Hoog analoog geknisper

Nolet

verkeerd in goede staat
Gisteren werd ik weer even met mijn neus op de feiten gedrukt. Ik zat bij een vriend met zijn gigantische Doepfer anlage te rommelen en verbaasde mij toch weer over het 'analoge' geluid van zo'n ding.
Ik had een patch gebouwd met een een ringmodulator, frequency shifter, filterbank, etc. etc. Door aan een paar knopjes te draaien ging het geluid van een soort walvissen-klaaglied naar een knisperend aardvuurtje temidden van een orkaan. Het klonkt tenminste erg cool.

Maar wat viel mij nu zo erg op? Mij viel op dat het hoog zoveel tastbaarder, helderder en knapperiger was dan alles wat ik ooit uit een VA heb kunnen persen. Het laag was wel goed enzo, maar niet bijzonder. Dat kan een VA of FM synth ook wel. Met name de hoge frequenties zijn zo veel echter en mooier met echt analoog spul...dat is gewoon niet normaal!

Dit in tegenstelling to het vaak gehoorde argument "voor een goed (sub)laag moet je een vette analoge monosynth hebben".
Ik geloof daar dus geen snars van.

P.S. dit is geen analoog is beter/slechter post. Slechts een observatie.

Mijn formant is daar nog veel beter in.. juist het hoge in mijn doepfer vind ik vaak 'te rond' als je je daar al iets bij voor kunt stellen.

Hmmm....ja. Ik vond het Doepfer-hoog ook rond, maar wel lekker. De ARP Axxe die die jongen heeft klinkt veel goorder en hoekiger dan die Doepfer. Dat ligt denk ik ook heel erg aan het filter wat ik gebruikte. Het was een SSM filter.

De patch die ik gemaakt had kan ik ook maken op mijn Virus of ION ofzo (minus de frequency shifter dan). Het laag klinkt dan echt bijna identiek, het hoog klinkt alleen, tsja....alsof er toch nog ergens een lowpass overheen zit.

en vervolgens wordt het op 16KHz afgesneden door de mastering/cutting-engineer ;)

Olaf, schrijf 100 x over: "Ik mag niet trollen op het synthforum"! :o:

Origineel geplaatst door olafmol
en vervolgens wordt het op 16KHz afgesneden door de mastering/cutting-engineer ;)

Nuja...het was niet zo dat die tonen heel hoog waren ofzo. Ook de tonen rond de 10Khz en 12Khz klonken gewoon heel knapperig.

Origineel geplaatst door Nolet
Nuja...het was niet zo dat die tonen heel hoog waren ofzo. Ook de tonen rond de 10Khz en 12Khz klonken gewoon heel knapperig.

dus gaat niet zozeer om de frequentie als meer om de vorm????? kun je in iets meer detail beschrijven? "knapperig" ??

Origineel geplaatst door Arv
[onbelangrijke inbreng modus on]

dit is toch geen trollen man

[onbelangrijke inbreng modus off]

Iet waassj ze liettle djook.

Origineel geplaatst door olafmol
dus gaat niet zozeer om de frequentie als meer om de vorm????? kun je in iets meer detail beschrijven? "knapperig" ??

zeg maar knisperend, vers en fruitig....zo beter? Alsof het uit de speakers springt. Alsof iemand naast je een bosje droge takjes zit te versplinteren. Het klinkt meer driedimensionaal....ga anders een keer bij Jan langs, kan je het horen!

Zou het misschien te maken kunnen hebben met het kunnen weergeven van meer bovenharmonischen dan een VA?
Net als bij een piano versus digitale?

Origineel geplaatst door Frer!k
Zou het misschien te maken kunnen hebben met het kunnen weergeven van meer bovenharmonischen dan een VA?
Net als bij een piano versus digitale?
Vooral door het gebruik van een ringmodulatie komen de imperfecties van de sources naarboven. En wiskunde regeltjes hebben nu eenmaal minder imperfecties aangezien ze met de hand toegevoegd moeten worden en dat programmeurs lui zijn.. Misschien heeft het er niets mee te maken, misschien ook wel.

Digitaal is een benadering van wat het analoge doet. Een sinus die een analoge synth opwekt, wordt door een digitale opgewekt door formules. Een blokgolf dus ook, echter bestaat een blokgolf uit oneindig veel sinussen bij elkaar opgeteld zijn,wat dmv formules dus enkel te benaderen is.
Mp3 is in die zin hetzelfde, aangezien het een gecomprimeerde variant is, waarbij delen uit het oorspronkelijke wave geluid weggelaten zijn ter verkleining van het bestand (dynamiekcompressie, frequentiebeperking bijv.)

Origineel geplaatst door Bass
hetzelfde als mp3 tegenover CD zoiets ???

Neu....meer als...een zanger die recht voor je neus staat te zingen of precies dezelfde zanger maar dan op een CD.
Dat is een goede vergelijking. Het eerste (live) klinkt 'echt', niet zozeer beter of mooier. Op de CD klinkt als een opname, kan goed zijn, kan slecht, maar het klinkt zeker niet 'echt' of 'tastbaar'.

Back