Nieuw op forum: Wil mn eigen muziek maken

Ok die modules heb ik nu door.

Ik speel al 5 jaar keyboard, heb zo'n €300 maar dat wordt niet snel hoger omdat ik nog maar 14 ben.

Wat zouden jullie mij nu aanraden?

* Softsynth kopen, mn keyboard aan mn pc koppelen en proberen
* Module kopen/voor een module sparen, aan mn keyboard koppelen en proberen
* Doorsparen voor een flinke Hardware-Synth (met klavier duh)

Alvast bedankt!

Jorn

Om mijn grote muil er weer tussen te proppen: om die vraag te kunnen beantwoorden moet je ook weten wat voor muziek je wilt maken, wat voor geluiden je wilt gebruiken en wat je fijn vindt werken (qua lay-out). Er zitten namelijk enorme verschillen tussen synths wat klank, mogelijkheden en editing betreft. Daarom kun je misschien het beste met (gratis) softsynths beginnen (freeware en demo's) om deze vragen te beantwoorden. Misschien zelfs is hardware wel niks voor je, daar kom je dan ook achter (of je wordt knettergek van dat beeldscherm, dat kan ook :P ). En ondertussen doorsparen natuurlijk. ;)

Oh, en als je het een beetje doorhebt: ga eens een dagje naar een grote synthwinkel en test alles een slag in de rondte uit. :okdan: (heeft niet zo'n nut als je er nog niks van weet, want dan zitten er opeens wel heel erg veel voor jou betekenisloze knopjes en mogelijkheden op zo'n ding)

Met een module of een nieuwe synth, haal je alleen maar nieuwe geluiden in huis.

Daarom zou ik beginnen met software te kopen, nee, demo's van software te downloaden. Bijvoorbeeld fruityloops.
Met zo'n programma kan je al komplete nummers bouwen, niet onbelangrijk natuurlijk...Daarna (als je het leuk vind)
koop je een ASIO-geluidskaart, zodat je fatsoenlijk softsynths kan bespelen..
=)

ik moet ook nog een MIDI-kabeltje halen *D
euuh... dat moet ik mar es snel gaan doen denk ik....... Mediamarkt ofsow? :halleluja
hopeluk niet al te duur :P

Origineel geplaatst door ThndR
Ok die modules heb ik nu door.

Ik speel al 5 jaar keyboard, heb zo'n €300 maar dat wordt niet snel hoger omdat ik nog maar 14 ben.

Wat zouden jullie mij nu aanraden?

* Softsynth kopen, mn keyboard aan mn pc koppelen en proberen
* Module kopen/voor een module sparen, aan mn keyboard koppelen en proberen
* Doorsparen voor een flinke Hardware-Synth (met klavier duh)

Alvast bedankt!

Jorn

Download een freeware sequencer, of koop Cubasis. Zorg voor wat freeware plugin's (gebruik hiervoor de zoekfunctie op dit forum), en ga aan de slag.

dankje!

is dit een goeie?

Roland D-2 Groove Box, 600 presets € 195,=

Zie ik staan bij Wolfslag op de Voorstreek (MStore)

Weet iemand ook een goeie freeware softsynth?

dankje!

is dit een goeie?

Roland D-2 Groove Box, 600 presets € 195,=

Zie ik staan bij Wolfslag op de Voorstreek (MStore)

Nee, dat is rotzooi. Afblijven. En laat je door de lui in die winkel niets wijsmaken. Zoals eerder gezegd ga eerst eens prutsen met wat freeware virtueele instrumenten.

Dat doe je door bijvoorbeeld:

hier: http://www.kvr-vst.com/index.php wat freeware te downloaden.

en hier nog meer links: http://www.synthedit.com/.

M.a.w. houd je geld voorlopig maar in je zak. :)

allereerst welkom!

wat je als eerste aanschaft ligt er erg aan wat je precies wilt gaan doen lijkt me.
Als je voornamelijk wilt spelen en geluiden wilt maken dan zou ik een leuke 2de hands module kopen en lekker gaan freaken met dat ding.

