Live set van TonyBlack

Hoe verslepen jullie al die spullen eigenlijk een beetje handig zonder dat het kapot gaat natuurlijk...maar ook dat je niet elke keer je studio weer uit elkaar moet slopen...dan vervolgens alles weer opbouwen on stage...afbreken en je studio weer opbouwen..

Lijkt mij persoonlijk erg vervelend.

PS. Als dit jullie te off-topic is...beschouw deze post dan a.u.b. als niet gepost ;)

Opnamens zijn mislukt.. :( Wel zijn er stukjes video. Zdra ze in digitale vorm zijn krijg je het te horen.
Doe jij ook live sets? En zo ja, wat gebruik je?

Onze studio is zo ongeveer onze live setup. Daardoor moet alles wel zo'n beetje mee. Alleen een rack met wat vage modules gaat niet mee. De rest wel.
Op en af breken is inderdaad niet leuk. Vroeger hadden we ook minder flightcases en zo. De beste investering die we het afgelopen jaar gedaan hebben is de flightcase van de TR-909 (https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=6) en de flightcase voor de Mackie 1604. Verder hebben we twee 19 rekken. Eentje met AMT-8, drumstation, virtualizer, TV M-one, S3000xl en ATC en eentje met de modular. Verder hebben we schaffer plastic bakken met kabels en dergelijke. En natuurlijk kleine Gamma ijzeren kistjes voor 303s en dergelijke.
We laten binnenkort nog een flightcase voor de 808 en de MPC maken en dan zijn we een stuk blijer.
We zitten te denken aan een grote bak waar de 303s vast in zitten en de rest van de kleine bakjes ook zoals de pocket controller en dergelijke... Inclusief bekabeling zodat alles veel sneller opgebouwd en afgebroken is. Maar dat is de toekomst.... Aciiiiiiid...

Het voordeel van deze studio setup is dat je live niet voor verrassingen staat. Je weet waar wat zit en kunt dus snel dingen doen.. Verder kun je nummers die je in het verleden gemaakt hebt, en gepost hebt hier, live reproduceren. Dat is ook erg relax. Niet eerst een Logic sequence met veel moeite overzetten naar een MMT8 of een MPC2000xl.. Nee, gewoon rammen en gaan! :)

Flightcases en kabelbomen..

Flightcases en kabelbomen..

Flightcases zijn een absolute must. Zeker als je wat vaker met je spullen wilt gaan slepen. Je moet er toch niet aan denken dat je per ongeluk ergens tegenaanstoot met je 909.. :stupid

Verder hebben we een stelletje 'kabelbomen' gemaakt.. waarbij je bijvoorbeeld de 909 in één keer aan je mengpaneel vasthangt (audio dus). Helemaal ideaal is dit (nog) niet.. maar het is 100x beter dan allemaal losse kabels meenemen.

In de toekomst.. tja... een zo compact mogelijke setup, waarbij zoveel mogelijk dingen op een vaste manier aangesloten worden. Johnny had het al over een grote platte flightcase, waarin de 303's en wat ander klein spul een plekje kunnen vinden.. inclusief adapters, sync-converters en ander klein spul. Dat gaat waarschijnlijk wel een aardige duit kosten.. maar ja.. dan héb je ook wat!

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Onze studio is zo ongeveer onze live setup. <snip>.... Aciiiiiiid... <snap>

Dat kan je wel zeggen....... :P
So he, het is de meest indrukwekkende live-setup die ik ooit gezien heb! Erg cool om live met je doepfer (!) enzo te kunnen stoeien.
Het creeert echt een levendige jam-sfeer! :biertje:

Re: Flightcases en kabelbomen..

Re: Flightcases en kabelbomen..

Origineel geplaatst door CraZ
In de toekomst.. tja... een zo compact mogelijke setup, waarbij zoveel mogelijk dingen op een vaste manier aangesloten worden.

Hmm.. mij lijkt een RS7000 dan de beste keus.. elk instrument samplen en wop alles in 1. Natuurlijk is dat voor jullie geen optie omdat jullie al een dozijn aan apparatuur hebben maar voor de beginner lijkt me de RS7000 hét live apparaat van deze tijd (met een drehbank uiteraard).

Het voordeel van deze studio setup is dat je live niet voor verrassingen staat. Je weet waar wat zit en kunt dus snel dingen doen.. Verder kun je nummers die je in het verleden gemaakt hebt, en gepost hebt hier, live reproduceren. Dat is ook erg relax. Niet eerst een Logic sequence met veel moeite overzetten naar een MMT8 of een MPC2000xl.. Nee, gewoon rammen en gaan! :)

bedoel je daarmee dat je live gewoon bestaande nummers afspeelt? Das toch niet live.
Ik vindt dat het live niet het zelfde hoeft te klinken. Je moet gewoon lekker jammen. Veel loopjes achter de hand hebben en die combineren.
Mute/unmute enzo. Zo creer je elke keer weer wat anders. Ik heb wel vaker optredens gezien waar alles voorgeprogrammeerd was. Die gastenn zaten dan alleen maar een beetje met de toonregeling en zo te klooien. Ok de meeste mensen zullen het niet merken, maar de freaks :) wel.

Wacht eventjes...........

