Nieuw op forum: Wil mn eigen muziek maken

Origineel geplaatst door Cheimoon
Lezen = zitten = met dit weer nog altijd beter dan een muurtje bouwen... :eureka: :D

lezen zitten? ja precies,.. met mijn wireless lappie in de son op het balkon met een overheerlijke mixdrank onder mijn snuffert... :koffie:

Heeej, welkom!

Heeej, welkom!

Tomy%20ZOID%20GUN%20SNIPER.jpg

Zo kun je dus met een module werken. Via midi kun je een ander klavier gebruiken om er noten mee te spelen. Maar dit kan ook zonder keyboard: als je in een sequencer een melodie invult (dus met de muis of zo) en je laat de sequencer de module aansturen, dan gaat de module je melodie spelen en is er geen klavier aan te pas gekomen. Editing van de module kan wel via het paneel daarvan (daar zijn natuurlijk die knoppen voor), maar ook dat kan via midi volledig via de pc. Sterker nog: er zijn nieuwe synths (zoals de Micromodular, Modular en G2 van Clavia en de meeste moduleversies van synthesizer workstations) die eigenlijk niet te editen zijn via de module zelf, maar alleen via een pc-programma.

Een lang en ingewikkeld verhaal, kijken of ik het snap:
Kan een module een pc vervangen? Dus in plaats van met de computer (sequencer) de geluidseffecten veranderen, de geluidseffecten op de module te veranderen?

Of klopt dit niet? :confused:

te lui om te kijken of 'ie al is genoemd:

FRUITYLOOPS! :okdan:

http://www.flstudio.com/order.asp?P_Code=31020

als je de legale route :engel: wilt gaan: de duurste versie kost $149... compleet met veel fx plugins en meer dan een paar prima VSTi's. heel veel mensen gebruiken (stiekum) fruity, inclusief een paar grote namen in goeie hip hop en techno. download ff een demoversie en kijk of je het wat vind. IMO is het de makkelijkste en snelste manier om te beginnen met tracks maken, en het is allemaal diep genoeg om complexe dingen te doen zodra je verder wilt. je psr-keyboard kun je prima gebruiken om dingen in te spelen, als je PC snel genoeg is zelfs zonder al te veel "latency" (vertraging), vooral als je iets gebruikt als asio4all:

http://michael.tippach.bei.t-online.de/asio4all/

wel eerder genoemd: koop een paar goeie monitors. de behringer truth kost niet meer dan €350 per paar (2x 225W bij 8 ohm) en die klinkt prima (laat je niks wijsmaken door elitaire sufkutten). eventuele ruzie met je pa en ma over geluidsoverlast koop je af met een keertje autowassen en je kamer opruimen!!

en welkom op dit forum vol ouwe gearfreaks die niks beters hebben te doen dan lange posts schrijven! :dubbel:

Origineel geplaatst door ThndR
Een lang en ingewikkeld verhaal, kijken of ik het snap:
Kan een module een pc vervangen? Dus in plaats van met de computer (sequencer) de geluidseffecten veranderen, de geluidseffecten op de module te veranderen?

Of klopt dit niet? :confused:

Niet helemaal...

Even van voor af aan (dat lijkt me overzichtelijker): wat een synthesizer in principe doet, is het volgende: hij genereert een golfvorm. Dit is bijvoorbeeld een sinus of een zaagtand, maar er zijn ook veel ingewikkeldere golfvormen, die niet meer wiskundig te beschrijven zijn (een zaagtand of een sinus kun je beschrijven met behulp van een simpele wiskundige formule), maar je beter korte samples kunt noemen. Hoe dat precies zit maakt nu niet uit, waar het om gaat is, dat de synthesizer dus een kort en kaal geluid aanmaakt, dat geloopt (herhaald) wordt zo lang hij de instructie krijgt geluid te blijven maken (door een toets in te drukken of via midi een 'note on'-boodschap te sturen). Dit kale geluid kun je met je synth op allerlei manieren aanpassen, bijvoorbeeld door dingen te doen met de frequentie, toonhoogte, enz., maar er zijn ook ingewikkeldere aanpassingen, waarmee je bijvoorbeeld de toonhoogte of het volume in een vast patroon kunt laten variëren. Ook hoe dat precies zit doet hier nu ook niet ter zake (als je durft zou je in deze thread even de derde post, van CraZ, kunnen lezen). Waar het om gaat: hier eindigt de kern van een synth. Alles wat je hierna doet is extra en had niet in het kastje hoeven zitten om het een synth te laten zijn.

