[FX] Reverb klinkt niet lekker

C738

Meubilair
Sinds een tijdje loop ik me iets te ergeren aan de reverb die ik heb.

De situatie is als volgt: Ik heb een alesis midiverb IV en deze gebruik ik in dual mode. Ik heb een reverb en een delay op deze manier in 1 program en ze zijn op in/out 1 en 2 gescheiden te gebruiken.
De delay is wel okay maar met de reverb heb ik het idee dat het niet echt lekker klinkt.

Ik heb al gespeeld met input / output niveau van de effectprocessor maar er zit niet echt verbetering in.
Bijvoorbeeld over een (808) snare is het echt Tsjak - tsssshhhhh. Er lijkt meer hoog in de reverb te zitten dan in het droge snare geluid. Er zit een highpass filter in mijn reverb program, maar die heb ik uitgezet.
Snare en reverb zijn niet echt 1 geheel. Ik vraag me ook af of het ge EQ-de signaal op mijn mixer (mackie CR 1604 VLZ) wel naar de effect processor gestuurd wordt en niet het binnenkomende signaal.

Iemand een idee? Ik ben nu niet thuis dus ik kan niet zo 1-2-3 een geluidsvoorbeeldje geven.

-C-

Heb ik ook vaak dat de reverb los lijkt te staan van het originele geluid. En dat alle reverb die je er bij doet teveel en onnatuurlijk lijkt. Komt voor een deel ook omdat je de samples droog kent en daar wen je aan. Als je er op gaat letten zit er op veel cd's bijv. op de kickdrum ook (te) veel reverb.

Heb je al geprobeerd om met een lpf het hoog uit de reverb te halen ?
Het origineel met de reverb compressen wil ook wel helpen.
Je kan ook i.p.v. reverb 2 delays met 1-10 ms delay gebruiken om het geluid wat levendiger en meer stereo te maken.

Ben benieuwd wat anderen voor oplossingen hiervoor hebben.

Soms is het een kwestie van reverb gewoon weg laten en de ontstane 'leegte' op te vullen met 1 of ander onnozel geluidje als 2e layer. Het audio-spectrum opvullen met reverb is verleiderlijk maar heel vaak funest.

het lijkt alsof je reverb-tijd (decay) te lang is

eerst een vuistregeltje:
hoe hoger het tempo en hoe voller de track, des te minder decay-time je nodig hebt op je reverb.

verder kun je misschien:

* de reverb omzetten in een plate reverb
* zonder of met summier beetje pre-delay (1-15 ms) - maar eerder niet dan wel
* de decay-time verkorten
* snelle(re) attack gebruiken
* met de dry-wet verhouding rommelen, maar dit verandert niks aan de reverb zelf

een lekkere cliché-zin tot besluit..
de mooiste reverbs zijn die reverbs die je niet hoort, maar die wel ruimte aan je geluid of track toevoegen :biertje:

kun je het geluid beschrijven dat je precies wilt verkrijgen?

Een reverb kan soms heel moeilijk goed te krijgen zijn. Ik zit er soms ook hele tijden aan te kloten. Vaak wordt ie al beter als je de pre-delay lager zet, en vooral de High Frequency Rolloff wat verder aan zet. "echte' reverbs, die dus niet uit een processor komen, bevatten nauwelijks hoge frequencies. Als je bij je reverbje er wat hoog uithaalt, zal het ook al wat natuurlijker klinken. Ik weet niet of je processor een diffusion-parameter heeft, speel daar anders ook eens wat mee. Een kortere en zachtere reverb kan ook altijd helpen.

(een reverb op een snare is sowieso lastig. Je krijgt heel snel zo'n eighties drum....:()

Wat ik wil is dat de reverb naadloos aansluit op een (808) snare met toch een iets langere reverb tijd. Dit hoor je wel veel in 80s popmuziek en electro.

Als ik in mijn wave editor een snare stop en er een reverb plug overheen jaag en deze vervolgens in de sampler stop, klinkt wel okay. Alleen ik gebruik de sampler niet voor drums want daar heb ik een airbase voor.
Feit is ook, dat ik tijdens het opnemen ook de reverb hoeveelheid wil tweaken (aux knoppie ;)).

