Analoog vs VAST

Mij maakt het ook geen reet uit.Wat in je hoofd zit kunnen uitwerken op je synht,piano of computer.
Kopen en te verkopen.Een syntje zonder eind.

Tegekke info allemaal, ik leer veel en leuk te horen hoe jullie invalshoek is. Vintage digitaal is ook nog een categorie! TG77! Ik heb ergens een SY85 rondslingeren, (weet ik: geen fm, maar ook zo’n voorbeeld van een synth die gewoon werkt, in de tijd geplaatst) maar Nord is het niet voor mij, vreemd genoeg. Ik hoor het vaker dat mensen niet erg enthousiast over Nord zijn, maar je ziet ze wel overal staan … Ik ga binnenkort naar Keulen maar neem geen geld mee, haha!

Naast Waldorf was ook Take5 nieuw voor me, al is die (net als de ‘oude’ Hydrasynth en de Iridium) voor mijn gevoel wat klein.

Naast polyAT is ook 5 oktaven wel een voorkeur. Ik hoor jullie al denken dat dat niet echt handig is gezien mijn budget. I know, ik ben mijn mening dan ook flink aan het bijstellen, en zo’n kleiner keyboard is dan ook voor een synth met niet zo veel polyfonie eigenlijk groot genoeg (voor één hand).

Keep ‘m coming! Ik ben geïnteresseerd in al jullie meningen, zodat ik als ik een paar uurtjes met de echte gear kan doorbrengen al wat voorkennis heb. Of beter: voorvermoedens.

Om een beetje structuur aan te brengen zou ik eerst twee dingen in kaart brengen: ten eerste, hoeveel wil je realistisch gezien uitgeven, ten tweede, wat verwacht je van de synth en wat moet het minimaal kunnen? Ik begrijp dat je nu geen budget hebt, tenzij je binnen een afzienbare tijd flink wat geld kan ophoesten vraag ik me af of het zinvol is om je nu bv. een Iridium, laat staan een Quantum aan te bevelen.

Ik zou inderdaad geluid willen ontwerpen, maar dan specifiek voor mijn eigen hedendaagse composities.

Uit je toelichting proef ik een beetje dat dit wel 'ns belangrijk voor je kan zijn. Ik zou zeggen, kijk 'ns naar de huidige markt en welke synths dit bieden. Ik denk dat je in de markt vanaf ca. 600 euro tot enkele honderden euro's daarboven heel wat synths tegenkomt die daaraan voldoen. Dit is een vrij dichtbevolkt marktsegment waar je wel wat keuze hebt. Het zal waarschijnlijk niet alles kunnen, maar het is aan jou om te bepalen wat echt primair van belang is en wat hooguit secundair. En anders: langer doorsparen.

Ga voor VAST, want je schrijft: die spreekt me aan. Niets anders is belangrijk. Verzand niet in de eeuwige discussies (analoog vs digitaal, kil vs warm, hardware vs VST, Behribudget vs namebrands, in the box/out the box). Jíj bent het uitgangspunt. Advies (van YT of hier op SF) is prima, maar realiseer je dat dat altijd vanuit persoonlijke voorkeuren en wensen is die niet de jouwe zijn.

Je zult voor jezelf toch eerst moeten beantwoorden: wat voor muziek wil ik maken en hoe wil ik dat doen. Heb het gevoel dat je nu overal van wilt proeven en dat gaat je heel veel tijd en geld kosten. Als je beide hebt: vooral doen.

Zou je voorkeuren zo lezend, aanraden eerst te investeren in een volwaardig klavier dat aan al jouw wensen voldoet (zoals poly-AT en tenminste 5 octaaf) en daar niet op te bezuinigen; dat gaat je snel opbreken. Voldoende synths die poly-AT bieden, maar ik kan niet voor jou zeggen of die klavieren aan jouw wensen voldoen. Andersom zou ik je keuze voor een synth weer niet te veel laten afhangen van het klavier. Jammer als een je een killer klavier hebt, maar de sound tegenvalt.

