welke soundmodule is de top?

peterg

Nieuwkomer
Recentelijk ben ik van minidisc over gestapt naar midi als begeleidings-muziek voor
mijn optredens.

Ik heb al verschillende sound modules aangesloten op mij pc maar krijg niet echt een super geluid.
Een kennis van me gebruikt een Roland SC-880 en dat klinkt op zich wel goed.

Als je gewoon midi wil afspelen en het moet echt lekker klinken,:dj:
Wat kun je dan het beste gebruiken?

Is Roland de beste of heeft Yamaha , korg etc ook goeie modules die evenals roland XG--GM--GM2--GS ondersteunen?
Oh ja, het gaat niet om een specifieke muziek stijl. een beetje rock, oldies en feestmuziek.

Alvast bedankt,
Peter

Ligt eraan, moet het General Midi files, danwel GS / XG / GM2 varianten, af kunnen spelen?

Zo ja: welke variant precies?
Rule of thumb: voor GS (Roland) en XG (Yamaha) files kan je het best apparatuur van de resp. fabrikant gebruiken, dat lukt vaak het best. Voor General Midi en GM2 zou het niet uit moeten maken wie de fabrikant van de module is.

Ik ben zelf niet zo'n Yamaha kenner (behalve de DB-50XG daughterboard module) maar voor Roland is de latere versie Sound Canvassen uitermate geschikt, voor zowel General Midi als GS bestanden.
Mooie exemplaren: SC-88, SC-88pro, SC-8820 (voor bij een PC), SC-8850 (standalone).

Ik heb niet de indruk (maar weet niet zeker) dat de JV-1010, die vaak als alternatief wordt aanbevolen, GS compatible is - en da's niet handig bij gebruik van de mooiste GS files (die vaak enorme ladingen sysex en NRPN gebruiken).

Zijn het eerder zelf gecomponeerde files, dan kan je ook niet-General Midi modules gebruiken.
Dan kom je in het professionelere circuit terecht qua modules (en ook qua prijsklasse).
Denk aan de Roland XV serie, Korg Triton etc.
Persoonlijk vind ik de geluiden uit dit soort modules vaak wel mooier...

Als je het budget bepaald hebt, moet je even naar een dealer gaan en naar de verschillen luisteren. Neem dan je MIDI files mee...

Succes!

Origineel geplaatst door Hanz

Ik heb niet de indruk (maar weet niet zeker) dat de JV-1010, die vaak als alternatief wordt aanbevolen, GS compatible is - en da's niet handig bij gebruik van de mooiste GS files (die vaak enorme ladingen sysex en NRPN gebruiken).

er zit gewoon een GM set in de Jv1010 en midi files afspelen werkt dus gewoon....
Nou heb ik alleen nooit begrepen wat het verschil tussen GM en GS is bij roland

Kan ik het zo zien:

Roland SC = goed
JV = beter
XV = super

De JV-serie schijnt niet multitembraal et zijn, is dit een probleem?

Gegroet,
Peter

Origineel geplaatst door Ic3gl0vE
Nou heb ik alleen nooit begrepen wat het verschil tussen GM en GS is bij roland

En dat verschil tussen GM en GS is nou precies wat ik bedoel, oh ijzige handschoen.

General Midi files kan je op ieder (GM) compatible apparaat afspelen (zelfs op niet-GM apparaten, al klinkt 't niet altijd even goed...) - GM zegt namelijk niets meer dan welk instrument op welk nummer moet zitten, stelt een minimum aan het aantal stemmen en kanalen, definieert de drummap en stelt een minimum aantal te ondersteunen controllers. That's it.

GS daartegen definieert een hele specifieke implementatie van een synth met effecten, compleet met hoe het apparaat reageert op NRPN's (non registered paramters) en specifieke sysex boodschappen.
Daarmee kan je zeer synthesizer-achtige functies toepassen op de geluidenen effecten; bijv. ADSR aanpassingen, pitch instellingen, filter instellingen, detail instellingen van effects etc.
Het gevolg is, dat GS files met deze informatie wel af willen spelen op een ander apparaat, maar met een compleet anders (niet gelijkend) resultaat.

