Analoog vs VAST

rœl

Stamgast
Jow, komt weer een vraagje van de nieuwe trompettist. Ik ben me erg aan het oriënteren, en vooral aan het genieten van de voorlopig-gratis-vst-soft-synths die me door al die fijne mensen hier op het forum worden aangeraden. Maar ik wil natuurlijk ooit het echte spul. Een vraag die nu in mij opkomt is dit: mijn GAS speelt nu al op, en heeft een route afgelegd van Prologue via UB-Xa en nog een heleboel soortgelijks, ouwe leem zoals de Prophet 600, PolySix, AX60 naar recentelijk de Polybrute, Summit (nog steeds een van mijn absolute favorieten) en Hydrasynth. PolyAT lijkt me zo cool dat ik het als onvermijdelijk begin te zien en 5-stemmig is voor mij te weinig: ik heb twee handen. De Hydrasynth, eerst gewoon afgeserveerd want digitaal, lijkt steeds leuker, want relatief prijsgunstig, en Starsky's test heeft uitgewezen dat geen hond hoort dat iets niet analoog is. Erg blij met mijn Kurzweil SP4 ben ik eens wat naar dat merk gaan kijken en - gevoed door mijn oude liefde voor de K2000 c.s. toen ik een tiener was - ook naar VAST. Nu heeft geen enkele Kurzweil polyAT, maar goed, de vraag is: wat zijn jullie goudeerlijke gedachtes en gevoelens over vintage - puur analoog - FPGA met analoge filters - DCO - Volledig digitaal VA - Echt digitaal (FM, LA maar ook VAST).

Waarschijnlijk is dat net als vragen of God bestaat op een religieforum, maar goed: ik gooi 'm eens erin, wellicht komen er leuke inzichten naar boven drijven.

Het heeft allemaal zijn plaats, unieke kwaliteiten en mogelijkheden of juist beperkingen. Gaat er vooral om wat jij zoekt qua sound en bediening. Ik besef me dat je hier helemaal niets aan hebt :D

Voor optredens ben ik helemaal verknocht aan mijn Kurzweil. Redelijke piano klanken en de KB3 is prima.
Daarnaast maak ik gebruik van 'vintage' replica's van het bekende, doch vaak verguisde, B-merk.:)
Van dat merk gebruik ik de UB-Xa en de Poly-D Beiden met een FX-2000 multi fx.
Naar volle tevredenheid.
De standaard geluiden van de UB-Xa blinken niet echt uit. Maar ik heb een soundset aangeschaft van Stefano Daino. Deze patches komen de aftertouch en velocity opties helemaal tot hun recht. Ideaal voor mijn gebruik in de band.
De Poly-D vind fijn omdat deze een mooi vol geluid heeft. En ondanks zijn eenvoud een breed scale aan geluiden en effecten kan produceren.
Een goot voordeel is dat deze instrumenten ook in een voor mij betaalbare prijsklasse vallen.

Maar zo heeft een ieder zijn voorkeuren.

vintage - puur analoog - FPGA met analoge filters - DCO - Volledig digitaal VA - Echt digitaal (FM, LA maar ook VAST).
De techniek, leeftijd, architectuur of synthese methode zegt niets over de kwaliteit.
Voor mij gaat het om connectie met het apparaat.
De interface speelt een belangrijke rol daarin.
De 'sound' das allemaal subjectief en is maar net 'what rocks your boat'
Dan is er ook referentie die veranderd naar meer sounds en synth te hebben gehoord.

Voor mij zijn en 2 belangrijke categorieën waar een synth in past.
De sounddesign beesten met een plethora aan soundesign en modulatie mogelijkheden of juist de simpele intuïtieve instrumenten waar je zo een sound indraait.

Ik kan van zat van de synths die je opnoemt een negatieve mening geven maar ondanks dat is het vrijwel zeker dat ik daar hele mooie sounds mee kan maken.

Het probleem is een beetje dat je je nieuwe synth moet uitproberen.
Want meestal geven de presets niet een goed idee wat hij kan.
Of spreken die je gewoon niet aan.

Nou ja hier heb je waarschijnlijk ook weinig aan :)

Jawel, ik heb er veel aan, hoor! Dit is jullie mening en daarin ben ik geïnteresseerd. Mijn dank is groot.

Mijn vraag is een beetje in het kader van zowel voorpret als voorbereiding. Welke kant wil ik op? Ik heb niets met zwetend dansen, dus ik neem aan dat ik dan in de categorie sounddesign val? Ik zou inderdaad geluid willen ontwerpen, maar dan specifiek voor mijn eigen hedendaagse composities. Volgens mij is zo'n categorie nog dunbezet hier, maar zo niet hoor ik graag van mijn medegepassioneerden.

