Synths aan de muur mogelijk ?

Redalart

Vers lid vanaf 2003 ...tell my wife...
Heren,

Geplaagd door of een grote verzamelwoede of gewoon een te volle ruimte. Hoe dan ook ik loop tegen het probleem aan dat ik struikel over de synthstands. Je kent ze wel 2 boardjes boven elkaar 3 boardjes boven elkaar de tb's en tr's etc er los boven op. Oftewel precies 40 cm ruimte om alles te bespelen.

Bestaat er een rail systeem om aan de muur te plaatsen en je synths dus via een soort racksysteem gewoon aan de muur te hangen.?? Ik heb al eens gekeken op de quicklock site maarf helaas wel wat losse onderdelen, etc maar aan gezien ik geen cursus lassen heb gevolgd ....
of misschien andere ideeen?

thankx

Red

Ik gebruik planksteunen die ik bij de DoeHetZelf heb gekocht. Dat zijn metalen strips die je aan muur bevestigd en waar sleuven in zitten waar een planksteun in past.

Sterk, modulair (!) en goedkoop.

Origineel geplaatst door Pim
Ik gebruik planksteunen die ik bij de DoeHetZelf heb gekocht. Dat zijn metalen strips die je aan muur bevestigd en waar sleuven in zitten waar een planksteun in past.

Sterk, modulair (!) en goedkoop.

Zie ook de studio van een forumlid: http://www.sternstudio.com

Ikea heeft tegenwoordig ook zo'n systeem. Ziet er wat netter uit, maar kost ook meer.

studiotje2.jpg

Kijk ik wist dat het wiel vast al was uitgevonden !:okdan:

:) hihi, leuk :)

Erm, ja, ik heb dus van die simpele rails tegen de muur en verschillende liggers om de synths op te leggen. Het heeft wel een paar nadelen:
Je moet allereerst opletten dat je goede schroeven neemt om in de muur te schroeven (je weet wel, met zo'n plastic hulsje met tandjes dat zichzelf in de muur vastzet zodra je er een schroef indraaid). 't probleem is namelijk dat muren van binnen nogal poreus kunnen zijn, dus als je flink wat gewicht op die leggers legt kan het zijn dat het rails systeem uit de muur komt, de rails zitten uiteindelijk met maar een paar schroeven vast. Hang dus ook altijd de zwaarste synth onder.
Een ander nadeel is dat de synths nogal 'gammel hangen'. Ze krijgen hun steun van de liggers en van de muur wat stevig genoeg is om je synths te editten, maar als je een kabel aan wilt sluiten dan krijgen ze alleen nog maar steun van de ligger, en dat is een 'zwabberige' onderneming, waarbij wat voorzichtigheid wel is geboden. Dus als je vaak met kabels in de weer gaat (voor filter inputs die aan de achterkant zitten en die je vaak wisselt, of weet ik veel wat), dan is een patchbay wel een aanrader. Als je het een beetje slim aansluit hoef je eigenlijk nooit aan de achterkant van je synths te zitten.

Het grote voordeel is dat het echt heel erg goedkoop is (kleine ligertjes van 20 centimeter zijn 1 euro per stuk), en dat je kunt uitbreiden dat het een lieve lust is. En het hangt ook best stevig hoor, zolang je maar niet teveel gaat klooien met je spullen, gewoon editten en verder niet veel meer.

Verder: ik heb express geen Ikea gekozen, omdat ik bij dat soort winkels ervan uitga dat dingen ook wel 's uit de collectie verdwijnen, dus als je wat bij wilt kopen kan het misschien over een tijdje niet meer. Bouwmarkten zijn dan wat minder esthetisch verantwoord, maar hun collectie is wel altijd hetzelfde.

Origineel geplaatst door Christov
de stolmen van ikea is misschien wel wat!

