korg EMX1 of EMU XL7

eraserhead

Ingeburgerd
Help me ff, ik zoek een van deze twee bakken, maar weet nog niet zeker welke...Ik maak zoiets als ambient met gefreakte ritmes, en nou wil ik graag weten wat het beste machientje is.

XL7, veel volwassener machine, uitbreidbaar, veel knoppen, volledige synthesizer en sequencer, geen enkel compromis, wat erin zit zit er op topniveau in. dus geen halve sampler, maar ook geen hele!

behalve een hoop andere verschillen... als het om de sound gaat;

EMU: dik, vet, "luxe"
korg: snijdend, wat dunner (zeker in vergelijking met de EMU)... voordeel: cut meer door de mix

ze kunnen allebei prima bruikbaar zijn... ligt er alleen aan wat je verwacht/wenst qua geluid.

ik zou ze zeker allebei even testen indien mogelijk!

bedankt voor jullie posts
qua drumsounds (want dat is erg belangrijk) ook de XL7 het best?

er zitten er veel in en je kunt ze tweaken, verder is er een speciale ROM met drums te koop, maar die ken ik persoonlijk niet. heb zelf een 909 drumkit op mijn vintage ROM maar die vind ik wat zacht klinken, maar dat zou ook aan de s/pdif output kunnen liggen die sowieso wat minder hard uitstuurt dan de analoge outputs (daarvan heeft de XL7 er overigens 6)

Origineel geplaatst door koediman
behalve een hoop andere verschillen... als het om de sound gaat;

EMU: dik, vet, "luxe"
korg: snijdend, wat dunner (zeker in vergelijking met de EMU)... voordeel: cut meer door de mix

ze kunnen allebei prima bruikbaar zijn... ligt er alleen aan wat je verwacht/wenst qua geluid.

ik zou ze zeker allebei even testen indien mogelijk!

Ehm, dat kun je dus echt vergeten. De Emx en ESx bakken van Korg klinken met de buizen technologie ehct veel dikker dan de EMU's. De emu's klinken heel goed hoor maar als het om dikke klank gaat winnen deze korgjes met hun handen in de lucht (Spreekwoordelijke handen natuurlijk =) )

Emu heeft wel meer sounds en meer editting mogelijkheden (en met meer bedoel ik veel meer). Heb zelf ook een tijdje getwijfelt maar toch een Rs7000 gekocht. De Emx blijft toch kriebelen op de 1 of andere manier.

oh ja RS7000 is ook nog een optie, maar het geluid in die bak is minder heb ik begrepen, dus daarvan gebruik je meer samples, of heb ik het mis.

Origineel geplaatst door Acidfever
Ehm, dat kun je dus echt vergeten. De Emx en ESx bakken van Korg klinken met de buizen technologie ehct veel dikker dan de EMU's. De emu's klinken heel goed hoor maar als het om dikke klank gaat winnen deze korgjes met hun handen in de lucht (Spreekwoordelijke handen natuurlijk =) )

Emu heeft wel meer sounds en meer editting mogelijkheden (en met meer bedoel ik veel meer). Heb zelf ook een tijdje getwijfelt maar toch een Rs7000 gekocht. De Emx blijft toch kriebelen op de 1 of andere manier.

ik geloof niet dat 1 cheapo buis direkt het hele geluid supervet maakt... heb de korg eens in aktie gehoord bij een optreden van like-a-tim (die doet alles met alleen dat ding... petje af!) maar qua bassen weet ik 100% zeker dattie't aflegt tegen de emu.... hij klonk voor de rest prima hoor (zeker beter als die oude electribes)

maar goed... zo zie je maar dat meningen verschillen en dat je dus nog steeds het beste zelf even kunt luisteren voordat je beslist :)

Ik heb zelf een XL-7 gehad en heb nu een ESX-1. Laat ik even wat voors en tegens opsommen. Maar eerst wil ik je aanraden om eens goed te overwegen wat je ermee wilt doen, aangezien ik hierboven lees dat je met name de drums belangrijk vindt.

Zelf heb ik even staan twijfelen tussen de EMX-1 (ingebouwde drum-samples en simpel synthje) en de ESX-1 (sampler). Aangezien ik hem als drumcomputer wilde gebruiken heb ik uiteindelijk de ESX-1 gekocht. Waarom? Nou, dat simpele synthje heb ik niet nodig en ik laad liever de drumsample in die ik wil hebben of... ge-resampled (!) heb.

Maar goed tot zover mijn advies op dat gebied... it's up to you!

