Record Labels, Sub Labels, A&R managers, Publishers....

Origineel geplaatst door olafmol

wanneer is bovenstaande scenario realistisch te doen? bij een bepaalde platenverkoop? of bij een bepaald aantal releases per jaar?

Beiden goed, maar ook als je zelf je eigen producties aan de man wil gaan brengen.

Kijk heb ook een keer een gast van een 'platenmij' op bezoek gehad, en hij zag wel iets een een groep die ik aan het produceren was.

Toen ik heb vroeg wat zijn budget was voor de marketing, studio opname, distributie ed zei hij: 'das de taak van de producer en de atriest, niet van mij'.

Kijk er zijn veel wannabees in die bizz. En iedereen kan zich platenmaatschappij noemen.

Het label waar ik veel voor doe, Soul4Music , is opgezet om eigen producties op de markt te brengen.

Daarnaast krijgen andere de kans om zijn of haar producties te laten horen.

bambam, thanx voor je antwoord, maar ik neem aan dat het opzetten van je eigen maatschappij bepaalde kosten/verplichtingen met zich meebrengt die alleen maar zin hebben als je releases/producties boven een bepaalde "tresh-hold" uit komen??

O.

inderdaad,

kijk je bent natuurlijk het een en ander verpicht als je iemand een contract 'aanbied.

De meeste zijn zoooo gefixeerd op een release, dat ze daar alles voor doen en over hebben, en dat vind ik fout.

Daardoor krijg je veel kleine maatschappijen die eigenlijk nix voor je kunnen betekenen. Maar met goed-houd-proaatjes (niet opzoeken in de dikke van dale) koop je als artiest niets natuurlijk.

Ik zou best een eigen serieus label willen beginnen, maar je kunt dat niet alleen helaas.
Vandaar dat de plannen hiervoor in de diepvries terecht zijn gekomen.

nog niet precies wat ik bedoelde ;)
Dobre vertelt dat ze hun eigen maatschappij hebben opgericht voor hun eigen releases....

wat ik wil weten wanneer zoiets voor je zelf uit kan

Olaf

ach ja, ik run als hobby ook een labeltje. is natuurlijk klein, niet gericht op 'de massa'. het is wel veel werk vooral, omdat ik de verkoop hoofdzakelijk zelf in handen hou via mijn website.

het is maar net hoeveel werk je ervan wilt maken en hoe commercieel je het wilt doen. als je je op de massa richt moet alles officieel geregeld zijn en moet je veel distributie-contacten hebben. ikzelf doe dit niet zo, en verkoop hoofdzakelijk via de website (en ga af en toe bij metro recordstore hier in utrecht langs).

Ik had ook nog een vraag, die hier misschien mee te maken heeft (als ik off topic ga moeten jullie het maar zeggen):

Waar moet een artiest het meeste geld mee verdienen, met optredens of met het uitbrengen van releases? Of is dit een soort kip en ei verhaal?
Moet je je optredens zien als een promo van je uitgebrachte platen, of juist andersom? Als je een contract hebt met een platenmij, is het dan gebruikelijk dat je dan ook 1/3 deel van je inkomsten van de optredens moet afdragen?

White labels

White labels

Hoe zit het nou met white labels? Zijn dat platen uitgebracht door de maker zelf (een paar honderd exemplaren) ter promotie?
Of meer tracks met een dubieuze achtergrond ivm. samples, copyright, e.d?

En je kan toch ook zelf een paar honderd white lables laten drukken/snijden? Lijkt me best geinig.

optredens lijkt me..da's in 1 klap behoorlijk wat verdienen itt de kleine bedragen die je per 12" of album verkoop hebt..

volgens mij dus in volgorde van meer naar minder: optreden, album, 12"/single

Olaf

Re: White labels

Origineel geplaatst door OnAcid
Hoe zit het nou met white labels? Zijn dat platen uitgebracht door de maker zelf (een paar honderd exemplaren) ter promotie?

beiden. het kan een promo zijn van de artiest danwel het label als voorloper op de officiele release, maar het kunnen ook "illegale" tracks zijn.

Origineel geplaatst door wiener303
Als je een contract hebt met een platenmij, is het dan gebruikelijk dat je dan ook 1/3 deel van je inkomsten van de optredens moet afdragen?

lijkt me niet, tenzij je de rechten van je muziek aan de platenmaatschappij hebt overgedragen: dan kunnen zij namelijk er geld voor vragen

meests whitelabels zijn bootlegs, illegale versies dus....veelal doordat ze samples gebruiken die niet gecleared zijn

O.

