Analoge kopie van CD minder hard ?

Arthur

SpeakertortureR
Waarschijnlijk een silly question, maarrr..

Als ik een (gekochte) CD afspeel over mijn mengtafel (2 kanaals, 1e kanaal helemaal links gepand, 2e kanaal helemaal rechts, verder geen EQ of iets aan staan) en dan via de direct outs opneem op mijn PC (analoge opname, geluidskaart: M-Audio Delta1010) en vervolgens in CoolEdit Pro normalize naar 0dB en op CD brand dan klinkt mijn gebrande CD duidelijk zachter dan het origineel :confused: (op mijn meters lijkt het zo'n 4dB te zijn)

Dit verschil is ook zichtbaar in CoolEdit Pro wanneer ik mijn opname vergelijk met een digitale kopie van de CD (opname via S/PDIF).

Iemand ENIG idee wat hiervan de oorzaak/oorzaken kan/kunnen zijn ?

Heb je de gain van de kanalen waar je het op afspeelt wel goed ingesteld zodat je signaalniveau hoog genoeg is?

-C-

dat zou niet moeten uitmaken als je toch normalised naar 0 dB piek

Erg vreemd, en kan eigenlijk niet. Je past toch niet de dynamiek aan via je mengtafel ofzo? (compressor?)

Ik normalize naar 0dB inderdaad dus gain maakt niet echt uit, staat wel op redelijk niveau. En er zit geen compressor of niks overheen.. :confused:

Origineel geplaatst door Flesje
Met welk prog. brand je die CD dan?

Dat moet qua volume niets uitmaken. De datastroom gaat er in 0-en en 1-en naartoe, dus niet analoog.

Wat wel zou kunnen is dat er in de brandersoftware een "normalize-achtige" functie zit die alle tracks EERST op een gelijk niveau zet en dan naar CD brandt. Als daarbij alle volumes bijvoorbeeld 3db lager gezet worden... tja...

En als je het dan zo bekijkt dan maakt het dus weer wel uit welke software je gebruikt ;)

Origineel geplaatst door D-mike-E

Wat wel zou kunnen is dat er in de brandersoftware een "normalize-achtige" functie zit die alle tracks EERST op een gelijk niveau zet en dan naar CD brandt. Als daarbij alle volumes bijvoorbeeld 3db lager gezet worden... tja...

Ja, dat bedoel ik dus.. bvb. Nero heeft deze functie, die je wel uit kan zetten. Dan is het nog de vraag of het daar wel aan ligt...

Analyseer de originele digitale versie eens met die van de analoge.

Er zit een of meer zwakke linken je schakeling. En moet je proberen die via methodieken te vinden.

Re: Analoge kopie van CD minder hard ?

Misschien klopt de fase niet helemaal goed? Dan raken geluiden ook hun kracht kwijt. Ik zou echt eens een stukje van die CD af trekken, en dan ff inzoomen op 1 klein stukje en dat dan even goed bekijken. Zeker waar je het het beste hoort daar zou je ook wat moeten zien gewoon.

Origineel geplaatst door Arthur
Waarschijnlijk een silly question, maarrr..

Als ik een (gekochte) CD afspeel over mijn mengtafel (2 kanaals, 1e kanaal helemaal links gepand, 2e kanaal helemaal rechts, verder geen EQ of iets aan staan) en dan via de direct outs opneem op mijn PC (analoge opname, geluidskaart: M-Audio Delta1010) en vervolgens in CoolEdit Pro normalize naar 0dB en op CD brand dan klinkt mijn gebrande CD duidelijk zachter dan het origineel :confused: (op mijn meters lijkt het zo'n 4dB te zijn)

Dit verschil is ook zichtbaar in CoolEdit Pro wanneer ik mijn opname vergelijk met een digitale kopie van de CD (opname via S/PDIF).

Iemand ENIG idee wat hiervan de oorzaak/oorzaken kan/kunnen zijn ?

Re: Re: Analoge kopie van CD minder hard ?

Re: Re: Analoge kopie van CD minder hard ?

Origineel geplaatst door fuse
Er zit een of meer zwakke linken je schakeling. En moet je proberen die via methodieken te vinden.

Daar was ik al (een hele tijd) bang voor. Heb al heel wat kabels en aansluitingen vervangen maar ben op het moment echt even 'out of' methodieken.. =(

Origineel geplaatst door bikkel
Misschien klopt de fase niet helemaal goed? Dan raken geluiden ook hun kracht kwijt. Ik zou echt eens een stukje van die CD af trekken, en dan ff inzoomen op 1 klein stukje en dat dan even goed bekijken. Zeker waar je het het beste hoort daar zou je ook wat moeten zien gewoon.

