VVA (vintage virtueel analoog), bestaat dat???

Origineel geplaatst door smackos
Vintage = ouder dan 20 jaar.

Als het ouder dan rond de 40-50 jaar is dan spreken we van antiek.

Volgens mij schop je hiermee een hoop forumleden tegen het analoge been.:bekdicht:

Informal. A group or collection of people or things sharing certain characteristics.

Ofwel: we hebben het hier dus (informal) over meningen en feiten worden pas gecreëerd na lang genoeg wachten in dit geval. :geslaagd:

Als alle synthfreaks uitsterven door het gebruik van software, zijn die/wij dan ook vintage? :confused:

Uhh... 't is maar wat je wil hebben, denk ik...

Origineel geplaatst door MSDOS
Voor degenen die het zich niet realizeren dit is de allereerste!
attachment.php

Die het zich niet realizeren :D

heel subtiel :halleluja

Tsja, een avondje prutsen en ik haal echt elke VA of Vintage synth uit mijn naam.
Maar de eerste VA, hmm toen ze DCO's in de synths gingen stoppen werden het VA's...? Vintage noem ik een synth op buizen, Oud analoog een synth op transistors en Antiek denk ik aan de Telharmonicum, de oermoeder van alle synths, die meen ik 100000 kilo woog en zo groot als de Bijenkorf was...
My 2cnts:)

DCO's outputten nog steeds gewoon een analoog signaal hoor.

Een VA is een synth die kwa uitgangspunt het zelfde werkt als een echte analoog, maar in plaats van voltages gebruik maakt van realtime digitale bitstreams. thats it.

Een DX7 of D-50 zijn dus geen VA's

Een crumar GDS, een Synergy of Mulogix slave32 is dan ook vintage VA ? Een sid is ook onderhand eigenlijk een Vintage VA ( als je de potentieele toepassing ervan bekijkt ).

toch ?!

...

Vintage versus Classic

Vintage versus Classic

Het begrip 'vintage' hoort volgens mij in het rijtje 'hi-fi' en 'triple A status' thuis. Het zijn begrippen zonder meetbare onderbouwing. Zelfs al hadden ze die, dan kan de 'waarde' nog verschuiven. Een voorbeeld hiervan is 'antiek'. Oorspronkelijk had deze term in de 17e eeuw alleen betrekking op de oude Grieken en Romeinen en vooral op de vondsten. Echter, imitaties waren ook toegestaan. In de zeventiger jaren van de vorige eeuw behelste 'antiek' alle gebruiksvoorwerpen (geen kunstobjecten) ouder dan 100 jaar. Tegenwoordig zijn gebruiksvoorwerpen uit 1975 al 'antiek', soms gelabeld met de term 'nieuw antiek' :)

'Vintage' verwijst eigenlijk dat het product door de omstandigheden eigenschappen heeft verkregen waardoor het zich onderscheidt van andere producten. Ook de factor 'tijd' kan hier een rol spelen. Tja... Ooit geprobeerd een analoge synthesizer, die 20 jaar 'gerijpt' heeft op de planken van een depot, aan de pruttel te krijgen? Niet bepaald 'vintage' ;)

Een ander begrip, dat voor synthesizers veel beter te gebruiken zou zijn, is 'classic'. Daar zit de factor tijd in, maar ook het gebruik, de bekendheid en zelfs de klank. De MiniMoog, DX7 en de NordLead zijn classics. De TB303 en de Juno6 ook. De Virus? Nog niet, dacht ik zo...

Maar wat is nou een 'triple A status' voor een financiële instelling? Veel sportdrankjes in de kantine?

Wout

Re: Vintage versus Classic

Re: Vintage versus Classic

Origineel geplaatst door Wout Blommers

Maar wat is nou een 'triple A status' voor een financiële instelling? Veel sportdrankjes in de kantine?

Offtopic: het is de status van credietwaardigheid van een organisatie (voorbeeldje http://www.rabobankgroep.nl/download/Name fame and blame.pdf).

En nu weer lekker verder over synths :D

Origineel geplaatst door Formant
Een crumar GDS, een Synergy of Mulogix slave32 is dan ook vintage VA ? Een sid is ook onderhand eigenlijk een Vintage VA ( als je de potentieele toepassing ervan bekijkt ).

toch ?!

...

Een SID VA? Ga je schamen! :doei:

Re: Re: Vintage versus Classic

Re: Re: Vintage versus Classic

Off Topic

Origineel geplaatst door Yawgmoth
Offtopic: het is de status van credietwaardigheid van een organisatie (voorbeeldje http://www.rabobankgroep.nl/download/Name fame and blame.pdf).

