[Roland] tr-808 probleem

elektrovolt

compuphonic
ik heb pas geleden een 808 gekocht. hij werkte perfect, maar na een aantal dagen merkte ik dat alle patterns weg waren. nu hoor ik alleen nog maar een soort van random pattern. van de week verloor hij ook zn patterns terwijl hij gewoon aanstond en nu hoor ik een hele harde brom uit de uitgang komen. weet iemand wat dit probleem is, wat ik of iemand anders er aan kan doen en of dit een erg groot probleem is ?

en dan nog iets, als ik mijn 808 of 606 laat syncen door cubase, loopt hij uit de maat. aan het begin loopt hij goed mee, maar na een paar maten gaat hij langzamer lopen, zo lijkt het in ieder geval. ligt dat aan mijn computer, sync instellingen ofzoiets ?

Jimi

Dat probleem had ik lang geleden ook,van dat uit de maat lopen,ik heb daar toen niet veel aan oplossingen voor gevonden.
Dat van die random patterns,ligt dat niet aan je batterij? mischien leeg ofzo?
Of zit je met vuile stroom en piekspanning?
Zodat je 808 een knal heeft gehad,want dat is me ook wel eens gebeurd.

Laatst gewijzigd:
Re: tr-808 probleem

Origineel geplaatst door elektrovolt
en dan nog iets, als ik mijn 808 of 606 laat syncen door cubase, loopt hij uit de maat. aan het begin loopt hij goed mee, maar na een paar maten gaat hij langzamer lopen, zo lijkt het in ieder geval. ligt dat aan mijn computer, sync instellingen ofzoiets ?i

Misschien handig om eerst te weten:

*Wat gebruik je om midi in DIN SYNC om te zetten? Waaraan hangt je 808?
*Welke kabels gebruik je? (en heb je ze al eens vervangen?)

Het verliezen van patterns lijkt me van de batterij te komen. Je kan ook eens kijken of er schade is door het uitlopen van een oude batterij (dat kan eventueel het verliezen van patterns tijdens het aanstaan verklaren).

De brom en het uit sync lopen kan te wijten zijn aan een verkeerde configuratie van de master/slave. Dit kan je eenvoudig uittesten door de switch vlak naast de DIN SYNC aansluiting van positie te veranderen. Verbetert de situatie niet, zet dan de switch terug in de originele positie. Als de config verkeerd is, hoor je inderdaad een bromtoon. Is ie correct, dan heb je dat niet meer.

Ik hoop dat je er iets mee bent ;) .... succes /!\

:doei:

mmm... over het sync probleem: met de kabels is nix mis, als ik de hele zooi met de atari aanstuur is er geen probleem.

ook de schakelaar op de 808 is het niet... is het geen instelling in cubase ? ik gebruik SX... - midisport 2+2 - doepfer msy - 808...

Jimi vanuit Venezuela :P

Hangt er een voeding aan die MSY 2 ?Probeer eens de outp van de 2 x 2 direct op de inp van de MSY 2 en uiteraard sync in cubase aanvinken. ;)

ja, de msy krijgt voeding, ik heb sync in cubase aanstaan, maar is er niet een soort fader in cubase waarmee je dat kan instellen ?
want als ik het geheel aan de atari koppel heb ik het probleem niet...

mijn grootste probleem is nog steeds het verliezen van patterns in de 808. eerst als hij een tijdje uitstaat, en nu ook als hij gewoon aanstaat... EN nu ook een brom uit alle outputs ??? superwazig. thuis ga ik hem meteen openmaken.

J

het sync probleem is iets algenmens in cubase, dat nu opeens opgelost is:S maarja, nu zit ik wel met een 808 die een servicebeurt zou kunnen gebruiken. zijn er mensen op dit forum die dat zouden kunnen doen ?

laat het me aub horen !

jimi

ik heb pas geleden een 808 gekocht. hij werkte perfect, maar na een aantal dagen merkte ik dat alle patterns weg waren.

Lege Batterij of slecht contact?!

