Vraag over uitbetaling compilatie cd !!!

Creative

Stamgast
Ik zou graag willen weten hoe dit zit...

Krijgt een artiest bij bijvoorbeeld 18% royalties op een compilatie cd dat over de consumentenprijs of over de prijs
waarvoor de winkel de cd in koopt bij de distributeur P.P.D. ? Ik heb nu 2 totaal verschillende verhalen gehoord
en ik hoop hier duidelijkheid te vinden :)

En er schiet me net iets te binnen. "Aftrekposten" voor bijvoorbeeld marketing. Ik wat dat het vaak voorkomt maar heb geen flauw idee hoe het werkt. Naar mijn idee krijgen de artiesten op de cd dan minder royalties zodat de marketing van de cd sterker kan worden ? Of zit ik er nu helemaal naast ? Wat voor aftrekposten zijn er eigenlijk allemaal ?

Oja ik ben nieuw hier :doei:

Laatst gewijzigd:
De berekening is als volgt:

(aantal tracks van jouw hand/totaal aantal tracks) x (18% van de PPD)
dus bijvoorbeeld 1/24x(18% van 10 euro) 1.80 euro of zoiets.

Bij TV compilaties worden royalties meestal gehalveerd ivm reclame kosten,
er zijn nog meer aftrekposten uiteraard maar dat ligt gewoon aan je contract.

Hmm ik bedoel meer of de royalties gaan over het bedrag wat de winkel betaald aan de distributeur of dat die royalties gaan over de uiteindelijke consumentenprijs. Ik dacht zelf altijd over de consumentenprijs of moet ik me nu schamen want het lijkt me veel logischer dat het over de p.p.d. gaat.

Die aftrekposten had ik ergens anders op het forum wat over gelezen (dione had het er over geloof ik). Maar omdat ik zelf een cd uit ga brengen en niet eens wist wat het was vind ik het wel belangrijk om te weten.

Royalties zijn nooit over de consumentenprijs maar juist altijd over de ppd.

Royalties gaan idd. altijd over de PPD.....de aftrekposten worden daar eerst nog van af gehaald....

Nou....reacties van 4 mensen die samen al op honderden compilaties staan,dat moet dan wel waar zijn....:D

Het is maar goed dat ik niet alle aftrekposten weet anders moeten die gasten nog geld bijleggen achteraf :duivels: Nee geintje :P maar ik denk dat ik nu wel weet wat ik moet doen.

Origineel geplaatst door gRiMmREaPeR
Het komt er gewoon op neer dat je er niet rijk van wordt :)

vaak (bijna altijd) haal je meer geld uit een goeie verzamelaar dan singles hoor!

als je regelmatig en met meerdere tracks op diverse compilaties staat loopt dat toch aardig aan hoor.

ook al pak je maar 20 eurocent per cd, als er 6000 van worden verkocht is dat toch wel een leuk
bedrag wat er na een jaar op je rekening binnenkomt rollen...... ;)

Back