De optie om reverb niet te gebruiken maar op te vullen met een onnozel geluidje vind ik niets. 't is dan een vulmiddel en daar ga ik niet voor.

Het is puur het verschil in klank van de reverb en het originele geluid. Misschien beter afstellen van de midiverb?
Ik heb ook een lexicon MPX-100 gehad en dat vond ik helemaal een ramp.

Op de mixer het hoog wat terugdraaien verbeterde het iets trouwens, maar dan is de snare minder helder.

-C-

Als het wel goed is met de plug-in dan zou ik zeggen dat de reverb die je nu gebruikt niet geschikt is voor je snare. Ik zou toch de mpx maar eens proberen als ik jou was.

De MPX is al een half jaar verkocht. Hij was me ook in bediening te lastig. Ik heb liever iets met een display zodat ik weet wat ik voor me heb :D.
Maar met een Midiverb IV zou het toch ook moeten lukken? Ik ga sowieso dit weekend jullie tips allemaal uitproberen:D

-C-

als je je Midiverb returned op een gewone ingang,kun je achteraf eq op je fx toepassen...

maar betere Fx is geen luxe...

Origineel geplaatst door dione
maar betere Fx is geen luxe...

I know I know. Heb je tips voor betere FX die wel via midi aan te sturen zijn en ook lekker gebruiksvriendelijk zijn? (groot scherm, user programs etc)

-C-

Origineel geplaatst door C738
I know I know. Heb je tips voor betere FX die wel via midi aan te sturen zijn en ook lekker gebruiksvriendelijk zijn? (groot scherm, user programs etc)

-C-

uhm tja...het standaard werk hè ?...MPX-550,M-One....anders DP/2 of DP/4...

Er staat een TC m-one voor 200,-E op marktplaats... geen geld. Goede interface, en klinkt erg goed.

Wat trouwens ook helpt is om de return's van de unit niet naar de return-in op je mengtafel te routen, maar naar een apart kanaal. Kost je wel een kanaal, maar zo kan je nog allerlei dingen doen met het "natte" geluid. Pannen bijv scheelt al enorm. Maar ook eq nadat het signaal door de reverb is geweest. (hoe doffer, hoe meer ver weg het lijkt voor onze hersenen). En je kan dan ook nog een compressor op die inserts gooien om de reverb als geheel te compressen. En ook handig voor dub. Gewoon de aux send open gooien en piepen maar!

Ik heb een kort voorbeeldje toegevoegd; weet je gelijk hoe de tc klinkt:
In dit voorbeeld heb ik de tc-mone op dual gezet. En de 2 mono outs via 2 normale kanalen terug mijn mengpaneel ingerout. Omdat je nu kan pannen, kan je een heeel breed en diepe reverb space maken. In dit voorbeeld heb ik extreem veel reverb gebruikt, maar de tc-mone klinkt ook goed wanneer je (in een mix) heel weinig reverb send doet. Een goedkope unit heeft nml als nare eigenschap dat je veel reverb moet geven om uberhaubt iets te horen.. en dat is juist het probleem in een mix!

Attachments

• tc_mone_pianet.mp3
    739,5 KB · Bekeken: 129
Ik luister hem thuis even straks. Dat wordt sparen :D.
ach een paar maand niet of nauwelijks stappen en uit eten en ik heb een M-one.

-C-

Ik ga sowieso dit weekend jullie tips allemaal uitproberen:D

En? En? Wat heb je ontdekt??

Origineel geplaatst door Cecil
En? En? Wat heb je ontdekt??

Dat een weekend veel te kort is :(.
Ik heb gespeeld met de parameters en e.e.a. uitgeprobeerd. Er bleek een gate van 30% ingeschakeld te zijn (zal wel :peukie: als oorzaak hebben gehad). Toen ik dit uitschakelde werd het al beter.
Spelen met diffusion hielp ook wel.
Bedankt voor de tips, komende week check ik nog verder.

-C-

Back