Roland R8 the Bomb voor House.

justin

Shauna
Zou iemand me iets meer over de Roland R8 kunnen vertellen? Ik ben eigelijk opzoek naar een goedkoop drummachientje. Voornamelijk wil hem gebruiken qua style voor Electronische,House,Trance & aanverwanten. Ik zoek kant en klare presets 909 kickdrums en crisp HH etc..,dus meer een preset drummachine.

Welke drummachine is hiervoor aan te raden,liefst een lowbudget oplossing. Ik kan van iemand een r8 overnemen + wat kaarten. Wat moet ik me bij deze machine voorstellen? Is er mischien iemand die een m3je kan plaatsen van deze module?

Speedy J heeft de R8 voor z'n livesets wel vaak gebruikt, weet ik.
Hij schijnt toen wel geklaagd te hebben dat de kicks soms wel erg heftig waren... :L

Ik heb wel een aantal nummers waar ik de R8 voor de drums heb gebruikt. Lekker drummachientje. Mooie drumsounds (als je Romkaart 10 hebt)
Het grootste nadeel vond ik echter het uitzoeken van de drumsounds als je die naar de sep. outs stuurt. Dan moet je eerst de pads wijzigen maar die staan dan niet geschakeld naar de sep outs zodat je niets hoort (kan je me nog volgen?). Dat is effe klooien. Maar je kunt heerlijk jammen op de velocity sens pads. Zodat je binnen no time een leuk ritme hebt.
En ja, de drums hebben een enorme dynamiek!

Het editten van de sounds vond ik ook geweldig van de R8. Je kunt sounds bijvoorbeeld 4 octaven omhoog en omlaag pitchen. Je zou verwachten dat je sounds dan heel crappy gaan klinken zoals met een sampler wel het geval is als je een sample over zo'n grote hoogte gaat pitchen, maar op de R8 is dat een ander verhaal. Sounds die je flink omlaag pitcht gaan niet super lo-fi klinken ofzo. Ik weet niet precies wat het is, maar je kunt er zeker bruikbare sounds mee maken. Prima bak hoor die R8.

Veel Model 500 is ook R8, evenals veel van die snelle bliep detroitelectro uit midden/eind jaren 90.

Ga voor een R8MKII daar zitten 909 sounds in enzo dan hoef je geen kaarten meer te kopen.

Er zitten ook uitgebreide shuffle/swing functies in en inderdaad de dynamiek is onovertroffen. Zeker met wat outboard gear zoals goede EQ en compressie kun je ontzettend pompende swingende loops maken.

De MIDI timing is echter verschrikkelijk slecht

Op vintage.org staan realaudio demos.

Origineel geplaatst door smackos

De MIDI timing is echter verschrikkelijk slecht

Heb ik vaak gehoord. Is het de timing van de interne sequencer of ook als je de sounds extern aanstuurt?

Origineel geplaatst door Gilles la Crêpe
Het editten van de sounds vond ik ook geweldig van de R8. Je kunt sounds bijvoorbeeld 4 octaven omhoog en omlaag pitchen. Je zou verwachten dat je sounds dan heel crappy gaan klinken zoals met een sampler wel het geval is als je een sample over zo'n grote hoogte gaat pitchen, maar op de R8 is dat een ander verhaal. Sounds die je flink omlaag pitcht gaan niet super lo-fi klinken ofzo. Ik weet niet precies wat het is, maar je kunt er zeker bruikbare sounds mee maken. Prima bak hoor die R8.
Inderdaad, de editting is geweldig van die bak. Ook decay verschillen gebruik ik vaak. Het is vooral ook errug handig dat je per step de parameters kan veranderen, zodat je bijv. in een maat de decay van je hihats kan varieren. Verder nog de human feel, om je ritmes levendiger te maken. Het is, zonder de 808-en-909-geluiden-kaart, niet echt een standaard dancebak, maar prima voor de wat meer aparte drums.

Origineel geplaatst door nick nova
Heb ik vaak gehoord. Is het de timing van de interne sequencer of ook als je de sounds extern aanstuurt?

IK heb met de timing geen problemen, zolang ik de interne sequencer gebruik. Stap ik over op drummodule optie dan wordt het een ander verhaal..

Arv

Ik gebruik sowieso alleen de interne sequencer. Als je 'm extern aanstuurt vin'k 'm tamelijk onoverzichtelijk. Bovendien heb je maar een paar control changes. (stuk of 6 of zo).

Back