Live set van TonyBlack

of maak 2 diskettes en bewaar ze apart van elkaar, zoals het bij elke backup zou moeten gebeure ;)

eej johnnybusca. Hoe doen jullie dat live dan met de "incidentele" geluidjes? Dus van die zwieps ofzo dat maar 1 of 2 keer in je hele sessie voorkomt. Hebben jullie gewoon een keyboard klaarstaan die je dan bespeelt of hebben jullie gewoon niet van dat soort geluidjes? want in patterns kan dat niet lijkt mij want daar zou je dan een apart soort pattern voor moeten maken en dat lijkt me wat omslachtig.

En hoe hebben jullie in het algemeen jullie nummers in patterns zitten? 1 hoofdpattern en 4 voor de fillins ofzo?

Aparte geluidjes..

Aparte geluidjes..

We gebruiken best veel van dit soort geluiden. Sommige komen live uit de SIDStation, 101, A-100 of ATC. En af en toe gebruiken we hiervoor ook samples van een van deze apparaten.

Soms getriggered vanuit een sequence op de MPC.. maar in geval van de A-100 is het een kwestie van er geheel midi-loos op los rammen.. zo live als het maar kan :maffia:

Onze nummers (sequence op een MPC) bestaat meestal uit een patterns (tracks op een MPC) of 16 voor de drums. ( 909, drumstation en soms sampler ) Verder nog een track of 8 voor de synths. Bijvoorbeeld 1 track voor een SID deuntje en 1 track voor de Pitch Bend voor dat SID deuntje... En 1 track voor de ATC en dan een andere track voor een variatie op dat ATC deuntje. enzovoort. Door te muten en unmuten bouw je dus een nummer op. Rare bliepjes uit bijvoorbeeld de micromodular zitten ook her en der verspreid op wat tracks.
Per sequence kun je 64 tracks via je pads muten en unmuten, dus dat is voldoende. :)

ff een mooi plaatje...

foto1.jpg

Live at Perron55_

Maar hebben jullie wel in jullie hoofd waar de eventueel climax zit (alhoewel die weinig voorkomen in techno/acid), dus dat je weet welke tracks je aan moet hebben en welke uit, of werken jullie nooit naar een bepaalde combinatie van tracks toe?
ff als voorbeeld neem ik trance: climax is bij dit geval de snare roffel naar de basis melodie toe met alle andere instrumenten erbij (dus alle tracks staan dan aan). Of is het zo bij jullie dat als alle tracks aanstaan (64 bij jullie?) het veel te druk wordt?

Enne.. die snare rolls.. doen jullie daar ook aan? Is dat gewoon een track in de basis-pattern (sequence bij jullie)? Of een aparte pattern?

Jah sorry voor al die vragen maar ik ben ook maar een beginnertje die ook live wil leren spelen :) Vooralsnog hd-recorder maar later misschien ook optreden etc.

We zorgen ervoor dat alle ingediënten aanwezig zijn om te maken wat we eventueel willen maken. Van Climax tot rustige break.. het is nagenoeg allemaal te maken met de tracks die we in een pattern voorhanden hebben.

Door in de studio veel met onze nummers te experimenteren, weet je live precies wat er kan en wat er niet kan (wat betreft de door de MPC aangestuurde zaken dan..).

Om even op die climax terug te komen.. in onze muziek is den climax erg belangrijk.. en je merkt ook elke keer weer dat het publiek bij een goed opgebouwd hoogtepunt helemaal uit z'n dak gaat. Hoe we zoiets opbouwen.. erm.. geen idee.. dat gaat meestal vanzelf. Beetje filterbank, wat handmatig EQ gedraai.. soms ook wat snare-geroffel.. maar vooral veel .. heel veel noise.. :)

Origineel geplaatst door CraZ
We zorgen ervoor dat alle ingediënten aanwezig zijn om te maken wat we eventueel willen maken. Van Climax tot rustige break.. het is nagenoeg allemaal te maken met de tracks die we in een pattern voorhanden hebben.

Dus als ik het goed begrijp hebben jullie 1 sequence steeds runnen die jullie niet verwisselen, met 64 tracks (hoe onthouden jullie trouwens 64 verschillende sporen per lied?), en met daarin ook de snare roffels enzo, en dus als jullie alles zouden unmuten zou het dus niet klinken want dan heb je fillins (snarerolls etc) en alle rare bliepjes bij elkaar, en dus unmuten jullie nooit alles?

Precies.... Per nummer hebben we 1 sequence. Daarin kun je max 64 tracks maken. De meeste nummers hebben er een stuk of 24... Per track kun je een naam in geven. Bijvoorbeeld 909-BD-01, 909-SD-01, 909-SD-02,909-SD-R1, MM-SLOW en ATC-1 (Kick 1, Snare 1 , Snare (variatie) 2, Snare Roffel 1, Micro Modular langzaam en ATC) Op het display van de MPC zie je die namen staan in een tabel van 4 bij 4 en dan is het duidelijk welke je moet hebben. Wij zelf hebben er zorg voor gedragen dat we de basis kick altijd op track 49 zetten. De snare op 52, enzovoort. Verder hebben we ook afspraken gemaakt over de afkortingen van de apparaten. Sampler begint met een S, ATC-1 ATC, SIDstation SID, MC-202 (via MCV) 202-, enzovoort.
Als alles aan zou staan wordt het een puinhoop. ( Drie noten tegelijk naar een monofone ATC-1... Dat snapt ie niet! ) Zo werken wij zo'n beetje.

aha.. dat met die label is wel handig idd.. kan niet met een rm1x/rs7000...
En die nummers op jullie website.. ook allemaal live gespeeld en opgenomen (en bewerkt)?

De nummers die we live gedaan hebben zijn de volgende:
  • 1983
  • Ouverture
  • Toucam
  • Decadence
  • QB Double
  • Machina
  • GForce
  • Plastik
  • Roter! (incl. Sonic Turbulence.. en New Dirt City)
  • Point Blank
  • Urban Massive
Point Blank en Urban Massive zijn nieuwe nummers (veel SIDstation!). Deze zullen binnenkort fatsoenlijk opgenomen worden. Helaas is de opnamen mislukt. Buiten de huidige filmpjes op onze website (met dank aan Nick Nova) komt er nog een uur video bij geschoten door MilkyWay. Meer opnamens hebben we niet. Het volgende optreden zal wel goed opgenomen worden door vriend Bamse! ;)

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
p.s. Het is ook leuk om 1 303 een sequence te laten spelen met een pattern lengte van 6 steps... Alleen moet je dan wel zorgen dat je een pattern met een lengte van 2 steps achter de hand hebt om hem weer in het begin van de maat te laten lopen voor de volgende nummers.. :) Freak, freak, freak!!!!

:okdan:

:doei:

(Je kan overigens ook je mpc als master zetten in logic waardoor je toch live bezig bent en gelijk kan seqencen met logic. Kan ook nog een optie zijn)

shit, zit ik weer mooi mijn hoofd vol te duwen met pizza. Mooie foto.

Waneer mogen jullie trouwens weer mannen?

Toen ik de jouwe inpakte kreeg ik gelijk spijt. Jij hebt het mooiste exemplaar wat ik ooit gezien heb. En het blijft een toffe bak uiteraard.

Iedereen zou een SDS-800 moeten hebben...

Back