar samplegrootte maakt lang niet zoveel uit; ik verkies een goedklinkende 64-mb piano boven een kloterig geprogrammeerde 1gb piano.

Nee, ik weet zeker dat de samples uit een XV-5050 een 600 mb sample niet zal overtreffen. De samples die ik heb zijn zo groot omdat ze elk nootje apart opgenomen hebben in 8 verschillende geluidssterktes en allerlei mogelijke technieken.

En het is net wat degene boven mij zegt: power-on en klaar: geen gezeik. Helemaal als ik werk met samples van deze grootte, wil CuBase nogal eens over zn nek gaan. Ik gebruik op dit moment een laptop, Centrino 1.3 Ghz met 512 mb RAM en 80 Gb hardeschijf, en ben niet van plan hier komend jaar wat aan te gaan veranderen.

Het wordt sowieso een kwestie van combineren; geluiden uit de module/dig piano met VST instrumenten. Ik zou die 'kwalititatief superieure' samples alleen kunnen gebruiken voor solo's van instrumenten bijvoorbeeld. Ik ben dus geen full-time muzikant, ik heb dit als hobby. Is de XV-5050 een goede 'allround' module (of is ie met name goed voor acoustische instrumenten, wat ik ergens gelezen meen te hebben), en is de prijs van 600 euro een goede? Raak ik hem nog makkelijk 2ehands kwijt voor (ongeveer) hetzelfde bedrag, mocht ik er vanaf willen?

bij de xv5050 zit ook een editor via usb, das handig!
verder raak je hem denk ik, niet kwijt voor die prijs. (als je hem na een jaar verkoopt) omdat de fantom xr er net is

maar tis natuurlijk altijd wat de gek er voor geeft. een maatje van me heeft hem ook. leuke goede bak imho.
maar altijd een smaakprobleem... ik vind hem goed klinken... jij misschien niet. (je mag hem vast wel eens ff testen)

Reason is idd een oplossing, ook al zitten er niet zulke vette samplers in als een Kontakt.

MAAR.....samples van 600mb? Kan je die .WAV files niet omzetten naar .AIFF? Dat scheelt een hoop mb. en Kontakt moet AIFF accepteren als ik het goed heb.

BTW...student in Grun? Same here! Op het studentenleven en de aankomende KEI-week :biertje:

Ik heb de XV-5050 gekocht (voor 550 euro). Zo op het eerste gezicht ben ik er best wel tevreden over: er komen betere geluiden uit dan ik had verwacht. Ik zal, wanneer ik eens wat met dat apparaat in elkaar geflansd heb, wel het e.e.a. laten horen!

In ieder geval bedankt voor jullie adviezen!

Back