AURALEX MoPads

Die Roominator kitjes zijn best aardig, denk ik, maar je moet wel in het oog houden wat je krijgt:

Een setje netjes afgewerkt schuim met het bijbehorende bevestigingsmateriaal.
Het is wél goed schuim trouwens, en als je je realiseert dat niet alle schuimsoorten gelijk zijn (... dus het spul van de bouwmarkt of het matrassenpaleis is echt anders...) dan is dit een gemakkelijke en snelle oplossing.
Het is trouwens erg prettig dat het bevestigingsmateriaal erbij zit, want schuim op een blijvende manier op een muur bevestigen kan helaas nog wel eens lastig blijken.

Maar goed, je betaalt ook goed voor zo'n kitje... da's dan de prijs voor gemak en gegarandeerde kwaliteit.

Wat valt er verder aan op te merken?
Het is een setje voor de echt kleine studio, bedoeld om de aller-grootste reflectieproblemen te behandelen.
Dus voornamelijk de 1e reflectiepunten zal je ermee aanpakken, wellicht heb je dan ook nog wat over voor de de voor- en achterwand van je studio.
Hierdoor zal je stereo image en afluister acuratesse op de monitoring positie verbeteren, omdat je meer 'direct' geluid hoort en minder gereflecteerd geluid.

Het is wèl belangrijk te weten wat zo'n kitje *niet* doet: Te weten basproblemen en staande golven oplossen... daarvoor zal je moeten grijpen naar corner absorbers en panel traps / resonator traps.
Auralex verkoopt (net als bijv. Primacoustic) ook grotere kits met bijgeleverde corner absorbers.
Ik vind de prijs daarvan echt al snel de pan uitrijzen.

Origineel geplaatst door Thoraval
Het is inmiddels weer een tijd gelezen dat deze topic active was maar ik overweeg ze ook te kopen en heb niet zo heel erg veel verstand van zaken. Het enige wat ik weet is dat ik zo 35 euro neerleg voor die dingen áls ze werken. Punt is een beetje dat ik geen ruimte heb voor mooie standaards en dat mn bureau inderdaad lekker meetrilt als ik mn volume een beetje open draai. Waardoor mn lage frequenties nogal versterkt worden. Of tenminste dat denk ik...

Kopen?

En dan heb ik meteen een tweede vraag want nu ik toch bezig ben. Die Auralex Roominator D36 kit heeft iemand daar ervaring mee?

" Auralex D 36 Roominator kit
Heb je een kleine studio of muziekruimte die je in akoestisch opzicht helemaal wil fine-tunen? Dan is de Roominator kit van Auralex onontbeerlijk.
voor 139,-"

Aldus Feedback, maar ik ga liever op jullie advies af dan dat van Feedback :)
http://www.auralex.com/sound_control_D36/sound_control_D36.asp

Alvast bedankt

Wat je met die mopads doet is contact geluid voorkomen . Als dit helpt en je speaker dus zo erg trilt dat ook je bureau gaat trillen moet je andere speakers hallen . Of je nu van die stoel poot rubbertjes gebruikt spickes etc allemaal hetzelfde .

Je speakers laten de lucht bewegen en je slappe desk gaat op sommige freqenties lekker mee trillen. En een stukje schuimrubber doet dan nix . Wat wel een verandering kan zijn is dat je speakers ineens een andere hoek krijgen en dit kan het verschil wat men hoord wel verklaren in sommige gevallen .

De d37 roominator ( hoe verzinnen ze het ) helpt wel tegen hoog geflutter maar midden en lage tonen worden er niet beter door . Om in een kleine ruimte een mooie vlakke responce te krijgen moet je even wat meer doen dan een paar van die verpakkings materiaal schuimrubber plakken .

Een paar pakjes glaswol platen van de hornback ( het stevige soort ) een rolletje glasfezel behang + lijm en een pot latex verf . Smeer de platen dik in met lijm glasvezel behang eromheen ( mag best overlappen ) 2 daagjes laten drogen . Dan Op kleur maken en schuin in de hoeken zetten of ophangen in de hoeken van je plafond , naast je tegen de muur etc . Dit helpt vele malen beter .

Origineel geplaatst door mischa
Een paar pakjes glaswol platen van de hornback ( het stevige soort ) een rolletje glasfezel behang + lijm en een pot latex verf . Smeer de platen dik in met lijm glasvezel behang eromheen ( mag best overlappen ) 2 daagjes laten drogen . Dan Op kleur maken en schuin in de hoeken zetten of ophangen in de hoeken van je plafond , naast je tegen de muur etc . Dit helpt vele malen beter .

Wat zou dit moeten absorben? Laag of mid/hoog?
het lijkt mij dat je door het glasvezelbehang dat om de glaswol platen wordt gewikkeld je toch nog reflectie hebt.

Ik ga het wel even presies opmeten wat wol in combinatie doet met glasvezel behang . Het is idd denkbaar dat hele hoge tonen gedeeltelijk reflecteren .

Je hebt trouwens wel verschillende soorten glasvezelbehang.
Ik heb zelf half-open glasvezelbehang gebruikt, en eerst de glaswol ingespoten met haarlak om te voorkomen dat de boel gaat stuiven.

[offtopic]

Ik heb twee van die roominator d37 kits besteld, ben benieuwd :) Ik heb ze vooral om wat problemen in mijn geimproviseerde vocal booth op te lossen. Maar heb vandaag gordijnen opgehangen en dat scheelt ook zeg! Sodeju....

[/offtopic]

Zie ik nu iets over het hoofd of... In Amerika is de kit zelfs nog met tax veel goedkoper.

De Auralex Roominator Project2 is in Amerika $519, wat gelijk staat aan €349.. * 19% btw = €415. Klik hier

Bij de Feedback is dezelfde set € 869,-

*D

Laatst gewijzigd:
Zie ik nu iets over het hoofd of... In Amerika is de kit zelfs nog met tax veel goedkoper.

De Auralex Roominator Project2 is in Amerika $519, wat gelijk staat aan €349.. * 19% btw = €415. Klik hier

Bij de Feedback is dezelfde set € 869,-

*D

Feedback is gewoon duur. Dit zijn 24 panels en 8 bass traps; bij de Music Store in Keulen koop je voor datzelfde bedrag een set met 108 panels en 8 bass traps.

Overigens is je linkje naar Amazon (en Amazon Marketplace) verkopers. Die mogen elektronica (en gerelateerde producten) niet buiten de VS verkopen. Je zult zien dat als je gaat bestellen de bestelling vastloopt op een Nederlands verzendadres. Dus als je het uit de VS wilt halen moet je eerst een andere verkoper vinden. Hou er ook rekening mee dat die grote dozen zijn, dus hoge verzendkosten. En over verzendkosten betaal je ook BTW. En je vergeet de heffing en inklaringskosten in je berekening.

Back