Uitproberen: mee eens. Ik verheug me er al op. Wat betreft presets: ik ben ik me er volledig van bewust dat filmpjes op youtube vaak niets zeggen. Ik zoek dan ook naar ervaringen en mensen die een instrument diep gebruiken. Ik struikel al over discussies over synthesetechniek waar ik van smul, net als ik al mijn hele leven smul van ademtechniek en embouchure ten behoeve van mijn trompetspel.

Wat betreft de plethora aan mogelijkheden vs handson presets: ik zoek allebei. Ik vind dat een echt intuïtief muziekinstrument niet per se ondiep moet zijn, of een synth met veel klankmogelijkheden per se onnatuurlijk qua bediening. Een trompet heeft een ongelofelijk breed uitdrukkingsgebied maar vereist jaren studie. Daar vergelijk ik het een beetje mee.

Wat ik tot nu toe lees over VAST is dat het een serieus instrument is, met veel technische mogelijkheden maar vooral heel uitdrukkingsvaardig in de juiste handen. Misschien juist extra vaardig door de diepte en complexiteit, hoe dan ook: het spreekt me aan! Net als subtractieve synthese en fm. Hierover hoor ik graag jullie mening.

Ik ben deze moeilijke queeste aan het opdelen, en een van de deelvragen is natuurlijk analoog vs digitaal.
Ik was tot nu toe vrij analoogminded, maar vind hierover bijvoorbeeld dit:
Tot nu toe vind ik legio mogelijkheden om met filters en envelopes enzo te leren omgaan, en ook fm kun je volgens mij redelijk oefenen op je computer, maar voor VAST vind ik geen virtuele speelplaats. Er is geen alternatief voor het aanschaffen van een Kurzweil met editmogelijkheid, voor zover ik weet. Ook hierover hoor ik graag alles wat jullie weten en vinden.

Ik heb nog nooit op een polyAT synth gespeeld, maar ook dat trekt me ongezien ongelofelijk hard. Wat is jullie ervaring met de diverse versies hiervan? Behringer doet het vrij voorzichtig en niet met de beste kwaliteit, HydraSynth en UDO bieden een traditioneel polyfone ervaring, terwijl Arturia het hogerop zoekt met nog meer uitdrukkingsmogelijkheid en een bijbehorende stijlere leercurve. Wat is daarover jullie mening?

Veel vragen. Gelukkig heb ik veel tijd en geduld. Hopelijk vinden jullie het leuk om met mij over dit alles van gedachte te wisselen.

Fijne avond allemaal..

Kijk eens naar een Waldorf Iridium keys. Die heeft wavetable, VA, sample-Based incl multisamples en granular, physical modelling etc. en een Kernel mode voor o.a. FM. Heeft een geweldige UI, komt met polyfone aftertouch keys en is qua prijs nog te overzien. Daar kun je wel even goed en langdurig los met sound design en allerlei synthesevormen.

En probeer je niet teveel mee te laten slepen door Youtube (anti-)hype ... De video die je linkt is een typisch voorbeeld van 'clickbait' waarbij de inhoud ondergeschikt is aan de ophef die het teweeg brengt (of probeert te brengen).

Laatst gewijzigd:
Oei, deze ook? Ik vond die van Espen Kraft over dat alle hardware synths scam is wel echt clickbait

Ojee. Waldorf. Ik zag ‘m al langskomen, ook die peperdure Quantum en durfde niet te kijken. 🫣

Ik ga ‘m checken hoor. Misschien toch al eens ergens naartoe om echt iets uit te proberen. Waar doen jullie dat zoal? Helaas is Jeroen Arons weg, daar kocht ik altijd alles.

Ik heb de Quantum Mk2, en die is inderdaad prachtig. Maar de Iridium is op een paar dingen na hetzelfde en echt een geweldige synth. Qua value for money absoluut de betere optie. Uitproberen kan in sommige winkels (bijvoorbeeld Bax, Klundert, Music Store Keulen) en de jaarlijkse SuperBooth beurs in Berlijn (mei) is altijd een walhalla met bijna alle fabrikanten die hun producten etaleren.

ja op youtube hoor je bijna op alle grote kanalen hoe "geweldig" iets is en dat "jij dat echt nodig hebt".
Ik weet niet wat je van sounddesign weet maar modulair ( ook als plugin ) kan daar je erg in verder helpen.
Tot je op een punt komt dat eigenlijk modular is.
Zelf gitaar met pedalen, feedback etc.

Dat is ook de reden waar de Arp 2600 zo een educatief instrument is.

