Sample cd's gevraagd of te ruil

Status
Please reply by conversation.

Terracide

Superheld
Ik zoek sample cd's om house/techno/club etc. mee te maken. Ik ben bereid daar een goede vergoeding voor te geven als ze in goede staat zijn. Ik heb er zelf ook een hoop en wil sommige ook wel ruilen. Mensen die interresse hebben moeten me maar een lijstje sturen!

gr

arrested10.jpg

Afvoeren die hap

Origineel geplaatst door mono-poly
arrested10.jpg

Afvoeren die hap
Want....?

Het gaat in ieder geval niet om illegale copieen.

Ik zoek sample cd's om house/techno/club etc. mee te maken. Ik ben bereid daar een goede vergoeding voor te geven als ze in goede staat zijn. Ik heb er zelf ook een hoop en wil sommige ook wel ruilen. Mensen die interresse hebben moeten me maar een lijstje sturen!

Goede vergoeding als ze in goede staat zijn. Copieen zouden altijd in goede staat zijn aangezien die dan net gefikt zijn.
Ruilen.. of te wel hij is sommige gewoon zat en wil die ruilen tegen andere sample cds.

Het is maar net hoe je het lezen wil he. Ben die buma felheid hier onderhand aardig zat. Zelfs zonder kwade bedoelingen ben je hier al verdacht.

Als je hAx0r typt hoeft niet metteen te betekenen dat je een crimineel bent. ;)

Ik heb nog 2 Yamaha Ax000 sample CD's die ik evt wel wil ruilen.
Die zaten nl bij EX5 sample CD's. Zijn goede samples dus interessant genoeg lijkt me.
Zal zo ff opsnorren welke titels dat zijn.

Andere sample CD's ruil ik niet zo graag want op een of andere manier blijf ik ze toch af en toe wel eens weer een keer gebruiken.

En sowieso dat sample CD's qua rechten helemaal krom gaat.
Want als je een pak samples op de HD van je sampler hebt gezet mag je dan nog wel die sample CD ruilen? En wat als je die samples geedit hebt?

En dan zijn er nog sample CD's waarbij je bij voorbaat om toestemming van gebruik moet vragen (ook al heb je er voor betaald) bijv ... shit ben naam ff kwijt. Dan loop je de kans bij gebruik om zwaar nat te gaan omdat ze je pakken op copyright schendingen.

Maar ruilen is dus gewoon een grijs gebied net zo goed als iemand een kopie geven omdat de nederlandse wet zo ouderwets is dat je eigenlijk niet weet hoe het nou zit. (Is er een jurist in de zaal?)

Lijkt me dat SF haar policy iets zou kunnen verduidelijken. Zelf kan ik me goed voorstellen dat alleen orginelen hier de revue kunnen passeren en de rest maar op eigen iniatief afgehandeld wordt.

Origineel geplaatst door fuse

Want als je een pak samples op de HD van je sampler hebt gezet mag je dan nog wel die sample CD ruilen? En wat als je die samples geedit hebt?

Maar ruilen is dus gewoon een grijs gebied net zo goed als iemand een kopie geven omdat de nederlandse wet zo ouderwets is dat je eigenlijk niet weet hoe het nou zit. (Is er een jurist in de zaal?)

Lijkt me dat SF haar policy iets zou kunnen verduidelijken. Zelf kan ik me goed voorstellen dat alleen orginelen hier de revue kunnen passeren en de rest maar op eigen iniatief afgehandeld wordt.

Op de meeste sample-cd's staat dat je ze niet mag ruilen of doorverkopen....

euh... voordat mensen me in de boeien willen slaan. Ik zoek originele sample cd's met boekje en met onbekraste cd.
Ik zoek spul zoals E-Lab sample cd's. Maar ook ben ik geintresseerd in sample cd's die zelf gecompileerd zijn. Dwz van cd's die bijv. bij de Future Music zitten of zelf gesampled/ingespeeld.

Ik ben niet op jacht naar illegale sample cd's en die hoef je me ook niet aan te bieden. Daar kan ik zelf ook wel aankomen. Ik probeer professioneel bezig te zijn met de muziek en wil geen problemen met buma en dat soort onzin.