Die Stolmen is wel mooi zeg... Zo'n soort kast wou ik eerst maken, maar dan verrijdbaar. Maar dat werd toch wel erg kostbaar. En daarbij, als ik het verrijdbaar wou maken moest de 'basis' waaraan de wielen gemonteerd werden breed genoeg zijn om de 'topzwaarte' aan te kunnen, hetgeen ook niet bepaald ruimte besparend was.

Origineel geplaatst door Chinetti
Oja, Rude 66 heeft een zelfde systeem, maar met kortere liggertjes (dan kun je dus wel makkelijker bij de achterkant, alleen kun je dan wat mider synths boven elkaar kwijt):

[foto]

http://members.ams.chello.nl/rlekx/studio.htm

Dit is toch gewoon een rail met leggers voor een boekenplank? (tenminste als ik t goed zie..)
Wel slim bedacht, alleen zoals t er hier uitziet lijkt t me zo snel gaan schuiven? (al zit er op die leggers natuurlijk wel zo'n verhoogd stukje aan t uiteinde...)

beschadigen je synths zo niet??? lijkt me dat t gaat krassen en doen na verloop van tijd. Misschien is een houtje of een soort rubberen dopje op dat opstaande stukje iets...

Origineel geplaatst door Flying Panther
Dit is toch gewoon een rail met leggers voor een boekenplank? (tenminste als ik t goed zie..)
Wel slim bedacht, alleen zoals t er hier uitziet lijkt t me zo snel gaan schuiven? (al zit er op die leggers natuurlijk wel zo'n verhoogd stukje aan t uiteinde...)

Dat schuiven valt wel mee omdat de synth tegen de muur leunt, en die puntjes op 't uiteinde zijn voldoende om de synth tegen te houden. Zoals ik al zei: pas als je 'm van de muur af haalt word het riskant, hoewel dan nog steeds niet zozeer de synth schuift, maar de liggertjes niet meer stabiel zijn en gaan zwabberen, met alle risko's van dien. Ook kunnen dan de liggers tussen de toetsen terecht komen, wat ook nogal wat angstzweet oplevert... Als 't staat, dan staat 't als een huis. Je moet gewoon niet teveel je synths gaan optillen en doen, doe je dat toch dan moet je het echt voorzichtig aanpakken.

Beschadigingen geven die puntjes op 't uiteinde inderdaad wel, maar je kunt er inderdaad rubber nopjes opzetten natuurlijk.

Ik had er zelf ook aan gedacht om overal een plankje op te leggen met een aluminium hoek profieltje om de synth tegen te houden, maar dat vond ik uiteindelijk teveel werk. 't Maakt je systeem wel een stuk robuuster.

Ik houdt jullie op de hoogte ;)

stolmen is dat geen kledingkast oid ?

Red

:eureka:

Attachments

• 4.jpg
    4.jpg
    20 KB · Bekeken: 71
Origineel geplaatst door justin

Sja, Moby heeft een ingenieus systeem ;)
Rest van z'n studio is overigens niet echt mooi (te veel kasten en dergelijke).

Wat betreft die rails + drager systemen, deze heb je in vele uitvoeringen. Ik heb zelf een rail met dragers dat als een huis vastzit (gekocht bij praxis). Ik gebruik deze om een televisie te dragen.

Origineel geplaatst door justin

Haha, leuk, ik zie hier allemaal ideeën voorbijkomen die ik ook heb gehad :) Deze optie heb ik niet gekozen omdat het niet echt goed koelt, en je kunt niet even snel bij je synths (zo moet ik bijvoorbeeld bij het opstarten verschillende bij verschillende synths het midikanaal instellen en de multi-mode uitzetten, dat soort dingen). Daarbij levert het alleen ruimte op in de hoogte, niet in de breedte (wat bij een kamer van 2,6 X 3,2 geen overbodige luxe is).

Mocht iemand behoefte hebben aan het opbergsysteem van moby, ik kan deze ook leveren, stuur maar een pb.

Back