Ehmm... doe mij maar black label. ;)

Maar optreden lijkt best wel een uitdaging.
Ook al verdien je flink wat dan gaat er zat af aan diverse onnodige dingen zoals royalties,rechten,kost en belasting enzo. En volgens mij word het pas echt lucratief boven een bepaalde bedrag wat je pas kunt vragen als je in de buurt komt van top40/100 qua bekendheid. (Of zit ik er nu naast?)
En zit je nog niet zo bekend bent is het of heel veel optreden en bikkelen of gewoon er geld bijleggen (hobby dus).

als je optreedt met eigen materiaal dan hoef je toch geen royalties en rechten te betalen? (ok als je copyrights wil nemen moet je ff registreren de zooi bij buma stemra)...en belasting..zal wel t zelfde zijn als "gewoon" werk. Ik verwacht niet dat de beginnende muzikant er geld aan verliest (anders begin ik er niet aan) tenzij je natuurlijk al je apparatuur wil terugverdienen, maar ja die heb ik voor de hobby.

als je optreed met eigen materiaal hoef je geen rechten te betalen, tenzij jij niet meer eigenaar van deze rechten bent (bijvoorbeeld je label) ...

as for belastingen: volgens mij moet je daar freelance over betalen (= iets van 30%) ... best veel. maar (!!!) als je dus geld begint te verdienen en dat dus opgeeft aan de belastingdienst, dan kan je je apparatuur en onkosten ook weer opgeven aan de belastingdienst ... op die manier ga je dan dus je apparatuur btw-vrij kopen en kan je ook nog eens afschrijvingen op je apparatuur terugkrijgen ;)

da's een tip die ik laatst kreeg ... nu is het dus zaak om eens wat geld met mijn muziek te gaan verdienen ;-)

meests whitelabels zijn bootlegs, illegale versies dus....veelal doordat ze samples gebruiken die niet gecleared zijn

O.

als wij een plaat laten persen, laten we eerst een paar testpressings maken en als we die qua audio hebben goedgekeurd laten we 100 of weet ik hoeveel whitelabels persen. deze versturen we dan naar dj's en a&r managers van buitenlandse maatschappijen.

wanneer is bovenstaande scenario realistisch te doen? bij een bepaalde platenverkoop? of bij een bepaald aantal releases per jaar?

Olaf

ik weet niet precies wat precies het break-even point is (ik heb er ook weer niet zoveel verstand van...laat mij maar lekker muziek maken)

ik weet wel als je bv 1000 platen verkoopt je meestal geen verlies draait...maar het ligt er dan weer aan hoe hoog andere kosten zijn...hoezen met kleurenfoto's, dik vinyl, mensen op kantoor...hoeveelheid promotie...als je dus platen in alleen binnenhoes uit de achterbak van de auto verkoopt dan is het al snel rendabel...je moet je alleen afvragen of je niet beter af bent met een heel team achter je die al het 'vervelende' werk voor je doen...wij hebben in ons geval een beetje best of both worlds...eigen maatschappij, dus alle rechten bij ons...en mensen op kantoor die de promotie en management doen tegen een percentage van de opbrengsten

oh ja...als je je plaat weet door te licenseren naar een verzamel-cd krijg je daar weer inkomsten uit (dit kan behoorlijk oplopen...wij hebben nog weleens op verzamelaars gestaan die 500.000 stuks of meer verkochten ..das dus slapend geld verdienen) :gaap:

Origineel geplaatst door OnAcid

En je kan toch ook zelf een paar honderd white lables laten drukken/snijden? Lijkt me best geinig.

dat kan...alleen moet de perserij hetgene wat hij perst aan de stemra opgeven...je kunt dus niet zomaar illegale bootlegs laten drukken in nederland...hiervoor moet je dus naar tjechië ofzo...

Origineel geplaatst door Stefan

lijkt me niet, tenzij je de rechten van je muziek aan de platenmaatschappij hebt overgedragen: dan kunnen zij namelijk er geld voor vragen

je kunt alleen het recht voor het uitbrengen van jouw werk op geluidsdrager overdragen aan de platenmaatschappij...
je copyright kun je wel laten vertegenwoordigen door je publisher

Origineel geplaatst door Stefan
als je optreed met eigen materiaal hoef je geen rechten te betalen, tenzij jij niet meer eigenaar van deze rechten bent (bijvoorbeeld je label) ...

sterker nog...in theorie zou je zelfs geld van de buma moeten krijgen omdat je nummers in het openbaar te horen zijn...:P

Re: Re: White labels

Re: Re: White labels

Origineel geplaatst door Dobre

dat kan...alleen moet de perserij hetgene wat hij perst aan de stemra opgeven...je kunt dus niet zomaar illegale bootlegs laten drukken in nederland...hiervoor moet je dus naar tjechië ofzo...

Hmm, ik en drie buitenlandse producers hebben vorig jaar ook zo'n 200 white labels laten persen in California. Zouden die tracks daar ook bij een soort stemra opgegeven zijn? Ik weet nl. van niks...

Back