Ga dit eens doen. Maar wat zouden oorzaken kunnen zijn van fase-problemen in de geschetste setup ? Eigenlijk gaat het geluid alleen door wat kabels, mijn mengtafel en mijn geluidskaart.. Kan een mengtafel dit verzoorzaken (door slijtage) ?? Of verkeerd kabel-gebruik (gebalanceerde op ongebalanceerde aanlsuiting oid) ?

Brrr.. Vroeg of laat ga ik dit probleem tekkelen :stupid

jah idd

kversta ook niet waarom je een cd op die manier kopieert. Tis toch ook wel vrij verstaanbaar dat je iets aan kwaliteit verliest op die manier.

Gewoon nero gebruiken. Als je maar 1 cd-station hebt gewoon een image nemen en op je HD zetten, of met audiograbber zoals metatron zei.

0 dB is geen absolute waarde.

Het gemeenschappelijke van alle apparatuur is spanning (voltage). Het spanningsniveau van je audiosignaal. Voor het ene apparaat kan 0dB een sterker spanningsniveau betekenen dan voor een ander apparaat.

0 dB(fs) geeft alleen maar het maximum aan dat dát apparaat qua audiospanning kan hebben.

Wellicht brandt je brander op een iets lager (audio)spanningsniveau dan dat ze het orgineel hebben gebrand.

Het verschil in spanningsniveau's kun je vaak aan de buitenkant van de apparatuur niet zien. Daar heb je de technische specificaties voor nodig.

Origineel geplaatst door trcalis

Het gemeenschappelijke van alle apparatuur is spanning (voltage). Het spanningsniveau van je audiosignaal. Voor het ene apparaat kan 0dB een sterker spanningsniveau betekenen dan voor een ander apparaat.

0 dB(fs) geeft alleen maar het maximum aan dat dát apparaat qua audiospanning kan hebben.

Wellicht brandt je brander op een iets lager (audio)spanningsniveau dan dat ze het orgineel hebben gebrand.

Het verschil in spanningsniveau's kun je vaak aan de buitenkant van de apparatuur niet zien. Daar heb je de technische specificaties voor nodig.

Dat heeft hier geen ene fuck mee te maken. En je brander brand lager? WTF, het is geen gasfornuis. :) Overigens heeft hij het signaalpad al veranderd dus dan krijg je dit soort dingen.

Ik zou hem gewoon rippen, dan ben je klaar en gaat sneller. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Het is geen Vinyl.

die 0dB slaagt eigenlijk op de Vmax van je wisselspanningssignaal, die Vmax is wel altijd eenzelfde waarde. Het gaat hierbij dus over de maximum amplitude van elk (audio)signaal uitgedrukt in volt, niet over de algemene spanning van je audio signaal, wat iets compleet anders gaat zijn. Stel dat bv. de Vmax = 1.335V dan gaat voor een sinus die die amplitude heeft de spanning U = Vmax/wortel(2) zijn.

Vooropgesteld dat we het alleen over het audiosignaal hebben.

In een digitaal systeem (computer, brander) representeert een binaire code (een combinatie van enen en nullen) een electrische signaalsterkte (amplitude) in relatie tot tijd.
Elke amplitude heeft zijn eigen specifieke binaire code.
Des te meer bits voorhanden zijn, des te preciezer deze amplitude gemeten kan worden (en opgeslagen).

Vraag:

Is het regel dat in elk digitaal systeem (computer, brander) de amplitude van het audiosignaal weggeschreven wordt middels dezelfde binaire codering(en)? Is er een standaard/normering?

Bijvoorbeeld:

De codering 11111111 en 00000000 is maximale amplitude = 1 volt wisselspanning top-top? En dit geldt voor elk digitaal systeem.
(in analoge termen: respectievelijk maximale uitslag + en maximale uitslag -)

Of kent een digitaal systeem van merk X een andere spanningswaarde toe aan een binaire code dan bij merk Y of Z.
bijvoorbeeld merk X: maximale amplitude = 1 volt
bijvoorbeeld merk Y: maximale amplitude = 300 mV
bijvoorbeedl merk Z: maximale amplitude = 500 mV

En neemt een brander deze informatie klakkeloos over of converteert ie dit weer naar een eigen normering?

Overigens, de 0 dB op de meter van de software geeft wel degelijk de maximale amplitude aan van het gecodeerde audiosignaal met betrekking tot het digitale systeem waarop de software draait. De vraag is nu, welke maximale amplitude wijst ie aan?

Overigens, als ik mijn brander vol op zijn staart trap, dan kan ik er uiteindelijk wel een ei op bakken. Die vergelijking met een gasbrander is zo slecht nog niet. Prima brandertje.

Heeft nog steeds geen zak te maken met het feit dat deze mijnheer het analoog heeft opgenomen en vervolgens het signaalpad heeft veranderd.

En wat die brandersterkte betreft, zal wel, ik brand altijd op 2 speed, dus die laser fikt er lang genoeg in om een goed digitaal signaal te behouden als je begrijpt wat ik bedoel!