Heb zelf een Quantum MK1 en ik houd echt van dat ding.
Die heb ik voor 2200 euro van ebay. Nagel nieuw met de folie er nog op.
Die komen nu voor een goede prijs voorbij. Dacht soms al rond de 1900 euries.
De Waldorf Iridium/Quantum zijn iig bakken waar je lekker diep in kunt duiken. Sampling/Wavetables/VA/FM/Granulair ....
@rvanommen heeft die als eerste synth gehaald dacht ik.

Maar als je nog niet heel veel snapt is het wellicht beter om eerst los te gaan op een gewone poly en gewoon veel sounds te maken.
Dat vind ik wel de belangrijkste reden gewoon lekker erachter zitten en sounds maken.
Dat doe ik op de computer een stuk minder.

Ik heb zowel analoog als digitaal, het kan allebei maar het belangrijkste vind ik welke klank spreekt je aan?
Je liet je pas geleden ontvallen dat je budget 0 euro was dus dan zal je het mooiere spul nog moeten laten gaan lijkt me?
Bij de synths die je noemt heb je het ook over een Prophet 600 en ik vind niet alles van Behringer echt goed maar bijv de Pro-800 is wel goed, fijne klank, heeft 8 stemmen en je kan 400 presets opslaan, ook goed als alternatief voor een Prophet 5 en heeft veel goede recensies gekregen, da's een synth die qua budget wel snel haalbaar is, nieuw 249 euro bij Thomann, da's een prima deal vind ik.
Misschien heeft iemand op het forum 'm nog voor je als tweedehands, ben je helemaal goedkoop uit en kan je rustig verder sparen voor iets duurs.

Laatst gewijzigd:
Dankdank! Inderdaad is mijn budget nu nul, vandaar dat ik geen risico loop impulsaankoprn te doen. Die pro-800 is inderdaad het snelst binnen beeld. Had ik nog niet bij stil gestaan.

Modular is gewoon los keyboard, losse synth, toch? Of bedoel je iets anders?

Eerst ervaring opdoen en geluiden maken zie ik zeker zitten. En ik heb jaaaren de tijd. Het kindje-in-snoepwinkel is natuurlijk wel altijd aan ‘t jengelen in me, maar vooral het op onderzoek uit gaan is al erg leuk.

Al zou ik uiteindelijk helemaal voor VAST gaan, dan nog is het een goed idee om eerst gewoon eens echt met geluiden maken aan de slag te gaan, dat zeggen jullie eigenlijk allemaal. Jullie hebben natuurlijk gelijk. Ik blijf dit forum ook op de voet volgen, het is gezellig hier.

Modular is gewoon los keyboard, losse synth, toch? Of bedoel je iets anders?
Ik heb 't nergens over modular, dat is eurorack, dat zijn allemaal losse componenten die je aan elkaar patcht zoals je maar wilt maar ook duur en je hebt modulaire vst's gratis zoals Cardinal en ook ModulAir-Full Bucket bijv, die laadt je als vst in je daw en kan je gratis kijken of dat wat voor je is.
De pro-800 is een desktop, je Kurzweil sluit je er op aan en spelen maar, dan kan je voor weinig geld snel aan de gang, ik heb 'm zelf ook, prima klank en mogelijkheden in dat budget, maar beluister/bekijk maar 'ns wat reviews en dan heb je een idee.
Het is ook lekker dat die Pro-800 hands on is met z'n knoppen, da's toch anders dan de Kurzweil.

Laatst gewijzigd:
Ga ik doen! Inderdaad had @flyweight het over modular. In vst-land kan ik ook nog wel even vooruit.
Een ritje naar Keulen is een goed idee. Uurtje rijden. Ga ik ook doen!
Niet doen, dat gaat je geld kosten. :D
Maar als hardware is die Pro-800 een mooie introduktie in synthesizerland voor weinig en kan je rustig kijken of je in een latere fase voor wat duurders zou willen gaan.

Nu je toch nog geen budget hebt zou je ook nog eens kunnen kijken naar MPE. Dat is een ontwikkeling van de laatste jaren en opent allerlei mogelijkheden om een synth polyfoon te bespelen met extra expressie.

Dit artikel is een mooi intro.

Ik zag het uiteraard langskomen en wekte mijn interesse, dankje! Is die Atruria FullTouch ook zoiets? Seaboard is er al heel lang, toch? Dat is dus nu serieus aan het worden? Cool hoor.

Is die Atruria FullTouch ook zoiets?
Ik heb m nooit bespeeld, maar lijkt wel zoiets ja. Verschil met de Osmose is dat daar de toetsen ook in de horizontale lijn iets kunnen controleren, meestal pitch dus vibrato. Volgens mij kan de Arturia dit niet.

