internet beveiligng op muziek pc

Da Fransz

Floorfiller
Hoi,

Ik wil mijn muziek pc op het internet aansluiten. Er zijn ongetwijfeld genoeg forumleden die dit ook hebben.
Nu is mijn vraag hoe jullie omgaan met de beveiliging (virussen, hackers, etc) op die pc. Hebben jullie hiervoor speciale maatregelen getroffen?

Het liefst installeer ik geen firewalls of antivirus op mijn pc ivm de performance. Uit oogpunt van beveiliging lijkt dit echter weer niet zo verstandig. Wat zijn jullie ervaringen?

grt

Het beste lijkt me toch een 2e pctje voor je internet. Ikzelf houd men muziek en men internet gescheiden.
Just in case, u know...

Ik heb ook Inet op mijn muziek pc.

Met firewall en met anti virus, beide van Norton.
Nog nooit echt grote problemen gehad, wel 'ns een virusje moeten weghalen. Verder houd ik mijn pc dus wel zo 'schoon' als mogelijk, dus geen overbodige soft e.d. en zeker niet illegaal.
Mijn systeem is P4 2,66 - 512mb. met cubase SX en de performance is nog goed te doen, voor mij dan he...

Binnenkort krijgt m'n vriendin een laptop dus heb ik de mogelijkheid dan alleen daar op te internetten, maar ik twijfel nog of ik dat ga doen want hier boven in m'n hokkie is het toch wel relax interrnetten, zeg maar. Dus ook voor mij kan dit een nuttige thread worden. Ervaringen SVP!

Als je weet wat je doet kan het niet veel kwaad. Heb zelf een aparte pc met linux als firewall en router. Mijn pc waar voor muziek en andere dingen (dus ook internet). Al mijn muziek bestanden worden elke nacht gebackuped naar een andere bak. Op de laatste twee bakken draait ook nog eens pktfilter (http://sourceforge.net/projects/pktfilter/). Dat zou genoeg moeten zijn.

Tweede partitie aanmaken... XP erop... virusscanner... firewall... en gaaaaaan!
Eerste partitie... XP erop... geen verdere bullshit... netwerkkaart disablen... en zorgeloos muziek maken :halleluja

Punt is dat ik gelijktijdig muziek wil maken en met msn online wil zijn.
Dat gaat niet met een doubleboot.

Firewall is het belangrijkste. Dan een virusscanner.

Een progje als DUmeter is ook handig, kun je zien hoeveel er wordt gedownload door en geupload van je pc.

Zet ook delen van mappen voor de zekerheid uit :)

Als je XP hebt: in Service Pack 2 die binnenkort beschikbaar is, zit een ingebouwde firewall.

Origineel geplaatst door Da Fransz
Punt is dat ik gelijktijdig muziek wil maken en met msn online wil zijn.
Dat gaat niet met een doubleboot.
dan kan je er zeker van zijn dat je performance eronder gaat lijden. ik heb persoonlijk een hekel aan msn en aanverwanten, laat staan dat het tijdens t spelen zou aanstaan... (nu k er zo over denk, al maanden niet meer ge-msn-t eigenlijk)

mn laptop dient voor alles. firewall en antivirus erop voor normaal gebruik, voor musiceren gaat het netwerk eruit en overbodige software ook, dus ook scanner enzo.

Origineel geplaatst door mc_kwok
Als je XP hebt: in Service Pack 2 die binnenkort beschikbaar is, zit een ingebouwde firewall.

die zat altijd al in XP. ik raad trouwens af om SP2 te downloaden, dit kan sommige virusscanners tegenwerken in het normaal functioneren.

@Da Fransz: ik zou een router met firewall kopen en gewoon een virusscanner op je pc zetten, zoveel scheelt dat niet met de performance. MSN gebruikt meer CPU en geheugen dan mijn eTrust Antivirus.

Ik zou (als ik ooit een keer met muziek op pc ga beginnen..) gewoon een goedkoop 2e handsje nemen voor Msn/i-net en een fatsoenlijke voor muziek. Als je dan een keer iets wil laten horen via MSN (versturen jaja...) brand je je nr. toch gewoon ff op een CD-RW en propt 'm dan in je 2e handsje?
Beetje omslachtig, maar wel +/-100% veilig tegen virussen/hackers/etc.

Gebruik een hardwarefirewall en regel daar je beveiliging mee. Als je een router/switch koopt om meerdere PC's op 1 breedband-modem aan te sluiten, heb je er al een.

Wat SP2 betreft: gewoon installeren. De enige reden waarom het zou _kunnen_ conflicteren is als je een virusscanner hebt met firewall-eigenschappen. In dat geval zou je óf de firewall in XP kunnen uitzetten, óf de firewall van de virusscanner. Niet upgraden is eigenwijs zijn om de verkeerde redenen.

Internet PC en muziek PC en een KVM switch

is eingelijk beter om je muziek en internet gescheiden te houden

wat modem/ routwes aangaat Hou er rekening mee dat niet iedere router het doet als je via msn of aanverwanten iets wil up of downloaden

b.v. de thompson modem/ router

Origineel geplaatst door d.b.1
is eingelijk beter om je muziek en internet gescheiden te houden

wat modem/ routwes aangaat Hou er rekening mee dat niet iedere router het doet als je via msn of aanverwanten iets wil up of downloaden

Precies. Ik had voorheen ook altijd m'n muziek-pc in het netwerkje zitten hier, maar uiteindelijk toch maar die netwerkkaart eruit gehaald en die pc staat nu helemaal los van alles. Geen netwerk, geen internet. Volgens mij is dat het allerbeste.

Dan kun je ook niet meer stiekem dit forum checken, terwijl je weet dat die pc daar niet voor bedoeld is :D

Origineel geplaatst door Gilles la Crêpe
Volgens mij is dat het allerbeste.

Maar niet voor je portomonee. ;)

Bovendien lijkt het me dus nix om 2 van die herrieschoppers in m'n kamer te hebben staan..

Nee, vandaar dat dual boot de goedkoopste en veiligste oplossing is.

Hij geeft zelfs aan zonder firewall of virussscanner online te willen. Oh ja... en dan ook nog MSN'en.

Tja... :confused:

Origineel geplaatst door d.b.1

Bedoel je die speedtouch van thompson?

wat is daarmee dan?

Origineel geplaatst door D-mike-E

Hij geeft zelfs aan zonder firewall of virussscanner online te willen. Oh ja... en dan ook nog MSN'en.

Tja... :confused:

@Mike-E: Tussen willen en kunnen zit een verschil dat snap ik ook wel. Wilde gewoon eens kijken hoe anderen hiermee omgaan.

Op dit moment heb ik een dual boot. Alleen wordt ik van iedere keer opnieuw starten ook niet vrolijk.

Origineel geplaatst door Flesje
Maar niet voor je portomonee. ;)

Bovendien lijkt het me dus nix om 2 van die herrieschoppers in m'n kamer te hebben staan..

Je moet ze ook niet in dezelfde kamer zetten hè :D

Maar, ik ben pas naar 2 pc's gegaan toen ik m'n muziek-pc wilde upgraden. Om nu in 1 keer 2 pc's te kopen gaat me ook wel wat ver.

Back