Cubase SX Midi probleempje ?

dione

hardkoor
Als ik iets (bijv. m'n SE1x) opneem in Cubase SX 2,klinkt tijdens het opnemen alles goed....maar als ik het net opgenomen spoor terugluister,staan alle noten te laat (scheelt wel een 16e)....

heeft niks met quantize/niet strak inspelen te maken,je hoort gewoon duidelijk verschil tussen het opnemen en het later afspelen...

Weet iemand hoe ik dit kan verbeteren ? Welke preference of instelling gaat hierover ?
kon niks vinden in de manual....

Heb je die MIDI vertraging wanneer je aan de knoppen van die bak draait? Of wanneer je noten inspeelt vanaf je master keyboard?

Wat is je master keyboard en hoe heb je die aangesloten op je PC? Rechtstreeks op een MIDI-in van een audiocard of via een MIDI bay? En hebben alle apparaten op die bay hetzelfde probleem?

Kortom, ik heb het idee dat deze latency niet zozeer in Cubase zit maar in je MIDI input(s).

Kan het mis hebben maar vandaar de bovenstaande vragen.

zoek hier (of op het Cubase.net forum) maar eens op emulated midi poorten. Dat zal (zoals bij 99% van deze gevallen) wel weer de oplossing geven. Je moet dus de niet geemuleerde midi poorten activeren en die gebruiken. Als bij jou bij je midi poorten er geen (emulated) achter staat heb je een ander probleem en hoef je dit dus niet te proberen.

ik heb op Cubase.net gekeken,met een Edirol UM-880 werkte het goed stond er...kan me vergissen,maar die emulatie moet toch juist aanstaan ? er zijn sommige Midi interfaces die beter werken met emulatie uit,maar daar stond de Edirol UM-880 niet bij....

nogmaals : alle Midi loopt prima strak....behalve als ik iets Midi ga opnemen...het lijkt wel of ie dan alles te laat start....ik denk meer aan een instelling zoals Preroll o.i.d.....

nou....na veel gelezen te hebben op het Cubase forum,heb ik toch de Emulaties uit kunnen zetten....het heeft er alle schijn van dat het nu beter is....vreemd dat de UM-880 niet vermeld stond bij de apparaten die problemen konden opleveren....

erg ingewikkeld allemaal trouwens....

en wat ik gelezen heb op het forum is dat Steinberg ook niet erg serieus omgesprongen is met deze bug.....de scheldkannonades van gebruikers hadden er toe geleid dat 2 jaar na het ontdekken van de bug er nog steeds niks aan gedaan is....geen vermelding in de handleiding,geen bugfix,geen reacties op woedende gebruikers....triest...

Moet je maar is de tirade lezen betreffende het ontbreken van studio-modules in SX (zat dus wel in VST) deze duurt ook al gigantisch lang en is een steinbergforum klassieker geworden. Steinberg blijft dit echter straal negeren, echt schandalig...Hetzelfde wat betreft de problemen met de Midex en sysex, vind je ook tientallen threads over terug.

Origineel geplaatst door dione
nou....na veel gelezen te hebben op het Cubase forum,heb ik toch de Emulaties uit kunnen zetten....het heeft er alle schijn van dat het nu beter is....vreemd dat de UM-880 niet vermeld stond bij de apparaten die problemen konden opleveren....

erg ingewikkeld allemaal trouwens....

en wat ik gelezen heb op het forum is dat Steinberg ook niet erg serieus omgesprongen is met deze bug.....de scheldkannonades van gebruikers hadden er toe geleid dat 2 jaar na het ontdekken van de bug er nog steeds niks aan gedaan is....geen vermelding in de handleiding,geen bugfix,geen reacties op woedende gebruikers....triest...

of je pc veranderen van acpi naar standard pc. dit werkt gegarandeerd.

Origineel geplaatst door quifster

...experts raden dat af,moet je namelijk alles weer installeren....

Origineel geplaatst door trash
Je had ook system timestamp kunnen proberen,onder devices

voor de Edirol werd dat afgewezen....

nou weer wat raars : de combinaties ctrl+z en ctrl+a werken niet,terwijl andere combinaties met ctrl wel werken...???

(ja,ze staan aan in de key command window)...

Origineel geplaatst door quifster

Ja joh... waarom niet elijk formateren die handel :confused:

Dit is misschien leuk om IRQ confilcten op te lossen, maar daar zijn ook nog andere mogelijkheden voor zoals overbodige devices uit te schakelen. Te denken valt aan overbodige USB poorten, onboard geluidskaart etc...

Ik weet nog wel iemand die is dol op MIDI mysteries :duivels: Heb vorige week een paar dagen met hem gezocht naar zo'n leuk Cubase SX <-> MIDI probleem(pje). Dus hij heeft ervaring inmiddels :D

Origineel geplaatst door D-mike-E

Dit is misschien leuk om IRQ confilcten op te lossen, maar daar zijn ook nog andere mogelijkheden voor zoals overbodige devices uit te schakelen. Te denken valt aan overbodige USB poorten, onboard geluidskaart etc...

