Hardware alternatief voor Atari + Cubase? [help]

Atari + Cubase was populair TOENDERTIJD.
Die hele opzet met blokjes was toen baanbrekend..

We zijn nu 20 jaar verder..

Een laptop + Ableton is nu populair en werkt gewoon goed als sequencer..
De manier van sequencen is baanbrekend..

Waarom schakel je niet gewoon over naar iets dat werkt en daarom populair is nu?

Laatst gewijzigd:
nou ik wil eigenlijk best Cubase voor windows op mn laptop, maar dan echt de simpelste versie ..
ik hoef die VST meuk niet, ik hoef alleen maar te MIDI sequencen op mn PC...

Laatst gewijzigd:
Als zeker van je zaak wil zijn moet je (als je met een computer wil werken) een Mac kopen. Ik hoor dit al een tijd van medemuzikanten. Stabiel, geen angst voor crashen.
(ik heb nog een grijze MMT-8 te koop:eureka:.)

nou ik wil eigenlijk best Cubase voor windows op mn laptop, maar dan echt de simpelste versie ..
ik hoef die VST meuk niet, ik hoef alleen maar te MIDI sequencen op mn PC...

Ik denk dat dat makkelijk te vvinden is hier, bij veel gear zit een gestripte versie die midi kan en bepekrt audio. Probeer versie zeg mar. net als lite ableton versies bij gear.
Cubase AI is het simpelst geloof ik, daarna LE, Daarna essential.

oude comparison van cubase 4
http://www.crestonhall.com/CubaseAIcomparison.htm

Laatst gewijzigd:
maar is de meest oude/basic/standaard versie van Cubase voor PC met alleen een MIDI sequencer niet zo langzamerhand gewoon als fullversie te downloaden?

Ik heb VST/32, een lkker simpele ouwe versie, en gebruik de audio mogelijkheden nooit. Wel wat VST's, en die doen het prima. Draai W7 trouwens.

Hoe kom je naar nou bij?

Omdat de interfacebouwers van hun MIDI timing standaard een zooitje hebben gemaakt, en het schrijven van fatsoenlijke drivers schijnbaar errug moeilijk is.

Goed, je hebt die Ploytec interfaces, maar 5x5s zijn niet commercieel beschikbaar en USB-hubs verzieken de boel ook.

denk niet dat steinberg dat goed vind.

Ik heb ze nog wel, nog van voor de vst tijd, maar ik weet niet of dat draait op xp en hoger.

pfff maar als ik nou gewoon heel simpel alleen MIDI wil sequencen en verder niets...

ik hoef die VST en audio dingen allemaal niet, is daar dan geen superbasic cubase achtig programmaatje voor?

dan gebruik je al dat extra's toch niet in de modernere versies... je krijgt het er nou eenmaal 'gratis' bij...

het is net als met een mobiele telefoon, als je wil kan je daar alleen mee bellen en al die puisten dildo boerenkool applicaties niet usen... of om het ff dichter bij SF te houden; threads die jou niet interesseren kan je ook gewoon niet bezoeken ipv een forum te maken die alleen threads laat zien die jij wil :D

Neilemans heeft nutuulk wel een punt, ik denk ook dat cubase uit het stenen tijdperk nog zal draaien...
tenzij je een oude PC op de kop tikt en daar win98 op ketst misschien... da's nutuulk wel lekker vintage :P

ik heb nog altijd een Nokia 3310...

nieuwer is niet altijd beter he ;)

Hoe kom je naar nou bij?

midi timing van atari is gewoon strakker, het midi systeem zit diep in de atari hardware verweven & draait geen multitasking OS zoals vandaag, maar een heel performant mini-OS die te vergelijken is met de OS die op muziekhardware draait.

er is al genoeg gepraat over dit onderwerp, dus ik zou zeggen google het even.

(er zijn zeker mogelijkheden om hedendaagse midi timing op vergelijkbaar niveau te krijgen, doch met atari is het gewoon inpluggen en gaan..)

Multitasken is het probleem niet. Jan en Jaap moeten beiden een klus afkrijgen binnen 1 dag; als Jan er nu 23 uur over doet en Jaap 2 (en die zit dan de rest van de tijd z'n duimen te draaien) - dat boeit niet, 1 dag was de limiet. Performance is ook het probleem niet, want die 1040 wordt er door vrijwel alles uitgeblazen, ook al moet je door 30 software-lagen heen prikken om een bitje verzet te krijgen.

De laissez-faire aanpak van USB - "lalala de data komt wel eens een keer" - is het probleem. En zelfs daar is geen echt goed excuus voor; audio interfaces knallen er zoveel meer data door dat het gewoon niet grappig is als je het vergelijkt met MIDI.

Sterker nog, als je je DAW MIDI in de vorm van audio zou doorsturen - een stel pulsen, ik noem maar wat - had je een fantastisch timingmechanisme dat op hoge snelheid en met ongelofelijke betrouwbaarheid je apparatuur zou kunnen aansturen. De MIDI-processor in je synth zou dan de bottleneck worden. 10 ms latency met ASIO4ALL? Schuif je toch de MIDI-delay van alle tracks een stukje terug!

Sterker nog, als je je DAW MIDI in de vorm van audio zou doorsturen - een stel pulsen, ik noem maar wat - had je een fantastisch timingmechanisme dat op hoge snelheid en met ongelofelijke betrouwbaarheid je apparatuur zou kunnen aansturen. De MIDI-processor in je synth zou dan de bottleneck worden. 10 ms latency met ASIO4ALL? Schuif je toch de MIDI-delay van alle tracks een stukje terug!

op zich perfect mogelijk met een DC coupled geluidskaart, maar op 44.1/48 Khz zal het niet lukken (te traag voor gewone midi).
op 88.2 of meer zou het perfect werken.

En als je dan een DTMF-achtige constructie maakt? Dan kun je meer informatie in elk pakketje puls verpakken :).

Blijkbaar hebben MADI en ADAT beiden opties om MIDI-signalen via frames te versturen. Jammer dat daar niemand op springt.

Back