Geluidseffecten (galm, echo, chorus, enz.) komen hier pas na. Op heel veel, vooral oudere, synths zijn deze dan ook niet ingebouwd. Daar heb je aparte apparaten voor (vergelijk dit met de pedaaltjes die gitaristen gebruiken om hun geluid te vervormen).

Nog wat zaken die hier eigenlijk los van staan:
- sequencer: programma dat synthesizers aanstuurt wat betreft welke noten gespeeld moeten worden (via het midi-protocol);
- editor: computerprogramma waarmee je je synth kunt editen (geluiden aanpassen e.d.). Dit is dus iets anders dan een sequencer (ook via midi);
- VST(i): software-synthsizer (softsynth). Eigenlijk hetzelfde als een hardware-synthesizer (qua principe dan), maar dan via een computerprogramma;
- module (ten overvloede ;) ): synthesizer zonder toetsen.

Dus wat betreft je vraag: die is eigenlijk niet echt te beantwoorden. Er zijn softsynths die hetzelfde kunnen als een module, dus een module is door een computer te vervangen. Er zijn editors waarmee je alles aan je synth kun editen (incl. de instellingen van de effecten, als je een synth hebt die deze heeft), waardoor je je module of synth niet meer aan hoeft te raken. En naast software-sequencers zijn er ook hardware-sequencers, waardoor het mogelijk is alles van compositie tot opname zonder computer te doen.

Ik hoop dat het langzamerhand wat overzichtelijker wordt? Wat trouwens weleens wil helpen: lees de tekst rustig, en ga pas naar de volgende zin als je de vorige snapt (niet snel de tekst lezen zoals bij een saai boek). Klinkt misschien belerend, maar bij technische teksten staat er meestal geen letter teveel, dus alles wat je mist doet je de draad kwijtraken, dus het is toch wel een goede raad, vind ik (die ik zelf ook veel te vaak vergeet). :okdan:

Origineel geplaatst door snitch
welkom op dit forum vol ouwe gearfreaks die niks beters hebben te doen dan lange posts schrijven! :dubbel:

Hey! Ik ben niet oud en ik heb wel wat beters te doen! :D

Cheimoon, bedankt voor je post!
Die raad was idd wel nodig jah, er staat zo veel info in!

Dus eigenlijk, als ik het goed begrijp:

Door een module aan mijn keyboard aan te sluiten maak ik er een (simpele) hardware-synth van. Maar zo'n module is een stuk minder duur dan een nieuwe/2nd hand hardware-synth. Het enige dat dan nog verschilt tussen mijn dan
'keyboard+module-synth' en een moderne hardware-synth is dat de laatste meer/modernere geluiden e.d heeft!

Volgens mij klopt dit wel aardig, of niet?

Kan ik ook mijn keyboard 'updaten' zodat de nieuwste voices erin zitten of is dat iets voor de hele moderne keyboards?

Alvast bedankt, Jorn

Re: Nieuw op forum: Wil mn eigen muziek maken

Ik vond de (lange) reply van Scratch op: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=32196 erg handig, dit gaf me al een beter beeld :)

Allereerst van harte welkom op dit forum! :mega: (en van mij maggie wel een biertje!!) :D

Ben blij dat ik je iets op weg kunnen helpen! Veel hoef ik niet meer uit te leggen, wat voor jou de beste manier is om te beginnen met muziek maken.