De JV-1010 in dit voorbeeld speelt dus wel GM, maar volgens mij niet GS (hij is niet sysex compatible met de wijdverspreide Sound Canvas engine die Roland op een bepaald moment werkelijk óveral instopte).
Resultaat: échte GS files klinken niet zoals het hoort.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door peterg
Kan ik het zo zien:

Roland SC = goed
JV = beter
XV = super

De JV-serie schijnt niet multitembraal et zijn, is dit een probleem?

Gegroet,
Peter

Let op, dit gaat niet helemaal op.
Roland heeft/had in principe 2 lijnen; de Sound Canvas lijn en de 'JV' lijn.

Sound Canvas lijn begon met de SC-55 en eindigde bij de SC-8850; verder zit deze engine in enorm veel apparaten van Roland, zoals gezegd.
De 'echte' JV lijn begon met de JV-80, en loopt met wat modificaties door tot de XV lijn. Verder zit de engine (met aanpassingen) ook in de JD serie (naar ik begrijp) en in een heleboel andere spullen.
Let op: niet elke JV heeft een JV engine: verwarrend is dat je JV-30 bijv. eigenlijk gewoon een Sound Canvas is.

Over multitimbraal: ik weet niet over welke JV je het hebt (JV-80?), maar bij moderne JV's en XV's is dat volgens mij geen enkel probleem. In het algemeen: multitimbraliteit is absoluut noodzakelijk voor het werk wat je wil doen; een heel orkest bestaat immers uit meerdere instrumenten. Ieder instrument moet je dus naast elkaar, op een ander kanaal, onafhankelijk kunnen gebruiken.
Let dus op het aantal kanalen multitimbraal (hoeveel verschillende instrumenten) en polyfoon (hoeveel noten kan ik tegelijkertijd gebruiken, over al deze instrumenten heen).

Peter, kijk dus even naar de MIDI files die je hebt.
Mits ze van een externe leverancier zijn, wat staat daar op? GM, GS, XG of GM2?
Als je dit niet weet heeft het niet veel zin om verder te kijken...

Re

Re

Het probleem is dat ik midifiles van verschillende aanbieders gebruik.
Eigenlijk moet ik een apparaat hebben dat alles gewoon goed afspeeld.

Is de xv serie van Roland hiervoor het meest geschikt? (ik wil dus niets per midi-bestand aanpassen)
Gewoon aanklikken en afspelen met een mooi natuurlijk geluid.

Natuurlijk weet ik dat niet alle midifiles even goed zullen klinken maar wat is nu een
apparaat waarvan je kunt zeggen "klinkt lekker" en is 2e hands ook nog voor een leuke prijs te koop?

Origineel geplaatst door Hanz

De JV-1010 in dit voorbeeld speelt dus wel GM, maar volgens mij niet GS (hij is niet sysex compatible met de wijdverspreide Sound Canvas engine die Roland op een bepaald moment werkelijk óveral instopte).
Resultaat: échte GS files klinken niet zoals het hoort.

Zou je mij eens een èchte GS file willen sturen? Dan neem ik die op met mijn JV1010 en dan weten we meteen of het werkt of niet :)
Volgens mij zijn ADSR en filter instellingen enzo allemaal trouwens niet mogelijk met een soundcanvas... in ieder geval niet met de SC engine in Roland E series keyboards

Origineel geplaatst door Ic3gl0vE
Zou je mij eens een èchte GS file willen sturen? Dan neem ik die op met mijn JV1010 en dan weten we meteen of het werkt of niet :)

Sure! Mijn voorspelling:
-> 'het werkt' als in "ik hoor geluid" ... wél.
-> 'het werkt' als in "het klinkt zoals het moet" ... niet. (Maar dat kan jij met alleen een 1010 niet beoordelen...)

Ik heb even geen goede GM2 MIDI files bij de hand, maar kijk in de tussentijd even op deze pagina voor een goede illustratie van wat ik bedoel.

En dit is wat Roland zélf zegt over de GS compatibiliteit van de JV-1010:
This device is able to receive GS Exclusive messages only for Scale Tune settings.
(zie ook deze pagina).

Ook nog een review van de JV-1010 hier: http://users.chariot.net.au/~gmarts/jv-review.htm
Wederom: de JV-1010 is niet GS compatible.