Zoals ik al zei heb ik dus ook een tijdje de XL-7 gehad. Leuke bak!! Mits je er ook wat expansions (ROMs) bij hebt zoals de Protean Drums (als je veel drums en percussion wilt) of de Vintage Keys. Maar er zijn er meer... ik had deze erbij gekocht. Deze ROMs zijn echter redelijk prijzig en komen dus bovenop de aanschaf van je XL-7. De Xtreme Lead 1 ROM die standaard in de XL-7 zit vind ik persoonlijk wat gedateerd.

Qua sequencer wint de XL-7 het meet straatlengtes van de ESX-1. Simpelweg omdat deze veeeeel uitgebreider is. Maar werkt hij ook innovatiever? NEE! Als je snel een leuk resultaat wilt bereiken dan is de ESX-1 veel beter opgezeten makkelijker te editten. Zéker als het om drums of dance gerichte producties gaat.

Ik heb de XL-7 in huis gehaald om zijn controllers en om hem in te zetten als hardware sequencer. Hij heeft 32 midi kanalen en dat maakt hem een samen met zijn sequencer functies een zeer geschikt hart van je setup. Als dat is wat je wilt dan moet je echt voorr iets al de XL-7 gaan.

Maar als je een creatieve tool wilt, voor op de bank of als uitbreiding op je bestaande setup, al dan net aangestuurd vanaf een software sequencer... tja... dan is de ESX-1 (of desnoods EMX-1) echt jouw ding. Nogmaals, helemaal geschikt als drumdoos. En onderschat de resample functie van de ESX-1 niet... dat maakt je mogelijkheden op zo'n klein bakkie eindeloos. En dat vind ik (ook puur naar de drums gekeken) bij de XL-7 wat tegenvallen.

En de sound? Tja... de E-mu filters zijn retevet!! Maar ja... als je die vervolgens alleen op de ROM sounds kunt loslateen dan ben je dus wel beperkt. De ESX-1 daarentegen kan geluiden berwerken, resamplen, en weer vernachelen... resamplen... kortom... de berperking zit hem in je eigen creativiteit of kunnen. En of ie dun klinkt? Mwa... dacht het niet! Het is maar net wat je erin stopt... ennuh... knal die buizen power maar eens over je output. ;)

Ik hoop dat je hier wat aan hebt... succes!

Ik denk dat de werkwijzes tussen een sampler en een xl7 niet vergelijkbaar zijn. Ik heb persoonlijk geen ervaring met de korgs maar heb wel een xl7.

Ik denk dat je zoiets als dit maakt "ambient met gefreakte ritmes" dat je met een xl7 geen verkeerde koop kan maken. Ik maak zelf voornamelijk industrial, Techno, Electro en Ambient op dit ding. Dat de drumsounds beperkt zouden zijn vind ik zeker niet het geval. Je hebt een stuk of twintig (heb ze niet geteld) drumkits met daaronder natuurlijk de 808/909, dus dat is al aardig wat, maar zelf maak ik liever mijn eigen drums. Dit kan makkelijk door sounds te layeren. Elke geluid kan uit 4 layers bestaan, dus je kan bijvoorbeeld 4 kicks over elkaar heen zetten, elk met een andere filterinstellingen.De filters, 50 verschillende!, zijn echt heel vet,moet je gewoon zelf horen. Ik geloof graag dat de nieuwe korgs zullen pompen, maar de bassen uit de xl7 zijn soms gewoon te lomp. Ik heb 'm laatst gebruikt op een redelijk grote installatie en moest meerdere malen de de releasetijd van de kicks erg bijstellen, omdat de set het anders niet trok.

Trouwens, de xl7 is een volwaardige semimodulaire synth, 128stemmig. 24 patchkabels per LAYER (dus 96 per geluid). Waaronder mogelijkheden om de trigger en de starttijd van een geluid te moduleren, erg goed voor steeds shiftende beats.

Nou ja ik kan wel doorgaan. Mooie evolving pads kan dit ding ook zeker maken evenals het noise/blierp/blerp-werk.

Een korg mx kost bij Feedback 789 euro en een xl7 799, dus voor de prijs maakt het niet uit. Het schijnt dat Emu gestopt is met de productie van de xl7 en helemaal soft gaat. Het is gewoon een gewilde bak, zie je ook aan de tweedehandsprijzen, zo''n 650 euro terwijl ie nieuw maar 150 euro kost.

Anders koop er een tweedehands met een korg electribe s erbij voor hetzelfde geld als 1 aparaat nieuw!

Succes met kiezen!

Back