masterkeyboard -> geluidskaart probleem... help!

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

innocent

Nieuwkomer
Hallo, ik heb een probleem met het volgende:

ik wil mijn masterkeyboard de Roland A-30 aansluiten op mijn m-audio delta 1010LT geluidskaart.Iik sluit hem aan (geluidskaart out in KB in en andersom) en ik maak in Cubase SX 2.0 een midikanaal aan. Als ik vervolgens een toets aansla op het KB komt er wel een signaal binnen maar het lijkt overstuurd (meter voor binnenkomend MIDI signaal knippert) na een tijdje houd dit op en doet ie helemaal niks meer (als ik opnieuw aansla gebeurt er simpelweg niks meer).

Vervolgens moet ik de computer weer opnieuw opstarten en het KB opnieuw uit-en aan doen voordat ik weer het overstuurde signaal binnen kan krijgen.

Op het moment dat ik het signaal binnenkrijg hoor ik niks via de monitoring...

Kan het zo zijn dat het een masterkeyboard betreft dat uit zichzelf geen geluid produceert maar gekoppeld moet worden aan een VST instrument? maar dan zal ik in dat geval toch nog steeds een normaal signaal binnen moeten krijgen?

Ik zal jullie er erg danklbaar voor zijn als je me hiermee kan helpen.

groeten
Michiel

Een midi signaal kun je niet oversturen.... Audio signalen wel, je stuurt dan je audio signaal te hard een input in. Midi is een controle signaal en geen audio. De A30 is een master keyboard en heeft dus zelf geen sound engine aan boord (maakt dus geen geluid). Je zult dus een VSTi of een module/synth moeten aansluiten en aan het juiste midikanaal toe moeten wijzen zodat je die met je A30 kunt bespelen. Wat betreft het vastlopen van de midi: misschien is er sprake van een midiloop?

Re: masterkeyboard -> geluidskaart probleem... help!

Origineel geplaatst door innocent
Iik sluit hem aan (geluidskaart out in KB in en andersom)

De MIDI OUT van je kaart naar je klavier heeft weinig zin want veel doet jouw A-30 daar niet mee (tenzij je je verdiept hebt in de 'inner midi workings' zoals sysex van de A30).

Zoals al gemeld, bevat de A-30 zelf geen geluidsbron

Misschien wist je dit (nog) niet. Als je de A-30 gebruikt zonder adapter, zorg dan dat de batterijen voldoende spanning leveren. Zodra de batterijen al een beetje werden gebruikt dan krijg je de gekste problemen zoals uitvallen. Met een adapter vermijd je in ieder geval dit soort onheil. En een 'verkeerde' adapter kan ook de oorzaak zijn.

Jammer dat Roland niet gewoon de adapter standaard meeleverde :(

In ieder geval is dit exact het symptoom dat ik met m'n A-37 had, met een Roland adapter was dit opgelost (ongeveer 25,00 EUR) :eureka:

hmm okay. ik heb een originele roalnd adapter erbij.. die ook voldoet aan de specificaties die op het klavier staan. Daar zou het dan niet aan kunnen liggen. Mijn MIDI out vanuit de kaart hoef ik dus helemaal niet aan te sluiten.. ? misshien is dat wel het euvel? ik ga het direct even proberen

Origineel geplaatst door innocent
hmm okay. ik heb een originele roalnd adapter erbij.. die ook voldoet aan de specificaties die op het klavier staan. Daar zou het dan niet aan kunnen liggen. Mijn MIDI out vanuit de kaart hoef ik dus helemaal niet aan te sluiten.. ? misshien is dat wel het euvel? ik ga het direct even proberen

Probeer eens een factory reset... van je clavier.

dan had je waarschijnlijk een midiloop gecreƫerd. dwz De midi verbindingen vormen een lus (waarbij alle midi ins en outs dus op elkaar aangesloten zijn). Beetje zoals het rondzingen van een microfoon waarbij die zijn eigen signaal weer oppikt.8>

Inderdaad, een loop.

Normaal hoor je dat duidelijk dat er iets mis is maar in dit geval hoor je niets(want een A-30 heeft geen geluiden onder de kap). Je kan dit ook oplossen door in je sequencer midi thru uit te schakelen.

Je A-37 was dus tegelijk data aan het versturen en ontving die opnieuw via je computer. En daarin 'verslikte' jouw keyboard zich.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back