virus rack classic

dizzy

native
ik heb een virus rack classic en nu wil ik er hardstyle of hardcore geluiden uit halen of er mee maken.

welke filters kan ik dan het beste gebruiken?

weet iemand hoe ik dat kan gaan doen

alvast bedankt:okdan:

Weet je eigenlijk wel wat je gekocht hebt? Ik zou eerst eens flink gaan klooien met dat ding voor je er specifieke geluiden uit wilt halen. Op die manier leer je deze synth (en iedere andere) het beste kennen en weet je straks precies hoe je geluiden maakt.

Re: virus rack classic

Origineel geplaatst door dizzy
ik heb een virus rack classic en nu wil ik er hardstyle of hardcore geluiden uit halen of er mee maken.
Dat kan. Er staan er al misschien een aantal geschikte geluidjes in de bestaande sets op de Access site.

Dit is een hele rare vraag.

Wat maakt een geluid hardcore of hardstyle? Niet de filters; voornamelijk de bron. De envelopes zijn vrijwel altijd hetzelfde, gated of met een decay. De filters over het algemeen lowpass, en dan zou ik zelf de bandpass of lowpass 12db gebruiken (zo hou je nog wat ruimte in je tracks over en blijft de sound wat peziger).

Wat heb je zelf al geprobeerd? Je hebt wel al een idee hoe het ding uberhaupt werkt, wat welke knop doet?

truukje 1

Om je op weg te helpen, begin met een geinitialiseerde patch. Afhankelijk van waar je wil eindigen kies je je bronmateriaal; je zou met 2 saws kunnen beginnen die 6 semitones van elkaar gedetuned zijn, met 2 LFO's per oscillator die het tempo regelen en de pitch lichtjes moduleren. Je krijgt zo een geanimeerd effect. Je hebt misschien een lichte chorus nodig voor een beetje dat Juno-soundje, en er moet een lichte distortion overheen zodat het hoog knispert. Een beetje portamento wil ook nog wel eens helpen, en om het dan vet te maken zet je de unisono op 2 of 3, en de spread op wat je goed vindt klinken. Delay en reverb toepassen mits nodig; de echte beuk-stadion/party sound kan er niet zonder, terwijl het oldschool spul het droog beter doet.

Als je dit door een bandpass jaagt met weinig resonantie moet je zo'n snelle Ruffneck-achtige lijn spelen; voor lowpass zou ik iets bombastischers proberen.

truukje 2

Een geheel andere sound krijg je als je de LFO's als een soort verkapte FM gaat gebruiken. Het is hiervoor belangrijk dat de LFO 100% keytrackt. Zet 'm op de pitch (niet teveel, anders gaat het effect verloren!) -en- de PWM van beide oscillators, kies voor de golfvorm een squarewave, en voor de oscillators een 60%-75% squarewave (als 0% een Dirac-puls is en 100% een 'pure' squarewave). Ontstem oscillator 2 een paar cents. Filter naar smaak, maar lowpass werkt over 't algemeen het beste.

Je zou nu een ruwe, bijtende leadsound moeten krijgen vanwege het grote aantal harmonischen in zowel de LFO als de oscillators. Als je de unisono omhoogschroeft (met een redelijke spread) wordt 't geluid wolliger. Probeer de LFO zo te zetten dat hij gelijk lijkt te lopen qua toonhoogte met de oscillators.

Met die filters kan je trouwens idd. wel de meest bizarre dingen doen als je er mee om kunt gaan. Vooral met kicks.

Gebruik ze allebei, met een hoop resonance..

Re: virus rack classic

Origineel geplaatst door dizzy

dat was een grapje?! ;) :confused:

leuk dat je zo'n duur apparaat heb gekocht maar weet je ook wat je er mee kan en weet je hoe je beetje zelf aan de slag kunt of heb je hem maar gekocht omdat die en die hem ook gebruiken of omdat iemand ooit eens riep dat je met een virus je muziek kan maken...

Origineel geplaatst door Slipperman
leuk dat je zo'n duur apparaat heb gekocht maar weet je ook wat je er mee kan en weet je hoe je beetje zelf aan de slag kunt of heb je hem maar gekocht omdat die en die hem ook gebruiken of omdat iemand ooit eens riep dat je met een virus je muziek kan maken...
lekker belangrijk...al doende leert men :dj:

alleen moet je wel eerst zelf flink experimenteren natuurlijk voor je gaat vragen hoe je dat soort sounds maakt

Origineel geplaatst door Nightstorm

alleen moet je wel eerst zelf flink experimenteren natuurlijk voor je gaat vragen hoe je dat soort sounds maakt

is zeker zo maar vraag me af waarom hij bijvoorbeeld voor die virus heeft gekozen en bijvoorbeeld niet voor ik noem maar iets een novation oid?

