[LIVE] Ik ga spelen en neem mee....

Sjaak

Ouwe rot
Bij deze de survival kit voor LIVE toetsenisten:

- tape: om alles vast te plakken
- zaklamp...voor je 19" rack als het donker is
- reserve kabels (midi, jack, XLR, 220V)
- handdoek voor het zweet
- zonnebril..voor als de zon in je gezicht schijnt op een festival
- backups van je sounds, midi setup
- basis midi setup uitgewerkt op papier
- basis audio setup uitgewerkt op papier
- reserve sounds voor als er een synth uitvalt (heb ik eens gehad met een NL3)
- wasknijpers: waait je set list niet weg van je standaard als je buiten optreedt

- reserve adapter, zipdisk, memory card
- papier, pen en plakband (voor aantekeningen en voor je mixer kanalen van een labeltje te voorzien)
- Kabels met verschillende kleurcodes. (bij problemen heb je zo beide uiteinden gevonden)
- schoevendraaier voor eventueel een apparaat even open te kunnen schroeven.

En als je zoekt op het forum zijn er al vele tips langsgekomen.

Reserve sounds begin ik niet aan. Als iets niet werkt dan kap ik er mee of improviseer iets met overige apperatuur.
Gewoon wat meer gear bij je hebben dus. Ik heb altijd 2 drumcomputers bij me en gebruik ze ook beide. Mocht er eentje niet werken, dan kan ik met de andere ook uit de voeten.

- een bodyguard voor mensen die te dicht op je gear hijgen.
- Komo zakken voor regen / vocht, ook als onderleggers & co.
- Je checklist qua gear & co. Loop zelf altijd te stressen of ik alles wel heb ingepakt ...:engel:
- Rust. Een avondje ZEN doet wonderen.

wat dacht je van deze, zeker in kleine tenten en met dit weer een paar ventilatoren en dan niet alleen voor je instrumenten maar ook voor jezelf.

eventueel ook handig maar het is aan jezelf of je het zonde vind of niet...

je hebt van die fluoricerende tape en ook een soort gel. Kan altijd handig zijn op je gear op de belangrijkste pots, faders etc. Dit omdat het misschien wel donker kan worden tijdens een nummer en dat je net licht et kort komt...

Bij grotere concerten hebben drummers bijvoorbeeld niet voor niets hun trommels en bekkens gemerkt op deze manier...

Zeer belangrijk/nuttig:

Zeer belangrijk/nuttig:

Een goede wegengids, 100.000.000 straten boek, het juiste adres op papier en een telefoonnummer waar de "regelaar van 't concert" altijd op te bereiken is (en natuurlijk een goede mobiele telefoon).

Vooral dat telefoonnummer is slim!!

Wie kent het niet. Nog snel een patatje oorlog halen want je wil niet met een hongergevoel op het podium staan. Terwijl je dit lekker naar binnen werkt, krijg je een duw van de drummer, die nog ff op z'n luchtdrumstel staat te oefenen.

Resultaat, je hele shirt/hemd hangt vol met klieders saus en zo kan je echt het podium niet op.

Neem altijd reservekledij mee (je weet maar nooit).

als je dit allemaal mee moet nemen, kun je net zogoed meteen met een vrachtwagen naar je optreden rijden.

Origineel geplaatst door krachtwerk
als je dit allemaal mee moet nemen, kun je net zogoed meteen met een vrachtwagen naar je optreden rijden.

:confused: Ga jij zònder vrachtwagen dan??

O ja, ook vervelend: hongerig gevoel (ook al) => ff iets eten bij plaatselijke dinges. En het valt verkeerd..
Resultaat: ziek(ig), misselijk en diarree op 't podium..... :r

Oplossing: voordat je weg gaat: eten. Of niet bij Vettige Harry van de Vetschuur eten..

Origineel geplaatst door Zoidsity
:confused: Ga jij zònder vrachtwagen dan??

O ja, ook vervelend: hongerig gevoel (ook al) => ff iets eten bij plaatselijke dinges. En het valt verkeerd..
Resultaat: ziek(ig), misselijk en diarree op 't podium..... :r

Oplossing: voordat je weg gaat: eten. Of niet bij Vettige Harry van de Vetschuur eten..

daarom dus naar een goede chinees gaan die licht verteerbaar is ;)

hmmmm

hmmmm

Als ik wat meeneem, dan is het natuurlijk mijn band.... wat moet ik zonder hen beginnen...

:) :)

verder alle mogelijke aansluitingen die je maar kunt bedenken..

het is mee eens overkomen dat ik alleen moest spelen met een drummer samen,.. en had mijn mackie mengpaneel meegenomen en had hem per ongeluk op phantom power stan,.. gevolg? dikke rook wolk en geen mengtafel..
=(

gelukkig hadden ze een sound systeem waaruit de muren XLR jacks konden,... dus heb ik regelrecht over het sound systeem gespeeld van die tent... wat een geluk dat ik altijd 4 XLR kabels bij me heb... 8)

Het is natuurlijk handig om een stel standaards mee te nemen om alle zooi op te zetten.
Speelt lastig op je knieen!:P

Een fohn... op standaard.. geen geintje..
In volle warme en dus vochtige zaaltjes kan het elektronica wel eens rare dingen gaan doen. Komt door het vocht.. Schroef het apperaat open en zet de fohn erop.. Draaien maar weer..
Nieuw spul geeft niet zoveel problemen maar het spul uit de jaren 80 en 90 wil wel eens raar doen...Ik heb ook wel eens gehoord dat ze het spul op naden en display's af tapen.. Niet over de display natuurlijk maar net ff op het naatje behuizing en display...
Ik heb het wel eens gehad met de Akai sampler, Tascam DAT,Casio DAT (hele oude) en Korg M1.
Nu altijd een fohn bij me.. je weet maar nooit..

P.s. Ook makkelijk als een van de bandleden zijn haar niet zo zit die dag...

-roland XP-80
-kurzweil K2661 (soms ook nog een k2000)
-afhankelijk van de situatie soms 2gitaren en een behringer V-amp2
-peavey KB/A 300 die ik gebruik als monitor
-een klein mengpaneeltje van behringer
-K&M spider statief
-een hoop kabels:jack-jack,jack-xlr,xlr-xlr
-nog meer reservekabels
-sustainpedaaltjes
-cry-baby
-een wit deken(voor als we in openlucht optreden,zon en zwart gaan niet echt samen...)
-back-up:floppy en smart media
-shure beta58 en sm58 als reserve of om bierflesjes te openen
-plakband
-stroomkabels,contactdoos en verlengsnoer
-P-magazine
-auto
-enkele dvd's die we voor het optreden eventueel bekijken op een laptop
-routebeschrijving
-plasmalamp
-mondharmonica
-soms een roadie

pppfffffff wat een lijst