Misschien is het beste voor jou om met softsynths te gaan werken, en je Yamaha gewoon als master keyboard te gebruiken. Het zou zonde zijn als je nu al je geld zou uitgeven. Zodra je de smaak te pakken hebt, en wat ouder bent, zul je ook een leuk bijbaantje hebben waar je weer aardig wat Eurootjes me in je zak stopt (al lijkt dat nog zo ver weg....)
Als je met softsynths aan de slag gaat, leer je vanzelf het muziek maken en uiteindelijk weet je ook precies wat je wilt, en kun je gericht zoeken naar een (tweedehands) synthesizer. Of nog goedkoper een tweedehands module.

Trouwens...ik ben ook heel simpel met een Yamaha'tje begonnen, een PSR 200! Jammer dat ik m weg heb gedaan. (had er een General Music WK3 voor gekocht)

Afijn, veel plezier op dit forum, waar je een hoop van zult leren (doe ik ook....) :)

GrTz
Scratch

Laatst gewijzigd:
Dus eigenlijk, als ik het goed begrijp:

Door een module aan mijn keyboard aan te sluiten maak ik er een (simpele) hardware-synth van. Maar zo'n module is een stuk minder duur dan een nieuwe/2nd hand hardware-synth. Het enige dat dan nog verschilt tussen mijn dan
'keyboard+module-synth' en een moderne hardware-synth is dat de laatste meer/modernere geluiden e.d heeft!

Volgens mij klopt dit wel aardig, of niet?

Yep, je komt steeds dichterbij! Alleen dat verschil met 'moderne' en 'simpele' synths kun je schrappen. De nieuwste synth van Yamaha is een Motif ES. De module-versie daarvan kan (op de toetsen na) exact hetzelfde als de keyboardversie. Een module is simpelweg minder duur omdat er geen toetsen aan vast zitten, verder is er geen enkel verschil met een synth mét klavier. Dus als jij een Motif ES-module aansluit aan je keyboard, dan heb je in feite gewoon een Motif ES6 (de toetsenversie met 61 toetsen). Een module is dus in geen enkel opzicht minder, ouder of simpeler. Alleen zijn ze soms minder gemakkelijk te editen, maar dat kan dan alsnog via edit-programma's op je pc.

Kan ik ook mijn keyboard 'updaten' zodat de nieuwste voices erin zitten of is dat iets voor de hele moderne keyboards?

Al sinds eind jaren '80 zijn er keyboards en synths die je uit kunt breiden, bijvoorbeeld met geluiden, geheugen of zelfs een geheel nieuwe synth-engine. Of dat bij jouw keyboard kan weet ik niet (staat in je handleiding), maar waarschijnlijk niet (meer een optie bij synths). Maar in zo'n uitbreiding zitten meestal niet de nieuwste voices, maar gewoon andere voices (vooral Roland heeft zulke uitbreidingskaarten). In sommige gevallen zijn er wel nieuwe presets beschikbaar voor een synth. Die zijn dan downloadbaar van de homepage van de fabrikant en kun je met je pc en midi inladen in je synth. Dat zijn dan echter slechts andere presets, niet perse betere (kwestie van smaak; de geluiden die het beste met jouw smaak overeenkomen kun je immers alleen maar zelf maken). De interne hardware van je instrument verandert er namelijk niet door, dus echt substantiële veranderingen kun je op die manier niet krijgen.

:eureka:

Thnx All!

Ik begin dat module gedoe nu al aardig te pakken te krijgen. Ik zal gewoon wat gaan kijken op internet naar die modules, wat ze kunnen e.d

Kan iemand me ook vertellen: Wat zijn nou de beste/voordeligste modules die nu op de markt zijn?
Kan iemand me ook vertellen: Wat zijn nou de beste/voordeligste softsynths die nu op de markt zijn?

Zo kan ik de prijzen/functies wat bekijken.

Nog een vraagje: Ik zag dat een aantal lui op dit forum FruityLoops een sequencer noemen.... Volgens mij is het een softsynth of zit ik er dan weer (deels) naast? ;)

Alvast bedankt, Jorn

Thnx All!

