Wat is geschikt voor orgelgeluiden

Origineel geplaatst door Niels
OP www.vandenheuvel-orgelbouw.nl kun je wat meer info lezen over het orgel. Hij is 80 stemmig polyfoon. WEl grappig dat je zelfs met zo'n mechanisch iets nog te maken hebt met polyfonie. :-)

Misschien andersom? Het heeft te maken met de wind voorziening (kan het orgel het aan?) en meerdere pijpen (stops) kunnen verschillende klankkleuren realiseren, dus 10 stops gebruiken geeft nog 8 bespeelbare tonen...

De beste kerk- en concertorgels worden in Nederland gemaakt.

Wout

wat dacht je van een jv880 (heb je voor een prikkie) en een expansieboard 60's&70's
zitten allerlei schitterende orgeltjes in !
kerkorgels zitten in de jv880 zelf.8)

Koop een laptop en een geluidskaart en ga bij www.postmusicalinstruments.com op bezoek.
De laptop is mijns inziens hét portatiefje van de 21e eeuw. Ze hebben hun nieuwe
Baroque Organ (Barok orgaan) voor een luttele $ 145.00 in de aanbieding.

Koopt hollandsche waar, zoo helpen wij elkaar....
ISPdeRuiter

Laatst gewijzigd:
Native Instruments B4...maar of je een goed resultaat krijgt ligt voor het grootste deel aan de speelstijl. Vaak is een controller ook erg goed er bij.

Heb net op marktplaas een module van Domus zien staan voor een zachte prijs. Met diverse voetmaten etc. Is een fabrikant van zeer klassieke orgels, de halve veluwe heeft zo'n apparaat staan. Als module zijn ze zeldzaam. M'n schoonpa heeft ook zo'n ding, zit een prima geluid in, al is het geen Hammond of van den Heuvel. De enigszins recente Domus apparaten hebben een goede definitie. Bij oudere bakken liep het geluid vooral bij uit elkaar liggende voetmaten nogal 'door elkaar te breien'.

Ik mis hier nog de additieve synths, bijvoorbeeld die van Kawai (K5 / K5000 en hun rackversies). Bij uitstek geschikt voor kerkorgelsounds, want een kerkorgel is in principe gewoon een additieve synth!

Met de Yamaha Fs1r kom je ook wel een eind, maar het grappige is dat dit niets te maken heeft met FM-synthese. Orgelsounds maak je door alle operators een eigen frequentie te laten genereren en niet te moduleren door andere operators. Inderdaad: weer additieve synthese dus...

Overigens produceert de EMU Classic Keys naar mijn mening ook vrij aardige orgelsounds.

Kerkorgel.....met een Korg X5D?

Kerkorgel.....met een Korg X5D?

Ik heb zelf een Korg X5D en ik was verbaast over de hoge kwaliteit van de kerkorgels die daar in zitten. Het ding klinkt trouwens in alles goed. Het is het tot nu toe het beste kerk (pijp) orgel dat ik ooit in een synthesizer heb horen zitten.
Een mooie gebruikte X5D kost iets van 250 tot 300 euro. Het is echt de moeite waard.

Klein synthesizertje, maar met grootse geluiden. (M1, Wavestation, 01W, MonoPoly, Poly-800 en DW-8000)

Verder werd hier de SY77 / SY99 ook al genoemd, ik vind dat de SY77 er vrij dicht bij in de buurt komt, echter de Korg X5D vind ik iets bombastischer. Voor alle duidelijkheid, ik spreek dus over de standaard geluiden waar ik nog niets aan heb gedaan. Bij de SY77 heet het "Full Pipe" en in de X5D heet het geluid "Cathedral". Beiden zijn goed, vind ik, maar ze zijn beiden net iets anders.

