Probleem met wav file

Derjano

Ouwe rot
Hoi,

Ik heb iets raars en ik snap er niks van.
Ik ben een wav file in dit geval een kick die ik geript heb van mijn sample CD en ben die aan het editten.
Ik wil de kick zo scherp mogelijk op de snede laten beginnen.
Dus in de wave editor even flink vergroten en kijken waar de wav begin en de leegte er voor eruit halen.
Gevolg als ik de wav afspeel mis ik een stukje beginklank van de kick en hij klinkt nu doffer.
Andere editor gebruikt precies hetzelfde.
Laat ik iets ruimte voordat de wave begint en de kick klinkt weer ideaal.
Wat is dit?
Mis ik iets in de basis begrippen van een wavefile editten?
Doet mijn geluidskaart raar? Heeft ie een soort aanloop nodig?
Of mijn video grafische kaart geeft een verkeerd beeld?
Rara ik snap er niets van.

Nu moet ik op mijn gehoor de stilte voor een wav weghalen dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Wie heeft een idee wat dit is?

Re: Probleem met wav file

Origineel geplaatst door Exzit
[...]
Ik ben een wav file in dit geval [...]

Tja, moet je maar geen WAV willen zijn... :D

Ik denk dat je geluidskaart/driver te laat begint met spelen, dat probleem heb ik wel eens gehad. Hij moet iets "vooraf" hebben. En als je hem aan de achterkant langer maakt?

Misschien even een testje: knip op lengte en plak in lege WAV ergens in het midden. Luister dan of hij goed is. Dan speelt de geluidskaart inderdaad de eerste xxx msec niet af.

Laatst gewijzigd:
Re: Re: Probleem met wav file

Re: Re: Probleem met wav file

Origineel geplaatst door wesko
Tja, moet je maar geen WAV willen zijn... :D

Ik denk dat je geluidskaart/driver te laat begint met spelen, dat probleem heb ik wel eens gehad. Hij moet iets "vooraf" hebben. En als je hem aan de achterkant langer maakt?

Misschien even een testje: knip op lengte en plak in lege WAV ergens in het midden. Luister dan of hij goed is. Dan speelt de geluidskaart inderdaad de eerste xxx msec niet af.

Hee die Wesko bedankt slim idee was ik nog niet op gekomen.
Ga dit vanavond gelijk proberen.

Werk je bij het samplen met een TRESHOLD?

Zo ja, staat die niet te hoog afgesteld? Zodat de opname pas begint bij een bepaald volume

greetz Erik

Origineel geplaatst door Catalunya
Werk je bij het samplen met een TRESHOLD?

Zo ja, staat die niet te hoog afgesteld? Zodat de opname pas begint bij een bepaald volume

greetz Erik

Nee ik zit gewoon in een wave editor en heb de sample van CD-sampler rom gehaald.
Als ik de sample afspeel is de klank goed.
Echter als ik de sample ga snijden op het begin waar die volgens de editor begint en ik speel hem dan af is de beginklank(de aanloop zeg maar) weg.
Het lijkt er meer op dat wat Wesko aangeeft klopt.
Echter ik moet dit nog even testen met de truc die hij gegeven heeft.
Laat ik nog even horen.
De vraag is natuurlijk wel dat als dit inderdaad het probleem is. Hoe je het dan kan oplossen?
Zover ik weet gebruik ik de meest recente drivers van mijn Terratec kaart EWX 24/96.
Maar bedankt voor het meedenken.

De vraag is natuurlijk *of* het wel een probleem is.
Een paar sampletjes erbij maakt echt niks uit hoor, in het geluid.

Heb je overigens in 2 richtingen ingezoomd?
Dus niet alleen de sample op de X-as maximaal zetten, maar ook op de Y-as, zodat je ook de zachtste golf nog ziet?
Misschien knip je toch stiekum nog teveel weg.

Die tip van Wesko is iig ook het proberen waard.

Origineel geplaatst door AxiMaxi
De vraag is natuurlijk *of* het wel een probleem is.
Een paar sampletjes erbij maakt echt niks uit hoor, in het geluid.

Heb je overigens in 2 richtingen ingezoomd?
Dus niet alleen de sample op de X-as maximaal zetten, maar ook op de Y-as, zodat je ook de zachtste golf nog ziet?
Misschien knip je toch stiekum nog teveel weg.

Die tip van Wesko is iig ook het proberen waard.

