[piano] les en gear

Lacertus

*ISOCHRONE*
Hoi!

Ik merk steeds meer dat ik mijn ideetje in mijn hoofd niet goed kan overbrengen op mijn klaviertje. Vroeger speelde ik basgitaar en daarmee kon ik alles spelen wat ik bedacht. Het verschil: 5jaar intensief lessen, oefenen, blaren maken; terwijl ik met synths gewoon begonnen ben met kloten onder het motto: we zien wel waar waar het schip strand.

En dat schip strand nu dus ongeveer... Ik wil meer écht piano leren spelen: techniek, noten leren lezen, en uiteindelijk overgaan op improvisaties/jazz.

Mijn vragen:
1 - weet iemand een goede pianoleraar in de omgeving Eindhoven-Helmond-Gemert? ik ben een beetje allergies voor muziekscholen (slechte ervaringen zeg maar), dus het liefst privé. Stijl: klassiek en/of jazz.

2 - welke gear raden jullie mij aan? Ik zoek dus iets waar ik stilletjes mee kan oefenen: digitaal dus, MIDI is makkelijk voor latere integratie in mijn studio, natuurlijk een paar beestig goede piano sounds, géén 'vaste' piano (dus met die zijpanelen enzo). Ik heb bij Thomann op de site een Viscount Viva 88X gezien... kost iets van 500EUR, en lijkt verdacht veel op de Oberheim masterkeyboards... iemand hier evaring mee?? Een goed MIDI board met een module is ook een optie... Budget is 1000EUR max...

3 - ik weet dat ik moet gaan in winkels moet gaan uittesten, dus laat die opmerking maar vast achterwege. In wélke winkel kan ik het beste testen? Waar hebben ze veel vergelijkingsmateriaal én verstand van zaken?

Alvast bedankt!

Groet,
Roy

Ad 1. Als je een pianoleraar vindt, geef aan dat je digitaal bent. Veel piano leraren zijn met hun tijd meegegaan, van sommigen krijg je echter alleen maar flauw commentaar waar je ook niet veel wijzer van wordt.

Ad 2. Yamaha P-60, heeft al speakers, goed piano geluid en is zo'n 900 euro (toevallig bij EMI in Eindhoven), met een beetje mazzel red je het dan net om voor binnen je budget een standaard en een goed piano-stijl sustain pedaal te kopen. Als je al versterking hebt kan je ook voor de P-90 gaan.
Viscount(=Oberheim, of liever Oberheim=Viscount) heeft naar mijn idee een mager geluid.

Ad 3. Kan je je makkelijk vervoeren? Poppeliers in Culemborg (hoop staan, meestal niet de voordeligste), Feedback in Rotterdam, kan je je echt makkelijk vervoeren? Musicstore Koeln.

Hoi Robin,

Bedankt voor je Reply...
Vervoer is geen enkel probleem! Köln is niet veel verderweg dan Rotterdam... Die club uit Culemborg zal ik ook eens gaan bezoeken...
Ik hoef geen speakers aan de piano... koptelefoontje: klaar!

Meer tips??

Groet,
Roy

als het echt piano les moet worden dan is een goed klavier raadzaam waarmee je goed een pianotoetsenbord kan emuleren. Ben bij feedback geweest en de een is dus echt de andere niet en toch blijft fatar studio logic de beste. Het is maar hoe goed je je piano sound wil hebben anders kan je eventueel een simpele module eraan hangen voor het geluid. Er loopt een thread over piano geluiden uit modules.
Kurzweil heeft hele goede bijvoorbeeld. Als het weinig uit maakt:
neem een soundcanvas oid zoals de SC(1)55 waaruit geen slechte pianos komen...

Fantastische piano keyboards:
-> Roland A-90(EX) en Roland A-80 <-

(2e hands richtprijs: tussen 800-1000 kom je ze soms tegen - ze worden helaas niet meer gemaakt!)

Beide uitgerust met een hamerklavier (dus niet alleen 'verzwaarde toetsen').
De A-80 heeft zelfs een ivoren klavier en polyfone aftertouch (!!!).
De EX versie van de A90 heeft prima ingebouwde piano's (RD-600).

Het grote voordeel: dit zijn allebei tevens sublieme masterkeyboards (veel zone functies en midi in/outs) en niet zo lomp qua vormgeving als al die standaard stage pianos (ze kunnen dus gewoon op een standaard).

Die Fatars vind ik lang niet slecht, maar zeker niet zo goed als de Rolands.
Oberheim masterkeyboards vind ik werkelijk draken van dingen. Blergh!

