Origineel geplaatst door Nightstorm
wat is dat toch met jou en die virus
yoozer: zoals je ziet snap ik best wel wat de crux hier is (tjemig duur woord, hoop dat ik m in de juiste context plaats

)
Clippy uit Office 2003 zegt dat 't mag

.
ik kreeg alleen een beetje de indruk dat slipperman vond dat je een bak perse al van binnen naar buiten moest kennen voor je 'm aan zou schaffen, maar zie al dat ik dat ietwat verkeerd opgevat heb...
Sorry als ik een beetje happerig leek; mij kwam 't namelijk voor alsof de thread starter nog niet echt zelf een poging had gedaan, terwijl het 'gewoon draaien' bij een racksynth met zo weinig knoppen ook vrijwel nooit bevredigend is omdat het zo weinig resultaat heeft. Verder beschouwd vrijwel iedereen hier een minimale kennis van wat welke slider doet toch min of meer als een pre. Misschien is dit wel te elitair gedacht; after all, een hoop mensen met een kast als een Jupiter 8 hebben misschien ook nooit meer gedaan als de envelopes bijgesteld of de cutoff een klein beetje omhooggezet, dus waarom zou je dat verwachten bij een Virus die op dezelfde leest is geschoeid; aan de andere kant, tegenwoordig is sounddesign stukken belangrijker geworden. Het succes van de JP8000 superzaag en het verschijnen van de Nord Modular heeft misschien een aantal mensen 'wakker' gemaakt; immers, die zaag is er alleen maar omdat je zoveel oscillators bij elkaar smijt. Bij welke synth gaat dat nog meer? Oh, mooi, dan gaan we dat ook daar op proberen. Ik heb persoonlijk het gevoel dat de groep mensen die synths eerst leegsmijt en dan alles zelf gaat programmeren stukken gegroeid is gedurende de tijd (naja, mag ook wel; tot 1995 hadden we nog niet echt VA'tjes).
Op dit Synthforum is het meerdere malen bewezen door leden dat het weten wat je apparatuur doet een voordeel is; kijk alleen al maar naar het aantal vragen in "Klank, Geluid en Theorie" over "hoe maak ik dit en dit na?". De vraag zelf wordt zelfs als irritant bestempeld; immers, men volgt niet zijn of haar eigen originele weg.
Bepaalde sounds zijn niet hapklaar als preset te krijgen, daar moet je werk voor doen; en het resultaat is er ook naar; je krijgt een geluid dat helemaal van -jou- is. Da's mooi. Desnoods moet je er een maand achter blijven zitten; dat wil zeggen dat je er -moeite- voor gedaan hebt om het te begrijpen, wat hier gerespecteerd wordt (natuurlijk helpt 't ook dat het niet als een natte kartonnen doos klinkt). Kijk alleen al in de "welke drumcomputer voor hardcore"-draad, en je ziet een zooi zelf-ontworpen, zelf gesynthetiseerde sounds voorbij stromen; spul dat niet in een JV/XP expansion zit, of op een sample-cd voorkomt, wachtend tot iemand het gebruikt. Want zo hebben we wel genoeg 'hitjes' gehad.
Waarom koopt men vintage? Behalve het karakter wenst men ook een eigen sound te hebben, en waar zitten de presets op een ARP 2600, een Minimoog D, een MS-20, een SH-101 of een Pro-One? Nergens! Je -moet- dus wel zelf aan de slag, en daar is echt niks mis mee.
Vanaf het moment dat er geheugen in de synths kwam heeft men minder geprogrammeerd; het hoefde toch niet, want iemand die het beter kon had het al gedaan, waarom dan moeite doen? Ik zeg niet dat ik de 1024 geheugenlocaties op m'n Virus kwijt wil raken, en Access gaat ook geheid failliet als ze de C of de Classic verschepen met allemaal InitPatch erop; maar het zou wel erg interessant zijn om te zien.
Setting up gear isn't rocket science; it's harder than that.
En net zoals elk vak moet je je er in bekwamen. Doe je dat door willekeurig aan knoppen te draaien en ergens te eindigen; prima; je draait dan nog aan de knopjes en vindt 't vrolijk op je eigen tempo uit. Niks op tegen, synthesis is saaie, droge materie die stukken leuker is als je er wat bij hoort. Maar om het te laten voorkomen alsof je
totaal geen moeite heb gedaan; ik hoop dat ik daar wel een beetje om mag fronsen, en een aantal mensen met mij
*einde rant*.
Vat het alsjeblieft niet al te serieus op; het was eigenlijk helemaal niet de bedoeling om er een soort hellevuur & zwavel-preek van te maken (al is het dat misschien wel geworden). Ik wil gerust dat weinige wat ik weet over knutselen met geluid delen, maar dan helpt het wel een beetje als je het gevoel hebt dat er ook iets mee gedaan wordt en dat de kennis niet verloren gaat.