Zou vervolgens, zeker omdat geld blijkbaar een issue is, niet zomaar gaan voor de eerste de beste synth binnen prijsbereik (hét recept voor GAS) maar juist heel gericht een keuze te maken en daarvoor te sparen. Als bv een Summit te hoog is gegrepen (pun intended) ms een 2ehands Peak?

Voor digitaal sounddesign vindt ìk de Hydrasynth de ultieme instap omdat de UI zo goed is uitgelegd. Dat geldt wmb ook voor de Iridium/Quantum, maar dat is zeker geen instap. Mij hielp destijds bij de stap terug van vst naar analoge hardware heel erg het gemak en de mogelijkheden (en de prijs) van de Behringer Deepmind, dat geldt wmb ook de UBXA. Als je dan tegen beperkingen aanloopt kan je (mits geld) nog altijd stappen maken naar poly's van bv Moog of Sequential etc.

Sterkte!

Dank! 🙏🏽

Misschien wel de belangrijkste reden om dit draadje te beginnen was dat ik me afvroeg waar ik moet beginnen te leren. Maar ook voor VAST is kennis, kunde, vaardigheid en ervaring betreffende subtractieve synthese belangrijk. Dus ik ga verder schroeven aan mijn virtuele OB-Xd en aanverwanten.

Momenteel heb ik een Fatar 100 en een sappig Novation van 12 jaar oud als keys ter beschikking, en dat voldoet voorlopig. Goed idee om in een polyAT/61+bord te investeren. Een waterboard (nee zo heet dat niet) komt later. En GAS - me tot kwijlen richting hardware nopend - ga ik onderdrukken. Een Summit is te hoog gegrepen en (hier komt er nog een:) een Kurz komt er VAST wel een keertje.

Dan ga ik nu niet mijn zinnen zetten op een Pro-800, hou de markt en mijn bankrekening in de gaten voor een instapper (Wellicht een HS?) en luister graag verder naar jullie ervaringen; binnen en buiten dit draadje. Keep ‘m coming!

Maar naar Keulen ga ik toch. PS Had ik maar een vriendin die met haviksogen mijn uitgaven bekritiseert, maar helaas: ze is altijd superenthousiast als ik iets nieuws cool vind. PPS Qua gear bedoel ik. ;)

Er is niks dat objectief "het beste" is op vlak van klank (bouwkwaliteit valt wel nog wat over te zeggen) er zijn mensen die geniale muziek kunnen maken met een goedkoop kinder casio keyboardje. Ik zou zeggen koop wat je zelf fijn vindt van klank en gebruik. Als je graag programmeert is VAST op vlak van hardware quasi onklopbaar qua mogelijkheden, zeker nu de recentere Kurzweils ook FM kunnen. Ik vind het echter niet erg gebruiksvriendelijk en hou meer van het één knop per functie gebeuren. Als je een flexibele synth wilt met een hoge fun factor kan ik de Hydra zeker aanbevelen, het blijft mijn persoonlijke favoriet.

Kijk eens naar een Waldorf Iridium keys. Die heeft wavetable, VA, sample-Based incl multisamples en granular, physical modelling etc. en een Kernel mode voor o.a. FM. Heeft een geweldige UI, komt met polyfone aftertouch keys en is qua prijs nog te overzien. Daar kun je wel even goed en langdurig los met sound design en allerlei synthesevormen.

En probeer je niet teveel mee te laten slepen door Youtube (anti-)hype ... De video die je linkt is een typisch voorbeeld van 'clickbait' waarbij de inhoud ondergeschikt is aan de ophef die het teweeg brengt (of probeert te brengen).
+1

Tegekke info allemaal, ik leer veel en leuk te horen hoe jullie invalshoek is. Vintage digitaal is ook nog een categorie! TG77! Ik heb ergens een SY85 rondslingeren, (weet ik: geen fm, maar ook zo’n voorbeeld van een synth die gewoon werkt, in de tijd geplaatst) maar Nord is het niet voor mij, vreemd genoeg. Ik hoor het vaker dat mensen niet erg enthousiast over Nord zijn, maar je ziet ze wel overal staan … Ik ga binnenkort naar Keulen maar neem geen geld mee, haha!