Het is absoluut niet zo dat wij op start drukken en dat dan alles vanzelf gaat. We hebben in de MPC sequences zitten. Deze zijn meestal 2 of 4 maten lang en deze loopen constant. Door middel van het muten en unmuten van tracks (dus bijvoorbeeld de ATC-1 track, of de 909 kick track, of een variatie op de eerste ATC-1 track) bouwen we de nummers live op.
Zoals ik al eerder gepost heb, wordt elke verandering in onze muziek live manueel door CraZ of mij getriggerd. Verder hebben we de 808 en de 707 in write mode staan. Alle wijzigingen die daar optreden worden live in geklopt. Dus als je het clapje van de 707 hoort veranderen dan wordt dat live in geprogrammeerd! Dus absoluut niet op start drukken en achterover leunen... Verder de 303s natuurlijk. Die moet je echt met de hand op een bepaalde sequence zetten die bij het nummer hoort. Al met al een hoop gedoe.. Maar wel lachen. Je moet maar een keertje in Venlo komen kijken hoe we werken. Dan begrijp je het zeker.
Ik ben het helemaal met je eens dat gewoon nummers afspelen (of van een DATje) geen live is, en ik kan je verzekeren dat wij live zijn.

p.s. Het is ook leuk om 1 303 een sequence te laten spelen met een pattern lengte van 6 steps... Alleen moet je dan wel zorgen dat je een pattern met een lengte van 2 steps achter de hand hebt om hem weer in het begin van de maat te laten lopen voor de volgende nummers.. :) Freak, freak, freak!!!!

Wat ik bedoelde met "Verder kun je nummers die je in het verleden gemaakt hebt, en gepost hebt hier, live reproduceren" dat je dus op die flexibele manier die ik hier net boven beschreven heb helemaal nieuwe gefreakte nummers kan reproduceren die mensen herkennen. MilkyWay bijvoorbeeld was constant aan het filmen en hij kent echt al onze nummers. Hij zat constant.... "Shit.... Dit is decadence..." "He, Roter!" Kijk dat vind ik tof!

Wacht eventjes...........

Zoals ik al eerder gepost heb, wordt elke verandering in onze muziek live manueel door CraZ of mij getriggerd. Verder hebben we de 808 en de 707 in write mode staan. Alle wijzigingen die daar optreden worden live in geklopt. Dus als je het clapje van de 707 hoort veranderen dan wordt dat live in geprogrammeerd! Dus absoluut niet op start drukken en achterover leunen... Verder de 303s natuurlijk. Die moet je echt met de hand op een bepaalde sequence zetten die bij het nummer hoort. Al met al een hoop gedoe.. Maar wel lachen.

p.s. Het is ook leuk om 1 303 een sequence te laten spelen met een pattern lengte van 6 steps... Alleen moet je dan wel zorgen dat je een pattern met een lengte van 2 steps achter de hand hebt om hem weer in het begin van de maat te laten lopen voor de volgende nummers.. :) Freak, freak, freak!!!!

Ik moet er niet aan denken....Stress :P

Origineel geplaatst door sander

hoe zou jij het dan doen?

Niet optreden ;)

Nee, het lijkt me wel tof , maar ik ben er echt niet het type voor. Met al je (dure) spullen sjouwen, weer opzetten, afbreken...

En ik heb altijd pech. Dus bij mij zou de stroom uitvallen, samplers vastlopen, bier over m'n spullen....:P

Nee, ik hou het wel lekker bij mijn slaapkamerstudiootje. Maar ik vind het wel enorm stoer wat de zwarte Tony mannen doen. :okdan:

Volgens mij is er bij elk optreden van ons wel iets fout gegaan. Een stereo kanaal alleen links aangesloten omdat de kabel kapot was. SH-101 helemaal ontstemt. 303 uit sync. 606 uit sync. Of dit: Net voor een optreden in de studio alle samples saven op een harddisk en dan schakelt Johnny de stroom uit... Harddisk readerror..... 1 kwartier voordat je naar een optreden moet, zonder backup..... :) Reverb (mono in en stereo uit) op verkeerde patch zodat ie twee effecten heeft en dus alleen op de linkerkant terug komt. :( Noem het maar op....

Afgelopen optreden: SH-101 helemaal ontstemt. Sync kabels die naar onze twee 303s liepen waren stuk.. dus instant stress! Snel reserve kabels pakken. De 707 wordt altijd MIDI gesynced vanuit de 909. Nog nooit problemen mee gehad. Afgelopen zaterdag liep ie volledig uit sync!!!!! Snel laten Syncen via de Midi thru van de Philip Rees MDS.. Ik geloof dat verder alles okee was..... Toch?

Zo heb ik ook van de Acid Junkies een goede tip gekregen... Midi-2-Sync converters altijd ergens neer leggen waar er lucht bij kan. Als ze in een kist zitten doen ze het ongeveer een klein uurtje.. Daarna lopen ze uit sync.

MattSecond heeft ook al iets mee gemaakt afgelopen zaterdag.... 999 maten....

Zo zie je maar weer... Optreden is leuk! Je leert ontzettend veel en je moet gewoon als iets kapot gaat improviseren! :) Dat is op dat moment super kut, maar het geeft ook een kik!

p.s. Een hele grote vette tip... Als je een main sequencer gebruikt zoals in ons geval de MPC2000xl..... Neem meer dan 1 diskette mee.... En vervoer ze apart... Dus niet allebei in het zelfde koffertje dat onder een lamp van 1000 watt staat..... Als je begrijpt wat ik bedoel!

Back