microkorg

stefspijk

Nieuwkomer
ey mensen!

misschien stomme vraag, maar ik zit al poosje helemaal klem!

ik wil graag gaan beginnen met produceren e.d. maar ik heb dus geen fucking idee wat ik zou moeten kopen?
zelf heb ik het idee dat vituele synths het helemaal gaan maken dus koop ik een of ander leuk programmatje...

nu eigenlijk mijn echte vraag. loop al poosje te kutten met reason, maar zoek dus een goeie midi controller (voor bv. reason, ableton 4 of iets van native instruments)
zelf zat ik te denken aan de microkorg, aangezien er al wat leuke geluidjes inzitten en mij is verteld dat het tevens een midi controller is....

kan iemand mij een stukje wijzer maken door te vertellen of de microkorg wel de moeite waard is en misschien iemand eentje 2de hands te koop voor me heeft? zoniet, wat een andere goeie midi controller is?

mijn dank is groot!

stef

De Microkorg is zeker een leuk apparaat, veel waar voor weinig geld.
Als je een echter goede MIDI controller zoekt, zou ik zelf niet in eerste instantie aan een Microkorg denken. Ten eerste heeft het een toetsenbord dat op z'n zachtst gezegd niet echt geweldig is en niet geschikt als masterkeyboard. Ten tweede heeft de MicroKorg wel wat weinig knoppen om als midicontroller te dienen.
Het aanbod in midicontrollers is erg groot en groeiende. Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van de controllers van Novation en nog meer van de dedicated MS20 controller(wel met een microkorg toetsenbord) van het Korg Legacy pakket.

Ik zou zeggen steek je licht eens op door de zoekfunctie van dit forum te gebruiken en kijk op de diverse websites van fabrikanten en vraag je om te beginnen af wat je wilt dat jouw controller moet kunnen.

Succes!!!

groet

Tom

thanks voor de uitleg!

het probleem is namelijk met mij dat ik wel degelijk een beetje op de hoogte ben van de midicontrollers, en zeker idd die van novation, met name de x25, maar daar betaal je direct een smak geld voor.....
de microkorg leek me leuk om me wat te verdiepen in de midicontrollers en hardware synths, en daarin is eigenlijk mijn twijfel; of ik ga voor virtuele synths en drums etc. met een goede midi, of ik begin klein en koop losse spullen, zoals dan bv. de microkorg...

persoonlijk lijkt de virtuele synths etc. me iets aantrekkelijker, maar ik heb zelf absoluut geen ervaring met midicontrollers en of ik daar mee uit de voeten kan, dus vind ik het risky om er gelijk veel geld in te smijten...

wat wordt beschouwt als nummer 1 midicontroller? (bedoel ik trouwens niet een hele grote keyboard mee, maar zo'n kleiner compacter kastje)

ahah! snelle reacties! top.....

wat gebruik je zelf voor spullen (en nog niet zo bekend met de afkortingen etc.) en gebruik je eventueel de microkorg als midi?

ik heb zelf wel draaitafels en djm600 mengpaneel staan, zou je de master uitgang van me mengpaneel aan kunnen sluiten op de microkorg waardoor ik hierdoor een soort van externe effectenbox creeer?

ow ja alles kan, maar iets "in sync" is wel handiger.
Dan heb je weer wat vingers over ...
dat is midi app...
:gaap:

Een dj die wil produceren ;) ...
of vergis ik me? Ikzelf heb nog geen microkorg, maar is onderweg (besteld) en ik neem hem vooral
voor de vocoder (kweenie of je daar uitleg over moet?: kortweg je synthesizer laten praten door je stem als input en je microkorg als geluidsbron: alom bekende robotstemmen kan het resultaat zijn!)
De microkorg is cheap en heeft voor dat geld een goede synthengine (geluidsopwekker...namelijk die van de korg ms2000, grote broer)...

Als je puur voor midi gaat, zou je de nog goedkopere microcontrol moeten bekijken, maar dan zou je al je geluiden uit je computer moeten halen! wat met softsynths goed te doen is! Trouwens, het maakt voor jou misschien niet veel verschil
of je nou geluid uit je computer of uit je sybthesizer hoort... het lijkt voor jou waarschijnlijk hetzelfde... namelijk een synthesizer! De microcontrol heeft volgens mij ook die minitoetsjes, niet ideaal: maar wel van die triggerpads(grote knoppen om samples aan te sturen!) ook leuk als je toch software matig werkt!

Verder is zon beetje al de hededaagse synths te gebruiken als midi controller, maar meestal niet puur voor bedoelt!
mijn adviess: kom je niet uit het software of hardware dilema: microkorg goede optie ivm budget: niet qua hoeveelheid knoppen en de toetsen! kiess je hardware: microkorg leuk synth, zeker proberen. kies je software: ga voor een modicontroller!

groeten roy

Origineel geplaatst door stefspijk
wat wordt beschouwt als nummer 1 midicontroller? (bedoel ik trouwens niet een hele grote keyboard mee, maar zo'n kleiner compacter kastje)

Pfff, er zijn ZAT merken types, van groot tot klein, met en zonder (keyboard)toetsen..
Kijk maar eens op de Feedback-site > Multi Media > Hardware > Controllers

Net hoeveel geld je wilt besteden.
De echte MIDI-controllers (zonder synth ingebouwd..) hebben vaak wel meer aansturingsmogelijkheden (ook USB, e.d. tegenwoordig) dan een synth à la MicroKORG (je hebt inmiddels ook combinaties ervan, zie de Novations: óók nog een synth ingebouwd..).

Maar de Korg is zéker wel een leuk bakje!!

ik heb zelf ook een microkorg,en gebruik em vaak tot zeer vaak in projecten,erg leuk ding,bovendien gebruik ik em ook vaak als controller voor plugins,en andere hardware modules...dus gewoon kopen dat ding!!!

hmmm waarom niet zoeken naar goedkoop welk dan ook keyboard al dan niet met eigen sound engine maar wel dus met MIDI aansluitingen?

bijv. zo`n Yamaha huis-tuin en keuken keyboard ( niet al te simpel ding nemen hehe) maar dan wel met grote toetsen, MIDI in en out minimaal. en nog evt. eigen geluiden ook....
kosten niet al te duur meer op 2e hands markt...

Origineel geplaatst door Riezz73
hmmm waarom niet zoeken naar goedkoop welk dan ook keyboard al dan niet met eigen sound engine maar wel dus met MIDI aansluitingen?

bijv. zo`n Yamaha huis-tuin en keuken keyboard ( niet al te simpel ding nemen hehe) maar dan wel met grote toetsen, MIDI in en out minimaal. en nog evt. eigen geluiden ook....
kosten niet al te duur meer op 2e hands markt...

vaak zitten op die keyboards geen modulatie toets,lijkt me toch iets wat niet mag ontbreken op een controller!!!

Back