(EDIT)
Kijk aan! 'n Roland A90EX: http://muziek.2dehands.nl/markt/muz_instr/digitale_pianos/6266701.html
Ook nog een A80, de advertentie is al wat ouder: http://muziek.2dehands.nl/markt/muz_instr/synthesizers/6113822.html

Laatst gewijzigd:
Geloof het of niet, maar ik heb laatst een ....jawel.... ehm :o:... casio[/] EP zien staan (op een kb-stand, dus geen zijpanelen) wel 88 hammer-weighted toetsen)

Hij was aardig van design en het belangrijkste... erg goedkoop en klonk goed!!! (mindfuckers daar bij casio :P. )

Ik weet niet hoe het ding heet, maar hij was zilver met een lichte houtsoort.

Of er midi opzit weet ik niet zeker, maar daar ga ik wel vanuit.

:).

ja, Casio ja :D.

Ha die Roy,

Ik heb zelf ooit een jaartje les gehad en heb daar toen speciaal de Yamaha P50m module voor gekocht. Fantastische pianosounds (ook nu nog) en ze staan soms te koop voor niet al te veel. Wat het keyboard betreft, tsja....ik wil geen heilige huisjes omver werpen, maar je zal je moeten afvragen in hoeverre het voor jou echt van belang is dat je thuis daadwerkelijk kan oefenen / spelen op een gewogen klavier met 88 toetsen. Goede exemplaren zijn namelijk niet goedkoop.

Voor mij was destijds de motivatie om les te nemen: ik wil 1) wat meer inzicht krijgen in akkoordenleer en 2) wat meer handigheid in het algemeen op de toetsen (vingerzetting e.d.). Sommigen zullen het misschien niet met mee eens zijn, maar die dingen kan je volgens mij ook leren en verkrijgen op het keyboard van de gemiddelde synth met 61 of 76 keys.

Misschien iets om over na te denken dus, tenzij je besluit ten aanzien van het keyboard al vaststaat. Anders ben je er misschien al met E 200,- voor een goede module!

Groet,

Erwin

Een degelijke set toetsen is echt onontbeerlijk wanneer je ook wel eens op een accoustische piano moet spelen, het wordt anders echt moeilijk om de juiste dynamiek en expressie in het spel te krijgen. En zeker als je thuis les krijgt zal je niet op een accoustische piano leren spelen. Fatar keybeds en Yamaha keybeds zijn naar mijn bescheiden mening de beste die er te vinden zijn, waarbij voor Fatar geldt dat deze een stuk fragieler zijn als je een ferme aanslag hebt.
Een los masterkeyboard met piano module is ben ik bang toch duurder dan een redelijke stage-piano zonder toeters en bellen, maar met een goed geluid en goede gewogen toetsen. Die A90-EX voor 1000 Euro is echter wel de aandacht waard, want dat is een mooi apparaat om je studio om heen te bouwen, het geluid is goed (vergelijk met de piano van het session expansion board van Roland voor de JV/XP/XV serie) maar al weer wat gedateerd vergeleken bij nieuwe modellen. Nadeel is dat je hem waarschijnlijk niet even kan uitproberen voordat je hem koopt.
Over de speakers: een koptelefoon is best handig om 's-avonds te oefenen. Zorg er echter toch voor dat je een stel goede monitors op het apparaat aansluit en bespreek met je leraar hoe hard je deze moet zetten om de dynamiek gelijk te krijgen met die van een accoustische piano. Anders is het erg moeilijk om je na een paar jaar weer aan te leren harder of zachter te spelen als je ergens op een accoustiche piano moet spelen.
Ookal denk je, ik neem alleen wat lesjes om basisvaardigheden te leren, als je het virus te pakken hebt wil je doorgaan en dan is het zonde als je bepaalde zaken weer af moet leren als je een ander instrument koopt. Dus ga niet voor het duurste, maar neem wel iets wat redelijk te vergelijken is met een 'echte' piano en neem dan maar genoegen met minder of geen toeters en bellen.

Hoi!

Bedankt voor jullie antwoorden zover!
Ik wil inderdaad écht piano leren spelen. Over akkoorden enzo weet ik wel het een en het ander...
Die A80 ziet er goed uit ja... mmmm... ik heb toch nog wel wat piano geluidjes in mijn K2000 zitten...

Ik ga vandaag/morgen maar eens wat winkeltjes langs voor testritjes...

Iemand nog ideetjes over leraren (puntje 1)??

Groet,
Roy

Back