midi Live on Stage

Wous

Stamgast
First of all,

Kleine inleiding: c.v. :D

In het kort:
De band verwacht van mij flink te kunnen performen met al deze mooie spullen maar het moet dus allemaal in een hand omdraai geklaard zijn. Dus 1 knop in, en alle hardware staat in de juiste proporties. Hoe doe ik dit? Ik wil dus met mijn RS-9 alles klaarspelen en Microkorg, Supernova I, D2 aansturen. Of kan ik beter een handig apparaatje gebruiken?Zo ja welke? Of anders waar mag ik deze vraag stellen??

Ik wil GEEN gebruik maken van een PC.

Hoe doen jullie snel jullie presets regelen met optredens?? Welke gear gebruiken jullie??

Ik wil ook onze drummer vetter uit de hoek laten komen en gaan koppelen aan Micro Korg. Iemand al ervaring op het gebied van andere non synths koppelen aan synths.

Masterklavieren zoals een Roland A-90, Fatar 880,.. beschikken over uitgebreide mogelijkheden om een ganse midi-setup aan te sturen en deze tref je dan ook geregeld aan op podia.

Als je niet onmiddellijk een nieuw klavier zoekt dan moet je ook eens kijken naar een Oberheim MC3000/D , da's een desktopversie van de MC3000.

Ook Miditemp maakt zeer geschikte spullen (wel prijzig maar goed).

Midi voor live wordt pas écht groot als je een computer gebruikt. Dan kan je beter audio-files gebruiken en een live mix maken.

Ik ben persoonlijk ook drummer (bij Spiral of Silence) en live drum ik altijd mee met sequence. Dat geeft echt een vet resultaat (als alles goed afgemixt is, uiteraard). Zo programmeren we vaak de bassdrum lekker vet en drum ik al de rest mee. Dat geeft een lekker strak live-effect.

Onze toetsenist laadt voor het optreden alle nummers in (hij gebruik als aansturing een Yamaha QS) en dat geeft echt nooit problemen.

We hebben een paar maanden geleden voor een live concert in Rome wel problemen gehad. De QS was op het vliegtuig gesneuveld en daar stonden we dan zonder sequencing... Gelukkig zijn we van het principe dat je je nummers ook zonder electronica moet kunnen spelen....

succes

Ja, ik ben ook niet zo kapot van sequensen. Patroontje hier en daar is wel gaaf, maar er zit veel improvisatie bij dus moet je flink flexibel zijn met je sequenser. We gebruiken af en toe wel wat patroontjes, heb je een rete strakke performance!

Maar dus niet echt een optie voor mij om compleet een track pre editten.

Quanta kosta MC3000/D ?? Niemand te koop he hierzo... Waarschijnlijk omdat niemand meer het bakkie kwijt wil?? 8)

Re: midi Live on Stage

Origineel geplaatst door Wous
De band verwacht van mij flink te kunnen performen met al deze mooie spullen maar het moet dus allemaal in een hand omdraai geklaard zijn. Dus 1 knop in, en alle hardware staat in de juiste proporties. Hoe doe ik dit? Ik wil dus met mijn RS-9 alles klaarspelen en Microkorg, Supernova I, D2 aansturen. Of kan ik beter een handig apparaatje gebruiken?Zo ja welke? Of anders waar mag ik deze vraag stellen??

Ik wil GEEN gebruik maken van een PC.
Hoe doen jullie snel jullie presets regelen met optredens?? Welke gear gebruiken jullie??

Als je live controle wilt hebben over meerdere synths en alles met 1 druk op de knop goed wil hebben staan...dat kan alleen met Miditemp patchbays. Na 15 jaar met andere 8*8 midi interfaces / patchbays gewerkt te hebben (Steinberg, Emagic, Motu, ESS) heb ik het nu voor elkaar. Voordeel van Miditemp's: alles kan, nadeel is de prijs. Maar ja, als je wat wil moet je er ook voor betalen. Zie ook deze thread, daar staat mijn live setup op.

Ik wil ook onze drummer vetter uit de hoek laten komen en gaan koppelen aan Micro Korg. Iemand al ervaring op het gebied van andere non synths koppelen aan synths.
Hoe bedoel je...koppelen met een Micro Korg?

Re: Re: midi Live on Stage

Re: Re: midi Live on Stage

Origineel geplaatst door Sjaak
Hoe bedoel je...koppelen met een Micro Korg? [/B]

Nou ik wil dat doen aan de hand van een drumtrigger op een snare of tom. In deze triggers zitten blijkbaar kleine microfoontjes. En hee, en microfoon aansluiten op en Micro Korg? ;)
Maar misschien dat er andere/betere manieren zijn?

:peukie: (hmm... moet uitkijken dat er niet te veel as dus mijn spulleke komt... :D )

aha...je wilt de drummer dus als "master clock" laten fungeren? Hmmm....wordt lastig denk ik ;) ik zou het alleen niet adviseren. Zie de thread Drummer vs sequencer voor alle details, ik heb daar toen ook iets over geroepen. Ik had ooit een Motu midi interface waar dat mee zou moeten kunnen, alleen heb ik het nooit gebruikt. Live gebruikt onze drummer een koptelefoon met daarop een drummix uit mijn sequencer...snel, safe, simpel en superstrak.

Re: Re: Re: midi Live on Stage

Re: Re: Re: midi Live on Stage

Nou ik wil dat doen aan de hand van een drumtrigger op een snare of tom. In deze triggers zitten blijkbaar kleine microfoontjes. En hee, en microfoon aansluiten op en Micro Korg? ;)
Maar misschien dat er andere/betere manieren zijn?