Origineel geplaatst door dione
Op de meeste sample-cd's staat dat je ze niet mag ruilen of doorverkopen....

tja, hoe zit het dan met 2de hands platen, video banden, games en dvd's
Illegale sample cd's verhandelen is fout, maar af en toe eens wat ruilen of doorverkopen is inherent aan welke branche dan ook vind ik.

Trouwens op 9 van de 10 sample cd;s staan weer samples van andere sample cd's of van platen. Ik vraag me af of ze die artiesten wel allemaal netjes betaald hebben.

Moeilijk/irritant punt inderdaad...
Ik vind 't sowieso een beet je kul: je koopt een sample-cd en daar staat dan doodleuk op dat je idd toestemming moet vragen (=gewoon NOG meer €'s lappen!). Beetje onzin.
Nog zoiets: je kan van die geluids-efx CD's kopen 'voor film en video' met geluiden variërend van hondegeblaf tot een vertrekkende UFO. En dáár staat (ook) doodleuk op dat je 't niet mag copy-en, verhuren, etc.etc.
WTF hèb je dan aan zulke CD's, als je 't officieel niet eens mag gebruiken? Ook niet in een film plakken, want dat is ook copy-en..
Oké, dit is wel een beetje zwart/wit; 't zal bedoeld zijn voor privé gebruik, maar dan nog....

Gelukkig zijn er ook nog artiesten die 't volgende op hun CD zetten:

"Feel free to steal whatever samples you like from the 'free samples' located at the end of this LP. Sample 'em, loop 'em, pass 'em on to your mates. The only thing you have to do is credit Pitchshifter by name on any tunes that get released featuring the samples (think ya can manage that?)..."
:okdan: Kijk, zó kan het ook!

Daarom: gewoon zelf samples maken.. Scheelt een hoop gezeik.

:bekdicht: sorri voor 't off-topic gel*l....

Het is waar dat je eigenlijk sample cd's niet mag doorverkopen, ruilen of uitlenen. Je betaald namelijk de rechten om de geluiden op de cd commercieel te gebruiken, en die rechten zijn alleen voor jou. De cd(-rom) zelf is alleen maar de drager en zelf weinig waard. Als jij "klaar" bent met de cd, en iemand anders wil dezelfde geluiden gaan gebruiken, dan zal hij ook voor die rechten moeten betalen en dus dezelfde sample-cd moeten kopen.
Ik moet wel toegeven dat het soms vaag is wat je precies moet doen als je een nummer met samples uitbrengt. Bij sommige labels moet je de sample-cd registreren, andere willen dat je hun naam noemt in de credits. Het kost je in ieder geval niets meer dan de aanschafprijs van de sample-cd, je hebt al betaald voor het gebruik ervan.

ach ze kunnen je denk ik weinig maken aangezien ze echt niet kunnen weten waar jij bijvoorbeeld die 909 kick vandaan heb. welke samplecd. en bedoel tis niet zo dat jij je onschuld moet bewijzen, zij moeten jouw schuld bewijzen...

Origineel geplaatst door fuse
Als je hAx0r typt hoeft niet metteen te betekenen dat je een crimineel bent. ;)

Ik heb nog 2 Yamaha Ax000 sample CD's die ik evt wel wil ruilen.
Die zaten nl bij EX5 sample CD's. Zijn goede samples dus interessant genoeg lijkt me.
Zal zo ff opsnorren welke titels dat zijn.

Andere sample CD's ruil ik niet zo graag want op een of andere manier blijf ik ze toch af en toe wel eens weer een keer gebruiken.

En dan zijn er nog sample CD's waarbij je bij voorbaat om toestemming van gebruik moet vragen (ook al heb je er voor betaald) bijv ... shit ben naam ff kwijt. Dan loop je de kans bij gebruik om zwaar nat te gaan omdat ze je pakken op copyright schendingen.

Fuse,.. ik heb interesse om die cd's te kopen van je of ruilen of wat dan ook...

Veel onduidelijkheid hier over de rechten van sample-cd's!

