Studio bouwen, wat nodig?

CoiCrow

Nieuwkomer
Ik ben bezig om een eigen homestudio te bouwen. Ik heb er weinig verstand van, maar het begint steeds boeiender te worden hoemeer ik me erin verdiep. Wat ik denk te gaan kopen is het volgende:

• Yamaha 01X EURO 1.599,00
• Tannoy Reveal (monitor speakers a 299,-) EURO 598,00
• Microphones (different types for recording)
o Shure PG DMK 6 (drums) (kables inc.) EURO 449.00
o Shure SM 58 (vocals) (2x a 119,-) EURO 238,00
o Shure SM 57 (instruments,drums) (3x a 109,-) EURO 327,00
o Stands KNM 210/91 (2x a 39,-) EURO 78,00
• Kabels (5x mic kabels + andere kabels) EURO 150,00

Een kant en klare computer, die ik natuurlijk goedkoper kan krijgen als ik het zelf samenstel (het gaat even om het idee)
• DTMPC Cre8 (computer) EURO 1.449,00

Dan kom ik uit op een totaal van: 4888,00 euro's

En dan heb ik dus echt de basics. Heeft iemand nog tips van dingen die echt een must zijn om "rock/alternative" muziek op te nemen (want dat is een beetje de doelgroep die ik wil gaan "helpen") Dan wel te bedenken dat ik van de mensen die komen opnemen vraag om hun eigen versterkers mee te nemen, want ze hebben natuurlijk hun eigen sound. Ik heb zelf ook een bass en gitaar versterker en zit eraan te denken om in een later stadium echt goede gitaar en basversterkers te kopen.

Lijkt dit een beetje wat?

En moet ik ook nog effectprocessors en compressors erbij kopen, of zijn die van de 01X goed genoeg?
Dan had ik nog een vraag. Kan ik die actieve speakers direct aan de 01X hangen, of moet ik (of kan ik beter) een goede geluidskaart in de pc te zetten (M-audio denk ik dan ook) om vanaf daar de speakers aan te sluiten? Zoals ik al zei, ik begin er net mee, maar heb er veel zin in. :)

Ai, dat zijn grote plannen voor iemand die er net mee begint.
Nu weet ik niet wat je achtergrond is, maar alleen al voor opnametechnieken heb je jarenlange ervaring nodig om redelijk uit de voeten te kunnen.
En ik ben bang dat je toch wat meer randapparatuur nodig hebt dan de Yamaha 01X effekten.
Een studio in één keer kopen is ook een heel slecht idee, al heb je nog zo veel geld.

Dit is waarschijnlijk niet wat je wilde horen, maar je hebt wel een ambitie die je niet in een paar weken onder de knie zult hebben.
Ik weet niet hoeveel ervaring dat je hebt met geluidsstudio's, maar als je net begint, ga er maar van uit dat je de komende jaren wel ff zoet bent voordat je echt kwaliteit kunt leveren.

oh ja, welkom btw :biertje:

Mag ik de topicstarter vragen: waarom?

Je hebt geen ervaring met wat dan ook (laat staan een digitale tafel) en wil direkt een sloot geld uitgeven, dat kan bijna alleen maar op een teleurstelling uitdraaien.

Trouwens: die microfoons van Shure zijn vooral voor op het podium bedoeld.

Begin nou eens lekker met een paar centen iets op te bouwen met een analoog mixertje en wat goedkope outboard. Op die manier kan je wat ervaring op doen zonder dat je meteen ondersteboven valt en je portomonee leeg is.

Origineel geplaatst door The Q
Mag ik de topicstarter vragen: waarom?

Je hebt geen ervaring met wat dan ook (laat staan een digitale tafel) en wil direkt een sloot geld uitgeven, dat kan bijna alleen maar op een teleurstelling uitdraaien.

(...)

Begin nou eens lekker met een paar centen iets op te bouwen met een analoog mixertje en wat goedkope outboard. Op die manier kan je wat ervaring op doen zonder dat je meteen ondersteboven valt en je portomonee leeg is.
Ik sluit mij hier VOLLEDIG bij aan. Je ziet het steeds vaker: "Hallo, ik heb voor x-duizend euro een setup gekocht, maar hoe werkt MIDI nou precies? En wat betekent PAN op m'n mixer?"

Maar als je vast wilt houden aan je (mijns inziens dus minder goede) idee, koop dan idd niet die Yamaha mixer, maar gewoon een analoog bakkie. Scheelt je zo 1000 euro. En wat die mics betreft: kan ook veel goedkoper.