Naast Waldorf was ook Take5 nieuw voor me, al is die (net als de ‘oude’ Hydrasynth en de Iridium) voor mijn gevoel wat klein.

Naast polyAT is ook 5 oktaven wel een voorkeur. Ik hoor jullie al denken dat dat niet echt handig is gezien mijn budget. I know, ik ben mijn mening dan ook flink aan het bijstellen, en zo’n kleiner keyboard is dan ook voor een synth met niet zo veel polyfonie eigenlijk groot genoeg (voor één hand).

Keep ‘m coming! Ik ben geïnteresseerd in al jullie meningen, zodat ik als ik een paar uurtjes met de echte gear kan doorbrengen al wat voorkennis heb. Of beter: voorvermoedens.
De oude nords zijn helemaal niet te vergelijken met de nieuwere generatie ( a1-lead 4 etc.. ) , de oude gen's klinken rauwer ,minder gepolijst en meer aliasing ;)
Zelf heb ik een g1 modular en voor mij is dit nog steeds hun magnus opus , hoewel de g2 meer features heeft verkies ik de sound van de g1 ( beetje lead 2 versus lead 3 )
En tja de sound dat blijft een persoonlijke kwestie , heb clavia altijd veel beter gevonden dan de acces virus qua sound .
Clavia is spijtig genoeg gestopt met synths maken en zij nu een boring stage piano manufacturer , maar als ze morgen onaangekondig een nieuwe G3 modular voorstellen koop ik die blindelings zonder te testen .

Zoals eerder gezegd: alles heeft zijn plek. Zelf ben ik dol op FM, wavetable, digitaal, VA, en analoog en alles wat daar tussenin zit. Maar mijn voorkeur gaat gek genoeg uit naar de wat modernere synths, liefst wel met analoog filter(s), maar er zijn zeker ook goede digitale filters. Kwestie van proberen/lekker pielen in een shop.

Dank! 🙏🏽

Misschien wel de belangrijkste reden om dit draadje te beginnen was dat ik me afvroeg waar ik moet beginnen te leren. Maar ook voor VAST is kennis, kunde, vaardigheid en ervaring betreffende subtractieve synthese belangrijk. Dus ik ga verder schroeven aan mijn virtuele OB-Xd en aanverwanten.

Momenteel heb ik een Fatar 100 en een sappig Novation van 12 jaar oud als keys ter beschikking, en dat voldoet voorlopig. Goed idee om in een polyAT/61+bord te investeren. Een waterboard (nee zo heet dat niet) komt later. En GAS - me tot kwijlen richting hardware nopend - ga ik onderdrukken. Een Summit is te hoog gegrepen en (hier komt er nog een:) een Kurz komt er VAST wel een keertje.

Dan ga ik nu niet mijn zinnen zetten op een Pro-800, hou de markt en mijn bankrekening in de gaten voor een instapper (Wellicht een HS?) en luister graag verder naar jullie ervaringen; binnen en buiten dit draadje. Keep ‘m coming!

Maar naar Keulen ga ik toch. PS Had ik maar een vriendin die met haviksogen mijn uitgaven bekritiseert, maar helaas: ze is altijd superenthousiast als ik iets nieuws cool vind. PPS Qua gear bedoel ik. ;)
Slim om naar zaak te gaan om synths te proberen. Zo kun je beter ervaren wat past bij je wensen en het budget dat daarvoor nodig is.

Zoals eerder gezegd: alles heeft zijn plek. Zelf ben ik dol op FM, wavetable, digitaal, VA, en analoog en alles wat daar tussenin zit. Maar mijn voorkeur gaat gek genoeg uit naar de wat modernere synths, liefst wel met analoog filter(s), maar er zijn zeker ook goede digitale filters. Kwestie van proberen/lekker pielen in een shop.
Ik gebruik ook van alles door elkaar en vind zowel digitaal, analoog als hybride te gek. Karakter komt deels uit de techniek, maar vooral ook uit de visie van de makers van het instrument. Het een is niet beter dan het ander, maar sommige synths zijn wel beter geschikt voor bepaalde type sounds dan andere. Daarom moet je ze ook gewoon allemaal hebben.