Ik heb beide assen tot maximaal uit vergroot gehad ik zat op de goede plek.
Een paar lege begin sampletjes erbij maakt wel uit in timing als je de samples in je sampler gebruikt als drums.

Een paar lege begin sampletjes erbij maakt wel uit in timing als je de samples in je sampler gebruikt als drums.
Nah... er gaan bij een 'normale' sample-rate 44100 samples in een seconde.
50 lege samples is net iets meer dan 1/1000e van een seconde.

Da's volgens mij minder dan de latency van die Terratec ;)
En als die kaart al een paar samples niet afspeelt, is 't maar de vraag hoe nauwkeurig hij met z'n timing is.

dit maakt niks uit, want op t moment dat je de kick in n track gebruikt dan komen er vanzelf leegtes voor, en klinkt ie vanzelf weer punchy (ik ken t "probleem"). Bij t editten kun je altijd kijken hoe de kick "echt" klinkt door de sample in zijn geheel te loopen.

Loopen kan een idee zijn en 50 lege sampels is inderdaad niet veel.
Maar ik heb de test gedaan.
De wav op zijn scherpst gesneden en midden in een lege wav geplakt.
De klank is dan wel weer normaal.
Dus het probleem zit in de geluidskaart cq drivers.
Is zoiets uberhaupt op te lossen? Of moet je ermee leren leven?

Ik heb het ook, maar dan net anders. Ik hoor dan een harde tik als ik een sample afspeel. Zodra ik een sample loop in de wav editor dan klinkt het weer normaal. Probeer dat ook eens?
Maar goed, ik ga altijd uit van de visuele representatie van de wav want die vertrouw ik het meest :D
Trimmen in samplers heb ik geen problemen mee. Die klinken altijd strak

gr
R

Origineel geplaatst door Arv
Ik heb het ook, maar dan net anders. Ik hoor dan een harde tik als ik een sample afspeel. Zodra ik een sample loop in de wav editor dan klinkt het weer normaal. Probeer dat ook eens?
Maar goed, ik ga altijd uit van de visuele representatie van de wav want die vertrouw ik het meest :D
Trimmen in samplers heb ik geen problemen mee. Die klinken altijd strak

gr
R

Als ik hem ga loopen klinkt hij wel weer normaal.

Dan zal ie ook wel normaal zijn als je m in je track gebruikt?

Of is het zo dat wat je aan het begin mist toevallig aan het einde van je wav file zit? :confused:
Zodat ie in een loop idd goed klinkt, maar als je m alleen afspeelt niet?

Origineel geplaatst door D-Ranged
Dan zal ie ook wel normaal zijn als je m in je track gebruikt?

Of is het zo dat wat je aan het begin mist toevallig aan het einde van je wav file zit? :confused:
Zodat ie in een loop idd goed klinkt, maar als je m alleen afspeelt niet?

als ik hem in een track gebruik is ie normaal. Het is gewoon een timing porbleem van de driver geluidskaart.
Die moet min of meer even warm lopen. Reageert dus te laat.

Als je in je sequencer gelijk op nul begint te werken krijg je dat probleem volgens mij. Altijd een bar of zo vrijlaten voor je begint. Bij een default project van Cubase bijvoorbeeld zie je dat de left locator nooit op nul staat.

Aan de geluidskaart ligt het niet want ik heb dezelfde.

Origineel geplaatst door MIDIoot
Als je in je sequencer gelijk op nul begint te werken krijg je dat probleem volgens mij. Altijd een bar of zo vrijlaten voor je begint. Bij een default project van Cubase bijvoorbeeld zie je dat de left locator nooit op nul staat.

Aan de geluidskaart ligt het niet want ik heb dezelfde.

Ja maar dit is in een gewone wave editor niet een sequencer en het maakt niet uit welke wave editor ik gebruik.

Ja maar dit is in een gewone wave editor niet een sequencer en het maakt niet uit welke wave editor ik gebruik.
Oh zo, je bedoeld dat ie dat in de audio editor al doet.
Ik heb het zelf zonet even gechecked in wavelab en ik weet nu wat je bedoeld. Ik ben zelf schijnbaar zo gewend geraakt aan dat fenomeen dat ik al vergeten was dat het bestond.
Maar er is idd niks aan de hand, als ie met loopen wel goed klinkt dan is ie ook goed.
Schijnbaar toch een timing probleem.

Back