Ik weet nog wel iemand die is dol op MIDI mysteries :duivels: Heb vorige week een paar dagen met hem gezocht naar zo'n leuk Cubase SX <-> MIDI probleem(pje). Dus hij heeft ervaring inmiddels :D

Zo gek is dat niet wat quifster meld.
Volgens mij werd er juist aangeraden om met cubase sx je p-c als normaal te installen,een tijdje geleden.
Lees maar eens terug op het forum.

omzetten naar standard pc is niet alleen voor irq problemen. dus dat is een onzin argument.

Nou, wat wordt er nog meer voor belangrijks veranderd dan? TEACH ME! ;) Serieus, ik weet ook niet alles van PC's maar bij dit soort drastische adviezen gaan mijn haren gelijk een meter overeind staan.

Ga maar eens even navragen welke mensen er allemaal NIET met een Standaard PC installatie werken. Zouden die allemaal problemen hebben???

Juist, net zoals ik... niet dus.

Ik heb vorige week nog bij iemand in een studio mijn verstand staan te verkijken. Alles draaide als een zonnetje. Maar draaide hij aan een potmeter van een synth dan ging de hele handel zwaar op z'n bek.

Waar lag het uiteindelijk aan? Aan de driver van zijn drie Midiman 8x8's. Eén van die Midimans was een 'ouder' type maar volgens de software was het dezelfde bak en dus werd dezelfde driver ook gepakt (en geleverd door M-Audio). Oudere type (ook een nieuwe) vervangen en... draaien die handel.

Niks Cubase, niks Standaard PC installatie, niks uitschakelen devices... gewoon een vaag conflict.

Het enige wat ik wil zeggen is dat er niet meteen naar de meest drastische oplossingen gegrepen moet worden, waar uiteindelijk misschien het probleem helemaal niet zit. Vandaar dat ik in mijn eerste reply ook ben gaan vragen wat er nu precies aan de hand is? Wat moet er opgenomen worden? En via welke configuratie? Gewoon om de zaken even stap voor stap door te lopen en uit te sluiten.

Tot slot, ik maak zelf gebruik van een 01x met mLan, wat randapparatuur en SX2. Op een klein probleempje met mijn Ion na loopt deze, nogal zwaar PC afhankelijke combinatie, als een zonnetje. Gewoon op een ACPI installatie. HD recording, MIDI, VST(i), 16 kanalen in en uit... heel de ratsemeflats. Als er iets last zou moeten hebben dan zou het dit wel zijn.

dus Faab z'n systeem loopt ook weer ? ;)

anyway....mijn Midi-problemen zijn nu ook verholpen,dankzij die Emulatie zooi....

maar dat ctrl+a en ctrl+z niet werkt begrijp ik niks van...

Nou, wat wordt er nog meer voor belangrijks veranderd dan? TEACH ME! ;) Serieus, ik weet ook niet alles van PC's maar bij dit soort drastische adviezen gaan mijn haren gelijk een meter overeind staan.

Ik ga er niet te diep op in, dit is een synthforum en geen hardware forum, er zijn waarschijnlijk 10 tallen websites op internet te vinden waarin dit beter uitgelegd wordt. Het installeren van acpi of apic of standard pc heeft te maken met de hardware abstraction layer binnen xp die gebruikt wordt (ook wel HAL genoemd). Het is een feit dat een aantal audioleveranciers adviseren om op standard pc te draaien. o.a. steinberg en tascam. Dit doen ze omdat via standard pc er daadwerkelijk andere instellingen gebruikt worden t.o.v. de drivers die gebruikt worden. Ook is de afhankelijkheid van je moederbord veel minder groot als dat je onder acpi draait.

Ik reageerde op het eerst gemelde probleem. dat van de midi vertragingen. Jij gaat er van uit dat dat door een irq conflict komt (altans daar heb je het over in je post over standard pc) , dat is helaas niet zo, dan zou het simpel te verhelpen zijn. De vertragingen zitten met name in de aansturing van de direct x engine door cubase (midi gedeelte). Hier komen de emulated drivers vandaan. Dit is voor een gedeelte op te lossen door gebruik te maken van de ignore filter binnen sx en het gebruiken van timestamp. Dit werkt echter niet voor iedereen.

Een truuk die wel voor iedereen werkt is het switchen naar standard pc.

Nou gaan van dit soort drastische adviezen jouw haren overeind staan, en dat verbaast me nou een beetje. Als jij je wat meer in deze switches verdiept had had je kunnen weten dat je zonder problemen van acpi naar standard pc kan switchen, uiteraard moet je na een restart je drivers opnieuw installeren maar het werkt allemaal wel.

