into the groove

justin

Shauna
Heb je dat weleens?

Ik heb heel vaak,vanavond weer,wanneer ik een percussie loop vanmezelf hoor dan moet ik hem langer horen om erin te komen oftewel in het ritme of de groove,hoe je het wil noemen.

Best wel grappig trouwens... Ik loop gewoon een stukje percussie of drums en bij de eerste 10 tellen lijkt het wel alsof mijn hersenen zich moeten instellen op het ritme/groove,als ik hem na 10 sec. lang genoeg hoor dan klinkt het echt gewoon heel anders en dan zit je erin,om het maar zo te zeggen.

Hebben meer dit? Mischien is het gewoon normaal,maar wel grappig.:)

Vertel het me als ik last van de warmte heb!,meen het wel serieus.

'Inlevings vermogen'
Toen ik G. Mahler (klassiek componist) luisterde, moest ik eerst 3 keer luisteren voordat ik begreep waar de muziek over ging. En die stukken duurden 90 minuten...
8)

Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
'Inlevings vermogen'
Toen ik G. Mahler (klassiek componist) luisterde, moest ik eerst 3 keer luisteren voordat ik begreep waar de muziek over ging. En die stukken duurden 90 minuten...
8)

Naton,wat houd het precies in...,mischien dat je er wat meer over kunt vertellen,inlevingsvermogen en ritme. Niemand die het heeft?,vast wel

Laatst gewijzigd:
Bij sommige tracks heb ik het eigelijk ook wel,je kunt je ervan afsluiten en je luistert gewoon wat je hoort. Je kunt je ook gewoon door de muziek laten leiden,zodat je erin valt. Grappig eigelijk. In mijn geval klinken de tracks dan anders,wanneer je erin zit. Beetje moeilijk uitleggen trouwens.

Origineel geplaatst door 6 trak
ik ken het fenomeen idd... soms hoor ik een stukkie ritme en dan denk ik "3/4?" maar dan blijkt het gewoon 4/4 te zijn...

... dan moet je een sync-plug in je hoofd laten modden! :eureka:

Ik geloof dat ik dat ook wel eens heb. Bijv een acid nummer, dan start ik ergens op een willekruige plek en op 1 of andere manier start je dan dus niet aan het begin van een bar en blijft het anders kinken. Nog een keer stop/start lost het dan weer op.

Wat jij schets Sander, dat is soms ook wel handig. Met mijn polymorph bijvoorbeeld kan ik met de shift functie het startpunt van de sequence veranderen. het vergt wat oefening om het tijdens een opname of live dingetje goed te doen, maar het is wel gaaf.
Dezelfde loop kan zo'n andere groove geven als je het startpunt verandert.

Maar om even op justins openingspost terug te komen: ik heb wel eens tracks gehoord die ik in het begin gewoon ruk of soms zelfs totaal te volgen vond. Een heel mooi voorbeeld is de cd Pre-millennium tension van tricky. De eerste keer (keren) dat ik die CD luisterde raakte ik bij sommige nummers compleet gestressed omdat ik de 'groove' niet kon volgen. Er zitten echt heel extreme dingen in die nummers, soms lijkt het wel of er 2 maatsoorten door elkaar lopen die om de zoveel cycli weer tegelijk starten. Om de een of andere reden klopt het dan ook nog met de structuur van het nummer (coupletten e.d.). Na een keer of 4 luisteren kon ik het wel volgen en dan zijn het nummers waarbij je heerlijk kunt ontspannen zelfs.

-C-

Back