Piano modules

Gilles la Crêpe

Stamgast
Hoe zit het eigenlijk met het aanbod van piano modules? Bestaan er modules die alleen pianogeluiden bevatten? En wat is de kwaliteit daarvan?

Ik weet van het bestaan van bijvoorbeeld de Kurzweil MicroPiano of de Akai SG01p, maar deze doen mij op het eerste oog wat "goedkoop" aan. Ik heb ze nooit gehoord hoor, maar op het eerste oog zien die er niet uit dat er veel te editten valt. Roland maakt bijvoorbeeld digitiale piano's, maar zijn dat niet allemaal toetsenversies?

Een software variant als The Grand van Steinberg of Elektrik Piano van Native Instruments ken ik, maar is zoiets er ook als hardware variant zonder aangewezen te zijn op een sampler?

Ik heb zelf een akai SG01p module gehad, en ik vond hem voor geen meter klinken. Hard met te veel mid.
Uiteindelijk heb ik hem verkocht voor 40 euro. (en af en toe zie ik ze toch nog rond de 100 á 125 euro voorbij komen.)

Ik heb zelf een Yamaha P50m. Het is een (vind ik zelf) goed klinkende module met acoustische en electrische piano's; verder heel basic uiteraard (wel een galm aan boord van Yamaha kwaliteit). Ik geloof dat er zo'n beetje 28 geluiden inzitten. Niet veel dus, maar met dit soort apparaten telt vooral de kwaliteit.

Anyway, ik gebruik hem eigenlijk nooit meer en ben aan het twijfelen om hem weg te doen.

onderschat Kurzweil niet, de Micropiano en de KME module bevatten echt goede piano's voor weinig geld, een goede piano sample cd is stukken duurder als een 2e hands Micropiano (150 euri)

Inderdaad, maar vind maar eens een Micro-Piano! Ik ben een tijdje op zoek geweest, maar heb het uiteindelijk maar opgegeven. Btw, is het niet zo dat er in de Micro-Ensemble de triple-strike piano sample zit, t.o. de single-stike in de Micro-Piano?

Weliswaar geen 100% pure piano-module, maar toch zeker de moeite van het vermelden waard: de Ensoniq SQ-R.
Moet je wel de nieuwste versie hebben (de "plus" versie).

Kost niet veel en heeft naar mijn mening een erg goede piano (waar ook nog behoorlijk aan te sleutelen valt).

HÉ Dimchord,

op MP staat nog een Micropiano (zoeken op micropiano, advertentie met diversen).
De ME piano is idd een triplestrike, klinkt idd (alleen gehoord over hoofdtelefoon) nog wat dynamischer als de Micropiano.

Als je al over de MicroPiano nadenkt: ga voor iets meer voor de ME, klinkt echt beter.

Back