Als ik nou als advies had gegeven om te switchen van standard pc naar acpi dan had ik je volledig! gelijk gegeven. Dit is een switch die je hele computer om zeep helpt. Daar heb je dus volledig gelijk in, dat zou heel drastisch van mij geweest zijn. Echter daar had ik het nu net niet over.

Ga maar eens even navragen welke mensen er allemaal NIET met een Standaard PC installatie werken. Zouden die allemaal problemen hebben???

Juist, net zoals ik... niet dus.

Ik begrijp niet wat deze opmerking te maken heeft met midi vertragingen in cubase sx waar ik op reageerde.
Maar om dieper op je opmerking in te gaan. er draaien heel veel mensen met acpi, zeker met de nieuwe moederborden wil dat meestal ook prima.

Je kan de opmerking van jou ook omdraaien, hoeveel mensen met een standard pc installatie hebben de problemen die vaak voorbij komen op dit forum, zoals tikjes, of bij schermafhandeling midivertragingen, etc...
ik denk namelijk dat dat er heel weinig zijn.

Ik heb vorige week nog bij iemand in een studio mijn verstand staan te verkijken. Alles draaide als een zonnetje. Maar draaide hij aan een potmeter van een synth dan ging de hele handel zwaar op z'n bek.

Waar lag het uiteindelijk aan? Aan de driver van zijn drie Midiman 8x8's. Eén van die Midimans was een 'ouder' type maar volgens de software was het dezelfde bak en dus werd dezelfde driver ook gepakt (en geleverd door M-Audio). Oudere type (ook een nieuwe) vervangen en... draaien die handel.

Niks Cubase, niks Standaard PC installatie, niks uitschakelen devices... gewoon een vaag conflict.

Het enige wat ik wil zeggen is dat er niet meteen naar de meest drastische oplossingen gegrepen moet worden, waar uiteindelijk misschien het probleem helemaal niet zit. Vandaar dat ik in mijn eerste reply ook ben gaan vragen wat er nu precies aan de hand is? Wat moet er opgenomen worden? En via welke configuratie? Gewoon om de zaken even stap voor stap door te lopen en uit te sluiten.

Tot slot, ik maak zelf gebruik van een 01x met mLan, wat randapparatuur en SX2. Op een klein probleempje met mijn Ion na loopt deze, nogal zwaar PC afhankelijke combinatie, als een zonnetje. Gewoon op een ACPI installatie. HD recording, MIDI, VST(i), 16 kanalen in en uit... heel de ratsemeflats. Als er iets last zou moeten hebben dan zou het dit wel zijn.

ik begrijp ook weer niet wat je hiermee wilt zeggen, ik vind dit namelijk helemaal niet zo'n spannende installatie.
ter vergelijking bij mij draaien er 3 geluidskaarten in 1 pc, 5 harddisken, 4 midi controllers, ADAT en nog heeeel veel meer. Ik denk dat dat een iets beter referentiekader is voor acpi versus standard pc. Waarmee ik niet wil zeggen dat het niet wil onder acpi, veel is afhankelijk van je moederbord en dan met name de shared irq's van je pci sloten.

maar ik krijg een beetje het idee dat je je aangevallen voelt en je laat verleiden tot een wie weet het meest van pc's discussies. Daar is het synthforum niet de juiste plek voor denk ik. Ik zou zeggen open een thread op tweakers en dan praten we daar verder. :luv:

Dat zijn al redelijk oude zaken dacht ik. Ik ben een jaar geleden hier ook mee bezig geweest, PC ook in Standaard PC mode gezet, alles een paar keer moeten formatteren enzo om dan uiteindelijk toch terug gewoon ACPI te draaien (het lag aan m'n SATA harde schijf). Als je moederbord recent is denk ik niet dat het de moeite is om je PC als Standard PC te configureren.

Ik heb altijd weinig midi gestotter gehad met Nuendo, tot ik vandaag m'n geëmuleerde midi poorten disablede. Iemand een suggestie? Ik ga maar snel terug die geëmuleerde poorten gebruiken denk ;)

Nou, dat denk ik dus ook.

@quifster:

Ik heb het niet over IRQ's, dat is pas nadat jij over Standard PC begon. Lees maar eens vanaf het begin ;)

Daarnaast draait Dione vandaag de dag geen shag gestookte, vintage PC meer, maar een gloednieuw monster.

Dat mijn haren overeind gingen staan was inderdaad door de veronderstelling dat ook de switch naar Standaard PC erg drastisch was. Dat was dan een misvatting, echter wanneer hij daarna weer terug wil is ie nat (een paar uur installeren verder).

Daarnaast is zijn MIDI probleem opgelost. En waardoor?

Maar goed... je bovenstaande verhaal is wel zeker welkome informatie... voor mij in ieder geval wel. Ook al denk ik dat daar in de toekomst steeds minder gebruik meer van gemaakt wordt. Net zoals HyperThreading geen taboe meer is.

Ennuh... kusje terug hoor hehehehe... :luv:

Back