PPG Wave 2.2, waar moet ik op letten?

UserTronix

Ouwe rot
Ik ga een PPG Wave 2.2 kopen. Weet iemand waar ik op moet letten bij het testen? Ik zal in ieder geval checken of alle toetsen werken, alle uitgangen en de midi. Maar waar moet ik verder nog op letten? De verkoper heeft al aangegeven dat de backup batterij waarschijnlijk leeg is, deze is neem ik aan wel te vervangen, toch?

Oh ja, de prijs van 450 euro, is die oke?

Ach so, rogier808 :)

Origineel geplaatst door UserTronix
De batterij is dus evt. wel te (makkelijk) vervangen denk je?

Tip voor de batterij: Laat de PPG 14 uur aanstaan... De stroomvoorziening van het geheugen bestaat uit een buffer en een oplaadbare NiCad batterij. Als de buffer leeg is dan zijn ook je geluiden weg. De batterij kan nog wel goed zijn. Heb dit net aan de hand gehad met mijn PPG 2.3. Ik heb software versie V8.0 dus ik kan geluiden laden via sysex. De 2.2 met V6.0 werkt volgens mij gewoon via de cassette-interface (nou ja... gewoon).

Voor een werkende 2.2 is 450 een koopje ;-)

Bedankt voor de info, zal ik gelijk proberen als ik hem hier heb staan!

Dat cassette saven vindt ik op zich niet zo'n probleem, met de sequences van een MC-202 en een JX-3p lukt het om hem op de audio in en uit van een powerbook aan te sluiten en in een simpele wave editor de data te saven en weer in te laden.

Re: PPG Wave 2.2, waar moet ik op letten?

Ik ga een PPG Wave 2.2 kopen. Weet iemand waar ik op moet letten bij het testen? Ik zal in ieder geval checken of alle toetsen werken, alle uitgangen en de midi. Maar waar moet ik verder nog op letten? De verkoper heeft al aangegeven dat de backup batterij waarschijnlijk leeg is, deze is neem ik aan wel te vervangen, toch?

Oh ja, de prijs van 450 euro, is die oke?

Die oplaadbare backup batterij loopt, zoals P-Five al zei, na verloop van tijd leeg en moet dan opnieuw opgeladen worden. Maar beter is het om deze batterij zo snel mogelijk te vervangen, want ze willen na verloop van tijd nogal eens gaan lekken. Je kunt een nieuwe NiCd of NiMh batterij er in de plaats voor terugzetten, maar beter is het om er (met een kleine modificatie) een Lithium batterij in te plaatsen. Voordeel van Lithium batterijen is, dat ze niet opgeladen hoeven te worden, waardoor je patches voor zo'n 10 jaar veilig opgeslagen zullen zijn. Een ander voordeel is, dat Lithium batterijen niet gaan lekken na verloop van tijd. Als je een beetje handig bent met een soldeerbout, dan zou je deze klus zelf kunnen doen en anders wil ik het tegen een geringe vergoeding wel voor je doen.

Het terugzetten van de patches kan bij een Wave 2.2 met software versie V6 inderdaad alleen maar via de cassette interface. Bij de meeste synths is dit met enige moeite wel voor elkaar te krijgen, alleen is het mij bij de 2.2 nog nooit gelukt. =( Als jouw toekomstige 2.2 inderdaad MIDI heeft (niet alle 2.2's hebben namelijk standaard MIDI erop zitten), dan kun je met software versie V8 via MIDI Sysex je patches van en naar je PPG saven/laden, wat natuurlijk een stuk makkelijker werkt. Als je geinteresseerd bent in software versie V8, dan weet ik nog wel een adresje voor je. ;)

Verder kun je krakende draaiknoppen controleren door naar de 'Analog'-menu te gaan. In het display zie je dan de huidige waarden van alle draaiknoppen. Als die waarden spontaan verspringen of bij het draaien aan de knoppen rare sprongen maken, dan heeft de PPG last van krakende draaiknoppen. Op zich zijn deze knoppen wel (op een goede manier) schoon te maken, maar er gaat wel een hoop tijd inzitten.

450 Euro voor een PPG Wave 2.2 met alleen een lege backup batterij is een hele mooie prijs, zeker als er ook nog eens MIDI op zit. Maar als er meer aan de hand is, dan kan het een tijdrovende/dure grap worden.

Hoi Boomtsjak,

Bedankt voor de info! Ik ben zelf geen held met de soldeerbout, dus als je een keer wilt komen solderen tegen vergoeding en onder het genot van een glaasje wijn ofzo heb ik daar wel oren naar. Dan heb ik eventueel nog wel wat meer soldeerwerk... :-)

Als je een beetje handig bent met een soldeerbout, dan zou je deze klus zelf kunnen doen en anders wil ik het tegen een geringe vergoeding wel voor je doen.

Hoi Boomtsjak,

Bedankt voor de info! Ik ben zelf geen held met de soldeerbout, dus als je een keer wilt komen solderen tegen vergoeding en onder het genot van een glaasje wijn ofzo heb ik daar wel oren naar. Dan heb ik eventueel nog wel wat meer soldeerwerk... :-)

Okido, dat klinkt goed. :mega:

Succes in ieder geval bij je aankoop! :)

Oh ja, standaard zit er geen achtergrondverlichting op het display van de 2.2. Als het er wel opzit, dan heb je mazzel. 8)

Nog even wat over het keyboard van de 2.2:

- Het keyboard heeft geen velocity, maar wel after touch. De after touch is trouwens niet erg bruikbaar, omdat je wel heel erg hard op de toetsen moet drukken voordat je er wat van merkt.

- Via MIDI reageert de 2.2 trouwens wel op velocity, maar weer niet op after touch.

- Als de toetsen even blijven plakken als je ze indrukt, dan zijn de zogenaamde rubberen bushings versleten en aan vervanging toe. Voor een nieuwe set bushings ben je zo tegen de 50 Euro kwijt. De rubberen bushings zijn ook te vervangen door viltjes onder iedere toets. Voordeel hiervan is, dat je de viltjes niet om de zoveel tijd hoeft te vervangen. Deze viltjes kosten dacht ik ook zo rond de 50 Euro. De verkoopadressen zoek ik later wel even op.

PPG

PPG

Ben erg benieuwd te horen hoe het verder is gelopen met de PPG ?

Duizend maal hulde aan Boemtsjak!!! :halleluja :okdan:
Hij is er afgelopen zaterdag ingedoken, en hij werkt nu weer. Rest alleen nog 1 stem die niet werkt, moet een nieuwe filterchip in, dan werkt hij weer 100%. En wat een geluid!

Back