Origineel geplaatst door Slipperman

Jij krijg toch ook een harde plasser van Genesis gear? 8)

Origineel geplaatst door mono-poly
Jij krijg toch ook een harde plasser van Genesis gear? 8)

ik vind dat deze opmerking nergens op slaat aangezien het gewoon lul koek is wat je daar zegt. overigens gear geil ik zowieso niet op. de mensen op dit forum die dat wel doen vind ik eerlijk gezegt best diep gezonken...

Lees de vraag eens.
Hij doet nog niks, maar wacht op antwoord :).
Juist, dat is denk ik datgene dat mensen die vraag als niet serieus laat beschouwen. Het advies "Draai eens aan die knoppen" wordt vrijwel nooit zo heet gegeten als 't wordt opgediend.

er zit op zo'n ding toch ook zo'n functie dat je met 1 knop een complete hit uit het interne geheugen kunt halen ? tenminste ik hoorde laatst dat iemand dat had gedaan. moet je iets van shift+edit+ringmod ofzo doen dan kom je bij 127 verborgen nummers..

hij was niet zo duur hoor ik kocht hem voor 350 euro van een man.

die hat hem gekocht voor zijn band maar had er niets aan.

en ik hoorde dat je de virus goed kan gebruiken voor die sounds.

ik had niet even de tijd om hem te gaan beluisteren bij feedback ofzo

ik dacht gelijk ophalen voor hij zich bedenkt.

gr

Ik bied 375 voor je je bedenkt 8o) en een flesje wijn (kan altijd nog van pas komen om een Akai sampler te ruilen, je weet maar nooit)

Origineel geplaatst door Vl1
Ik bied 375 voor je je bedenkt 8o) en een flesje wijn (kan altijd nog van pas komen om een Akai sampler te ruilen, je weet maar nooit)
wat is dat toch met jou en die virus :D

yoozer: zoals je ziet snap ik best wel wat de crux hier is (tjemig duur woord, hoop dat ik m in de juiste context plaats :P)
ik kreeg alleen een beetje de indruk dat slipperman vond dat je een bak perse al van binnen naar buiten moest kennen voor je 'm aan zou schaffen, maar zie al dat ik dat ietwat verkeerd opgevat heb...:)

wat is dat toch met jou en die virus :D

yoozer: zoals je ziet snap ik best wel wat de crux hier is (tjemig duur woord, hoop dat ik m in de juiste context plaats :P)
Clippy uit Office 2003 zegt dat 't mag ;).

ik kreeg alleen een beetje de indruk dat slipperman vond dat je een bak perse al van binnen naar buiten moest kennen voor je 'm aan zou schaffen, maar zie al dat ik dat ietwat verkeerd opgevat heb...:)
Sorry als ik een beetje happerig leek; mij kwam 't namelijk voor alsof de thread starter nog niet echt zelf een poging had gedaan, terwijl het 'gewoon draaien' bij een racksynth met zo weinig knoppen ook vrijwel nooit bevredigend is omdat het zo weinig resultaat heeft. Verder beschouwd vrijwel iedereen hier een minimale kennis van wat welke slider doet toch min of meer als een pre. Misschien is dit wel te elitair gedacht; after all, een hoop mensen met een kast als een Jupiter 8 hebben misschien ook nooit meer gedaan als de envelopes bijgesteld of de cutoff een klein beetje omhooggezet, dus waarom zou je dat verwachten bij een Virus die op dezelfde leest is geschoeid; aan de andere kant, tegenwoordig is sounddesign stukken belangrijker geworden. Het succes van de JP8000 superzaag en het verschijnen van de Nord Modular heeft misschien een aantal mensen 'wakker' gemaakt; immers, die zaag is er alleen maar omdat je zoveel oscillators bij elkaar smijt. Bij welke synth gaat dat nog meer? Oh, mooi, dan gaan we dat ook daar op proberen. Ik heb persoonlijk het gevoel dat de groep mensen die synths eerst leegsmijt en dan alles zelf gaat programmeren stukken gegroeid is gedurende de tijd (naja, mag ook wel; tot 1995 hadden we nog niet echt VA'tjes).