Volgens mij zijn ADSR en filter instellingen enzo allemaal trouwens niet mogelijk met een soundcanvas... in ieder geval niet met de SC engine in Roland E series keyboards

Oh jawel hoor, dat heb ik vroeger zelf vrij uitgebreid gedaan.
Alleen dan moet je even diep onder de motorkap van de Sound Canvas duiken, dus niet via je frontpanel.
Ik zou toch vermoeden dat het met 'n E-series ook moet kunnen (zelfde engine naar ik begrijp), maar ja, die heb ik niet in bezit dus dat kan ik niet met zekerheid zeggen.

Laatst gewijzigd:
Re: Re

Re: Re

Natuurlijk weet ik dat niet alle midifiles even goed zullen klinken maar wat is nu een
apparaat waarvan je kunt zeggen "klinkt lekker" en is 2e hands ook nog voor een leuke prijs te koop?

In dat geval zou ik zeggen: Roland / Edirol SC-8820 of SC-8850.

Wat gebruik je eigenlijk om je midi files mee af te spelen? Laptop of een hardware seq?
Als je misschien toch al een laptop o.i.d. gebruikt is de HyperCanvas software misschien interessant:

hyperCanvas_1.gif

http://www.edirol.com/products/info/hyperCanvas.html

Re: welke soundmodule is de top?

Recentelijk ben ik van minidisc over gestapt naar midi als begeleidings-muziek voor
mijn optredens.

Ik heb al verschillende sound modules aangesloten op mij pc maar krijg niet echt een super geluid.
Een kennis van me gebruikt een Roland SC-880 en dat klinkt op zich wel goed.

Als je gewoon midi wil afspelen en het moet echt lekker klinken,:dj:
Wat kun je dan het beste gebruiken?

Is Roland de beste of heeft Yamaha , korg etc ook goeie modules die evenals roland XG--GM--GM2--GS ondersteunen?
Oh ja, het gaat niet om een specifieke muziek stijl. een beetje rock, oldies en feestmuziek.

Alvast bedankt,
Peter

Je vertelt er niet bij hoe je tijdens je optredens te werk gaat.

Als je optreedt, gebruik je dan ook toetsen? Zonder klavier is het moeilijk om bv Een Roland SoundCanvas aan te sturen. Of gebruik je al een hardware sequencer?

Een kennis van mij doet optredens tijdens bruiloften en andere feestjes,... Hij doet enkel de zang want toetsen 'kent' hij niet. Als begeleiding hiervoor gebruikt hij een Korg i40m module. Doet alles wat hij wil:

- boordevol bruikbare klanken
- sequencer die makkelijk te bedienen is omdat alle basisfuncties (play, stop, rewind, fast forward,...) erop zitten
- leest uiteraard midibestanden (mogelijkheid voor harde schijf)
- i.c.m. een Korg footcontroller kan je die volledig remote bedienen
- microfoon kan de built-in harmonizer gebruiken

Als je geen toetsen gebruikt en geen aparte sequencer hebt, dan is een arranger module niet zo'n slechte keuze.

Info over de Korg i40m

Andere fabrikanten hebben gelijkaardige modules. Bv Yamaha QY700 (misschien overkill maar toch),...

toch een sc 880

toch een sc 880

Ik denk dat ik toch maar op zoek ga naar een sc-880 want er zat geen antwoordt bij waar ik van zei:
die moet ik dus hebben!
Weet iemand nog een se 880 te koop?

Re: toch een sc 880

Ik denk dat ik toch maar op zoek ga naar een sc-880 want er zat geen antwoordt bij waar ik van zei:
die moet ik dus hebben!

Je moet ook niet alleen afgaan op de antwoorden die hier gegeven worden natuurlijk. Ga naar een muziekwinkel en beluister daar eens wat. Als je niet precies weet welk apparaat je hebben wilt lijkt me dat de beste methode.

Trouwens, waar wil je je MIDI-bestanden op afspelen? Zo'n SC heeft niet een gleuf waar je een Floppy in kan schuiven, hoor. je zult iets van een sequencer moeten hebben die meteen Windows-floppy's leest danwel een sequencer die door je PC afgespeelde MIDI-bestanden in zijn eigen formaat omzet.

die moet ik dus hebben!

Sorry...

Sorry...

...maar de helft gelezen, je gebruikt een PC.

Back