Ze geven het zelf toe :)
citaat: 'Van Mierlo: “Als systemen van ‘name, fame and shame’ meer tot het werk van overheden, toezichthouders en NGO’s gaan horen, dient er een meer solide basis aan ten grondslag te liggen dan tot nu toe vaak het geval is.'

Echt reclame, dus... Elschot, wanneer schreef je Lijmen en Het Been ook alweer!!!?
Leuk, trouwens, dat 'blame' in 'shame' verandert :)

Weer on topic

Wout

vintage : product dat niet meer gemaakt wordt ,maar waar er nog steeds veel vraag naar is . Dus de virus b valt buiten de boot [classic]

Doe ook leuk mee :D :D

Origineel geplaatst door d.b.1
vintage : product dat niet meer gemaakt wordt ,maar waar er nog steeds veel vraag naar is .

Dat is nou juist de definitie van een klassieker. Uit de productie, dus nog maar een beperkt aantal in omloop en zeer gewild. Een apparaat kan alleen vintage worden door de omstandigheden, bv als de productie geschiedde onder andere condities dan op dit moment mogelijk zou zijn. De Fender gitaren van voor 1970 werden van een ander soort hout, hoofdzakelijk ouder hout, welk meer droger was, gemaakt en daarom anders van geluidskwaliteit zijn dan de gitaren na 1970. Het begrip 'vintage' voor electronische en electro-accoustische komt uit de gitaarwereld.

Behalve de scheidslijn analoog/digitaal, wat eigenlijk volledig andere instrumenten zijn, vraag ik me af of een dergelijke veranderingen in condities en ontwerpen bij de ontwikkeling van de synthesizer zijn aan te wijzen...

Maar het is en blijft natuurlijk een smaak zaak. Je vindt het mooier of niet. Persoonlijk hou ik niet zo erg van het geruis en gebrom van buizenversterkers, maar er zijn muzikanten die er bij zweren... :)

Wout

Behalve de scheidslijn analoog/digitaal, wat eigenlijk volledig andere instrumenten zijn, vraag ik me af of een dergelijke veranderingen in condities en ontwerpen bij de ontwikkeling van de synthesizer zijn aan te wijzen...

Volgens mij wel: eerst hadden synths alleen VCO's, maar die werden toch 'geupdated' naar DCO's. Dan zou je kunnen stellen dat alleen VCO-synths vintage zijn (om de parallel met oud hout te leggen) en dat DCO's 'nieuw antiek' zijn...
En dan heb ik het niet eens over veranderingen in het ontwerp van bepaalde synths om stabiliteit te garanderen (terwijl dat volgens sommigen de klank dan weer niet ten goede kwam).

Maar het is en blijft natuurlijk een smaak zaak.
:halleluja

And we out...

Origineel geplaatst door Pim
Voor mij is de Yamaha VL-1 de vintage VA.

De VL-1 is een physical modeling synth en geen VA. Das iets helemaal anders. VA staat voor een algoritmische emulatie van analoge subtractieve synthesis. Een physical modeling synth gebruikt wel het zelfde soort technologie maar dan om fysische verschijnselen te emuleren, dus akoustische instrumenten en zo... fluiten, piano's, pijp-orgels, gitaren, ...

Origineel geplaatst door oli303
De VL-1 is een physical modeling synth en geen VA. Das iets helemaal anders. VA staat voor een algoritmische emulatie van analoge subtractieve synthesis. Een physical modeling synth gebruikt wel het zelfde soort technologie maar dan om fysische verschijnselen te emuleren, dus akoustische instrumenten en zo... fluiten, piano's, pijp-orgels, gitaren, ...

...Tsja, een algorithmische emulatie is toch 'virtueel'?...

Het gaat niet om 'virtueel', want dat issie. Het gaat om het 'analoog'.
De VL1 emuleert in eerste instantie géén analoge synths, maar string- en blaasinstrumenten.
Dat er in de v.2 leuke analoge geluiden uitkomen doet daar niet aan af... ;)

Het analoge in de VA, staat voor mij vooral gelijk aan de interface die erop zit. Dat is eignelijk ook de vernieuwende aan de VA toendertijd t.o.v. de digitale synths die toen op de markt waren. Natuurlijk is het uitgangspunt het nabootsen van oude synths, maar of de eerste generatie daar echt goed in was durf ik te betwijfelen. Er was namelijk wel een duidelijk hoorbaar klankverschil.

Daarnaast doe je de moderne VA's ook wel tekort aangezien ze veel meer kunnen. Ze kunnen ook geluiden emuleren die met de vroegere analoge synths niet konden.
Met de analoge synths is wel de basis gelegd van wat er mogelijk is en moet zijn met een synth en geldt dus ook als een soort van 'gouden standaard'.

Back