Vraag:

Is het regel dat in elk digitaal systeem (computer, brander) de amplitude van het audiosignaal weggeschreven wordt middels dezelfde binaire codering(en)? Is er een standaard/normering?

Bijvoorbeeld:

De codering 11111111 en 00000000 is maximale amplitude = 1 volt wisselspanning top-top? En dit geldt voor elk digitaal systeem.
(in analoge termen: respectievelijk maximale uitslag + en maximale uitslag -)

Jij schrijft 'De codering 11111111 en 00000000 is maximale amplitude = 1 volt wisselspanning top-top? En dit geldt voor elk digitaal systeem.'
Dat is dus echt niet waar; je vergeet zeker dat in veel digitale systemen het MSB een sign bit is waardoor elke combinatie die met een 0 begint een negatieve waarde is, waardoor je dus van -max tot + max gaat (ik vergeet even express de uitzondering van de dubbele nul waarde want eigenlijk gaat het van -max tot +max -1)

Anyway, 0 dB is dus wel een maximale waarde die absoluut is in het digitale domein. Zodra de DAC de 0 dB vertaalt in een spanningsnivo, wordt dit vertaalt in een spanningswaarde die gerelateerd is aan een referentiespanning.
Maar als je een CD analoog opneemt, en ook al doe je dat op -3 dB of op -6 dB, nadat je hem via een ADC digitaal gemaakt hebt, en daarna genormalized, moet deze ongeveer dezefde sterkte hebben; je kunt in theorie via de analoge kopie wel iets aan data verliezen, met name de zeer zachte passages, maar dat mag absoluut niet hoorbaar zijn.

Om je vraag te beantwoorden, of er een zelfde normering / standaard is, jazeker ; Philips en Sony hebben speciaal voor audio CD een standaar genaamd Red book. Deze heet zo omdat het boek een rood kaft heeft :)
In veel pro CD brand software staat ook het een en ander over deze standaard.
Zie ook http://www.samsungodd.com/eng/Information/ODDTech/ODDTech.asp?FunctionValue=view&no=8&type_no=3

http://entertainment.howstuffworks.com/framed.htm?parent=cd.htm&url=http://www.ee.washington.edu/conselec/CE/kuhn/cdaudio2/95x7.htm

Laatst gewijzigd:
Arthur

Alles wat voor het normalizen qua volume-aanpassingen geschied is voor jouw verhaal niet terzake doende.
Hoe zacht je signaal ook binnenkomt in de computer, door te normalizen versterk je het signaal tot maximaal. Dit is wat "normalize" zou moeten doen.

Je zou mogen verwachten dat de binnenkomende audiosignaalspanning via "0 dB normalize" omgezet wordt in de binaire code die bedoeld is om aan te geven dat het de maximale audiosignaalspanning betreft.

Deze binaire code zou de brander weg moeten schrijven en als je de cdr dan afspeelt vanuit je cd-speler dan zou de cd-speler die binaire code als de maximale audiosignaalspanning moeten lezen en omzetten naar de maximale analoge signaalspanning die mogelijk is voor je cd-speler. Je zou dus op dezelfde signaalspanning uit moeten komen als de orginele cd.

Blijkbaar gebeurt dit niet.

Ik kan maar 2 redenen bedenken waarom dit niet gebeurt:
1) "0 dB normalize" blijkt geen 0 dB te zijn maar minder (in jouw geval -4 dB eronder).
2) Het signaal wordt wel naar 0 dB opversterkt, maar de juiste binaire code wordt er niet aan toe gekend (of in de computer of in de brander) maar een andere code, waardoor je cd-speler het signaal als -4 dB interpreteert.

Zeker weten doe ik het niet, maar ik ga voor optie 1. Er wordt in de audiowereld wel vaker "gesjoemeld" met dB's [en andere functies] en de weergave ervan op displays en computerschermen. Wat je ziet is niet altijd wat er realistisch gebeurt.

Drie redenen waarom jouw 0 dB geen 0 dB zou kunnen zijn.
A) De makers van de software hebben een veiligheidsmarge ingebouwd. (In jouw geval een marge van 4 dB). Dit om er zeker van te zijn dat oversturing (clipping) niet zal plaatsvinden. -4 dB Signaalspanning wordt dan weergegeven als "0 dB normalize". Je wordt opzettelijk maar goedbedoeld 'gefopt'.
B) Wellicht moet je software geijkt worden (calibratie) aan je computersysteem zodat "0 dB normalize" daadwerkelijk 0 dB wordt. Wellicht in de voorkeursinstellingen van de software? Dit is een beetje onwaarschijnlijk, maar het is een optie.
C) De software past wellicht niet op jouw computersysteem. Misaanpassing tussen software en computer is het gevolg. Ook een tikkie onwaarschijnlijk maar een optie.

Overigens, ik zou me over 4 dB verschil geen zorgen maken.

:koffie:

Back