D&r

DaRooT

Stamgast
Wie heeft ervaring met D&R mixers, en vooral de Danyer series.

Zijn dit goede mixers?

Ja had al een beetje gezocht hier, maar niet echt een topic gevonden over de Danyer serie.

Maar iemand zei wel "D & R klinkt ranzig.
daarom zijn die tafels zeer geschikt voor hardcore.
je kan er lekker mee oversturen... gabberbeats maken" is dit zo?

En ook lees ik dat die snel krakende faders heeft, maar die faders kan je gewoon vervangen lijkt me? (als ik ze tenminste ook ergens kan kopen :P)

Volgens mij vinden de meeste mensen dat D&R geweldig klinken!. Mooie EQ en warme sound.
Zelf heb ik er geen ervaring mee. Ik doe het nog steeds met behringer :(.

Ik weet niet welke mensen D&R geweldig vinden klinken maar wat ik wel weet is dat het nogal verschilt tussen de modellen uit de jaren 70/80 en de mixers vanaf midden 90. De laatste zijn best goeie tafels.

De tafels uit de eighties kregen al snel het predikaat Dutch Rubbish en je mag zelf bedenken waarom.

Ik heb zelf een 900 en ben er zeker over te spreken, ondanks dat 'ie inderdaad wel onderhoud nodig heeft. Feit is wel: ik heb geen D&R omdat ik van strakke, gelikte producties houd ;) Ik heb geen ervaring met de Dayners, maar die schijnen enorm goed te zijn.
Het mooie aan de Dayners is dat ze 'floating subgroups' hebben, waardoor je gewone kanalen kunt aanwijzen als subgroups (met als voordeel dat je dus op je subgroup dus nog EQ hebt en je alleen gebruikt wat je nodig hebt).
Wat links, mocht je ze nog niet kennen:
D&R Manuals
Disco Service Apeldoorn voor reparaties van oudere D&R's. Absoluut een handige link :)
D&R group Niet erg actief, maar er is nog wel wat 'traffic'.

Hmm de meningen zijn dus verdeeld :) De danyer stamt uit 1986 volgens de link van Chinetti.
Maar ze zijn dus best onderhoudsgevoelig? Hmm das best klote aangezien ik van plan ben er 1 2e hands te kopen (en wie weet heeft die 'm ook weer 2e hands gekocht), dan heb ik dus best veel kans dat er iets mis mee is, of dat als ik 'm heb er binnenkort iets mis mee kan gaan.
Nu kan ik zelf wel reparaties eraan uitvoeren maarja het is maar de vraag waar ik de juiste componenten ervoor kan krijgen.

Met die reparaties moet je rekening houden in de te betalen prijs. Een D&R (eigenlijk om het even welke 2e hands mengtafel) koop je niet zonder in je achterhoofd rekening te houden met eventuele onkosten, helaas. Het is natuurlijk een kwestie van persoonlijkheid, maar ikzelf heb nog liever een enigzins 'brakke' D&R dan een goed werkende Behringer. Mijn ervaring is dat D&R's behoorlijk robuust zijn, ik ken aardig wat mensen met een D&R uit de jaren '80 en niemand heeft echt grote problemen of onkosten gehad.

Je kunt natuurlijk proberen erachter te komen in welke staat die Dayner is, of er eventueel dingen zijn die absoluut gerepareerd dienen te worden. Houd de mengtafel vast, bel DSA en vraag ze of ze een grove schatting kunnen geven van de onkosten. Als je zelf reparaties kunt uitvoeren scheelt dat natuurlijk en hoef je alleen een opgaaf van de onderdelen te vragen. Met die onkosten in het hoofd kun je misschien onderhandelen met de verkoper, of besluiten dat de koop moet doorgaan of niet.

Het blijft oud spul, maar dat is ook meteen de charme van een D&R. Zo worden ze niet meer gemaakt :)

Bedankt voor de tip, zijn idd wel handige punten om rekening mee te houden :)

Maar weet jij (of andere die dit lezen :P) wat een Danyer nog waard is? Dan heb ik het over een 24-2-8 danyer :)

Origineel geplaatst door DaRooT
Ja had al een beetje gezocht hier, maar niet echt een topic gevonden over de Danyer serie.

Maar iemand zei wel "D & R klinkt ranzig.
daarom zijn die tafels zeer geschikt voor hardcore.
je kan er lekker mee oversturen... gabberbeats maken" is dit zo?

En ook lees ik dat die snel krakende faders heeft, maar die faders kan je gewoon vervangen lijkt me? (als ik ze tenminste ook ergens kan kopen :P)
ik heb d'r ook een en die klinkt inderdaad ranzig en het ontwerp is afzichtelijk duszz. heel inspirerend voor gabber.

je moet er van houden. de kanalen waar stof in zit gaan kraken, maar als je 'm gewoon een paar uurtjes aan laat staan " brand" je er 't vuil uit en klinkt ' ie weer zo-als ' ie klinken moet. ik heb alleen nooit die 18 kanalen begrepen.

D&R maakt al jaren zeer goed klinkende mixers. Dat sommigen schrijven dat de oudere modellen slecht zijn, komt niet door de kwaliteit van D&R maar door het feit dat mixers slijten. Dus hoe ouder een mixer (van welk merk dan ook) hoe minder de geluidskwaliteit.

De D&R Dayner serie is geheel modulair, wat als voordeel heeft dat als er één kanaal defect is, je het defecte 'broodje' kan demonteren en laten repareren, terwijl de mixer gewoon doorwerkt. Kijk, dat is iets waar een professional wat aan heeft.

Het enige nadeel dat ik ooit van de Dayner serie heb meegemaakt is het behoorlijke gewicht. Voor de rest niets dan goeds.

Maar zoals gezegd: een tafel ouder dan tien jaar, is klankmatig veel minder dan toen hij nieuw was.

Definieer dat "slijten" eens Pim.

Ga je echt menen dat elke keer dat ik de fader openzet de geluidskwaliteit minder wordt? Da's volgens mij een broodje aap.

Origineel geplaatst door The Q

Ga je echt menen dat elke keer dat ik de fader openzet de geluidskwaliteit minder wordt? Da's volgens mij een broodje aap.

Het is toch logisch dat faders, etc slechter worden na jaren gebruik. Zeker als onderhoud slecht is uitgevoerd.

Verklaar waarom het volgens jou niet waar is.

Vet, stof, vocht, hitte, koude elk metalen onderdeel slijt. Auto's gaan toch ook niet 100 jaar mee.

Back