Ik denk dat ik eens ga experimenteren met deze beide synths tegelijk te bespelen en zo beide orgels te op elkaar te stapelen. Aangezien ik een serie cd's heb van de orgelwerken van J.S. Bach, gespeeld door Ton Koopman heb ik die er eens bij gehaald. Dit wordt op verschillende orgels gespeeld:

Christian Müller - Grote Kerk te Leeuwarden.
Christian Müller - Waalse Kerk te Amsterdam.
Gabler - Basilika te Weingarten.
Dreifaltigkeits - Basilika te Ottobeuren.
Garrels - Grote Kerk te Maassluis.
Orgel Kathedraal te 's Hertogenbosch.

Van die laatste is het mij niet duidelijk of dat het merk is ja of nee, het staat letterlijk zo op de cd.

Wat mij hieraan opviel was dat geen enkel "echt" kerkorgel gelijk klinkt. Dit komt omdat ze specefiek op de accoustiek van de kerk worden gemaakt. Zelfs de beide Christian Müller orgels klinken toch net even anders. Ik vraag me dus af wat de ideale kerkorgelsound dus eigenlijk is. Dat hangt af van wat men persoonlijk mooi vind. Ik mag ze graag bombastisch. En ga niet voorbij aan de verschillende instellingen en klanken die het echte kerkorgel kan maken.

Ik denk dat de truk ligt in het op de synthesizer namaken van de bijgeluiden die een kerkorgel heeft. Op een Yamaha DX27 heb ik eens een kerkorgel gemaakt met alle 4 operators. OP1 het laag, OP2 en OP3 het midden, precies dezelfde instellingen zodat hij wat vetter en zwaarder wordt. OP4 had het hoog. Met de SY77 zal ik eens proberen om in het AFM gedeelte het orgel weer te maken, maar nu met de andere 2 operators die de DX27 niet had er ook bij. Met die operators wil ik zien de bijgeluiden te maken. Eventueel opdikken met een AWM orgel.

Ik heb het "groene" boekje er ook bij gehaald, nee niet het taalkundig boekje voor de journalistiek, maar een muziekboekje wat toevallig dezelfde kleur en afmeting heeft, maar dan ruim 2 maal zo dik. In dat boekje staan alle toonladders en akkoorden voor toetsen. Er staan ook een aantal kerkorgel akkoorden in die inderdaad met een ander geluid niet klinken. Maar met een kerkorgelgeluid klinken ze lekker bombastisch. Het kerkorgel geluid hangt dus ook af van de manier van spelen.

Hoewel in de kerkorgel de oorsprong van de synthesizer ligt valt het niet mee om een echt goed kerkorgel na te maken. Ik denk dat de beste manier niet eens zozeer in de gebruikte synthesizer ligt, hoewel er natuurlijk wel een synthesizer moet komen die geluiden min of meer kan stapelen en voldoende editmogelijkheden heeft. DE kerkorgel moet je, volgens mij, maken door een stuk orgelmuziek uit te zoeken met de klank die je mooi vind. Deze klank moet je proberen na te maken. Ik ben tot deze concluzie gekomen omdat ook het echte kerkorgel te "tweaken" is. Op de cd die is opgenomen in de Grote Kerk in Leeuwarden met het Cristian Müller rogel is duidelijk te horen dat hij bij het ene muziekstuk zacht klink en bij de ander bombastisch of zelfs hard en agressief. Het zo van een echt kerkorgel gesampled kunnen worden, maar ik weet niet of dat "het" ook is. Een sample wijkt vaan af naar het hoog en het laag toe, maar goed ik ben dan ook niet een sampler expert.

Wat is dus de ideale kerkorgel sound?

Attachments

• korg x5d.jpg
    korg x5d.jpg
    10,6 KB · Bekeken: 83
Laatst gewijzigd:
Korg heeft vaak goede pijporgel samples en patches aan boord. De 01/W heeft hele bombastische orgels, maar de Trinity en Triton ook (al klinken die iets dunner). En inderdaad kun je met de Z1 wel waanzinnig goede pijporgel sounds maken (de pijporgel patches die er standaard in zitten zijn een goede basis)!