Als je voornamelijk wilt componeren het je meer aan een sequencer. Je kan de midi opnemen vanaf je keyboard of muziek in elkaar "klikken" in bijv FL. Je kan dan ook via midi de geluiden uit je keyboard aansturen om een nummer te maken.
Als je dat dan een beetje door hebt en behoefte begin te krijgen aan meer verschillende geluiden dan kun je eens gaan kijken wat voor geluiden je nou precies mist en daar de aanschaf van synth/module/sampler op afstemmen. Of natuurlijk eeen softsynth erbij gaan gebruiken.

suc6:okdan:

Als je eens wil ontdekken hoe een synthesizer eigenlijk werkt (hoe het geluid wordt opgewekt en daarna 'vervormd') is er hier een standalone programmaatje te vinden. Het draait dus op je PC zonder een ander programma nodig te hebben, het stuurt direct je geluidskaart aan en het PC-klavier kan je gebruiken om de noten te spelen.
Het is echt vreselijk basic maar je kan dan wel ontdekken hoe je via klankopwekkers en enkele filters geluiden kunt maken. Gewoon aan de knopjes draaien! Je zal het snel begrijpen.
De site (en de help-functie) is in het duits maar dat geeft niet. Gewoon downloaden, het is freeware, installeren en prutsen maar!

Ik zal gaan zoeken naar een (software) sequencer/softsynth!!!

Iemand suggesties voor een goeie? Cubase, FruityLoops, Reason heb ik gehoord maar blijft nog allemaal vaag ;)

Origineel geplaatst door hermax
Als je eens wil ontdekken hoe een synthesizer eigenlijk werkt (hoe het geluid wordt opgewekt en daarna 'vervormd') is er hier een standalone programmaatje te vinden. Het draait dus op je PC zonder een ander programma nodig te hebben, het stuurt direct je geluidskaart aan en het PC-klavier kan je gebruiken om de noten te spelen.
Het is echt vreselijk basic maar je kan dan wel ontdekken hoe je via klankopwekkers en enkele filters geluiden kunt maken. Gewoon aan de knopjes draaien! Je zal het snel begrijpen.
De site (en de help-functie) is in het duits maar dat geeft niet. Gewoon downloaden, het is freeware, installeren en prutsen maar!
Bedankt man!
Ik snap dr geen hol van maar hopelijk heb je gelijk!

Alvast bedankt, Jorn

ik weet wel wat raad voor je

ik weet wel wat raad voor je

je kan wel soft synths gebruiken maar een nadeel is wel dat je snel procesor afhankelijk ben(dus een snelle procesor is ook wel vrij normaal voor dat soort dingen)
daarom ik zelf graag voor hardware ga
en ik ben begonnen met een Yamaha rm1x
en hij bevalt me nog steeds maar ja die koop je niet zo gouw nieuw voor 300 die kosten gouw al 700 euro en misschien is hij 2de hands wel voor 300 euro voor een stand a lone sequencer is hij perfekt en de geluiden zijn ook wel aardig die er in zitten maar goed als je nog vragen heb hoor ik het graag van je alle vragen zijn altijd welkom bij mij
en ik wens je suces met het uitzoeken van een perfecte synth

gr. Havelock

(1)
Kan iemand me ook vertellen: Wat zijn nou de beste/voordeligste modules die nu op de markt zijn?
Kan iemand me ook vertellen: Wat zijn nou de beste/voordeligste softsynths die nu op de markt zijn?

Zo kan ik de prijzen/functies wat bekijken.

(2)
Nog een vraagje: Ik zag dat een aantal lui op dit forum FruityLoops een sequencer noemen.... Volgens mij is het een softsynth of zit ik er dan weer (deels) naast? ;)

(1) www.gearjunkies.com

(2) nou je zit er gedeeltelijk naast, FL is geen softsynth maar heeft wel de mogelijkheid om ingeplugd te worden met een andere sequencer, Cubase Logic, what have you. Fruityloops is in de 1e plaats een sequencer (een hele fijne if i might add). Je kan bij FL dus ook mbv je keyboard en midi softsynths aansturen. Er zitten een paar hele leuke standaard bij, simsynth, boobass etc. Verder zitten er ook standaard effecten bij EQ, Compressors, Delay, Reverb, Flangers etc. Heel leuk dus en een gemakkelijke interface, zodat je lekker kan gaan pielen.