:peukie: (hmm... moet uitkijken dat er niet te veel as dus mijn spulleke komt... :D )

Een drumtrigger is geen microfoon en gebruik je om een soundmodule,... aan te sturen (te triggeren) Als je het geluid, van de drummer wil bewerken zal je microfoons moeten gebruiken (en eventueel via de console naar jouw synth). Is het een digitale drum of een 'gewone'?

Iemand al ervaring op het gebied van andere non synths koppelen aan synths.

Misschien moet je haar eens kontakteren? ;)

Re: Re: Re: Re: midi Live on Stage

Re: Re: Re: Re: midi Live on Stage

Origineel geplaatst door Hover
Een drumtrigger is geen microfoon en gebruik je om een soundmodule,... aan te sturen (te triggeren) Als je het geluid, van de drummer wil bewerken zal je microfoons moeten gebruiken (en eventueel via de console naar jouw synth). Is het een digitale drum of een 'gewone'?

Hmmm vreemd. Ik heb zo'n trigger gekocht en vervolgens dat beschermingmateriaal weg gehaald en wat blijkt?? 2 mini microfoontjes. Het is een gewone simpele trigger van de Music Store weg gekaapt voor euro 17,50. een DT- nog wat? Kan dat? Ik moet het thuis even opzoeken. Deze was speciaal voor de snaredrum i.g.g.

:peukie:

Als ik het goed begrijp wil je nix sequencen maar uitsluitend met één druk op de knop alle presets van alle apparatuur juist hebben staan. De mogelijkheid van een goed masterklavier met de juiste programmeermogelijkheden is reeds geopperd. Als je het goedkoper wil doen kun je ook een goedkope hardware sequencer kopen en daar voor elk nummer een aparte sequence maken die uitsluitend programchanges, volumeinstellingen, etc verstuurt, zodat je voor elk nummer even kort je sequencer laat lopen die vervolgens al je apparatuur startklaar zet. Misschien dat een MMT8 dat al kan doen en die zijn niet zo duur.

Origineel geplaatst door Hazes
Als je het goedkoper wil doen kun je ook een goedkope hardware sequencer kopen en daar voor elk nummer een aparte sequence maken die uitsluitend programchanges, volumeinstellingen, etc verstuurt, zodat je voor elk nummer even kort je sequencer laat lopen die vervolgens al je apparatuur startklaar zet. Misschien dat een MMT8 dat al kan doen en die zijn niet zo duur.

voila, dat bedoel ik, maak gewoon per song 1 pattern op de mmt-8. kan je desnoods je midi informatie nog onderverdelen op 8 verschillende sporen en on-the-fly muten en unmuten.

Kijk wel voor een zwarte MMT-8, die hebben gereviseerde toetsen, die veel langer meegaan dan de eerste , grijze versie

Origineel geplaatst door rvooh
voila, dat bedoel ik, maak gewoon per song 1 pattern op de mmt-8. kan je desnoods je midi informatie nog onderverdelen op 8 verschillende sporen en on-the-fly muten en unmuten.

Kan inderdaad, deed ik vroeger ook zo...maar heeft wel nadelen:
- iedere synth moeten meestal een ander global midi channel hebben
- je kunt niet altijd je controlers gebruiken vanaf je master keyboard en daarmee andere synths aansturen, bv sustain of pitch benders want die werken vaak ook op het global midi channel

Origineel geplaatst door rvooh

Kijk wel voor een zwarte MMT-8, die hebben gereviseerde toetsen, die veel langer meegaan dan de eerste , grijze versie

Heee :D, is helemaal niet eens zo'n slecht idee 8)

Weet je wat nu het coole is aan dit forum?? Je hebt binnen 8 uur al zoveel adviezen/opties en 8~ koopmogelijkheden 8~, dat is echt superfijn!! :okdan:

Maar ik ben in dubuo nog steeds. Sjaak heeft ook zo z'n punten...

Iemand met de verlossende geest?

De verlossende Geest:

Veel geld te besteden? Ga voor Sjaak's adviezen.

Weinig geld te besteden? Koop een MMT8

Klaar:biertje:

Ja di di, ja di da (ik kan niet goed zingen hoor, maarre met die Microkorg wordt het nog enigszins draagbaar) 8)

Heb reeds gevraagd of nog iemand die MMT8 nog heeft. Wacht nog op antwoord!

lol

Wat mij betreft :slotje:
Tenzij er nog mensen zijn met ingenieuse oplossingen?? :duivels:

1) Wat je ook nog kan doen is voor alle synths de sounds in de juiste volgorde zetten of als je synths het ondersteunen met een program change table werken. Je kunt dan met 1 program change vanaf je master keyboard de rest goedzetten. Volumes kun je in de patches zelf opslaan.

Voordeel:
- kost je geen extra hardware

Nadeel:
- je bent wel ff bezig (spreek uit ervaring)
- als je geen program changes tables hebt (mapper), dan zul je sommige patches dubbel moeten opslaan

2) Met 1 synth live gaan spelen :D

Origineel geplaatst door Sjaak
1) Wat je ook nog kan doen is voor alle synths de sounds in de juiste volgorde zetten of als je synths het ondersteunen met een program change table werken. Je kunt dan met 1 program change vanaf je master keyboard de rest goedzetten. Volumes kun je in de patches zelf opslaan.

Voordeel:
- kost je geen extra hardware

Nadeel:
- je bent wel ff bezig (spreek uit ervaring)
- als je geen program changes tables hebt (mapper), dan zul je sommige patches dubbel moeten opslaan

2) Met 1 synth live gaan spelen :D

3) Gooi al je synths het raam uit en koop een triangel 8o)

Back