Seaboard is er al heel lang, toch? Dat is dus nu serieus aan het worden?
Ja al jaren, ik vind het een hele capabele controller voor synths. Heel anders dan een standaard klavier. Die heb ik natuurlijk ook, doet weer dingen die niet zo makkelijk op een seaboard gaan.

wat zijn jullie goudeerlijke gedachtes en gevoelens over vintage - puur analoog - FPGA met analoge filters - DCO - Volledig digitaal VA - Echt digitaal (FM, LA maar ook VAST).
mijn bijdrage als fanatieke newbie (4 jaar bezig met synths):

Vintage: Anders dan dat ikzelf warme gevoelens koester bij klassieke sounds uit de 90's (909 en 303 met name) geef ik hier niks om. En dan interreseert het me ook niet of t uit een echte bak komt. Die 909 kit uit ableton vind ik al meer dan prima. En voor de 303 ben ik gesetteld op de VST ABL3. Ik heb totaal geen behoefte om iets échts'in huis te halen. (al heb ik wel een beetje gestoeid met Rolands ACB op de TR8s, maar dat vind ik eigenlijk alleen maar onhandig vergeleken met een ableton drumkitje).

Puur analoog: Uit pure benieuwdheid heb ik een Bass Station aangeschaft. Dus geen ervaring met hele dure analoge synths. Puur op basis vand deze synth: klinkt heel lekker direct uit de doos. Maar inmiddels weet ik dat je als je handig word met modulaties dat je deze sounds met enig gemak uit een hele digitale synth krijgt. het gaat dan allemaal om die kleine imperfecties (drifts/detunes/etc) zelf maken.
Maar dan nog heeft de bassstation een stevige plaats in mijn 'studio' hoor... je draait hier zo makkelijk even een mooie subtractive synth patch op in elkaar.... ff bass intrumentje of een mono-lead met veel distortion? helemaal z'n ding. Ik denk dat analoog vooral 'gevoel' is... maar eerlijk is eerlijk... die populaire Moogs heb ik nooit live gehoord.

FPGA: geen enkel idee... ik ken FPGA van game devices als de analogue pocket en de 3D. Mooie techniek om klassieke circuitry heel natuurgetrouw na te bootsen voor vintage game doeleinden. Voor synths geen idee dus :)

Digital/Hybrid: Ik heb idd (zoals @flyweight al zei) de waldorf Qauntum als eerste stukje hardware gekocht. Fantastische synth om nooit meer een andere nodig te hebben! (helaas werkt GAS niet zo hahaha).
veel synthese technieken en eindeloze modulatie opties in 1 apparaat. Maar t belangrijkste: een prachtig ding om te zien en te gebruiken; intuitief en helder - perfect om t op te leren imho (maar daar zijn lang niet all reveiwers t mee eens). Digitaal klinkt voor mij prima en ik geloof niet dat ik erg veel behoefte heb om heel diep te gaan op analoog puur omdat het analoog is (ik heb wel een Motorsynth MKII gekocht ook omdat dat zo'n bizar ding is... das volgens de makers niet digitaal, niet analoog, maar mechansich... whatever lol.... tis een heel luidruchtig, superonhandig ding (vanwege de herrie die hij maakt) maar ik gebruik hem best veel omdat t zo leuk is.

Eigelijk geld voor mij dat laatste heel sterk... het moet leuk in t gebruik zijn. want handiger word het er niet op met hardware. Een DAW en een handje plugins bereik je volgens mij net zo veel mee en ook nog sneller. Maar al die prachtige synths kunnen wel inspirerend werken. Ik zit bijvoorbeeld zelden 1.5 uur achterelkaar met een VST synth te spelen om gekke nieuwe sounds te maken. Maar op een Quantum, OpSix, GR-MEGA of Motorsynth kan ik wel een ehel avond zitten klooien, en dat doe ik dan met veel plezier.... puur om wat patches te maken... wat @flyweight eigenlijk ook al zei :)

TLDR;
Ik heb geen enorm sterke mening over de achterliggende technieken, als t maar lekker kan klinken.
maar wel veel liefde voor specifieke apparaten. Dat nodigd uit om een avond enkel met geluid bezig te zijn.
En als je te weinig geld hebt voor serieuze GAS dan zou ik me ook niet al te slecht voelen... VST's zijn vaak sneller, handiger, etc... (maar vooral niet gaan kijken naar plaatjes en filmpjes van zo'n Quantum in dat geval.... ziet er te cool uit! :D)

My maakt het geen hol uit , mijn favoriete synths zijn puur digitaal : yamaha tg77 en de NOrd modular

Back