Re: Re: tr-808 probleem

Re: Re: tr-808 probleem

Origineel geplaatst door Cisco
ik heb pas geleden een 808 gekocht. hij werkte perfect, maar na een aantal dagen merkte ik dat alle patterns weg waren.

Lege Batterij of slecht contact?!

Doe er anders nieuwe batterijen in en laat hem een paar dagen uit staan.

mmm... nieuwe batterijen ? ik ga het proberen. de batterijen die er in zitten zijn nog goed, maar voor de zekerheid doe ik het toch. Boemtsjak heeft al aangeboden om het ding eens na te kijken, iets waar ik zeker op in ga als ik er zelf niks aan kan doen.

het andere probleem is nu inmiddels wat duidelijker: het midi clock signaal hapert als ik midi noten uitstuur (niet als ik midi naar vst instrumenten stuur). heel vreemd. weet iemand waar dat aan ligt ?

ik gebruik een pc (laptop, erg snelle), cubase sx, m-audio midisport 2x2

heel lastig, want ik heb zaterdag wer een optreden en dan kan ik dit soort problemen niet gebruiken:S

Jimi

OK dit is een oude thread maar ik wou toch even laten weten dat ik hetzelfde probleem heb/had met die patterns in de TR808 die plots verdwijnen.
En dit dus zelfs terwijl het toestel gewoon aanstaat.
Gewoon een pattern opnemen, vervolgens op manual play zetten en een paar tellen later "loopt het geheugen langzaam leeg". Vreemd.

Elektrovolt heeft me laten weten dat hij het probleem destijds heeft opgelost door de contacten van het batterijcompartiment na te kijken en opnieuw volle duracells te plaatsen. Daarmee was het probleem van de baan.

Ikzelf had ondertussen de nochtans nieuwe batterijen in een zinloze opwelling nogmaals vervangen door nieuwe batterijen. En wat blijkt: het probleem is inderdaad opgelost. Misschien lag het aan de batterijen, misschien aan slechte contacten die toevallig bij de batterijwissel weer OK zijn gekomen.

Wat ik wel vreemd vind: het probleem deed zich ook voor zonder het toestel uit te schakelen - net zoals bij Elektrovolt.
Raar, want in principe zouden die batterijen toch niet nodig moeten zijn zolang de netstroom ingeschakeld is.

Misschien weet een expert zoals Boemtsjak hier antwoord op :-)

probleem eindelijk écht van de baan

probleem eindelijk écht van de baan

Een kleine update - dat is goed voor het archief denk ik, voor als iemand ooit eens hetzelfde probleem heeft:

Na mijn vorige reactie waarin ik zei dat alles opgelost was met nieuwe batterijen kreeg de TR-808 toch opnieuw dezelfde kuren.
Dus: het ding even bij Boemtsjak binnen gebracht.
Oorzaak was een defect in de voeding die spanningschommelingen veroorzaakt, waardoor de TR-808 soms onverwachte dingen begint te doen. Boemtsjak heeft een componentje vervangen en de drumbox doet het weer.

Heil Boemtsjak! lol :halleluja ;)

Die van mij kirt nog elke dag na een goeie
grondige servicebeurt destijds daarboven
bij die colablikjesverzameling haha.

Ben er nog blij mee, een 808, het voelt
nog steeds als, met een zonnebril op, door
de straten scheuren met je Honda Camino
a la Grand Theft Auto, pure adrenaline lol

Axel

kris, kan je mij vertellen welk onderdeel dat is ?

zelf heb ik een paar weken terug weer last gehad van een aantal patterns die verdwenen, dus wellicht dat dit bij mij ook aan de hand is.

Origineel geplaatst door Freakydile
Heil Boemtsjak! lol :halleluja ;)

Die van mij kirt nog elke dag na een goeie
grondige servicebeurt destijds daarboven
bij die colablikjesverzameling haha

'k heb stiekem 2 colablikjes van plaats verwisseld ;)

Inderdaad uitstekende service daarboven ! M'n Emu II en de TR808 waren in een paar uurtjes hersteld.

Back