Ik begin dat module gedoe nu al aardig te pakken te krijgen. Ik zal gewoon wat gaan kijken op internet naar die modules, wat ze kunnen e.d

Kan iemand me ook vertellen: Wat zijn nou de beste/voordeligste modules die nu op de markt zijn?
Kan iemand me ook vertellen: Wat zijn nou de beste/voordeligste softsynths die nu op de markt zijn?

Zo kan ik de prijzen/functies wat bekijken.

Nog een vraagje: Ik zag dat een aantal lui op dit forum FruityLoops een sequencer noemen.... Volgens mij is het een softsynth of zit ik er dan weer (deels) naast? ;)

Alvast bedankt, Jorn

Jorn,

Een goede module is bijv. een Roland JV1010, een klein bakje maar groots in geluid (en je kunt er ook nog een expansion board extra in kwijt). Standaard heeft hij al een hele zooi hele goede geluiden. En hij is niet duur, wordt vaak tweedehands aangeboden op zowel marktplaats als synthforum.
Een goede softsynth zijn natuurlijk de Cubase pakketten, verschillende in grootte en prijs.

Volgens mij is FruityLoops zowel een softsynth als een sequencer.

Phochos:D

Thnx phocos ik zal er naar kijken!

Yep, je komt steeds dichterbij! Alleen dat verschil met 'moderne' en 'simpele' synths kun je schrappen. De nieuwste synth van Yamaha is een Motif ES. De module-versie daarvan kan (op de toetsen na) exact hetzelfde als de keyboardversie. Een module is simpelweg minder duur omdat er geen toetsen aan vast zitten, verder is er geen enkel verschil met een synth mét klavier. Dus als jij een Motif ES-module aansluit aan je keyboard, dan heb je in feite gewoon een Motif ES6 (de toetsenversie met 61 toetsen). Een module is dus in geen enkel opzicht minder, ouder of simpeler. Alleen zijn ze soms minder gemakkelijk te editen, maar dat kan dan alsnog via edit-programma's op je pc.

Origineel geplaatst door Phocos
Een goede module is bijv. een Roland JV1010, een klein bakje maar groots in geluid (en je kunt er ook nog een expansion board extra in kwijt). Standaard heeft hij al een hele zooi hele goede geluiden.

Begrijp ik hieruit dat een module zijn eigen voices draagt, dus dat het niet uitmaakt wat voor keyboard je hebt omdat de module de voices aanvult?:)

Alvast bedankt! Jorn

Begrijp ik hieruit dat een module zijn eigen voices draagt, dus dat het niet uitmaakt wat voor keyboard je hebt omdat de module de voices aanvult?

Nou, zoals gezegd, een module is gewoon een complete synth, incl, presets (voices, patches: naam verschilt per fabrikant). Je keyboard hoeft dus helemaal niets te kunnen, behalve dat de toetsen moeten werken (anders heb je er natuurlijk niks aan ;) ). Ik herhaal: een module is voor 100% een compleet instrument, je hebt er helemaal niks meer bij nodig. Alleen de toetsen ontbreken.

Niet om meteen te kopen of zo, maar zie ook https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?threadid=32647.

Nou, zoals gezegd, een module is gewoon een complete synth, incl, presets (voices, patches: naam verschilt per fabrikant). Je keyboard hoeft dus helemaal niets te kunnen, behalve dat de toetsen moeten werken (anders heb je er natuurlijk niks aan ;) ). Ik herhaal: een module is voor 100% een compleet instrument, je hebt er helemaal niks meer bij nodig. Alleen de toetsen ontbreken.

Jahp nu heb ik em door:

Van je keyboard gebruik je alleen maar de toetsen, dus niet de voices. Je gebruikt de voices (presets) van de module!
Dus je kunt net zogoed een spotgoedkoop keyboardje score, als er maar een degelijk klavier op zit, heb je genoeg aan dat keyboard en een module, omdat je van het keyboard het klavier gebruikt, en van de module de rest!