Die computer valt nog best mee, afhankelijk van wat je er voor krijgt.

Inderdaad zoals de anderen het al gezegd hebben.

Koop niet te veel in 1 keer want door de overkill aan apparatuur weet je niet waar je moet beginnen.

Een goede computer is nooit een verkeerde investering dus begin daarmee zou ik zeggen. Koop dan een goede geluidskaart met een midi/controller keyboard en bijvoorbeeld Reason en je kunt al complete tracks maken.

Origineel geplaatst door room2-2
Een goede computer is nooit een verkeerde investering dus begin daarmee zou ik zeggen. Koop dan een goede geluidskaart met een midi/controller keyboard en bijvoorbeeld Reason en je kunt al complete tracks maken.

Ho ho, even on-topic blijven en goed lezen a.u.b.
Volgens mij wil deze 'kraai' geen muziek maken, maar bands opnemen.

Om iets meer inhoudelijk op je vraag in te gaan;
wat ik nog een beetje mis in je lijstje is een paar goede zangmicrofoons. SM58's zijn prima microfoons, maar
meer bedoeld voor on stage. Koop bv. een Rode NT1 condenstator mic om een beetje fatsoenlijk zang op te kunnen nemen.

Verder mis ik in je setup nog een software pakket waarmee je de boel wil gaan opnemen en sequencen
Zo'n 01x is leuk, maar wat ga je op je PC erbij draaien? Cubase, Logic, Sonar, Protools?

Heej thanks allemaal alvast voor de reacties.

Ok, ik heb geen ervaring om zelf in een studio te werken. Ik heb wel ervaring met het maken van muziek (zit zelf in een steeds bekender wordende band in de punk scene (en dan heb ik het niet over van die vrolijke punk muziek)) en ook met het opnemen van muziek en het toepassen van verschillende effecten. Dit heb ik dan gedaan op mijn huidige pc en met het gebruik van Adobe Audition. Verder heb ik vroeger met Acid ook hardcore gemaakt.

Mijn neef (The Vinyl Junk) die maakt zelf hardcore/Acid/Techno muziek en die heeft dus wel een professionele studio, maar dat is natuurlijk wel een heel andere soort muziek aangezien hij geen instumenten hoeft op te nemen via mics. maar het idee van een studio en hoe die werk blijft natuurlijk wel hetzelfde. Hij heeft me wel eens wat dingen laten zien en kan me makkelijk helpen natuurlijk.

De studio die ik wil bouwen wil ik gaan gebruiken voor het opnemen van bands, maar ook voor mezelf om projectjes met verschillende mensen te kunnen doen en dan albumpjes maken. Ik ben ervan bewust dat ik het echt niet allemaal zomaar onder de knie heb en weet dat ik zeker een jaar (ik ga uit van een jaar, omdat mijn neef me ook flink kan helpen (en ik ken nog een studio in de buurt waar ik goed bevriend mee ben)) flink moet gaan "klooien" om mijn ding eruit te kunnen halen en echt muziek op kan gaan nemen. (ik ga natuurlijk niet meteen bands laten opnemen bij mij als ik het eindproduct niet goed kan maken). Als software pakket wil ik Logic gaan gebruiken. Dit omdat mijn neef die ook heeft en dan kan die mij makkelijker helpen. En ik kan gratis (en legaal) aan logic komen.

De reden waarom ik wou beginnen met deze set is omdat het mij het makkelijkster lijkt en ik het wel meteen goed wil aanpakken. Zoals ik al zei wil ik hierop verder gaan bouwen, maar met deze basics heb ik al wel een goede studio in handen (op de zangmics na zo te horen, ik had veel gelezen dat deze veel gebruikt werden om zang op te nemen).

That's the story anyway.

Maar ik moet dus even kijken naar andere zangmics. Waar moet ik volgens jullie nogmeer naar kijken? Hebben jullie nog tips, ideeen?

iig bedankt :mexico:

Origineel geplaatst door MIDIoot
Dat adresje mag je mij wel ff doorgeven! :D

:doei: Hier nog iemand aan wie je dat adresje door mag geven.