Op dit Synthforum is het meerdere malen bewezen door leden dat het weten wat je apparatuur doet een voordeel is; kijk alleen al maar naar het aantal vragen in "Klank, Geluid en Theorie" over "hoe maak ik dit en dit na?". De vraag zelf wordt zelfs als irritant bestempeld; immers, men volgt niet zijn of haar eigen originele weg.

Bepaalde sounds zijn niet hapklaar als preset te krijgen, daar moet je werk voor doen; en het resultaat is er ook naar; je krijgt een geluid dat helemaal van -jou- is. Da's mooi. Desnoods moet je er een maand achter blijven zitten; dat wil zeggen dat je er -moeite- voor gedaan hebt om het te begrijpen, wat hier gerespecteerd wordt (natuurlijk helpt 't ook dat het niet als een natte kartonnen doos klinkt). Kijk alleen al in de "welke drumcomputer voor hardcore"-draad, en je ziet een zooi zelf-ontworpen, zelf gesynthetiseerde sounds voorbij stromen; spul dat niet in een JV/XP expansion zit, of op een sample-cd voorkomt, wachtend tot iemand het gebruikt. Want zo hebben we wel genoeg 'hitjes' gehad.

Waarom koopt men vintage? Behalve het karakter wenst men ook een eigen sound te hebben, en waar zitten de presets op een ARP 2600, een Minimoog D, een MS-20, een SH-101 of een Pro-One? Nergens! Je -moet- dus wel zelf aan de slag, en daar is echt niks mis mee.

Vanaf het moment dat er geheugen in de synths kwam heeft men minder geprogrammeerd; het hoefde toch niet, want iemand die het beter kon had het al gedaan, waarom dan moeite doen? Ik zeg niet dat ik de 1024 geheugenlocaties op m'n Virus kwijt wil raken, en Access gaat ook geheid failliet als ze de C of de Classic verschepen met allemaal InitPatch erop; maar het zou wel erg interessant zijn om te zien. Setting up gear isn't rocket science; it's harder than that.

En net zoals elk vak moet je je er in bekwamen. Doe je dat door willekeurig aan knoppen te draaien en ergens te eindigen; prima; je draait dan nog aan de knopjes en vindt 't vrolijk op je eigen tempo uit. Niks op tegen, synthesis is saaie, droge materie die stukken leuker is als je er wat bij hoort. Maar om het te laten voorkomen alsof je totaal geen moeite heb gedaan; ik hoop dat ik daar wel een beetje om mag fronsen, en een aantal mensen met mij :)

*einde rant*.

Vat het alsjeblieft niet al te serieus op; het was eigenlijk helemaal niet de bedoeling om er een soort hellevuur & zwavel-preek van te maken (al is het dat misschien wel geworden). Ik wil gerust dat weinige wat ik weet over knutselen met geluid delen, maar dan helpt het wel een beetje als je het gevoel hebt dat er ook iets mee gedaan wordt en dat de kennis niet verloren gaat.

Origineel geplaatst door Yoozer
nog net geen hellevuur & zwavel-preek
hehe kan 't eigenlijk alleen maar compleet met je eens zijn :D

waar 't mij om ging is dat 't geen zonde is om een synth aan te schaffen zonder iets van de techniek te weten...immers is theorie zonder praktijk slechts droge materie en kan menigeen zich daar weinig bij voorstellen, ik vind er daarom niks mis mee om een synth slechts op aanraden van anderen te kopen, vooral als je je richt op iets als hardcore waar vrij weinig theorie over te vinden is en waar weinig presets van in synths zitten (op een uitgekauwde hoover na misschien, maar wat ik daarvan vind is een andere discussie ;))...voor mij is hardcore iets wat echt recht uit je hart moet komen en om dat te kunnen moet je je vol overgave kunnen richten op je synth, dat leer je niet uit een boekje of uit een uurtje pielen bij de lokale synthzaak maar slechts door experimenteren en dat gaat het beste als je zo'n bak gewoon voor je neus hebt staan en er vrij toegang tot hebt wanneer je maar wilt (in andere woorden in je bezit hebben dus ;))

maar goed, in principe is deze discussie gebaseerd op een misverstand, hoewel de discussie er misschien niet minder interessant van wordt :)

Back