wat zijn jullie goudeerlijke gedachtes en gevoelens over vintage - puur analoog - FPGA met analoge filters - DCO - Volledig digitaal VA - Echt digitaal (FM, LA maar ook VAST).
mijn bijdrage als fanatieke newbie (4 jaar bezig met synths):
Vintage: Anders dan dat ikzelf warme gevoelens koester bij klassieke sounds uit de 90's (909 en 303 met name) geef ik hier niks om. En dan interreseert het me ook niet of t uit een echte bak komt. Die 909 kit uit ableton vind ik al meer dan prima. En voor de 303 ben ik gesetteld op de VST ABL3. Ik heb totaal geen behoefte om iets échts'in huis te halen. (al heb ik wel een beetje gestoeid met Rolands ACB op de TR8s, maar dat vind ik eigenlijk alleen maar onhandig vergeleken met een ableton drumkitje).
Puur analoog: Uit pure benieuwdheid heb ik een Bass Station aangeschaft. Dus geen ervaring met hele dure analoge synths. Puur op basis vand deze synth: klinkt heel lekker direct uit de doos. Maar inmiddels weet ik dat je als je handig word met modulaties dat je deze sounds met enig gemak uit een hele digitale synth krijgt. het gaat dan allemaal om die kleine imperfecties (drifts/detunes/etc) zelf maken.
Maar dan nog heeft de bassstation een stevige plaats in mijn 'studio' hoor... je draait hier zo makkelijk even een mooie subtractive synth patch op in elkaar.... ff bass intrumentje of een mono-lead met veel distortion? helemaal z'n ding. Ik denk dat analoog vooral 'gevoel' is... maar eerlijk is eerlijk... die populaire Moogs heb ik nooit live gehoord.
FPGA: geen enkel idee... ik ken FPGA van game devices als de analogue pocket en de 3D. Mooie techniek om klassieke circuitry heel natuurgetrouw na te bootsen voor vintage game doeleinden. Voor synths geen idee dus
Digital/Hybrid: Ik heb idd (zoals
@flyweight al zei) de waldorf Qauntum als eerste stukje hardware gekocht. Fantastische synth om nooit meer een andere nodig te hebben! (helaas werkt GAS niet zo hahaha).
veel synthese technieken en eindeloze modulatie opties in 1 apparaat. Maar t belangrijkste: een prachtig ding om te zien en te gebruiken; intuitief en helder - perfect om t op te leren imho (maar daar zijn lang niet all reveiwers t mee eens). Digitaal klinkt voor mij prima en ik geloof niet dat ik erg veel behoefte heb om heel diep te gaan op analoog
puur omdat het analoog is (ik heb wel een Motorsynth MKII gekocht ook omdat dat zo'n bizar ding is... das volgens de makers niet digitaal, niet analoog, maar mechansich... whatever lol.... tis een heel luidruchtig, superonhandig ding (vanwege de herrie die hij maakt) maar ik gebruik hem best veel omdat t zo leuk is.
Eigelijk geld voor mij dat laatste heel sterk... het moet leuk in t gebruik zijn. want handiger word het er niet op met hardware. Een DAW en een handje plugins bereik je volgens mij net zo veel mee en ook nog sneller. Maar al die prachtige synths kunnen wel inspirerend werken. Ik zit bijvoorbeeld zelden 1.5 uur achterelkaar met een VST synth te spelen om gekke nieuwe sounds te maken. Maar op een Quantum, OpSix, GR-MEGA of Motorsynth kan ik wel een ehel avond zitten klooien, en dat doe ik dan met veel plezier.... puur om wat patches te maken... wat
@flyweight eigenlijk ook al zei
TLDR;
Ik heb geen enorm sterke mening over de achterliggende technieken, als t maar lekker kan klinken.
maar wel veel liefde voor specifieke apparaten. Dat nodigd uit om een avond enkel met geluid bezig te zijn.
En als je te weinig geld hebt voor serieuze GAS dan zou ik me ook niet al te slecht voelen... VST's zijn vaak sneller, handiger, etc... (maar vooral niet gaan kijken naar plaatjes en filmpjes van zo'n Quantum in dat geval.... ziet er te cool uit!

)