FM: Frequency Modulation

Croaton

Infected with the virus!!
ik zal heel eerlijk zijn: ik heb amper gezocht (alleen op: "Frequency Modulation") aangezien ik niet op FM kan zoeken (moet minimaal 3 karakters. dus mijn vraag maar hier.

ik weet ongeveer wat FM doet, ik weet dat je er bijvoorbeeld bell-achtige geluiden mee kan maken. alleen om nou te zeggen dat dit me lukt NEE. ik kan wel blijven proberen met mijn virus. maar wat achtergrond en handreikingen zijn natuurlijjk nooit weg.

dus graag wat voorbeelden van typische fm geluiden
wat handreikingen hoe ik bepaalde geluiden kan patchen (met bijvoorbeeld de virus)
de do's en dont's (indien die er zijn)

Origineel geplaatst door sweety
voor fm geluiden moet/kan je beter een fm-synth nemen geen v.a

oke, maar ik wil hier geen discussie over wat beter is en wat niet beter is. de optie zit nu eenmaal op de virus en daar wil ik ook gebruik van gaan maken.....

Origineel geplaatst door Croaton
oke, maar ik wil hier geen discussie over wat beter is en wat niet beter is. de optie zit nu eenmaal op de virus en daar wil ik ook gebruik van gaan maken.....

Geen idee hoe dat precies op de Virus gaat, aangezien je geen zelf-oscillerend filter hebt zal het wel tussen 2 oscillatoren zijn dan. Laten we het even osc1 en osc2 noemen, de rest moet je maar even vergeten.

Osc1 doet FM modulatie op osc2. Dat houdt in dat osc2 een vibrato heeft met de frequentie van osc1. Om alleen het effect van FM te horen moet je osc1 muten, want die moduleert alleen maar bij 'echte' FM (wat dat ook moge zijn). Gebruik om het simpel te houden 2 sinussen. Detune ze, en niet alleen met de fine knop maar ook gerust tussen de 3 en 24 semitones. Doe verder vooral niks met je filter, gewoon helemaal open en resonance dicht. Dus je hoort alleen osc2 en de modulatie daarop binnen het hoorbare spectrum van osc1.

Als het nu nog niet bel-achtig klinkt zo af en toe weet ik het ook niet. Experimenteer ook met noise als modulator of carrier, altijd leuk. Met die nieuwe Moog filters in de C kun je ook de filter frequentie moduleren met de frequentie van 1 van de oscillatoren, mits de resonantie vol open staat krijg je dan vergelijkbare effecten. Dat is meer de klassieke analoge manier van FM.

bij FM synthese in de simpelste vorm sluit je een oscilator op een andere osc aan. Als dit niet kan met je synth kan je je pitch LFO (gewoon een trage osc) snelheid heel hoog zetten en bereik je hetzelfde...

Back