Welkom trouwens :okdan: :doei:

Re: ik weet wel wat raad voor je

Re: ik weet wel wat raad voor je

Origineel geplaatst door Havelock
je kan wel soft synths gebruiken maar een nadeel is wel dat je snel procesor afhankelijk ben(dus een snelle procesor is ook wel vrij normaal voor dat soort dingen)
daarom ik zelf graag voor hardware ga
en ik ben begonnen met een Yamaha rm1x
en hij bevalt me nog steeds maar ja die koop je niet zo gouw nieuw voor 300 die kosten gouw al 700 euro en misschien is hij 2de hands wel voor 300 euro voor een stand a lone sequencer is hij perfekt en de geluiden zijn ook wel aardig die er in zitten maar goed als je nog vragen heb hoor ik het graag van je alle vragen zijn altijd welkom bij mij
en ik wens je suces met het uitzoeken van een perfecte synth

gr. Havelock

Ok, bedankt!
Maar wat is dat voor apparaat? Een module? Sequencer? En wat houdt dat precies in? (srry voor de makkelijke vraag maar bij jou zijn alle vragen welkom ;) dus das wel makkelijk, minder schaamte :D)

Re: Re: ik weet wel wat raad voor je

Re: Re: ik weet wel wat raad voor je

Ok, bedankt!
Maar wat is dat voor apparaat? Een module? Sequencer? En wat houdt dat precies in? (srry voor de makkelijke vraag maar bij jou zijn alle vragen welkom ;) dus das wel makkelijk, minder schaamte :D)

om precies tezijn is dat een desktop sequencer zie ook plaatje

Havelock

Attachments

• rm1x.jpg
    rm1x.jpg
    47,5 KB · Bekeken: 87
Jah ik heb dat plaatje gezien.

Maare, wat is ook alweer een sequencer? :confused:

Srry, ik ben net nieuw maar ik schaam me dood dat ik dit niet weet :erm:

:( Damn.. Helemaal in Leeuwarden! 't Zou een stuk makkelijker zijn als je een keer bij een forum-lid kon langsgaan die een zooi spul heeft, soft - en hardware (en 't ook gebruikt). Dan zie je ook gelijk de mogelijkheden..

Maar zo'n RM1X is opzich zéker leuk om mee te beginnen! 't Is een Sequencer, Drumcomputer en een (simpele=>gaat niet zo diep als een 'losse' synth, maar da's zeker geen probleem!) Synthesizer in één.

Voordeel is natuurlijk dat je dan niet met allemaal kabels, e.d. hoeft te werken (totdat 't synth-virus weer eens heeft toegeslagen en je meeeeeeer wil) en dat je met 1 apparaat complete nummers kan maken.

Lijkt me geen gek begin voor je.

Succes! :biertje:<= appelsap

P.S. een sequencer is (heel simpel gezegd/typt) een 'opname-ding'. Hierin neem je je melodieen, bas-lijntjes en drums, e.d. op en (kan) dat een nummer worden. Zoiets..

Ok bedankt, ik weet nu weer wat een sequencer is!

Die RM1X lijkt me een gaaf ding (maar vast zeer prijzig) om mee te beginnen. Ik heb nu net een demo song gehoord en dat klinkt SUPER!
Maar eerst maar wat software enzo, ofniet? En dan wat later es gaan kijken naar zoiets?

In elk geval thnx!

Ik heb nu net ff gekeken naar de prijs op marktplaats.nl (ter indicatie) en daar staat er 1 voor €300,-
Lijkt me een redelijke prijs ofniej?

Ik zie er hier op de marktplaats van dit synthforum ook 1 voor €300

p.s Yawgmoth woont in grou, das dicht bij ons, daar woont mn opa ook :)

Laatst gewijzigd:
Back