Wat is geschikt voor orgelgeluiden

Ik weet ook nog wel ergens een Bohm dynamic expander module te koop voor 135 euro... Die schijnen goed in orgels te zijn...

kan me bijna niet voorstellen dat je uit een Roland JV of XV range geen vette kerkorgels kan halen.....voor zover ik weet zitten die er zeker in...

Olaf

Ik heb zelf een Roland XP-50 en een Hammond XB-1.
Ik moet zeggen dat de XP-orgels niet verkeerd klinken.
En zelfs op een Hammond kan je met bepaalde drawbar-instellingen een "kerkorgel" geluid neerzetten, maar dat zijn dan niet de bombast geluiden.

Staan er op bepaalde expensionboards van Roland trouwens geen extra kerkorgels????

Een oom van mij heeft wel zo'n zelfgebouwd gevaarte in de woonkamer en heb er wel eens een deuntje op gespeeld..........maar of dat het nou is...????

zeker geen 'brave' geluiden

zeker geen 'brave' geluiden

Zelf had ik tot voor kort een JV-2080 maar heb deze verkocht...voor veeeeeeeel geld anders had ik het niet gedaan ;)

Idd, in die 2080 (en andere van dezelfde familie) zaten 2 klanken (ff nadenken, ik geloof de laatste van de orgels - cathedral en nog eentje dat er een schermpje ervoor zat), dat waren echt heel goeie.

Het moeten dus echt klanken zijn die iedereen wakker schudden, dus geen brave, ingetogen geluiden.

Ik ben nu trouwens met m'n Z1 aan het 'modelen' geslagen en met wat geduld denk ik dat hiermee alvast enkele heftige klanken te maken valt.

Als ik iets 'moois' heb zal ik het zeker laten horen.

:doei:

Klinkt gek maar een Nord Modular kan aardige orgel toontjes
tevoorschijn toveren!

gr. Mario

Idd, Modular maar da's een bak die 'ooit' hoop aan te kopen maar dat zal wel nog een paar jaartjes of zo duren.

Tenzij iemand een Nord Modular tegen een scherpe prijs wegdoet, wacht ik ff tot ze wat betaalbaarder zijn (bv als er een nieuwe komt en iedereen denkt dat die 'oude' het dan plotseling niet goed meer doet)

kwou net zeggen dat de z1 daartoe in staat is en moet zijn. Aan de demo's te horen toch, want de echte heb ik nog altijd ni gehoord... kHeb al een aantal keer geprobeerd een afspraak te versieren met een kerel met een topfunctie in een internationaal advocatenkantoor, maar zoals dat gaat met dat soort mensen, hebben die zelden tijd...

Origineel geplaatst door nick nova
kHeb al een aantal keer geprobeerd een afspraak te versieren met een kerel met een topfunctie in een internationaal advocatenkantoor, maar zoals dat gaat met dat soort mensen, hebben die zelden tijd...

Merk op:ben geen advocaat :[> maar IT'er, en die hebben nog veeeel minder tijd =(

Serieus ff, see ya Sunday :luv:

Het geheim zit in de combinatie van (& afwisseling met) de goede register-instellingen;
oftewel, een statisch orgelgeluid voldoet gewoon niet (hoe duur de synth ook is)!
En ik vind een Hammond-achtige module idd. niet hetzelfde als een kerkorgel...

Vreemd genoeg worden de beste resultaten ontzettend LOW-BUDGET bereikt...
Er zijn een aantal oplossingen (afhankelijk van je gearlistje) die je gewoon even moet proberen!

SCPOP (een echte Roland Sound Canvas vereist)
Soort van additieve synthese-shareware project, gebruikmakend van de 16 parts van een suffe Sound Canvas (2e-hands al te koop vanaf 50 Euro).
Mooie resultaten, sample midi-files met ingebakken sysex aldaar te downloaden!

JEUX (iets dat Soundfonts slikt, ala Soundblaster, vereist)
Heb nog niet geprobeerd, maar schijnt heel aardig te klinken.

Virtual Pipe Organ on Linux (VPO)
Heb ik nog niet echt goed bekeken.
Maar van het geluid stuiter ik gewoon van m'n stoel, alhier

Wel leuk om te weten dat ik hier niet de enige kerkorgel-fetisjist ben! :halleluja
(Dat krijg je nou van een oud-gristelijke opvoeding...)

Laatst gewijzigd:
Pijporgels zijn moeilijk te imiteren. Het vette van een groot orgel is ook de zeer natuurlijke reverb die in veel kerken standaard aanwezig is.

Hier in Katwijk hebben we in de nieuwe kerk een van den Heuvel. Dat ding klinkt zo ontzettend bombastisch, niet normaal gewoon. Als je daar echt mee gaat blazen zit je te trillen op je krukje.

Ik heb er al wel eens op mogen spelen, omdat ik een van de organisten ken.

Ik wil wel eens vragen of ik dat orgel mag samplen. Het gaat dus om een van den Heuvel orgel, zo'n beetje de naam qua kerkorgels.

Stel dat dit mag(en dat hangt er nog maar van af in het conservatieve Katwijk), is er dan iemand met veel opnameervaring bereid een dagje te gaan samplen ?

Het is btw dit orgel.

Attachments

• front_large.jpg
    front_large.jpg
    75,9 KB · Bekeken: 85
En nog 1 van de 'bediening' .

Wat een instrument zeg !

Attachments

• console2_large.jpg
    console2_large.jpg
    75,9 KB · Bekeken: 87
Wat ben ik weer vriendelijk 8)

Eventjes snel wat opgenomen, 2 pipe patches, 1 uit de Motifset (S90) de ander uit de JV1080, dit is dezelfde sample als ook in de 2080, XV series.

FM-synthesizers zijn ook heel geschikt om zowel kerkorgel als hammondgeluiden te produceren. Neem een DX7 (II) met een chorus daarachter of met een distortionpedaaltje erbij. De SY77/99 is er ook enorm goed geschikt voor (jajaja ... ik weet het ... is een echte afwijking van mij maar ik kan er ook niet aan doen dat ik ze zo goed vind ;) .

De SY serie is misschien wat duur, maar een DX7 moet je toch voor een aardig prijsje op de kop kunnen tikken.

De enige echte manier, naast een origineel, is om een SY-99 te kopen of een Nord Modular.
Er zijn genoeg apparaten waar je klank ok mee kan immiteren maar om ook echt die sound met karakter en bottom te krijgen verwijs ik je echt naar deze 2 apparaten

Of een Yamaha FS-1R maar die is vrij moeilijk te programmeren. PC editors zijn er wel hoor maar daar hou ik niet zo van...

Origineel geplaatst door pimpelpizz
Mensen gaat hier maar eens kijken http://www.johannus.com/ dit zijn pas goede digitale kerk orgels.

Volgens mij heb ik daar nog op gespeeld in de Musik Produktiv. Echt een waanzinnig geluid, maar niet echt goedkoop, neem ik aan...

Vergelijkbare discussies

Back