Hover,

Wat volgens mij de goedkoopste (maar niet dé beste) oplossing is. Koop een tweedehands DX7, of TX7, Of TX216, of eender welke DX7 module. Voor die bak zijn er ongelooflijk veel banken te vinden op het net. En dit is een zeer goede machine om orgelklanken te maken.

Tim

DX-7 is idd geschikt voor orgels, maar een goeie pijporgel/kerkorgel heb ik nog niet gehoord.(Zoeen waarvan de ramen beginnen te trillen, met tevens veel hoog erin) Als iemand een overtuigende patch heeft, zou ik die graag opgestuurd willen krijgen.
Ik ben benieuwd hoeveel reacties ik krijg.

Ik heb wel eens (lang geleden) op een Ensoniq TS12 liggen pingelen en meen me te herinneren dat dat ook hele goeie pijporgels in zitten.

Ik ga die Jeux en dat linux spul ook maar eens proberen.

Origineel geplaatst door nick nova
kwou net zeggen dat de z1 daartoe in staat is en moet zijn.

Ik heb zelf een dx7, sy77 en korg z1 naast elkaar gehad met orgelsounds;
en de korg z1 staat als orgel imitator voor mij op eenzame hoogte. Echt verbluffend.
(is dat fysisch model van een orgel pijp in de z1 toch nog ergens goed voor :) )

Kerkorgelgeluiden

Wanneer je een synthesizermodule zoekt die én kerkorgel én theaterorgel én magic organ (Cor Stein!) én drawbarorgan in zich verenigd....máár ook nog eens betaalbaar is is er maar eentje te adviseren: Böhm 4 x 9 expander! Voor een paar honderd euro aangeboden, want onbekend maakt onbemind, maar met een kwaliteit die rechtstreeks vergelijkbaar is met FM synthese (ik heb een DX 7).

Waarom? Leg ik uit.

Deze expander is multitimbraal. O ja? So what? Nou....je hebt 3 manualen plús pedaal tot je beschikking...hallo da's een fors kerkorgel!! Je hebt meteen al 64 registraties tot je beschikking. Vervolgens is dat orgel volledig registreerbaar en alle klanken naar smaak aan te passen! O ja is een synthesizer hé. Je kunt dus helemaal uit je dak gaan...

Thetaerorgel? Wel...3 manualen plus pedaal, volledig registreerbaar, multitimbraal en kant en klare registratiepresets!

Magic organ....kent bijna geen mens...tenzij je de LP's uit de jaren 60 begin 70 hebt van o.a. Cor Stein. Ik heb er zelf wat op gepingeld en hem beluisterd in een HiFi zaak in de buurt van Rotterdam. Een heel echt Nederlands orgel die Emiment destijds naar de kroon stak.

Drawbarorgan...inderdaad....alle voetmaten, keyclick, leslie én vibrato aan boord! Hammondcloon? Als je een toonwieler hebt dan ben je verwend maar koppel toch maar eens deze expander aan een echte leslie..uh jaren 80 techniek?

En dan zijn er nóg honderden FM achtige klanken als presets ingebouwd.

Een alternatief is de 12/24 die waarvoor destijds een chip werd geleverd met een volledig registreerbaar kerkorgel.

Verder zijn er duurdere instrumenten zoals de Böhm Opera en de Sation One en Two. Die staan zelfs op marktplaats!

Dus voor degenen die meteen klaar willen zijn...weet je nu waar je op moet letten!

Veel succes
Toonwiel

Korg en Roland hebben goede kerkorgels in hun machines zitten. Voor andere orgels raad ik gewoon of Korg aan (m1 heb ik erg leuke op geprogrammeerd, N5 heeft erg leuke en de wavestation ook) of idd Voce. Deze hebben ook een veel goedkopere module. Wel 2e hands te verkrijgen al heb ik hem bij Feedback Rotterdam al een tijdje in de racks zien hangen. Deze is destijds door Tony Banks gebruikt op de we can't dance tour en klinkt echt als een klok !

Vergelijkbare discussies

Back