Denk dat voor elke analoge synth er wel een digitale variant is die identiek kan klinken. Als je de oscillators en de filter hebt ben je er natuurlijk vaak al.

Analoog vs. VAST ... daar heb ik inmiddels een sluitend antwoord op: allebei! GAS forever!

Het was even een paar maanden "andere prioriteiten" voor mij, maar wel heb ik een UB-Xa aangeschaft en daarmee ben ik verguld. In een ander draadje hier heb ik daar ook al een demootje van gepost, maar daarna zoals gezegd mijn handen vol gehad aan wat andere dingen.

Inmiddels ben ik via via (onder andere dit forum natuurlijk) in contact gekomen met veel informatie; het blijft me aangenaam verrassen hoe (hulpv)aardig iedereen is in de synthcommunity.

Hierdoor is duidelijk geworden wat ik wil. Ik twijfel eigenlijk nog tussen een PC4-7 en een Forte 7. Tweedehands te krijgen, ik heb voor beide momenteel een optie die ik voor nu te duur vind, maar ik heb tijd. Mochten er nog forumvrienden zijn die iets hebben liggen dat stof vangt: laat gerust weten!

Een andere vraag: ik lees en kijk veel over VAST en steevast hoor ik dat het hoogdrempelig is. Gearspace wordt gefrequenteerd door VASTgoeroes met een schier goddelijke status die steevast beweren dat als "iets niet kan" in VAST dat dan de gebruiker "nog niet weet hoe iets moet" in VAST. Ze leggen nooit uit hoe het dan moet, maar zwijgen minzaam vanuit hun celestiële wolk, neerkijkend op het zwoegende gepeupel. Ik ben zelf aan de slag aan 't gaan met VAST - nog op het droge want ik heb geen Kurzweil met echte editmogelijkheden - en ik zie niets mythisch, gewoon een soort LEGO. De kracht zit 'm denk ik in de 32 layers, waardoor het knap ingewikkeld kan worden. Met LEGO kun je een hele stad bouwen. Ik snap dat je dus met VAST krankzinnig ingewikkelde synthese kunt bouwen, zoals FM; buiten de FM blokjes die vanaf OS4 ook op de Forte te vinden zijn. Je bouwt in feite synthesizers. Ik snap dat dat snel ingewikkeld wordt, maar toch nauwelijks mythisch of zelfs spiritueel te noemen, of mis ik nog iets?

En nog iets héél anders: ik merk dat als ik een spatie typ en dan een letter, dat op backspace drukken de letter én de spatie weghaalt. Een ongewenste autocorrectachtige functie die ik absoluut wil uitzetten, weet iemand hoe dit moet?

Het is meer dat je heel veel opties hebt die je op talloze manieren aan elkaar kan knopen en dan met zo'n klein schermpje en een paar knoppen (in elk geval op de oude rack modules, moderne Kurzweils ben ik niet zo in thuis) raak je snel de weg kwijt en kan het nogal onoverzichtelijk worden, zeker als je niet precies weet wat je doet of nog niet alles hebt doorgrond. Mythisch en spiritueel lijkt me wat vergezocht, het is gewoon een hele open ended architectuur waar dingen snel complex kunnen worden.

Ja, VAST is wel taaie kost. Maar je kunt er echt veel mee. Persoonlijk vond ik het teveel gedoe, ik offer dan graag wat flexibiliteit op voor gestroomlijndere architectuur met de nodige sweetspots. Maar als je echt vuistdiep wilt sound designen is het vet.

Ik begin nu een klein beetje met v.a.s.t. op de pc3. Met het soundtower programma word het al wat overzichtelijker.
Er is ook een forum speciaal voor v.a.s.t. gebruikers.

Back