Origineel geplaatst door ThndR
Een lang en ingewikkeld verhaal, kijken of ik het snap:
Kan een module een pc vervangen? Dus in plaats van met de computer (sequencer) de geluidseffecten veranderen, de geluidseffecten op de module te veranderen?
Of klopt dit niet? :confused:
Niet helemaal...
Even van voor af aan (dat lijkt me overzichtelijker): wat een synthesizer in principe doet, is het volgende: hij genereert een golfvorm. Dit is bijvoorbeeld een sinus of een zaagtand, maar er zijn ook veel ingewikkeldere golfvormen, die niet meer wiskundig te beschrijven zijn (een zaagtand of een sinus kun je beschrijven met behulp van een simpele wiskundige formule), maar je beter korte samples kunt noemen. Hoe dat precies zit maakt nu niet uit, waar het om gaat is, dat de synthesizer dus een kort en kaal geluid aanmaakt, dat geloopt (herhaald) wordt zo lang hij de instructie krijgt geluid te blijven maken (door een toets in te drukken of via midi een 'note on'-boodschap te sturen). Dit kale geluid kun je met je synth op allerlei manieren aanpassen, bijvoorbeeld door dingen te doen met de frequentie, toonhoogte, enz., maar er zijn ook ingewikkeldere aanpassingen, waarmee je bijvoorbeeld de toonhoogte of het volume in een vast patroon kunt laten variëren. Ook hoe dat precies zit doet hier nu ook niet ter zake (als je durft zou je in
deze thread even de derde post, van CraZ, kunnen lezen). Waar het om gaat: hier eindigt de kern van een synth. Alles wat je hierna doet is extra en had niet in het kastje hoeven zitten om het een synth te laten zijn.
Geluidseffecten (galm, echo, chorus, enz.) komen hier pas na. Op heel veel, vooral oudere, synths zijn deze dan ook niet ingebouwd. Daar heb je aparte apparaten voor (vergelijk dit met de pedaaltjes die gitaristen gebruiken om hun geluid te vervormen).
Nog wat zaken die hier eigenlijk los van staan:
- sequencer: programma dat synthesizers aanstuurt wat betreft welke noten gespeeld moeten worden (via het midi-protocol);
- editor: computerprogramma waarmee je je synth kunt editen (geluiden aanpassen e.d.). Dit is dus iets anders dan een sequencer (ook via midi);
- VST(i): software-synthsizer (softsynth). Eigenlijk hetzelfde als een hardware-synthesizer (qua principe dan), maar dan via een computerprogramma;
- module (ten overvloede

): synthesizer zonder toetsen.
Dus wat betreft je vraag: die is eigenlijk niet echt te beantwoorden. Er zijn softsynths die hetzelfde kunnen als een module, dus een module is door een computer te vervangen. Er zijn editors waarmee je alles aan je synth kun editen (incl. de instellingen van de effecten, als je een synth hebt die deze heeft), waardoor je je module of synth niet meer aan hoeft te raken. En naast software-sequencers zijn er ook hardware-sequencers, waardoor het mogelijk is alles van compositie tot opname zonder computer te doen.
Ik hoop dat het langzamerhand wat overzichtelijker wordt? Wat trouwens weleens wil helpen: lees de tekst rustig, en ga pas naar de volgende zin als je de vorige snapt (niet snel de tekst lezen zoals bij een saai boek). Klinkt misschien belerend, maar bij technische teksten staat er meestal geen letter teveel, dus alles wat je mist doet je de draad kwijtraken, dus het is toch wel een goede raad, vind ik (die ik zelf ook veel te vaak vergeet).
Origineel geplaatst door snitch
welkom op dit forum vol ouwe gearfreaks die niks beters hebben te doen dan lange posts schrijven!
Hey! Ik ben niet oud en ik heb wel wat beters te doen!