Ik durf te wedde dat dit klopt!
Dit moete we vieren! :biertje:
Ow neej, dat mag ik nog niet ;)

Jahp nu heb ik em door:

Van je keyboard gebruik je alleen maar de toetsen, dus niet de voices. Je gebruikt de voices (presets) van de module!
Dus je kunt net zogoed een spotgoedkoop keyboardje score, als er maar een degelijk klavier op zit, heb je genoeg aan dat keyboard en een module, omdat je van het keyboard het klavier gebruikt, en van de module de rest!

Juist! En daarom bestaan er ook apparaten zoals deze: keyboards die zelf niks kunnen, maar alleen als controller bedoeld zijn.

Hiep-hoi we zijn er; ThndR geeft een rondje weg! (maar neemt zelf sap en laat iemand anders halen :duivels: )

Ik heb die url van de advertentie bekeken die jij (Cheimoon) me had gegeven. (Roland jv1010)

Ik hoor van alle kanten dat dat een zeer goeie module is. Is €299 daar een redelijke prijs voor? Gewoon om es te wete hoe duur ze zijn ;)

Wouwie! van die Alesis X25 hep ik een demonstratie gezien dat ronde geval daar linksbovenin dat von ik nog steeds vaag. Die vent ston er met zn hand boven te wiebelen en het geluid veranderde! *D

Laatst gewijzigd:
Jahp nu heb ik em door:

Vooreerst welkom op dit interessante forum. Ik heb met genoegen deze thread gelezen en ik kan best begrijpen dat je de dingen wat door mekaar begint te slaan. Het is immers niet eenvoudig.

Maar je hebt blijkbaar nog niet volledig door hoe het nou zit met keyboard en module. Een synthesizer keyboard verstuurt MIDI signalen (note on/off, velocity, enz). Om een synthengine te adresseren, moet je een MIDI-kanaal instellen (1-16). Afhankelijk van welk kanaal je kiest, zal een sytnhengine reageren (hoorbaar worden) die op het zelfde MIDI-kanaal zit. Dit kan best een geluid zijn dat uit jouw Yamaha komt (als de synth op dat MIDI-kanaal staat), maar het kan ook zijn dat de engine van een module overeenkomt met het kanaal ... en dan zal je bijgevolg een geluid uit de module horen. Het kan zelfs zijn dat meerdere synths op het zelfde kanaal zitten en dan hoor je ze allemaal teglijkertijd (voor warme pads bv).

Ik hoop dat het weerom iets duidelijk voor je wordt :okdan:

Succes /!\

:doei:

Ik hoor van alle kanten dat dat een zeer goeie module is. Is €299 daar een redelijke prijs voor? Gewoon om es te weten hoe duur ze zijn ;)

Om te weten te komen wat goede prijzen zijn moet je een gewoon een onderzoekje doen: zoek op internet en in de martkplaats van dit forum naar de synth die je wilt en kijk wat de bijbehorende prijzen zijn (houd wel het verschil tussen landen in de gaten; prijzen in de VS kunnen anders zijn dan hier). Dan krijg je wel een beeld van wat redelijk is (€299 voor die JV lijkt me niet te duur, maar ik heb daar weinig verstand van; tis maar net wat je ervoor over hebt hè: er is een monofone synth (kan maar één geluid tegelijk voortbrengen) van 30 jaar oud die tegen de 2000 euro kan lopen qua prijs, dus tsja...).

De prijs van 299 euro voor de JV1010 - mits hij nog in goede staat is - is een redelijke prijs voor deze synthmodule. Ik heb hem zelf een paar keer gehad en de nieuwprijs was twee jaar geleden nog zo'n 545 euro van de JV1010.
Maar inderdaad: Kijk eens goed rond op dit forum of loop een goede muziekzaak binnen, zoals een Feedback (bijv. in Rotterdam, maar ook Utrecht en Apeldoorn) of Rockpalace (hier in Den Haag) en laat je informeren wat de mogelijkheden allemaal zijn. Of geef aan wat je precies zelf wilt bereiken met de muziek, wellicht kunnen de mensen van de winkel je goed op weg helpen.

In ieder geval succes gewenst met je zoektocht.

Phochos:D

Back