Ik heb de kleine lettertjes van een sample-cd gelezen en voor mij is het eigenlijk best wel duidelijk:
Here is a list explaining exactly what you can do with these sounds :
* You can use them in any type of music production, for example: making records, remixes, commercials, jingles, commissioned pieces, soundtracks for film, theatre, musicals, computergames and multimedia. * They can NOT be used for making music or sounds that will be licensed or sold as Library Music,Sound Clips, or other Sampling products. * The Individual Sounds cannot be used on their own as "music", background noises or Sound FXs in computer games, multimedia productions etc. They are only to be used as material for producing music. Per definition they are not music in themselves. * You cannot trade, resell, lend, rent, copy, duplicate, upload or download this product, or any of the sounds on it, to any database, BBS or server. In effect, any such action is piracy, is therefore illegal, and will be prosecuted to the fullest extent of the law. We will show no mercy with pirates when caught. * The single user license you purchase is non-transferable - this means you cannot sell any disks second hand. By the same logic you cannot use any sounds from second hand products legally in productions. * If you do not accept the terms of this license agreement, return the unopened package to the place of purchase for a full refund.
M.a.w. 2e hands sample-cd's kopen is geld weggooien, je heb GEEN licency om de samples te gebruiken.
Ook vindt ik het spijtig te constateren dat Synthforum niet consequent is wat betreft illegale software, omdat ik regelmatig 2e hands sample-cd's zie worden aangeboden/gevraagd op de marktplaats-afdeling van dit forum.
Maar goed, het is niet aan mij om het het beleid van dit forum te bepalen, ik wil het bij deze alleen ff onder de aandacht brengen.

Origineel geplaatst door bobaphat
Trouwens op 9 van de 10 sample cd;s staan weer samples van andere sample cd's of van platen. Ik vraag me af of ze die artiesten wel allemaal netjes betaald hebben.
Vaak is het net andersom, je herkend samples van artiesten die nou net die sample cd's hebben gebruikt. (je zou het niet zeggen maar wat dat betreft is de muziekwereld best klein)
Origineel geplaatst door Zoidsity
Daarom: gewoon zelf samples maken.. Scheelt een hoop gezeik.
Heb jij een symfonieorkest en een opnamestudio van een paar ton ter beschikking? :D

Origineel geplaatst door MIDIoot

Here is a list explaining exactly what you can do with these sounds :
* You can use them in any type of music production, for example: making records, remixes, commercials, jingles, commissioned pieces, soundtracks for film, theatre, musicals, computergames and multimedia. * They can NOT be used for making music or sounds that will be licensed or sold as Library Music,Sound Clips, or other Sampling products. * The Individual Sounds cannot be used on their own as "music", background noises or Sound FXs in computer games, multimedia productions etc. They are only to be used as material for producing music. Per definition they are not music in themselves. * You cannot trade, resell, lend, rent, copy, duplicate, upload or download this product, or any of the sounds on it, to any database, BBS or server. In effect, any such action is piracy, is therefore illegal, and will be prosecuted to the fullest extent of the law. We will show no mercy with pirates when caught. * The single user license you purchase is non-transferable - this means you cannot sell any disks second hand. By the same logic you cannot use any sounds from second hand products legally in productions. * If you do not accept the terms of this license agreement, return the unopened package to the place of purchase for a full refund.

Zo dat is echt belachelijk. :smeris: Volgens mij zouden ze dat in Nederland nooit hard kunnen maken.
Als je namelijk de cdrom verkoopt zonder dat je deze gekopieerd hebt dan doe je toch niets fout?
Het zou wat zijn dat je geen 2e hands hardware meer mag verkopen omdat ze bang zijn dat je het mischien gesampled hebt...

Ik zou zeggen verkoop ze gewoon die sample cd's, ik heb iig altijd interesse in 'echte' instrumenten en vocals (vooral etnisch en klassiek) dus p.b. me maar... :maffia:

Origineel geplaatst door Neon Vomit
Zo dat is echt belachelijk.
ik trek alles terug! :halleluja
Vergeef mijn belachelijke woorden, ik heb te snel conclusies getrokken! :D
Deze discussie is trouwens hier verder uitgevochten!

plus trouwens nog iets, ik zie maar genoeg sample cd's van complete synths etc. wat is nu het verschil of ik de synth koop en de preset gebruikt of iemand heeft de preset opgenomen en ik gebruik hem... je kan voor presets geen auteursrechten vragen lijkt me?

Status
Please reply by conversation.
Back