Houdbaarheid softsynths

cns

sfm
Hoe houdbaar gevoelig of ongevoelig is een softsynth, die je dus niet kan updaten?

Sommige softhsynths zijn ergens 3 jaar geleden uitgebracht, maar euhm is de programma structuur dan niet achterhaald of, is een betere softsynth alleen beter door laag cpu gebruik? MAW is een softsynth uit 2001 vergelijkbaar met 1 uit 2004?

ik denk dat een soft-synth geen houdbaarheids-datum heeft, dat je af en toe een update nodig hebt is meestal aleen om technische redenen. Of om zogenaamde "Bugs" er uit te halen.

Dus de soft-synth uit 2001 kan nog steeds goed gebruikt worden in 2004! :)

Nou ok ik had nl. het id dat het dus wel het geval was, net zo als de nordlead 1 bijvoorbeeld anders klinkt en beperkter is dan de nordlead 3.

Maar goed, dan gaan we maar opzoek naar... meer.

overigens iemand hier die bezig is met synthedit?

Ik denk dat de VST-standaard minder lang mee gaat dan de MIDI standaard in ieder geval.

ik denk dat ze houdbaar zijn tot het besturingsysteem grondig verandert. dingen uit het dos tijdperk zijn nu amper bruikbaar (de lekkere trackers). de softsynths van de afgelopen jaren draaien denk ik tot de besturingssystemen weer een nieuwe weg in slaan.....dus voorlopig zit je wel safe.

De softsynths van tegenwoordig zijn (denk ik, ik ben een software noob) geavanceerder qua synthese dan die van een jaar of 3 geleden. Ik denk dat er mettertijd ook wel softsynths zijn die als vintage beschouwd gaan worden.
Van die oude, ranzig klinkende softsynths die ontzettend veel CPU gebruiken. Natuurlijk vraagt men dan ook een 800 tot 1100 euro voor zo'n vintage softsynth, net als nu voor de 808,909 en 303 :D.

-C-

Sommige plugs blijven leuk, Vaz modular bijvoorbeeld. Voor de rest moet je het ook hebben van de nieuwe generatie plugs want de oude zuigen nogal en er is nog wel een redelijk weg te bewandelen voordat je kun spreken over intuitieve softsynths.

Het wordt wel een erg vervelend verhaal als je zuurbetaalde USB dongle cq. controller niet meer ondersteund wordt in de nieuwste Windows-versie.

:dubbel:

Nee, natuurlijk niet. Want er komt elk jaar wel een nieuwe versie die NOG meer echter klinkt dan het origineel en later zelfs beter ... :frons:

De 'houdbaarheid' van softsynths hangt idd af van de/het pc/besturingsprogramma waarmee je 't (probeert te) draaien.
Da's 't leuke van pc's vs. muziek.. :D

Nee, natuurlijk niet. Want er komt elk jaar wel een nieuwe versie die NOG meer echter klinkt dan het origineel en later zelfs beter ...

Helaas.. je kun er toch niet meer uit halen dan dat er in zit??
:confused:

een computer set up moet je toch redelijk snel vervangen

ik heb nog altijd mijn 80486 met fasttracker staan (van in 95 of zo), en soms maak ik er wel nog eens een loopje mee, dat ik dan in audio omzet om in mijn cubase sx the gebruiken

zelfde met de oude atari van mijn vader, die sequeser word soms ook nog eens bovengehaald.

als je je setup bewaart kan je die later nog wel gebruiken, al is het via de analoge audio manier

Als je fruityloops online koopt, dan krijg je levenslange updates... geldt dit onder deze redeneringen?
anderzijds gebruik ik nog wel eens versie 3.0 of zo.
zelf hebben ze ooit versie 1.0 gratis op hun site gezet!!!
deze zou nog steeds te gebruiken zijn voor midi. (niet uitgeprobeerd met die eerste versie)

Zat in een andere draad even na te denken over vintage VA synths.

Maar neem nou bijv die Noah of VST plugin hardware bak. Die verouderd nooit en als je daar je plugins op kan blijven draaien zit je redelijk safe.

Maar qua emulatoren is er natuurlijk ook nog een en ander te doen. Alleen jammer dat op muziek gebied daar te weinig aandacht aan besteed wordt. En ik zou het erg fijn vinden als ze bijv voor de Atari's die midi nou eens gingen optimaliseren voor de Midex/AMT midi controllers. Dat zou erg prettig zijn.

Of dat je over een paar jaar een goede PC emulator op een willekeurig OS kon draaien die gebruik kan maken van midi en audio kanalen via een soort rewire manier of zo. En wie weet zelfs als VST/AU plugin.

Misschien nu zwaar toekomstmuziek maar als de computers sneller blijven worden en je keer op keer genaaid wordt door te 'moeten' upgraden dan vraag ik me af hoe creatief je moet gaan worden om je oude duurbetaalde software nog te kunnen blijven draaien. En wellicht dat je dan gewoon een oude PC/Mac met een oud OS moet bewaren en die als een soort module gebruikt voor erbij. Maar denk dat je alleen zoiets doet als het de moeite waard is. En als je voor een redelijke prijs (nou ja wat is redelijk) kan upgraden naar versie++.

Back