Jaah dat is leuk, maar daar schiet ik natuurlijk niks mee op bij het bouwen van mijn studio :mexico:

Om je guitarengeweld op te nemen kan je best een soundcard en computer kopen. Probeer een soundcard met minstens 8 ingangen te regelen, dan kan je toch op zn minst al een klein drumkitje in één take opnemen. Kijk eens bij RME of MOTU of Digidesign.
Die Yamaha zou ik voorlopig nog achterwege laten. Je kan misschien een goede analoge mixer aanschaffe? vermits je punkrock maakt.
Met een pc, een soundcard, monitors en een bende mics kom je al een heel eind!

ps, vergeef degenen die hier weer zo fel reageerden, het zijn allemaal hevige synth freaks die waarschijnlijk nog niet door hadden dat je een studiootje wou bouwen om je instrumenten op te nemen. tIs hier ook een synthforum natuurlijk ;)

Voor info over soundcards, zoek het forum eens naar woorden zoals: full duplex, asio, rme, soundcard :D, latency,...

Origineel geplaatst door ikke
Om je guitarengeweld op te nemen kan je best een soundcard en computer kopen. Probeer een soundcard met minstens 8 ingangen te regelen, dan kan je toch op zn minst al een klein drumkitje in één take opnemen. Kijk eens bij RME of MOTU of Digidesign.
Die Yamaha zou ik voorlopig nog achterwege laten. Je kan misschien een goede analoge mixer aanschaffe? vermits je punkrock maakt.
Met een pc, een soundcard, monitors en een bende mics kom je al een heel eind!

ps, vergeef degenen die hier weer zo fel reageerden, het zijn allemaal hevige synth freaks die waarschijnlijk nog niet door hadden dat je een studiootje wou bouwen om je instrumenten op te nemen. tIs hier ook een synthforum natuurlijk ;)

Voor info over soundcards, zoek het forum eens naar woorden zoals: full duplex, asio, rme, soundcard :D, latency,...

Opzich zou ik uit de voeten kunnen met analoge mixer, dat is helemaal waar. Maar er is 1 ding wat ik dus perse wil (en dat kan met die yamaha tegelijk) en dat is dat ik de tracks die ik heb opgenomen via dezelfde schuiven nadat ik heb opgenomen het volume (en nog veel meer dingen natuurlijk) kan regelen. Ik HAAT het om via mijn muis de schuifjes te regelen en aan de knopjes te draaien. Dat gaat er gewoon bij mij niet lekker in.

Stel dat ik het wel ga doen. Dan heb ik dus een mixer nodig met 8 inputs en ook 8 outputs (om die dan in een M-audio kaart te drukken zodat ik wel meerdere tracks tegelijk kan opnemen). Zo heb ik het toch goed he? En daarbij moet ik dan nog een midi controler kopen om on-screen het volume weer te regelen van de verschillende tracks. Dit lijkt mij allemaal een beetje omslachtig eigenlijk (en is het wel zoveel goedkoper?)

ps. Ik weet dat het een synthforum is, maar iemand verwees me hiernaar in de hoop dat jullie me hier beter kunnen helpen :mexico:

als je een goede geluidskaart koopt met meerdere inputs en een goede midicontroller ben je volgens mij net zo veel/meer kwijt als/dan de O1x, je kunt er altijd nog een mlan uitbreiding voor meer in/out puts bij kopen, ik denk dus niet dat het een slechte koop is.
Zeg ns eerlijk, hoeveel van ons zijn niet begonnen met iets simples om er later achter te komen dat het voordeliger zou zijn geweest gelijk voor "the real thing" te zijn gegaan...........je ouwe zooi verkopen/ruilen om iets nieuws te kopen is niet echt een lucratieve zaak.....je zou zelfs kunnen proberen de O1x 2e hands te vinden, zag er laatst 1 staan op het forum....wel te duur , maar je weet niet...

Misschien beter een MIDI controller (Tascam US2400) + soundcard? Ik denk niet dat die mLan en 01x zo goed werken. Vraag eens aan Maks, die heeft er één.

US2400 = 1550 euro
RME multiface = 1000 euro?
pc+ scherm etc = 600 euro
montors = 600 euro
mics = 1000 euro
kabels = 250 euro
+ Logic gratis

Totaal van 5000 euro. :okdan:

Mobiel ben je dan wel niet echt.. :)

Wat mensen zeggen over de 0X1 is zo erg verschillend. Ik heb van mensen gehoord dat hij helemaal geweldig is en ze er nooit meer van af hebben. En ik heb mensen gehoord (die bij wijze van spreken) de aan-knop nog niet kunnen vinden. Persoonlijk denk ik dat het apperaat nog helemaal niet zo slecht is. Ik ga eens zoeken naar wat tweedehands spulletjes :)

En hoe stel jij een pc samen geschikt voor audiobewerking voor maar 600 euro (ik heb zelfs geen scherm nodig, want die heb ik wel staan)?

Laatst gewijzigd:
Okee, ik kan nu kiezen tussen 2 dingen die mij geschikt lijkt voor mijn doeleinde:

Basic Studio (Digital)
• Yamaha 01X EURO 1.599,00

• Computer for Audio EURO 1.000,00
Total for basic studio only EURO 4439,00

Basic Studio (Analoog)
• Behringer UB 2442FX EURO 369,00
• M-audio delta 1010 EURO 228,00
• Evolution UC 33e EURO 249,00

• Computer for Audio EURO 1.000,00
Total for basic studio only EURO 3686,00

Zoals je kan zien is de "Analoge" zo'n 1000 Euro goedkoper.
Alleen een vraagje. Bij die behringer zit dus ook een FX processor (oooh, wow...), maar als ik de instruments erin stop, en meteen (appart) erweer uit haal, neemt die de effects dan wel mee in de opnamen? Of gaan de effects alleen mee via de master out? :mexico:

Wat dacht je van helemaal voor hardware gaan?

Bijvoorbeeld....

-Roland VS 2400 CD € 2.699,-
roland-vs2400cd.jpg

• Compleet recording workstation: 24 sporen, 24 bit/96kHz met interne effecten, CD-RW en 40GB harde schijf
• Weergave: 24 sporen, opname: 16 sporen (simultaan), 384 V-Tracks
• 48 kanalen, volledig geautomatiseerde mixer, 13 gemotoriseerde faders
• VGA-aansluiting voor externe monitor: editen op een groot scherm en met een muis
• Drag & drop-editfuncties bij gebruik van de bijgeleverde muis en een optioneel ASCII-toetsenbord
• Nieuw 3D-pan effect (RSS) om je mixen van een bijkomende dimensie te voorzien
• V-LINK-functie voor de synchronisatie en controle van videoapparatuur*
• Hoogwaardige analoge onderdelen, 8 XLR/TRSingangen (symmetrisch), plus Hi-Z-aansluiting voor elektrische gitaar e.d.
• Importeren van .WAV/AIFF-bestanden van CDROM; export in het .WAV-formaat
• 2 stereo-effecten (uitbreidbaar tot 4 stereo/8 mono) met o.a. COSM® Mic, Speaker & Guitar Amp Modeling, plus Mastering Tool Kit
• 8-kanaals R-BUS-poort voor het toevoegen van analoge of digitale (verschillende formaten) I/Os
Druid

Dat ziet er zeker leuk uit, maar volgens mij heeft het gewoon veel meer voordelen en uitbereidings mogelijkheden als je met iets meer losse componenten werk en zeker met een computer. Wat zijn volgens jou de voordelen van deze Roland mixer tenopzichte van wat ik wil kopen? (behalve het makkelijker verplaatsen van je studio :+)

:mexico:

Wat dacht je van helemaal voor hardware gaan?
:okdan:

Dat nog niemand daar aan gedacht heeft ! Dit lijkt mij ook de (een) oplossing. Mocht je ooit willen uitbreiden , dan kun je nog altijd de inhoud van de harddisk naar een andere pc dumpen.
Denk eens aan de voordelen! Je kunt zo'n apparaat makkelijk overal naartoe slepen (bijv voor live opnames) en je hebt altijd alles bij je..
Ik vind het een goed idee, Druid, ik zou het wel weten! :biertje:

Wat zijn volgens jou de voordelen van deze Roland mixer tenopzichte van wat ik wil kopen?

Geen gehannes met een pc bouwen die stabiel loopt (is namelijk niet vanzelfsprekend)
Ook de pc die genoemd werd (met monitor) voor 600 euro is niet reeël
Dedicated hardware, de combinatie van inputs, geluidsengine en interface is helemaal op elkaar afgestemd
Neemt niet veel ruimte in beslag
Is stiller dan elke PC!!!
Geen gedoe met andere processen of virussen die de boel in de war kunnen schoppen

Toch de voordelen van toetsenbord/muis en monitor want die kun je er op aansluiten

(ik heb verder nix met roland temaken trouwens, mochten ze dit lezen en me in dienst willen nemen mogen ze emailen ;))

Druid

Back